Dar
mai bine să mă întorc la începuturile acelor vremi de bejenie, la momentele
cînd temerile oamenilor, abia încolţite,
erau în mod ciudat îmboldite de o serie de întîmplări care, luate laolaltă, te
fac să te minunezi cum de mulţimea nu s-a nidicat toată ca un singur om,
părăsindu-şi locuinţele şi lăsînd oraşul pustiu, ca pe un petic de pămînt
hărăzit unei Akeldama, un ogor blestemat să fie ras de pe faţa pămîntului,
blestemat să piară odată cu toată suflarea de pe el. N-am să vorbesc decît
despre cîteva din aceste întîmplări; dar erau atît de multe, şi răsăriseră ca
din pămînt, atîţia vraci şi şarlatani care le răspîndeau peste tot, încît
adeseori m-am minunat că a mai rămas locului sămînţă de om (mai ales de
femeie).
In
primul rînd, cu cîteva luni înainte de izbucnirea ciumei a apărut o stea de
foc sau o cometă, după cum s-a mai ivit o alta şi un an mai tîrziu, puţin
înainte de marele foc care a mistuit Londra. Bătrînele şi reprezentantele ipohondrice ale sexului slab, pe care le-aş numi tot babe, ziceau că au observat
(observaţii cărora le-au dat glas numai după ce ambele năpaste au luat
sfîrşit) că cele două comete au trecut de-a dreptul peste City, ba chiar foarte
aproape de case, ceea ce de bună seamă însemna că se va întîmpla ceva cu totul
neobişnuit, dar numai în City; mai ziceau că steaua cu coadă ivită înainte de
molimă avusese o culoare lividă, mohorîtă, bolnăvicioasă şi că se mişcase
greoi, grav şi încet. In timp ce cometa ivită înainte de foc fusese luminoasă
şi scăpărătoare, sau, după cum afirmau alţii, ca o vîlvătaie, şi se mişcase
iute şi cu furie. Drept care, prima dintre comete prevestea o năpastă grea, înceată
dar neîndurătoare, cumplită şi înfricoşătoare, cum a fost ciuma. In timp ce a
doua prevestea o lovitură fulgerătoare, bruscă şi sălbatică, aşa cum a fost
incendiul. Ba chiar unii mergeau pînă într-acolo încît să spună că la cometa
dinaintea focului nu numai că-i văzuseră cu ochiul liber mişcările iuţi şi îndîrjite,
dar le şi auziseră; ziceau că făcuse un zgomot ca un fîşîit puternic, aspru şi
înspăimîntător; şi, cu toate că venea de la mare depărtare, putuse fi desluşit
de ureche.
Eu
unul am văzut amândouă cometele şi, trebuie să recunosc, că, având capul
împuiat de toate crezurile legate de asemenea semne, eram la rîndul meu
pregătit să le privesc drept prevestiri şi avertismente ale unor osînde
divine. Mai ales, văzînd că după prima cometă a urmat molima, la a doua n-am
putut decît să-mi spun: „Se vede că Dumnezeu n-a năpăstuit încă îndeajuns
acest oraş“.
Dar, în
acelaşi timp, nu puteam să atribui acestor fapte înţelesul dat de ceilalţi,
pentru că ştiam prea bine că astronomii le explică prin cauze naturale; şi mai
ştiam că mişcările şi chiar rotaţiile lor pot fi calculate, sau, cel puţin, se
presupune a putea fi calculate. Aşadar, cometele nu pot fi premergătoarele sau
prevestitoarele şi, cu atît mai puţin, aducătoarele unor nenorociri ca molime,
războaie, incendii, ori altele de acelaşi fel.
Dar
indiferent care erau gîndurile mele şi gîndirea cărturarilor, acele întâmplări
au avut o înrâurire cu totul ieşită din comun asupra spiritelor oamenilor de
rând, care au fost cuprinşi de trista presimţire că o înfiorătoare nenorocire
şi osîndă avea să se abată asupra oraşului. Această spaimă şi-a avut deci
rădăcina în apariţia cometei şi în zvonul iscat în luna decembrie că doi oameni
muriseră de ciumă în parohia St. Giles.
Temerile
oamenilor au fost mult înteţite de rătăcirile caracteristice acelor vremuri,
anume, pe atunci, nu înţeleg de ce, lumea era mai înclinată decît oricând
înainte sau după aceea să plece urechea la tot felul de profeţii şi izvodiri
astrologice. N-aş putea spune dacă această nefericită înclinaţie fusese stîrnită
de anumiţi indivizi care scoteau bani de pe urma ei. Mă gîndesc la cei ce
tipăreau preziceri şi proorociri. Nu ştiu dacă de la ei a pornit; ce ştiu e că
lumea era înspăimîntată de asemenea cărţi precum: Almanahul Lilly,
Prezicerile astrologice ale lui Gadbury, Almanahul
Bietului Robin şi altele la fel.
De asemeni, se mai publicau şi unele cărţi aşa-zis religioase: una era
intitulată „Dezbară-te
de ea, popor al meu, altminteri îi vei împărtăşi boliştea“; alta se numea: Dreaptă prevestire; o alta: Carte menită să-i aducă aminte Britaniei, şi multe altele. Toate acestea, sau cele mai multe
dintre ele prevesteau făţiş sau pe ocolite pieirea oraşului. Mai mult, unii
aveau smintitul curaj de a cutreiera străzile făcînd proorociri prin viu grai
şi pretinzînd că fuseseră trimişi să propovăduiască oraşului. Era mai cu seamă
unul care, asemenea lui Iona în Niniva, striga în plină stradă: „încă patruzeci
de zile, şi Londra va fi făcută fărîme“. Nu ţin minte exact dacă spunea: „încă
patruzeci de zile“ sau numai: „Cîteva zile“. Un altul alerga despuiat pînă la
brîu, răcnind zi şi noapte, asemenea omului despre care vorbeşte Flavius
Josephus şi care striga „Vai şi amar de Ierusalim!“ puţin înainte de
distrugerea oraşului. Această sărmană făptură despuiată ţipa doar: „O!
Dumnezeule mare şi cumplit!“ Atît şi nimic mai mult, dar repeta aceste vorbe
fără contenire, cu un glas şi un chip năpădite de groază. Alerga în mare grabă
şi nimeni nu-1 văzuse vreodată oprindu-se sau odihnindu-se sau punînd ceva
hrană în gură; eu, cel puţin, n-am auzit pe nimeni să spună că l-ar fi văzut. Am
întîlnit de mai multe ori pe stradă această sărmană creatură şi am dat să-i
vorbesc, dar el pentru nimic în lume n-ar fi intrat în vorbă cu mine sau cu
oricare altul; îşi vedea întruna de răcnetele lui.
Toate
aceste lucruri erau menite să înspăimînte poporul în ultimul hal; mai cu seamă
cînd, aşa cum am arătat, Buletinele mortuare menţionară unul sau două cazuri de
deces în St. Giles, datorate ciumei.
In
afară de aceste fapte publice, mai erau şi visurile babelor. Sau, mai curînd,
felul în care babele tălmăceau visurile altora. Şi astea scoteau din minţi o
sumedenie de oameni. Unele auzeau glasuri care le îndemnau să plece, pentru că
la Londra va izbucni o asemenea molimă, încît cei vii nu vor prididi să-i
îngroape pe cei morţi. Altele desluşeau vedenii în văzduh. Dar eu trebuie să
mărturisesc, fără să mă fac vinovat de lipsă de îndurare, că toate auzeau
glasuri care nu glăsuiau şi vedeau apariţii care nu apăreau. Dar închipuirea
oamenilor era răsucită şi posedată de diavol. Şi nu-i de mirare că celor care
se zgîiau întruna la nori li se năzărea că văd tot felul de forme şi figuri,
înfăţişări şi apariţii, care nu erau altceva decît aer şi vapori. Iată, ne
spuneau ei, o sabie de foc, ţinută de o mînă care ieşea dintr-un nor, iar vîrful
săbiei era îndreptat direct spre City. Li se năluceau în văzduh năsălii şi
coşciuge purtate spre a fi îngropate. Şi mai vedeau mormane de stârvuri care
zăceau neînmormîntate, şi altele de acelaşi fel. Pur şi simplu, închipuirea le
oferea tot felul de vedenii pe care le tălmăceau.
Bolnavei fantezii
i se năzare
Că vede oşti şi
nave, şi bătălii în zare.
Pînă ce ochiul rupe
vaporii-amăgitor;
Şi toate se preschimbă-n nori.
Aş
putea umple acest Jurnal numai cu bizarele descrieri zilnice ale nălucirilor
oamenilor. Şi fiecare dintre ei era atît de sigur că văzuse ceea ce pretindea
să fi văzut încît nu era chip să-i contrazici fără să-ţi atragi vrăjmăşia lor,
sau fără să-i auzi că te învinuiesc de grosolănie şi proastă creştere pe de o
parte, şi de nepricepere şi lipsă de simţire pe de alta. Odată, înainte de
răspîndirea ciumei, să fi fost prin martie, am văzut mare îmbulzeală în stradă
şi m-am apropiat şi eu, ca să-mi satisfac curiozitatea. I-am găsit pe toţi
scrutând văzduhul ca să vadă ceea ce pretindea o femeie că-i apăruse cu mare
limpezime, şi anume un înger înveşmântat în alb, cu o sabie de foc în mînă, pe
care o legăna sau o vîntura deasupra capului. Femeia descria cu precizie
fiecare părticică din chipul îngerului; arăta mulţimii mişcările şi contururile
apariţiei şi bieţii oameni acceptau totul cu mare grabă, fără să pregete. „Da,
zicea unul, îl văd limpede ca lumina zilei. Uite colo sabia, nici că se poate
mai clară.“ Altul zicea că vede îngerul. Al treilea îi desluşea pînă şi chipul
şi ţipa cît îl ţinea gura că era o făptură minunată. Unii vedeau una, alţii
alta. M-am uitat şi eu, cu tot atîta bună credinţă ca şi ceilalţi, dar poate că
nu cu tot atîta bunăvoinţă de a mi se impune ce să văd; şi am spus sus şi tare
că nu pot
vedea nimic decît un nor alb,
iluminat la o margine de soarele care strălucea de cealaltă parte. Femeia s-a
străduit din răsputeri să-mi arate îngerul, dar n-a izbutit să mă facă să
mărturisesc că-1 văd. Şi, într-adevăr, dac-aş fi mărturisit una ca asta ar fi
însemnat să mint. Atunci femeia, întorcîndu-se spre mine, m-a privit drept în
faţă şi i s-a părut că mă vede rîzînd. Ceea ce era o nouă înşelăciune a
închipuirii ei, pentru că nu rîdeam cîtuşi de puţin, ci chibzuiam foarte serios
la felul cum se lăsau bieţii oameni înspăimîntaţi de puterea propriei lor
fantezii. Oricum, femeia s-a îndepărtat de mine, şi a strigat că sînt un necredincios
şi un hulitor; mi-a spus că a sosit vremea revărsării mîniei Domnului, şi
cumplite osînde ne aşteaptă. Iar cei ce hulesc, asemenea mie, vor rătăci şi vor
pieri.
Lumea
din jur părea la fel de scârbită de mine ca şi ea. Şi n-a fost chip să-i
lămuresc pe oameni că nu-mi rîdeam de ei. Mai curînd m-ar fi călcat cu toţii în
picioare decît să-mi îngăduie să le deschid ochii. Aşa încît i-am lăsat în
plata Domnului şi acea vedenie a fost socotită la fel de reală ca şi steaua cu
coadă.
Am
mai avut şi o altă întîlnire în plină zi, şi anume într-un gang îngust care
făcea trecerea de la Petty-France spre cimitirul Bishopsgate, ducînd pe lângă
un şir întreg de aziluri de săraci. În parohia Bishopsgate există două
cimitire. Unul e cel pe lîngă care treci cînd ieşi pe uşa bisericii şi mergi
din Petty-France în strada Bishopsgate, iar celălalt se întinde într-o parte a
gangului îngust, care-i mărginit pe stînga de azilurile de săraci şi pe dreapta
de un zid jos cu o palisadă pe el. Mai încolo, tot pe partea dreaptă, se
întinde zidul oraşului.
Şi
în acest gang îngust, iată un bărbat care priveşte printre împletiturile de nuiele
ale palisadei în interiorul cimitirului. Şi în jurul lui, o gloată de oameni,
atît cît le îngăduie strîmtimea gangului să se oprească fără a stînjeni
trecerea altora. Şi omul le vorbea de zor, arătînd cu degetul ba spre un loc,
ba spre altul şi susţinînd morţiş că vede în cimitir un strigoi păşind peste o
lespede de mormînt. Descria cu mare exactitate forma, ţinuta, mişcările strigoiului
şi se minuna cum de nu-1 văd şi toţi ceilalţi la fel de desluşit ca şi el. Din
cînd în cînd striga brusc: „Uite-l! Se îndreaptă încoace!“ Şi apoi: „Acum s-a
întors!“ Şi asta de atîtea ori, pînă cînd i-a convins pe oameni şi l-a făcut
ba pe unul ba pe altul să spună că vede strigoiul. Şi omul acela a pornit să
vină în fiecare zi acolo, stârnind zarvă mare, mai ales dacă ţinem seama de
strîmtimea gangului, şi stătea locului pînă eînd ceasornicul din Bishopsgate
bătea ceasurile unsprezece. Aceasta era ora la care, pare-se, se înfăţişa
strigoiul. Şi de-1 strigai cumva pe strigoi, pe dată se făcea nevăzut.
M-am
uitat şi eu cu multă seriozitate în toate părţile, chiar în clipa cînd omul
acela ne atrăgea atenţia, dar n-am putut vedea ţipenie de strigoi. Insă bietul
om era atît de sigur pe ce vede, încît făcea ca celorlalţi să li se ridice
părul măciucă, şi să plece pe la casele lor dîrdîind de spaimă. Pînă cînd
puţini dintre cei ce ştiau, au mai cutezat să treacă prin gang, iar noaptea nu
prindeai pe acolo picior de om.
Şi strigoiul
ăsta, zicea cel care-1 descoperise, făcea semne arătînd spre case şi spre
ţărână şi spre oameni, dînd limpede a înţelege — sau, mă rog, aşa tălmăceau cei
de faţă — că o mare mulţime avea să fie îngropată în cimitirul acela. Ceea ce
s-a şi întâmplat. Cu toate astea, trebuie să mărturisesc că niciodată n-am
crezut că omul vede aievea un strigoi. Şi eu unul n-am izbutit să văd ceva, oricît
mi-am încordat privirile.
Toate
lucrurile astea arată în ce măsură se lăsau oamenii covârşiţi de închipuiri. Şi
cum lumea aflase că se apropie o molimă, se făceau tot felul de preziceri
despre o cumplită calamitate care avea să doboare întregul oraş, ba chiar să
pustiască ţara, ucigând întreaga suflare, oameni şi vite.
La
toate acestea astrologii adăugau poveşti despre conjuncţiile planetelor într-un
chip fatal, plin de înrâuriri nefaste. Una dintre aceste conjuncţii urma să
aibă loc — şi a avut — în luna octombrie şi alta în noiembrie, iar capetele
oamenilor au fost împuiate cu prevestiri purtate chipurile de aceste semne
cereşti, care preziceau secetă, foamete şi bolişte. Cel puţin în ce priveşte primele două, prevestirile
au fost cu totul dezminţite. Căci n-am avut un an secetos, ci un ger năprasnic,
care a ţinut din decembrie pînă aproape de martie, şi după aceea o vreme
potrivită, mai curând călduţă decît fierbinte, cu vînturi înviorătoare, pe
scurt, o vreme foarte plăcută, udată de cîteva ploi bune.
S-au
făcut unele încercări de a se opri tipărirea cărţilor care înspăimântau
mulţimea, şi de a-i ameninţa pe cei ce le răspîndeau — unii dintre aceştia au
fost închişi — dar, din cîte ştiu eu, nu s-a izbutit mare lucru, căci guvernământul
se ferea să-i aţîţe pe oameni, care şi aşa îşi ieşiseră din minţi.
Nu
pot să-i trec cu vederea nici pe acei preoţi care, cu predicile lor, îi făceau
pe credincioşi mai curînd să se prăbuşească decît să-şi înalţe sufletele. Fără
îndoială, mulţi dintre ei o făceau pentru a întări voinţa oamenilor şi pentru a
le grăbi pocăinţa. Dar asemenea predici nu le slujeau năzuinţele şi făceau mai
mult rău decît bine.
Aveam cîţiva
preoţi, care, cu toată convingerea, îşi transformau predicile într-o teroare şi
le împănau cu tot felul de preziceri cumplite, îi adunau pe credincioşi umplîndu-i
de groază, şi apoi îi trimiteau acasă plini de jale, după ce le proorociseră
numai rele; îi înspăimîntau pe oameni ameninţîndu-i că vor fi cu totul
nimiciţi, în loc să-i îndemne să-şi înalţe gândurile spre ceruri.
1. Cîmpia sîngelui, numele dat de iudei pămîntului cumpărat de Iuda
cu arginţii primiţi pentru trădarea lui Christos.
2.Cometele apărute deasupra Londrei la
jumătatea lui decembrie 1664 şi la începutul lui aprilie 1665, au fost legate,
de către mulţimea .superstiţioasă, de izbucnirea ciumei.Partea1
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu