De câte ori gândul mă
poartă la pieile-roşii, de atâtea ori îmi
amintesc, fără să vreau, de Turcia. Oricât de ciudat, faptul are o justificare.
Deşi indianul şi turcul au foarte puţine trăsături comune, totuşi există ceva
care îi aseamănă: într-un
grad mai mare sau mai mic, socotelile cu ei au fost încheiate. Despre turc nu
se discută altfel decât ca despre "omul bolnav", în timp ce indianul
— aşa susţin toţi cei care cunosc situaţia — e "pe moarte".
Da, rasa pieilor-roşii
este pe moarte! Acest pacient uriaş, doborât de o soartă cumplită ce nu
cunoaşte îndurare, zace întins
de la Ţara de Foc până dincolo de Marile Lacuri ale Americii de Nord. Împotrivirea lui disperată a fost în van. Forţele i s-au stins treptat.
Abia de mai respiră.
Răzvrătirile periodice ale
trupului său golaş sunt convulsiuni
care anunţă sfârşitul.
Are vreo vină, a meritat
indianul acest sfârşit prematur?
Dacă acceptăm ideea că tot
ce trăieşte are dreptul la viaţă şi că un atare adevăr se referă atât la individ,
cât şi la specia întreagă, atunci indianul are şi el dreptul la existenţă, asemenea
omului alb; el poate chiar să pretindă libertatea de a se dezvolta din punct de
vedere social şi statal potrivit personalităţii sale. Unii afirmă că indianul
nu ar poseda însuşirile necesare pentru a-şi făuri un stat. Oare aşa să fie? Eu spun
răspicat: Nu! Însă n-am de gând să dovedesc aceasta printr-o lucrare savantă. Omul alb
a avut norocul să urce un lung drum istoric, trecând de la treapta vânătorii la
păstorit, apoi la agricultură şi, în sfârşit, la civilizaţia industrială.
Indianul nu a parcurs o asemenea evoluţie. Totuşi unii îi cer să realizeze saltul gigantic de la treapta cea mai de jos la cea
mai de sus, fără a lua în considerare faptul că, sărind astfel, ar putea să
cadă şi să se rănească mortal.
Natura vie se guvernează
după o lege cruntă: cel mai slab e nevoit să cedeze în faţa celui mai tare. Când
e vorba însă de oameni, această lege sălbatică trebuie să devină mai clementă,
pentru că o lege de asemenea veşnică este şi iubirea între oameni. Putem să spunem oare că faţă de indianul muribund s-a
aplicat o astfel de clemenţă?
Primii albi nu numai că
s-au bucurat de toată ospitalitatea indienilor, dar aproape că au fost
divinizaţi. Şi cu ce răsplată s-au ales indienii? Ţara pe care o stăpâneau le-a fost răpită; nimeni nu o poate nega. Cine a citit
istoria "vestiţilor" conchistadori ştie cât sânge a curs şi câte
cruzimi s-au săvârşit; iar exemplul lor a fost continuat de urmaşi. Omul alb a
venit cu vorbă mieroasă pe buze, dar purtând cuţitul tăios la brâu şi în mâini
arma încărcată. El făgăduia iubire şi pace, dar semăna ură şi sânge. Indianul
trebuia să se retragă pas cu pas. De repetate ori i s-au promis drepturi
"veşnice" asupra teritoriului care de fapt îi aparţinea, pentru ca
după scurt timp să fie alungat din nou mai departe, tot mai departe. I s-au
"cumpărat" pământurile, cu plata în obiecte fără valoare, de care nu
se putea folosi. Ori nu i se plătea nimic. În schimb, a fost blagoslovit cu otrava perfidă a "apei de
foc", precum şi cu vărsatul sau cu alte boli rele, dezgustătoare, care au
decimat triburi întregi, depopulând satele. Dacă indianul încerca să-şi apere drepturile, i se răspundea cu gloanţe; şi din nou
trebuia să se retragă, cedând în faţa superiorităţii armelor omului alb. Plin
de amărăciune, se răzbuna pe feţele palide, ca indivizi; urmau atunci acele
masacre odioase printre indieni. Şi astfel, vânătorul de odinioară, mândru,
curajos, viteaz, iubitor de adevăr şi profund devotat prietenilor săi, a
devenit un om bănuitor, prefăcut, care se furişează pe ascuns; nu el a vrut-o,
ci omul alb l-a
obligat să fie aşa.
Unde au dispărut
hergheliile de mustangi, din mijlocul cărora indianul îşi alegea cu îndrăzneală
calul de călărie? Unde sunt bizonii
care hălăduiau, milioane, în prerie şi îl
hrăneau? Din ce trăieşte indianul de azi? Din făina şi carnea pe care le
primeşte? Dar cum arată făina? Amestecată cu ipsos şi cu alte murdării, încât nici nu poţi să o consumi!
Unui trib i se promit o
sută de "vaci grase", dar pe drum acestea se transformă în două-trei
vite jigărite, a căror carne nu ar sătura nici măcar un vultur mâncător de stârvuri.
Sau poate că indianul ar trebui să se apuce de agricultură? Dar este el sigur
că va ajunge să-şi strângă recolta, el, omul lipsit de drepturi, mânat mereu
mai departe, fără a i se da putinţa de a se aşeza undeva? Înainte vreme puteai să admiri figura
semeaţă, frumoasă, a
indianului zburând peste savana întinsă, călare pe mustangul lui cu coada
în vânt; şi cât de mizer, de obidit arată el azi în zdrenţele sale, care nici
măcar nu sunt în stare să-i acopere goliciunea trupului! Indianul care altădată înfrunta cu mâna goală pe ferocele urs cenuşiu se furişează acum prin
unghere ca un câine râios, pentru a cerşi o ciosvârtă de carne sau pentru... a
fura.
Da, indianul a ajuns un om
bolnav, un muribund, iar noi, la căpătâiul lui, aşteptăm să-i închidem ochii. Să stai la căpătâiul unui muribund este un lucru foarte
grav, dar de mii de ori mai grav e să stai la căpătâiul unei rase sortită
morţii. În acest din urmă caz, se pot pune multe, foarte multe întrebări şi mai ales următoarea: ce ar fi înfăptuit această rasă dacă i s-ar fi lăsat timp şi spaţiu pentru a-şi
valorifica forţele şi talentele, înlăuntrul
ei ca şi în afară? Ce forme specifice de cultură pierde omenirea prin
dispariţia acestei rase? Indianul, aflat astăzi pe moarte, avea un caracter
ferm, nu se lăsa asimilat; era oare acesta un motiv ca să-l omori, nu putea fi
păstrat în viaţă? Dacă pentru prevenirea dispariţiei bizonilor s-a găsit un
azil protector în Parcul Naţional din Montana şi cel din Wyoming, de ce oare nu
se găseşte şi un loc unde să poată trăi, propăşind în linişte, fostul stăpân
legitim al ţării?
Ce rost mai au însă astfel
de întrebări în pragul morţii! Ce să ajute reproşurile, când nimic nu mai
poate ajuta! Pot numai să deplâng situaţia, dar nu s-o schimb; pot să umblu îndoliat, dar nu pot învia
nici o victimă. De ce mă refer la persoana mea? Pentru că sunt unul dintre aceia care i-au
cunoscut pe indieni de-a lungul mai multor ani şi am cunoscut îndeosebi pe unul a cărui făptură deosebit de luminoasă şi minunată
sălăşluieşte adânc şi la loc de cinste în inima mea, în gândurile mele. Dintre
toţi prietenii el a fost cel mai bun, cel mai credincios, oricând gata să se
sacrifice pentru alţii, un adevărat tip reprezentativ al rasei sale. Şi aşa cum
rasa îi e osândită la moarte, a pierit şi el, răpus de un glonte ucigaş al
duşmanului. A fost cel mai nobil fiu al acestei naţiuni în agonie, pe care o
iubesc şi azi, aşa cum l-am iubit şi pe el. Mi-aş
fi dat bucuros viaţa ca să-l salvez, precum şi el şi-a pus de mii de ori viaţa
în primejdie pentru mine. Dar în timp ce mie nu mi-a fost dată fericirea să-l
scap de la moarte, el a murit salvându-şi prietenii. Şi totuşi, dispariţia lui
nu e decât fizică, pentru că Winnetou, căpetenia cea mare a apaşilor, va
continua să trăiască în paginile cărţilor mele. Scriindu-le, voi căuta să-i
ridic un monument binemeritat. Şi dacă tu, cititorule, privindu-l cu ochii
minţii, vei judeca fără părtinire poporul pe care această căpetenie l-a întruchipat atât de fidel, atunci voi fi întrutotul mulţumit.
Karl May - Prefața lucrării sale de căpătâi, Winnetou (1878)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu