Întrucît
crima s-a petrecut în redacţia unei gazete, în urma unor caricaturi socotite de
musulmani ca fiind blasfematoare, tema crimei a fost asociată strict temei
dreptului la liberă exprimare. În realitate, e vorba de două subiecte diferite,
pe care doar circumstanţele recente le-au adus laolaltă. Pentru orice
jurnalist, pentru orice scriitor, pentru oricine se manifestă public, problema
”libertăţii de expresie” trebuie să fie materia unei reflecţii constante. Ea
este temeiul etic al meseriei, cheia legitimităţii ei, virtutea şi riscul ei
cotidian. Nenorocirea de la „Charlie Hebdo” nu e decît un caz extrem, de natură
să confere noţiunii cu pricina un palpit dramatic, un nimb de ”imperativ
absolut”, o aură mistică. ”Nu există limite pentru libertatea de expresie!”
spun, surescitaţi, gazetarii şi ”oamenii de bine” din întreaga lume. ”Nimic nu
poate îndreptăţi glonţul care ţinteşte spre creion!” Aşa e!
Oricît de
inacceptabil ar fi, pentru unii, conţinutul unei fraze sau al unei caricaturi,
„corecţia” nu poate veni pe ţeava puştii. E una dintre achiziţiile salutare ale
civilizaţiei noastre. Pe de altă parte, ”libertatea de expresie” nu trebuie
definită doar în condiţii de criză, de negociere acută. Sigur că, dacă am de
ales între crimă şi libertatea de expresie, aleg libertatea de expresie. Numai
că nu pot avea o imagine rezonabilă şi nuanţată a „libertăţii de expresie”,
dacă o analizez doar în condiţii de provocare ultimativă. Problema nu e ce fac
cu libertatea de expresie, cînd sunt cu pistolul la tîmplă. Problema e ce fac
cu această libertate în exerciţiul zilnic al profesiunii. Ce răspunderi îmi
creează acest drept? Ce responsabilitate îmi revine, cînd mi se dă voie să mă
comport liber? Dacă vrem să dezbatem cu folos acest subiect, trebuie să gîndim
cuviincios, calm, fără emotivitatea colaterală a unei împrejurări fierbinţi.
Or, toate reglementările lumii vorbesc despre inevitabile, necesare, igienice
limite ale acestei preţioase libertăţi. E oare permis să putem spune orice
despre oricine şi despre orice? Şi dacă avem dreptul să ne riscăm viaţa pentru
opiniile noastre, avem dreptul să punem în pericol şi viaţa altora (care,
eventual, sunt de altă opinie)? E băşcălia o valoare atît de înaltă, încît
merită să învrăjbim lumea de dragul ei? Merită un banc bun consecinţa unei
hecatombe? Care sunt graniţele tolerabile ale batjocurii? Poate fi ea un sens
de viaţă? În articolul 10 (punctul 2) al celebrei ”Convenţii pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale” se spune, totuşi, că orice
libertate comportă îndatoriri şi poate fi supusă unor ”condiţii, restrîngeri şi
sancţiuni”, ”necesare într-o societate democratică”. Chiar şi codul nostru
civil (art. 15) stabileşte că ”nici un drept nu poate fi exercitat în scopul de
a vătăma sau păgubi pe altul, ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar
bunei-credinţe”. Constituţia României, atîta cîtă e, interzice şi ea ”îndemnul
la ură religioasă” şi ”incitarea la discriminare”. În aceste condiţii,
idolatrizarea ”libertăţii de expresie” devine o licenţă primejdioasă, o formă
de exaltare ”post-modernă”. ”Anything goes!” Administrarea inteligentă şi
cuviincioasă a libertăţii de expresie e una dintre probele profesionistului
adevărat. Dacă, pentru a face rating, sau pentru a-ţi face un profil
interesant, alegi obscenitatea, kitsch-ul, impertinenţa demolatoare, hărţuirea
grobă, ”angajarea ”trendy”, nu se cheamă că îţi exerciţi libertatea de
expresie, ci că abuzezi de ea şi că, în fond, pui umărul la compromiterea unei
valori obţinute cu greu, la capătul unor îndelungi sacrificii. Pe scurt: cred
că am dreptul, în numele libertăţii de expresie, să cer public limitarea
înţeleaptă a libertăţii de expresie, mai exact să cer legiuitorului şi
spiritului civic, dar şi bunei cuviinţe, civilizaţiei interioare, bunului simţ
să mă ajute.
Nu am nimic de adaugat decat ca sunt perfect de acord cu pozitia exprimata de Andrei Plesu
Libertatea de expresie.
Întrucît crima s-a petrecut în redacţia unei gazete, în urma unor
caricaturi socotite de musulmani ca fiind blasfematoare, tema crimei a
fost asociată strict temei dreptului la liberă exprimare. În realitate, e
vorba de două subiecte diferite, pe care doar circumstanţele recente
le-au adus laolaltă. Pentru orice jurnalist, pentru orice scriitor,
pentru oricine se manifestă public, problema ”libertăţii de expresie”
trebuie să fie materia unei reflecţii constante. Ea este temeiul etic al
meseriei, cheia legitimităţii ei, virtutea şi riscul ei cotidian.
Nenorocirea de la „Charlie Hebdo” nu e decît un caz extrem, de natură să
confere noţiunii cu pricina un palpit dramatic, un nimb de ”imperativ
absolut”, o aură mistică. ”Nu există limite pentru libertatea de
expresie!” spun, surescitaţi, gazetarii şi ”oamenii de bine” din
întreaga lume. ”Nimic nu poate îndreptăţi glonţul care ţinteşte spre
creion!” Aşa e! Oricît de inacceptabil ar fi, pentru unii, conţinutul
unei fraze sau al unei caricaturi, „corecţia” nu poate veni pe ţeava
puştii. E una dintre achiziţiile salutare ale civilizaţiei noastre. Pe
de altă parte, ”libertatea de expresie” nu trebuie definită doar în
condiţii de criză, de negociere acută. Sigur că, dacă am de ales între
crimă şi libertatea de expresie, aleg libertatea de expresie. Numai că
nu pot avea o imagine rezonabilă şi nuanţată a „libertăţii de expresie”,
dacă o analizez doar în condiţii de provocare ultimativă. Problema nu e
ce fac cu libertatea de expresie, cînd sunt cu pistolul la tîmplă.
Problema e ce fac cu această libertate în exerciţiul zilnic al
profesiunii. Ce răspunderi îmi creează acest drept? Ce responsabilitate
îmi revine, cînd mi se dă voie să mă comport liber? Dacă vrem să
dezbatem cu folos acest subiect, trebuie să gîndim cuviincios, calm,
fără emotivitatea colaterală a unei împrejurări fierbinţi. Or, toate
reglementările lumii vorbesc despre inevitabile, necesare, igienice
limite ale acestei preţioase libertăţi. E oare permis să putem spune
orice despre oricine şi despre orice?
Şi dacă avem dreptul să ne riscăm viaţa pentru opiniile noastre, avem
dreptul să punem în pericol şi viaţa altora (care, eventual, sunt de
altă opinie)? E băşcălia o valoare atît de înaltă, încît merită să
învrăjbim lumea de dragul ei? Merită un banc bun consecinţa unei
hecatombe? Care sunt graniţele tolerabile ale batjocurii? Poate fi ea un
sens de viaţă? În articolul 10 (punctul 2) al celebrei ”Convenţii
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale” se
spune, totuşi, că orice libertate comportă îndatoriri şi poate fi supusă
unor ”condiţii, restrîngeri şi sancţiuni”, ”necesare într-o societate
democratică”. Chiar şi codul nostru civil (art. 15) stabileşte că ”nici
un drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe
altul, ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe”.
Constituţia României, atîta cîtă e, interzice şi ea ”îndemnul la ură
religioasă” şi ”incitarea la discriminare”. În aceste condiţii,
idolatrizarea ”libertăţii de expresie” devine o licenţă primejdioasă, o
formă de exaltare ”post-modernă”. ”Anything goes!” Administrarea
inteligentă şi cuviincioasă a libertăţii de expresie e una dintre
probele profesionistului adevărat. Dacă, pentru a face rating, sau
pentru a-ţi face un profil interesant, alegi obscenitatea, kitsch-ul,
impertinenţa demolatoare, hărţuirea grobă, ”angajarea ”trendy”, nu se
cheamă că îţi exerciţi libertatea de expresie, ci că abuzezi de ea şi
că, în fond, pui umărul la compromiterea unei valori obţinute cu greu,
la capătul unor îndelungi sacrificii.
Pe scurt: cred că am dreptul, în numele libertăţii de expresie, să cer
public limitarea înţeleaptă a libertăţii de expresie, mai exact să cer
legiuitorului şi spiritului civic, dar şi bunei cuviinţe, civilizaţiei
interioare, bunului simţ să mă ajute.
Citeste mai mult: adev.ro/ni1vm8
Citeste mai mult: adev.ro/ni1vm8
Libertatea de expresie.
Întrucît crima s-a petrecut în redacţia unei gazete, în urma unor
caricaturi socotite de musulmani ca fiind blasfematoare, tema crimei a
fost asociată strict temei dreptului la liberă exprimare. În realitate, e
vorba de două subiecte diferite, pe care doar circumstanţele recente
le-au adus laolaltă. Pentru orice jurnalist, pentru orice scriitor,
pentru oricine se manifestă public, problema ”libertăţii de expresie”
trebuie să fie materia unei reflecţii constante. Ea este temeiul etic al
meseriei, cheia legitimităţii ei, virtutea şi riscul ei cotidian.
Nenorocirea de la „Charlie Hebdo” nu e decît un caz extrem, de natură să
confere noţiunii cu pricina un palpit dramatic, un nimb de ”imperativ
absolut”, o aură mistică. ”Nu există limite pentru libertatea de
expresie!” spun, surescitaţi, gazetarii şi ”oamenii de bine” din
întreaga lume. ”Nimic nu poate îndreptăţi glonţul care ţinteşte spre
creion!” Aşa e! Oricît de inacceptabil ar fi, pentru unii, conţinutul
unei fraze sau al unei caricaturi, „corecţia” nu poate veni pe ţeava
puştii. E una dintre achiziţiile salutare ale civilizaţiei noastre. Pe
de altă parte, ”libertatea de expresie” nu trebuie definită doar în
condiţii de criză, de negociere acută. Sigur că, dacă am de ales între
crimă şi libertatea de expresie, aleg libertatea de expresie. Numai că
nu pot avea o imagine rezonabilă şi nuanţată a „libertăţii de expresie”,
dacă o analizez doar în condiţii de provocare ultimativă. Problema nu e
ce fac cu libertatea de expresie, cînd sunt cu pistolul la tîmplă.
Problema e ce fac cu această libertate în exerciţiul zilnic al
profesiunii. Ce răspunderi îmi creează acest drept? Ce responsabilitate
îmi revine, cînd mi se dă voie să mă comport liber? Dacă vrem să
dezbatem cu folos acest subiect, trebuie să gîndim cuviincios, calm,
fără emotivitatea colaterală a unei împrejurări fierbinţi. Or, toate
reglementările lumii vorbesc despre inevitabile, necesare, igienice
limite ale acestei preţioase libertăţi. E oare permis să putem spune
orice despre oricine şi despre orice?
Şi dacă avem dreptul să ne riscăm viaţa pentru opiniile noastre, avem
dreptul să punem în pericol şi viaţa altora (care, eventual, sunt de
altă opinie)? E băşcălia o valoare atît de înaltă, încît merită să
învrăjbim lumea de dragul ei? Merită un banc bun consecinţa unei
hecatombe? Care sunt graniţele tolerabile ale batjocurii? Poate fi ea un
sens de viaţă? În articolul 10 (punctul 2) al celebrei ”Convenţii
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale” se
spune, totuşi, că orice libertate comportă îndatoriri şi poate fi supusă
unor ”condiţii, restrîngeri şi sancţiuni”, ”necesare într-o societate
democratică”. Chiar şi codul nostru civil (art. 15) stabileşte că ”nici
un drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe
altul, ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe”.
Constituţia României, atîta cîtă e, interzice şi ea ”îndemnul la ură
religioasă” şi ”incitarea la discriminare”. În aceste condiţii,
idolatrizarea ”libertăţii de expresie” devine o licenţă primejdioasă, o
formă de exaltare ”post-modernă”. ”Anything goes!” Administrarea
inteligentă şi cuviincioasă a libertăţii de expresie e una dintre
probele profesionistului adevărat. Dacă, pentru a face rating, sau
pentru a-ţi face un profil interesant, alegi obscenitatea, kitsch-ul,
impertinenţa demolatoare, hărţuirea grobă, ”angajarea ”trendy”, nu se
cheamă că îţi exerciţi libertatea de expresie, ci că abuzezi de ea şi
că, în fond, pui umărul la compromiterea unei valori obţinute cu greu,
la capătul unor îndelungi sacrificii.
Pe scurt: cred că am dreptul, în numele libertăţii de expresie, să cer
public limitarea înţeleaptă a libertăţii de expresie, mai exact să cer
legiuitorului şi spiritului civic, dar şi bunei cuviinţe, civilizaţiei
interioare, bunului simţ să mă ajute.
Citeste mai mult: adev.ro/ni1vm8
Citeste mai mult: adev.ro/ni1vm8
Libertatea de expresie.
Întrucît crima s-a petrecut în redacţia unei gazete, în urma unor
caricaturi socotite de musulmani ca fiind blasfematoare, tema crimei a
fost asociată strict temei dreptului la liberă exprimare. În realitate, e
vorba de două subiecte diferite, pe care doar circumstanţele recente
le-au adus laolaltă. Pentru orice jurnalist, pentru orice scriitor,
pentru oricine se manifestă public, problema ”libertăţii de expresie”
trebuie să fie materia unei reflecţii constante. Ea este temeiul etic al
meseriei, cheia legitimităţii ei, virtutea şi riscul ei cotidian.
Nenorocirea de la „Charlie Hebdo” nu e decît un caz extrem, de natură să
confere noţiunii cu pricina un palpit dramatic, un nimb de ”imperativ
absolut”, o aură mistică. ”Nu există limite pentru libertatea de
expresie!” spun, surescitaţi, gazetarii şi ”oamenii de bine” din
întreaga lume. ”Nimic nu poate îndreptăţi glonţul care ţinteşte spre
creion!” Aşa e! Oricît de inacceptabil ar fi, pentru unii, conţinutul
unei fraze sau al unei caricaturi, „corecţia” nu poate veni pe ţeava
puştii. E una dintre achiziţiile salutare ale civilizaţiei noastre. Pe
de altă parte, ”libertatea de expresie” nu trebuie definită doar în
condiţii de criză, de negociere acută. Sigur că, dacă am de ales între
crimă şi libertatea de expresie, aleg libertatea de expresie. Numai că
nu pot avea o imagine rezonabilă şi nuanţată a „libertăţii de expresie”,
dacă o analizez doar în condiţii de provocare ultimativă. Problema nu e
ce fac cu libertatea de expresie, cînd sunt cu pistolul la tîmplă.
Problema e ce fac cu această libertate în exerciţiul zilnic al
profesiunii. Ce răspunderi îmi creează acest drept? Ce responsabilitate
îmi revine, cînd mi se dă voie să mă comport liber? Dacă vrem să
dezbatem cu folos acest subiect, trebuie să gîndim cuviincios, calm,
fără emotivitatea colaterală a unei împrejurări fierbinţi. Or, toate
reglementările lumii vorbesc despre inevitabile, necesare, igienice
limite ale acestei preţioase libertăţi. E oare permis să putem spune
orice despre oricine şi despre orice?
Şi dacă avem dreptul să ne riscăm viaţa pentru opiniile noastre, avem
dreptul să punem în pericol şi viaţa altora (care, eventual, sunt de
altă opinie)? E băşcălia o valoare atît de înaltă, încît merită să
învrăjbim lumea de dragul ei? Merită un banc bun consecinţa unei
hecatombe? Care sunt graniţele tolerabile ale batjocurii? Poate fi ea un
sens de viaţă? În articolul 10 (punctul 2) al celebrei ”Convenţii
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale” se
spune, totuşi, că orice libertate comportă îndatoriri şi poate fi supusă
unor ”condiţii, restrîngeri şi sancţiuni”, ”necesare într-o societate
democratică”. Chiar şi codul nostru civil (art. 15) stabileşte că ”nici
un drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe
altul, ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe”.
Constituţia României, atîta cîtă e, interzice şi ea ”îndemnul la ură
religioasă” şi ”incitarea la discriminare”. În aceste condiţii,
idolatrizarea ”libertăţii de expresie” devine o licenţă primejdioasă, o
formă de exaltare ”post-modernă”. ”Anything goes!” Administrarea
inteligentă şi cuviincioasă a libertăţii de expresie e una dintre
probele profesionistului adevărat. Dacă, pentru a face rating, sau
pentru a-ţi face un profil interesant, alegi obscenitatea, kitsch-ul,
impertinenţa demolatoare, hărţuirea grobă, ”angajarea ”trendy”, nu se
cheamă că îţi exerciţi libertatea de expresie, ci că abuzezi de ea şi
că, în fond, pui umărul la compromiterea unei valori obţinute cu greu,
la capătul unor îndelungi sacrificii.
Pe scurt: cred că am dreptul, în numele libertăţii de expresie, să cer
public limitarea înţeleaptă a libertăţii de expresie, mai exact să cer
legiuitorului şi spiritului civic, dar şi bunei cuviinţe, civilizaţiei
interioare, bunului simţ să mă ajute.
Citeste mai mult: adev.ro/ni1vm8
Citeste mai mult: adev.ro/ni1vm8
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu