WERNER VON NUSSBAUM: „Fabrica de ceasuri“ — Ce a contribuit
oare la succesul extraordinar al romanului de faţă? Greu de răspuns. Fapt cert
este că nimic nu se ridică la înălţimea artei. Un industriaş din Republica
Dominicană îşi transformă, la începutul secolului, fabrica de maşini de cusut
într-o mare uzină de ceasornice. În lipsa concurenţei, industriaşul plasează pe
piaţa sudamericană cantităţi mari de produse, de la pendulele de tip „Dom gong“
şi „Cathédrale“, pînă la cesuleţul de mînă cu lichid de frînă. Cu o calificare
nu prea bună, nedispunînd de materiale de calitate, muncitorii construiesc
mecanisme deplorabile, dar ele se vînd, aducînd venituri fabuloase patronului.
Zadarnic se plîng beneficiarii că ceasul de mînă o ia înainte cu trei sferturi
de oră la douăzeci şi patru de ore; nu demonstrează nimic nici procesul în care
sînt aduse ca probe ornice cu arcurile sărite, cu cadranele crăpate. Un martor
se plînge că plesnirea unui arc, grosolan lucrat, a bubuit ca o explozie. Un
argentinean şi-a rănit mîna în sticla neşlefuită a ceasornicului de buzunar. În
fine, o venerabilă englezoaică, în vizită de studii în America, cumpărîndu-şi
un ceas-brăţară, a avut surpriza de a-l vedea cum rugineşte în mai puţin de
două zile. Totul este zadarnic, procesele sînt repede clasate, martorii
ameninţaţi, intimidaţi, plătiţi. Scandalurile de presă sînt, de asemenea,
înăbuşite. Afacerile îşi continuă cursul, de la un timp nimeni nu se mai plînge.
Aici autorul notează două fraze pe care nu le-am putut descifra.