Nu
mi-a trebuit mult să-l găsesc pe covertă pe fugarul atât de grăbit. Stătea
culcat pe deckchair-ul lui şi citea. Înainte de a mă apropia de el, am
profitat de ocazie ca să-l privesc. Capul cu trăsături ascuţite se rezema pe
perne într-o atitudine de uşoară oboseală; din nou, m-a surprins mai ales
paloarea stranie a obrazului relativ tânăr, al cărui păr complet alb îi încadra
tâmplele. Aveam, nu ştiu de ce, impresia că acest om trebuie să fi îmbătrânit
brusc. Abia m-am apropiat, că el s-a şi ridicat politicos şi s-a prezentat cu
un nume ce mi-era cunoscut ca al unei vechi familii austriece foarte de vază.
Mi-am amintit că cineva cu numele acesta făcuse parte din cel mai apropiat cerc
de prieteni ai lui Schubert şi că unul dintre medicii particulari ai bătrânului
împărat descindea din aceeaşi familie.
Un blog pentru linistea adultilor
Totalul afișărilor de pagină
sâmbătă, 24 noiembrie 2012
Sharuirea Buffett-Gates
A da și altora din ceea ce ai tu - a sharui, ca să fiu mai pe înțelesul oamenilor moderni, este piatra de temelie a învățăturii creștine. Esența e următoarea: dacă dai, înseamnă că nu ești legat de bani ci te preocupă mai mult soarta aproapelui tău, deci ai dragoste și cine are dragoste are parte de răsplată în ceruri.
Se presupune tacit că sensul lui „a da” este de la cel care are către cel care n-are, ori are prea puțin. Poate că așa o fi fost pe vremea lui Cristos. În ziua de azi, lucrurile s-au schimbat: de cele mai multe ori, cineva care are îi da tot cuiva care are. De exemplu: Warren Buffett i-a donat lui Bill Gates în jur de un miliard de dolari. Așadar nu a împărțit acești mulți bani la amărâți, la negrii de prin ghetouri - nici vorbă - i-a pus în conturile unuia dintre cei mai bogați oameni ai planetei.
Se presupune tacit că sensul lui „a da” este de la cel care are către cel care n-are, ori are prea puțin. Poate că așa o fi fost pe vremea lui Cristos. În ziua de azi, lucrurile s-au schimbat: de cele mai multe ori, cineva care are îi da tot cuiva care are. De exemplu: Warren Buffett i-a donat lui Bill Gates în jur de un miliard de dolari. Așadar nu a împărțit acești mulți bani la amărâți, la negrii de prin ghetouri - nici vorbă - i-a pus în conturile unuia dintre cei mai bogați oameni ai planetei.
vineri, 23 noiembrie 2012
De-ale lui Zoscenko (36)
Aviatorul
...Măi
frate, m-am speriat al naibii. Am înlemnit, zău aşa! Ba încă şi aparatul s-a
aplecat într-o parte şi s-a răsturnat. Hait, s-a zis cu mine! M-am apucat cu
mîna de ramă şi am sărit afară...
Mă
uit în jos: cad de zbîrnîi! Ehei, îmi zic, ce bine e să cazi cu paraşuta...
Aşa, fără paraşută, zău dacă nu te bagă-n boală... Şi cum zic, cad la pămînt
şi mai că-mi vine să plîng — şi de mine mi-e milă, da' şi de aparat, mă gîndesc
că se face praf... Şi deodată — zdup de pămînt... Hait, îmi zic, bucură-te,
Născătoare de Dumnezeu, c-am rămas făr-un picior...
—
Şi aeroplanul? S-a făcut praf?
—
Care aeroplan?
—
Aparatul ăla... Nu ziceai c-ai căzut din aparat?
— Da' de unde! Am căzut de la etaj. Aparatul a căzut de pe poliţă, în
bucătărie... Cum a dat buzna miliţia în casă, ne-am speriat grozav. Am vrut să
ascundem alambicul pe poliţă... Şi alambicul a căzut. Ce mai, gălăgie mare! De
frică, ne-am repezit la fereastră... Şi am sărit jos... Juma' de picior lipsă...
Grizzly, stapanul muntilor(18)
Thor a auzit haita încă
de la o milă depărtare. Avea, totuşi, două motive pentru care nu mai voia să
fugă, ca acum cîteva zile. Mai întîi, de cîini îi păsa tot atît de puţin ca de
bursucii şi hîrciogii care fluierau la el de pe stînci. Numai gura era de ei. Îl
tulburase însă întotdeauna ceea ce venea în urma lor. Dar iată că astăzi se
întîlnise faţă în faţă cu făptura care adusese în văile lui mirosul acela ciudat,
iar ea nu mai încercase să-i facă vreun rău şi el se depărtase, renunţînd s-o
ucidă. Mai era însă şi alt motiv — mergea s-o întîlnească pe Iskwao. Se vede că
omul nu este singurul animal care-şi riscă viaţa din dragoste.
Mici poeme in proza ale lui Baudelaire(16)
Orologiul
Chinezii
văd ora în ochii pisicilor.
Intr-o
zi un misionar, plimbîndu-se printr-o mahala din Nanking, băgă de seamă
că-şi uitase ceasornicul şi întrebă cît era ceasul
pe-un băieţaş.
Ştrengarul
cerescului Imperiu stătu mai întîi la îndoială; pe urmă, răzgîndindu-se,
răspunse: „Mă duc să vă spun". Puţin după aceea,
se ivi din nou, în braţe cu un cogeamite motan.
Privindu-l,
cum se zice, în albul ochilor, spuse fără şovăire: „Nu e încă amiază de-a
binelea!" Ceea ce era adevărat.
Din povestirile vesele ale lui Hasek (1)
Poveste canibală
Ca să vorbim în termeni ştiinţifici, suntem siliţi să-i
împărţim pe canibali în trei mari comunităţi. Aşadar: canibalii din Oceanul
Pacific şi cei din jurul Australiei, apoi canibalii africani, printre care se
evidenţiau odinioară dahomeii, a căror moştenire a fost transmisă botocuzilor
şi, în sfirşit, cunoaştem marea comunitate a insularilor aflaţi în preajma
Ţării de Foc din America de Sud. Datorită influenţei creştinismului, toţi
aceşti amatori de carne de om îşi delectau palatinul cu fripturi de misionari.
Desigur, modul de preparare a misionarilor era foarte
diferit. Greşeala rezidă în faptul că aceste mari comunităţi de canibali nu
editează reviste în care să fie publicată, cu regularitate, rubrica fixă „Lista de bucate săptămînală pentru o familie
aşezată”.
Nils Holgersson (3)
Pânza cadrilată
Ameţeala îl ţinuse pe băiat îndeajuns de mult. Valuri de aer suflau şi şuierau asupra lui, gata să-l prăvălească, aripile se mişcau neîncetat, iar în pene parcă vuia o vijelie. În jurul său zburau, gâgâind de zor, treisprezece gâşte. Ochii lui scânteiau, iar zgomotul făcut de zburătoare îl asurzea. Habar n-avea dacă stolul de gâşte zbura sus de tot sau aproape de pământ, şi nici încotro se îndrepta n-avea idee.
Abia după ce-şi veni puţin în fire putu să-şi dea seama în ce direcţie îl duceau păsările. Nu-i vorbă, lucrul ăsta nu era prea uşor, fiindcă ştrengarul nu se încumeta deloc să privească în jos. În sinea lui era sigur că dacă ar fi încercat, l-ar fi apucat iarăşi ameţeala.
Grizzly, stapanul muntilor(17)
Un sunet nearticulat şi
gîtuit, care nu mai avea nimic omenesc, a fost tot ce a putut ieşi de pe buzele
lui Langdon cînd întîlni privirea fixă a uriaşului grizzly, iar cele cîteva
secunde care au urmat i s-au părut o veşnicie. Îl fulgeră gîndul că nu mai putea
face acum nimic, dar absolut nimic. Nici măcar nu putea fugi, căci în spate se
ridica, de nepătruns, ca un zid, peretele de stîncă. Să caute scăpare în partea
văii? Şi asta era cu neputinţă, căci l-ar fi înghiţit prăpastia adîncă de mai
bine de o sută de picioare. Se afla, aşadar, faţă în faţă cu moartea, o moarte
tot atît de îngrozitoare ca aceea care se abătuse asupra cîinilor.
joi, 22 noiembrie 2012
Celebra nuvela "Sah" a lui Stefan Zweig (3)
A doua zi, micul nostru grup era prezent la ora fixată. Locul de la mijloc, în
faţa maestrului, a fost rezervat, bineînţeles, lui Mac Connor, care îşi
descărca nervozitatea aprinzând una după alta ţigări de foi groase şi
uitându-se mereu agitat la ceas. Dar campionul mondial s-a lăsat aşteptat mai
mult de zece minute, ceea ce, după povestirile prietenului meu, eu şi bănuisem
că se va întâmpla — fapt care de altminteri a dat apariţiei lui şi mai multă
importanţă. Calm şi nepăsător, a păşit spre masă. Fără să se prezinte — „ştiţi
prea bine cine sunt, iar cine sunteţi voi nu mă interesează”, părea să spună cu
această lipsă de politeţe — a şi început să organizeze jocul, sec şi
profesional. Cum acolo, pe vas, un simultan era imposibil din lipsă de table de
şah, el a propus ca noi să jucăm cu toţii împotriva lui. După fiecare mişcare,
ca să nu tulbure consfătuirile noastre, avea să se retragă la o altă masă, într-un
ungher al încăperii. Îndată ce vom fi executat contramişcarea, avem să ciocănim
linguriţa de un pahar căci din păcate nu aveam la îndemână un clopoţel de masă.
Pentru o mişcare propunea un maximum de zece minute, dacă nu aveam nimic de obiectat. Bineînţeles, am primit toate propunerile, ca
nişte şcolari ascultători. Alegerea culorii i-a atribuit lui Czentovic negrul.
În picioare încă, a executat întâia mişcare, şi s-a întors apoi îndată la locul
convenit, unde, rezemat nepăsător, răsfoia o revistă ilustrată.
Mici intamplari cu animale (114)
Pesta porcină sau altă molimă a
ajuns şi pînă la stîna
din apropierea casei de vînătoare unde îmi petreceam
vacanţa şi a omorît cei doi rîmători
pe care îi aduseseră oamenii la buruieni, la zer. Neglijenţi,
în loc să-i îngroape, i-au tras mai depărtişor,
pe malul rîului. Mi se îmbia prilej să observ fără
trudă şi cheltuială păsările
care veneau să se înfrupte din hoituri. Speram chiar să
descopere hoiturile şi vultanii. Vultan negru (Aegypius monachus) sau sur (Gyps fulvus) nu
s-a arătat. A trebuit să mă mulţumesc vreo două zile cu corbii care s-au
prezentat îndată şi, trudindu-se, au sfîşiat
pielea, ospătîndu-se în voie. Îi puteam observa bine,
desigur cu binoclul, dintr-o margine de pădure de peste rîu. A treia
zi, văd pe lîngă doi corbi şi o
pasăre străină,
ceva mai mare decît ei. Îmi bate la ochi penajul foarte deschis. M-am bucurat:
era un oaspete rar, un vultur hoitar (Neophron percnopterus), cel mai
mic din neamul vulturilor de pe la noi.
Neophron percnopterus |
Faceti-va bine (190)
Migdalul
Denumire ştiinţifică: Prunus amygdalus; Amygdalus communis.
Prezentare. Migdalul este un
arbore mediteranean, dar poate fi întâlnit şi la noi, în culturi din Dobrogea,
Banat, Oltenia. Aparţine familiei rozaceelor. Nu prea înalt – maximum opt metri
– migdalul are frunze lanceolate şi flori roz sau albe. Fructul este o drupă, în
care se găseşte sâmburele de migdal. Aceşti sâmburi sunt utilizaţi în cofetărie
şi patiserie, în cosmetică şi în farmacie. Pentru terapii medicinale se
folosesc nu numai sâmburii de migdal, ci şi frunzele, florile, cojile, din care
se prepară infuzie şi decoct.
O batjocorire a baladei „Monastirea Argeșului”
Manole
Meşterul
şedea călare pe o scîndură, sus, în vîrful schelei, bălăbănindu-şi picioarele
ca două pendule care se mişcă în sensuri opuse. Avea privirea obosită şi mîinile
murdare de mortar. De aceea, vrînd să prindă cu mîna un ţînţar, îşi lăsă pe
obraz o pată vizibilă.
In
jur era o linişte sinistră, ca după cutremur. Calfele dormeau la umbra unui
salcîm, nepăsătoare, după ce mai înainte jucaseră o aprigă copcică. Manole îi
blestemă în gînd şi îşi aprinse luleaua, risipind mişcări leneşe şi curbe.
Starea lui sufletească era nesatisfăcătoare şi neagră. Noaptea, la ora zero şi
un minut, construcţia se dărîmase pentru a treia oară. O capră care păştea
imprudentă pe lîngă ziduri se salvase în ultimă instanţă, ca prin minune, cu o
spaimă groaznică în suflet.
Văzînd
a treia ediţie a dezastrului, legendarul meşter se manifestase calm,
păstrîndu-şi neştirbit prestigiul.
Grizzly, stapanul muntilor(16)
În noaptea aceea, Muskwa
simţi şi mai mult cum îl apasă singurătatea. Bruce şi Metoosin se culcaseră
devreme, frînţi de oboseală după urcuşul anevoios al muntelui, iar Langdon făcu
întocmai, lăsîndu-l pe Pipoonaskoos acolo unde-l aruncase lunganul.
După descoperirea care
făcuse să-i bată inima aşa de tare, Muskwa a rămas nemişcat în loc. Nu ştia
ce-i moartea şi nu-i cunoştea încă chipul. Pe Pipoonaskoos îl simţea atît de
cald şi de moale... desigur că în curînd avea să se scoale, numai că de data
asta era hotărît să nu-l mai necăjească şi să nu se mai lupte cu el.
Liniştea se aşternuse
din nou peste fire şi stelele împînziseră cerul deasupra ultimelor pîlpîiri ale
focului, dar Pipoonaskoos rămase tot aşa de neclintit. Uşurel, Muskwa îl
mirosi şi-l trase de părul moale ca mătasea, gemînd încetişor de parcă i-ar fi spus:
—
Îţi făgăduiesc,
Pipoonaskoos, că nu mă mai bat cu tine, numai scoală-te şi hai să fim prieteni!
Nils Holgersson (2)
Gâştele sălbatice
Băiatului tot nu-i venea parcă să creadă că ajunsese spiriduş.
Băiatului tot nu-i venea parcă să creadă că ajunsese spiriduş.
„O fi vreun vis, vreo simplă închipuire! îşi zise el. Fără îndoială că peste câteva clipe o să fiu iarăşi o fiinţă omenească!”
Se aşeză în faţa oglinzii şi închise ochii. Peste câteva minute îi deschise iar, nădăjduind că vraja luase sfârşit. Nici pomeneală însă! Era tot de-o şchioapă, deşi neschimbat la înfăţişare. Părul bălai, pistruii de pe nas, peticele nădragilor şi cârpiturile ciorapilor erau la fel ca înainte, cu singura deosebire că se micşoraseră mult, după cum îi era statul acum.
Totul sau nimic
Există o mulţime de oameni care merg pe principiul „totul sau nimic”. Un principiu fundamental greşit, dar împotriva aplicării căruia aceşti oameni nu se pot lupta, pentru că vine din adâncurile fiinţei lor, de-acolo unde se coc toate acţiunile noastre, toate gândurile şi convingerile. Acolo, în acele abisuri se formează, spre exemplu, convingerea că nu e bine să furi. Nicio putere din lume nu-l va putea determina pe cel care are această convingere să o încalce şi să pună mâna pe ceva care nu-i aparţine. Din aceleaşi abisuri vine pornirea de nestăvilit de a te crede buricul pământului - cel mai important om care a existat, există şi va exista vreodată; şi tot de-acolo pleacă smerenia, care te face să crezi că eşti ultimul dintre ultimii.
Celebra nuvela "Sah" a lui Stefan Zweig (2)
Cele povestite de prietenul meu îmi
treziră o curiozitate deosebită. Monomanii, oamenii prizonieri ai unei singure
idei, m-au intrigat întreaga viaţă, căci un spirit cu cât e mai limitat, cu
atât este pe de altă parte mai aproape de infinit. Tocmai oamenii aceştia,
aparent solitari, îşi construiesc, ca termitele, cu materia lor specială, o
ciudată şi absolut unică lume în miniatură. Aşa încât nu mi-am ascuns intenţia
de a studia sub lupă — în timpul celor douăsprezece zile cât avea să dureze
călătoria până la Rio — pe acest curios specimen de intelectual unilateral.
Dar prietenul meu m-a prevenit:
Conjurația imbecililor
Una dintre cărţile pe care eu le consider esenţiale se numeşte „Conjuraţia imbecililor”. A fost scrisă de un american pe nume John Kennedy Toole. Titlul original este „A confederacy of dunces”.
Personajul principal al cărţii este un anume Ignatius, în care coexistă câte ceva din câţiva mari eroi ai literaturii universale: este şi puţin Don Quijote, şi niţel McMurphy, şi oleacă Falstaff. Probabil că el este imaginea chiar a lui Toole - un om care nu a acceptat sistemul şi până la urmă a fost înfrânt de el.
În 1969, după ce încercase zadarnic să publice acest roman, John Kennedy Toole a pus capăt unei relativ lungi perioade de depresii, alegând să se sinucidă. Mama lui, Thelma, a intrat la rândul ei în depresie şi s-a refăcut abia după vreo doi ani, timp în care manuscrisul cărţii s-a prăfuit, uitat pe un dulap. Apoi, Thelma a luat decizia: va încerca să publice cartea. S-a adresat, aşadar, rând pe rând, editurilor americane importante. Tot rând pe rând, acestea au returnat manuscrisul, ca fiind nepublicabil. „De fiecare dată când l-am primit înapoi, am murit puţin”, zicea mai târziu Thelma.
Personajul principal al cărţii este un anume Ignatius, în care coexistă câte ceva din câţiva mari eroi ai literaturii universale: este şi puţin Don Quijote, şi niţel McMurphy, şi oleacă Falstaff. Probabil că el este imaginea chiar a lui Toole - un om care nu a acceptat sistemul şi până la urmă a fost înfrânt de el.
În 1969, după ce încercase zadarnic să publice acest roman, John Kennedy Toole a pus capăt unei relativ lungi perioade de depresii, alegând să se sinucidă. Mama lui, Thelma, a intrat la rândul ei în depresie şi s-a refăcut abia după vreo doi ani, timp în care manuscrisul cărţii s-a prăfuit, uitat pe un dulap. Apoi, Thelma a luat decizia: va încerca să publice cartea. S-a adresat, aşadar, rând pe rând, editurilor americane importante. Tot rând pe rând, acestea au returnat manuscrisul, ca fiind nepublicabil. „De fiecare dată când l-am primit înapoi, am murit puţin”, zicea mai târziu Thelma.
Ignatius |
John Kennedy Toole |
Death wish la Peneș Curcanul
Cred că există o categorie de oameni care nu prea au ce face pe lumea asta. Așa au evoluat sau așa s-au născut, fapt e că nu se potrivesc cu nimic din ce e în afara lor. Mai devreme sau mai târziu, oamenii ăștia ajung la concluzia că e mai bine să moară. Numai că ăsta nu e deloc un lucru simplu. Cum să mori, așa, de parcă ai face o tură cu bicicleta? Pentru asta trebuie să ai curaj, nu glumă, trebuie să învingi o sumedenie de forțe care se opun: instinctul de autoconservare, teama că există Dumnezeu care te va arunca în iad pentru gestul tău, speranța secretă că poate, totuși, se va găsi ceva și pentru tine, gândul că de fapt greșești si că ceea ce te vaiți că nu ai de fapt se găsește acolo, chiar lângă tine, dar tu nu poți să-l vezi etc.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)