Posibilitatea
de a invoca principiul corectitudinii politice a determinat multe doamne și
domnișoare sensibile să atace vechile tabu-uri. Unul dintre ele este acela care
pretinde că femeia trebuie să stea la cratiță. Încă mai există în România o
sumedenie de bărbați care se căsătoresc doar ca să aibă pe cineva care să le
gătească și să le spele, în vreme ce ei stau la cârciumă. Femeia, spun aceștia,
nu are altceva de făcut decât să vadă de casă, nicidecum să muncească undeva și
cu atât mai puțin – Doamne ferește – să câștige mai bine decât un bărbat.
Mă
număr printre cei care consideră că femeia are aceleași drepturi pe care le are
bărbatul. Cunosc femei mai inteligente decât foarte mulți bărbați și am
întâlnit femei care au, în carieră sau în afaceri, un succes la care bărbații
se uită cu invidie. Modelul familiei în care bărbatul aduce banii și femeia stă
să spele și să gătească mi se pare atât de anacronic încât de multe ori mă mir
cum este posibil să mai existe bărbați care să urle „femeia trebuie să stea la
cratiță!”. Așa se face că am avut un schimb de replici cu cineva, pe Facebook,
legat de această chestiune. Interlocutorul meu a scris: „Femeia, sa stea in p...
mamii ei, la cratiță! ” Iar eu i-am răspuns: „ În zilele noastre sunt
2 tipuri de femei: unele care stau la cratiță și altele care au suficientă
minte-intuiție-ambiție-determinare-bani ca să le plătească pe celelalte să stea
și la cratițele lor”. O a treia persoană a intervenit și a comentat
astfel: „În privinţa femeilor, gândiţi ca islamicii. (...) Sunteţi fracturaţi
rău de tot. Pe orizontală şi pe verticală”.
Mă
grăbesc să fac o mică analiză a problemei cratiței. Pentru asta voi pleca de la
următoarea axiomă: femeile și bărbații trebuie să mănânce, altfel mor. Cred că
aici nu pot fi contrazis. Prin urmare, trebuie văzut cum pot femeile și
bărbații să rezolve problema.
Evident,
primul pas este asigurarea hranei. În vremurile noastre, orășenii obțin
mâncarea prin cumpărare din locuri specializate, iar cei de la țară o produc în
propriile gospodării. Oamenii țin alimentele în frigidere, pivnițe, sertare,
debarale etc și, cu o anumită periodicitate, le gătesc. Chestiunea în discuție
este clară: dacă o familie ia decizia să mănânce ceea ce gătește în casă, atunci
cine va trebui să gătească în acea familie (e vorba de familia tradițională,
formată din două persoane de sexe diferite, dintre care niciuna nu a suferit o
modificare de sex)? Nu există decât trei variante:
a) Gătește femeia
a) Gătește femeia
b) Gătește
bărbatul
c) Gătesc amândoi
E
vorba de o decizie care trebuie să fie luată în consens. Nu se poate considera
apriori că persoana care gătește este femeia. Asta se întâmpla cu multă vreme
în urmă. Așadar, fiecare familie ar trebui să decidă asupra chestiunii gătitului.
Din acest punct de vedere, deducem cu ușurință că există două tipuri de femei
căsătorite cu bărbați: unele care gătesc, altele care nu gătesc. Adică unele
care stau la cratiță și altele care nu stau.
Dar
mai există și alte posibilități. Cei doi soți pot apela la serviciile soacrei sau
socrului unuia dintre ei, dacă locuiesc împreună – însă aici mă refer,
deocamdată, doar la cei care locuiesc la casa lor și încă nu au copii. Tot de
comun acord, membrii familiei pot decide că este de preferat să comande zi de
zi mâncare la o firmă de catering. Sau să angajeze pe cineva care să le
gătească. Este vorba despre obiceiuri pe care multă lume le-a căpătat. Oamenii
care au destui bani ca să nu fie obligați să mănânce zile întregi dintr-o oală
cu ciorbă și să numere fiecare cartof pe care-l pun în farfurie, apelează
sistematic la astfel de soluții.
Sigur
că lucrurile se schimbă radical atunci când apare un copil. În cele mai multe
cazuri, mâncarea începe să fie preparată în casă, pentru că părinții nu au
încredere să-i dea celui mic mâncare gătită de alții, în condiții pe care nu le
pot avea sub control. Chiar și o femeie care nu gătea până atunci, se apucă de
pregătit bunătăți, ba unele devin adevărate bucătărese. Tații nu mai sunt
lăsați să pună mâna pe cratiță, chiar dacă și-ar dori. Desigur, la tot ce spun
există și excepții.
Concluzia
e simplă: o femeie căsătorită care nu gătește, mănâncă ce gătește soțul,
angajează pe cineva pentru asta, comandă zilnic mâncare sau mănâncă zilnic la
restaurant. Sau, evident, face un melanj din toate, cum am văzut că se practică.
Indiferent ce variantă ar alege, o femeie nu poate să nu facă parte din niciuna
dintre cele două categorii. Este mai presus de orice îndoială: o femeie ori
gătește, ori nu gătește. Terțul este exclus.
Spunând
eu lucrul ăsta, anume că sunt două feluri de femei – unele care gătesc și
altele care plătesc ca să li se gătească, mi-am atras mânia unui amic, care
mi-a spus că gândirea mea este de tip islamic. Nu l-am întrebat cu ce argumente
poate susține o asemenea afirmație. Motivul e simplu – e vorba de un om care nu
stă să analizeze detaliile, ci dă curs primului impuls. Dacă vede că numele tău
apare într-o dispută pe tema comunismului, unde cineva îl laudă pe Ceaușescu și
tu îl combați, amicul meu nu mai stă să analizeze ce a spus fiecare și te
numește, la pachet cu celălalt, comunist. Mie mi se pare că în cazul lui e
vorba despre un mod de-a interveni extras din recuzita corectitudinii politice.
Acolo, dacă un militant te aude începând o frază cu cuvintele „toate femeile
sunt”, se repede să te numească misogin. Ori, poate tu ai vrut să spui că toate
femeile sunt frumoase, dar la oamenii de acest tip nu mai contează ce-ai vrut
tu să spui.
Așadar,
problema cratiței este una spinoasă. Cine ar trebui să utilizeze acest nobil
instrument? După mine, ar fi grozav, în cazul unei familii care nu-și permite
să angajeze firme specializate pentru treburile domestice, ca sarcina gătitului
să fie împărțită, laolaltă cu celelalte sarcini – spălatul rufelor, călcatul,
bătutul covoarelor. La fel de grozav ar fi ca, tot prin consens, sarcina
gătitului să-i revină ei sau lui. Orice viziune de tipul „femeia trebuie să
stea la cratiță” mi se pare depășită și periculoasă. Și, ca să fie satisfăcuți
adepții corectitudinii politice, expresia „a sta la cratiță” ar putea fi
înlocuită cu „a găti”. Cei care susțin că „femeia trebuie să stea în p...
mă-sii la cratiță”, ar putea ajunge să strige că „femeia tre să gătească, în
p... mă-sii”. Ori, asta nu ar rezolva
absolut nimic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu