marți, 28 aprilie 2015

Nerusinata misculatie cu TVA-ul la alimente

Guvernul a decis ca TVA la alimente se micsoreaza la 9 procente, incepand cu 1 iunie. Ce-ar trebui sa insemne asta? Simplu, alimente mai ieftine. Sa zicem ca o halca de carne costa la raft 14 lei plus TVA. Asta insemna ca la cassa cumparatorul plateste 17.36 lei. Dupa scaderea TVA, romanul ar trebui sa plateasca pe aceeasi halca numai 15.26 lei, deci ar economisi 2.1 lei. Fiind vorba de TOATE produsele alimentare, economia ar fi semnificativa raportata la intregul cos de cumparaturi.
Ce si-au zis, insa, lanturile de magazine din sectorul alimentar? Ia hai sa scumpim noi brusc TOATE produsele! Inclusiv halca. Adica ea sa nu mai coste 14 lei plus TVA, ci sa coste 17 lei plus TVA. Dar oare de ce au facut acesti indivizi care, altfel, vorbesc numai despre permanenta lor preocupare pentru deplina satisfactie a clientilor, despre orientarea catre nevoile cumparatorului etc?
Ia sa ne gandim putin. In acest moment, romanul plateste pentru o halca 17 lei plus TVA de 24%, adica 21.08 lei. Dupa 1 iunie, acelasi roman o sa plateasca pentru aceeasi halca 17 lei plus TVA de 9%, ceea ce inseamna doar 18.53 lei. Va zice romanul ca este multumit? Probabil ca da, pentru ca isi va lua halca mai ieftin cu 2.55 lei, uitand sau nerealizand ca daca nu avea loc scumpirea, ar fi platit doar 15.26 lei pe halca.
Dar "retailerul" din Romania ce interes are in toata afacerea? In fond, cand vindea halca cu 14 lei plus TVA 24%, el se alegea cu 14 lei, iar daca ar fi continuat sa vanda cu 14 lei plus TVA 9%, s-ar fi ales cu tot cu 14 lei. In mod normal, ar fi trebuit sa-l doara la basca de micsorarea TVA, ba chiar sa se bucure, pentru ca la un pret mai mic, oamenii ar fi cumparat mai mult. Numai ca retailerii din Romania sunt niste satrapi odiosi, pusi pe cea mai nerusinata capatuiala, gata sa faca orice potlogarie numai sa aduca un ban in plus la tescherea. Drept pentru care au bagat o scumpire generala, desigur in urma unor calcule din care au aflat cate zeci de milioane vor castiga din aceasta misculatie.
Cand vine vorba de scumpiri, benzinarii, spre exemplu, ies cu justificari: a crescut acciza, a crescut pretul barilului la nivel mondial etc. Dar retailerii alimentari ce ar putea invoca altceva decat lacomia cand vine vorba de ultima marire de preturi? Asa ca au gasit un raspuns foarte simplu la intrebarile romanilor, raspuns imprumutat din arsenalul politicienilor.
Anume, au iesit pe sticla si au declarat senin: "Cel putin in magazinele lantului pe care il reprezint, nu a avut loc nicio marire de preturi"!
Nu numai ca zeci de mii de romani VAD in fiecare zi ca TOATE preturile sunt mai mari, dar televiziunile au facut reportaje si au aratat imagini clare cu preturile vechi si cele noi. Cu toate astea, domnii care conduc sau reprezinta  marile lanturi ne spun, pe tonul acela linistit al profesionistilor care stiu totul mai bine decat oricine: "nu este adevarat, nu s-a marit niciun pret".
Concluzia este una singura: orice roman care a vazut si a inteles ce fac retailerii alimentari - acesti adevarati mafioti - si cu toate astea inca mai cumpara de la ei, este un tampit care-si merita soarta.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!