O cronică apărută în revista „Sintagme literare”, sub semnătura criticului Ionel Bota. Pentru cei care nu știu, precizez că revista este copilul de suflet al poetului și prozatorului Geo Galetaru.
În poezia de azi, foarte mulți
autori au izbândit doar dacă au avut, cum s-ar spune, intuiția unor mecanisme
de stimulare. Civilizația se grăbește, în zodia culturilor hibride au loc
tectonici adesea ciudate unde amorul ori pitorescul captivant al geografiilor
ființei acoperă interesul firesc pentru alte (obligatorii) teme din proiectele
poetului contemporan.
Alții, destui, încă eșuează pe facebook, confundând postările
cu ieșirea editorială într-o arenă în care, mai degrabă, noile variante de
snobism falsifică percepția. Nota bene, însă: avem și autori care, mai ales,
știu să evite capcanele, să dialogheze, fără alt intermediar decât valoarea, cu
lumea cititorilor, excelând incontestabil în depășirea mai multor baraje, între care cel al lașității
criticului, uneori duplicitar oportunist în policentricitatea care ne dă ghes
aproape tuturor în această confuză țară. Cu un stil autentic și
coerent-reflexiv în datele sale, cu o poezie care mușcă vârtos din realitatea
acestui evenimențial ireconciliabil, vine în literatura de azi Raul Sebastian
Baz. El a beneficiat, la al treilea său titlu, de șansele oferite de
comunitatea timișeană din Dudeștii Noi și de Programul Pro Cultura, publicând volumul
Cartea pedepsirii (Timișoara, Editura
Eurostampa, 2015, 106 p.), cronică a devoratorului de real, cum spuneam.
E un plan de adâncime în aceste
explorări sagace alternând cu spectacolul sapiențial prin care eul auctorial
triumfă irepresibil în opțiunea tuturor demitizărilor. Imaginarul acestei
lirici captează energiile emoționale și precauțiile discursului, mai degrabă
decât autocenzura, consoli-dând/energizând, instinctul generic, potențialul
magiilor scrisului. Undeva, voința abil mascată a fictivizării imprimă, cu
aluzii la un ludic totemic, idealitatea sintagmatică a inițierii în natura
covârșitoarelor simbolici. Motivul cireșului
(în fapt un motivem) e succedaneul euforiilor primordialului, „povestea” altfel
expusă, a „tinereții fără bătrânețe”. Decodarea urmează restorurilor unei
dihotomii. Omul e emfaza, dublul propriilor vanități; natura – chipul unității.
De-retorizarea relativului naște, însă, promisiunea lumii re-generate: „(...) Oh, bătrâne cireș, i-am răspuns
întorcându-mă pe partea cealaltă/dar oare-n sufletul meu cine va veni să
desțelenească?/Cine va curăța cu cuțitul de foc solzii păcatelor mele de
neiertat,/cine va tăia lanțurile grele ale remușcărilor necurmate/și cine va
sparge o bortă în zidul înalt pân`la cer al dorințelor/neîmplinite pe care le
port după mine?//Tu însuți fă toate astea, a zis cireșul, îți stă în
putere,/nu-ți trebuie decât puțină hotărâre ca să pornești din loc./Mergi
dimineață și pregătește-mi terenul, ca să pot oferi/un spectacol pe cinste, apoi o să te-ajut să ieși și tu la
lumină:/drept mulțumire-ți voi aduce anul acesta/cele mai dulci, mai parfumate
și mai cărnoase cireșe/pe care le-am zămislit vreodată/în lunga mea viață.”
(Spectacolul cireșului, p. 85).
Poezia lui Raul Sebastian Baz
este mai degrabă o atitudine, sinteza unui optimism explicit, incitare și
surprinzătoare deschidere, lirica aceasta instaureză dar și restaurează, are
orgoliul reformator al boemului și are darul de a reconverti proiecte, nu
reneagă experiențe anterioare dar vrea să investigheze în felul său,
laborios-incitant, seducțiile vechii romanțe. În acest fel eul devine un
partizan al de-convenționalizării: „Mâine
e vineri,/ai grijă că vin gunoierii./Ia o pungă din cele pentru resturi/și
scoate inima mea la poartă./Vezi că e tot acolo, în spatele chiuvetei,/unde ai
aruncat-o a doua zi/după ce ne-am jurat că vom fi împreună/la bine și la
greu./A stat vie, a naibii, toți anii ăștia.../chiar mă gândeam că s-o fi
uscat/ca inimile mumiilor/dar văd că încă se ține bine. (...)” (Centaur, p. 31) i Realul indigest (nici
un drum spre desăvârșire nu este drept) așterne printre rafalele vieții noi
proiecte, simboluri eteroclite, sintetizează în impactul (gureș!) al unor încântări, tragicul asigură pretextul
altor resurse. Deghizamentele și
înscenările împărtășesc o față morală și o față ludică poemelor. Nimic
indirect, totul e simplu, seducătoare simplitate. Și fireștile întretăieri cu
fatalitatea. Eul cotrobăie cuprinsul vast al lumii, memoria vinovată devine un
truism. Dar instrumentarul metaforei („firea ascunsă a lucrurilor”) păstrează
la limita de sus toate evanescențele, discursul liric e o amplă miză estetică,
râvna majoră a eului auctorial edifică poemul: „Întâi m-am însingurat până am început să văd/firea ascunsă a
lucrurilor -/zig-zaguri rapide, cuante/de suferință pură.//Mi-am adâncit apoi
solitudinea,/până mi s-au arătat cele nemateriale/cum ar fi oglindirea,/ori
negarea negației.//Tot mai în singurătate zăvorându-mă,/în cele din urmă,/am
ajuns atât de aproape încât/am văzut moartea trebăluind/precum o bunicuță care
întinde aluatul.” (Aluatul, p. 66)
Poetul pare, schimbând nuanțele
interpretării, un blând „generaționist” flower-power
întârziat în indiscernabilul realității noastre. Poemul său „povestește”,
aclamă, se dezice (ab-zice), are drept vectori ai instantaneelor
indecisul/indeterminatul și relativul, dar montările sale sunt autonomii
heracleitice conotând, în cazul textelor, impresia de fotografii mișcate.
Dincolo de toate astea, însă, poezia lui Raul Sebastian Baz reprezintă tocmai
prin autenticul ei cea mai perfectă armătură axiologică pentru un autor despre
care suntem siguri că vom mai auzi multe lucruri bune în continuare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu