luni, 6 aprilie 2015

Data Pastelui

Astazi catolicii sarbatoresc Invierea lui Cristos. Cu alte cuvinte, pentru ei, in acest moment, Cristos este viu si nevatamat (in sensul ca acum 1982 de ani, pe vremea asta, inviase si se arata ucenicilor).
Pentru crestinii ortodocsi, Cristos inca nu a inviat. Abia pe 12 ale lunii se va petrece acest eveniment, asa incat stau si ma intreb care este adevarul despre Cristos in aceasta saptamana: este el inviat sau nu? Evident, chiar daca el este fiul lui Dumnezeu, nu poate sa fie simultan viu si mort, asa incat fiecare crestin trebuie sa adopte una dintre cele doua variante. 
Dar cum pot eu, crestin, sa capat convingerea ca Mantuitorul este, la ora asta, inviat, asa cum afirma catolicii, sau inca nu a inviat, cum sustin ortodocsii? Cel mai simplu e sa accept, fara sa imi pun nicio intrebare, ca biserica din care fac parte are dreptate.
Totusi, in mileniul trei, dupa ce omul a ajuns sa descopere mare parte din tainele materiei si ale vietii, nu cred ca mai merge cu atitudinea de membru al turmei. Adica ma pot intreba linistit cine are dreptate si de ce. Oricine poate afla cum se calculeaza data Invierii: ea pica in prima duminica de dupa prima luna plina de dupa echinoctiul de primavara. Dar Biserica Catolica lucreaza cu calendarul gregorian, pe cand Biserica Ortodoxa cu cel iulian, asta insemnand ca echinoctiul de primavara la ortodocsi e pe 8 martie. O intreaga aiureala, destul de creu de descalcit, pentru ca ortodocsii au trecut si ei, in 1924, la calendarul gregorian, insa data Invierii se calculeaza tot dupa calendarul vechi. 
Nu stiu argumentele bisericilor ortodoxe pentru mentinerea acestui mod de calcul. Probabil ca exista si sunt de natura dogmatica. Nu pot insa intelege ce catastrofa s-ar intampla daca s-ar trece la sarbatorirea Pastilor in aceeasi zi de catre absolut toate bisericile crestine, asa cum, de fapt a fost stabilit de Conciliul de la Niceea din anul 325. 
Din cate am eu senzatia, ortodocsii nu trec la calendarul gregorian doar pentru ca reforma calendaristica a fost facuta de un papa - e vorba despre papa Grigorie al XIII-lea. Ori asta mi se pare de tot rasul.
Trecerea la o data comuna a Invierii pentru toate bisericile crestine ar fi un mare pas inainte pentru reunificare. Sa nu uitam ca mai sunt doar 39 de ani pana la implinirea unui mileniu de la Marea Schisma.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!