Căile de acces la
Hristos sunt infinit diversificate. El îşi alege drept vase de cinste oameni întru
totul feluriţi şi la prima vedere neadecvaţi a-i fi slujitori: un desfrânat ca
Fericitul Augustin, un ofiţer aspru ca Ignaţiu de Loyola, un vrăjitor ca Sf.
Ciprian, un poet vitalist ca Paul Claudel (potopit de har în spatele unui stâlp
din Catedrala Notre Dame a Parisului), un rebel, un contestatar ca poetul
Arthur Rimbaud, un răzvrătit ca F.M. Dostoievski (în ocna lui siberiană) ori ca
Silvio Pellico (în temniţa lui moravă)
ori ca Evghenia Simionova Ginzburg în
lagărul arctic unde i s-a oferit prilejul de a da pâine duşmanului ei, împlinind
astfel porunca lui Hristos faţă de anchetatorul care o bătuse şi chinuise,
ajuns apoi şi el să fie deţinut în lagărul acela, o elenistă cunoscătoare
profundă a lui Plato ca evreica Simone Weil, o eminentă elevă a filozofului
fenomenolog Huserl (ca evreica Edith Stein, mai târziu muceniţă şi canonizată
de biserica romano-catolică), un ateu cu totul străin de preocupări religioase
(ca Andre Frossard, în biserica unde intrase numai ca să se adăpostească de
ploaie în aşteptarea unui prieten care întârzia la întâlnire; el e autorul
formulei nimicitoare, a frazei atribuite lui Laplace – Dumnezeu e o ipoteză
inutilă -: doar Dumnezeu există, restul tot nu-i decât ipoteză), un iudeu vrăjmaş
declarat al creştinismului ca Alphonse Ratisbonne (asupra-i operează în mod
miraculos un medalion al Maicii Domnului, acceptat în silă şi numai din
consideraţii de politeţe), un erudit socialist ca Charles Peguy (atras de
Hristos următor crizei sufleteşti din vremea unui mare scandal politic şi
judiciar şi prin studierea vieţii Ioanei d’Arc, eroina – fecioară a Franţei),
un indian ca Sadhu Sundar Singh (a cutezat să-L ameninţe pe Hristos că se va
sinucide dacă nu i se arată – şi Domnul i-a dat ascultare!), o actriţă a
teatrelor bulevardiere pariziene (Eva Lavaliere) ori o actriţă spaniolă din secolul
al XVII – lea, care jucând într-o piesă rolul unei călugăriţe n-a mai vrut să
scoată de pe ea haina monahală şi de pe scenă a trecut de-a dreptul la mănăstirea
ordinului respectiv făcându-şi loc printre rândurile de spectatori îngenuncheaţi,
un actor (care parodiase la Roma, în vremea prigoanelor, scena botezului creştin
şi pentru care simulacrul acela de botez luat în derâdere s-a prefăcut în adevărata
săvârşire a tainei Sfântului Botez – şi care a murit martir), un scriitor
sceptic ca ilustrul nostru compatriot Eugen Ionescu, ajungând să-L cunoască şi
iubească la cărunteţe pe Dumnezeu, după citirea atentă a Sfinţilor Părinţi şi
tot urmărind Lumina.
Nicolae Steinhardt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu