O să mor. Un adevăr atât de simplu... Toţi murim, asta e una din legile fundamentale. Murim fiecare, mai devreme sau mai târziu, fiecare în legea lui. In singurătatea lui. Nimeni nu poate să-şi împartă moartea cu altcineva. Nimeni nu poate să moară în locul altuia. Murim aşa cum am trăit – singuri.
Există un soi de credincioși care au darul de a te aduce în pragul infarctului prin felul în care pun problemele. Pe mine nu mă deranjează să am dispute pe teme de credință, de multe ori îmi fac o reală plăcere. Dar dacă mi se întâmplă să dau peste câte unul de soiul respectiv, îmi vine să-mi iau lumea-n cap. Norocul e că, mai ales de când nu mai am viață socială, dau tot mai rar peste ei. Dar ce face, în fond, un astfel de om? Răspunsul este uimitor de simplu: se lasă moale. De aia o să mă refer la cei de genul lor cu apelativul "credincioșii moi".
Craciunul perpetuu
De ce imi cereti sa astept atatea luni
ca sa fie Craciunul?
De ce trebuie neaparat sa vina Decembrie si sa fie frig?
Cine a inventat obiceiul asta absurd?
Nu, oameni buni, nu mai suport regula voastra stupida,
eu vreau sa fie Craciunul chiar acum
si maine sa fie din nou, si-n fiecare zi sa fie.
Ieri a fost finala concursului Eurovision. Castigatorul a fost un individ numit Tom Neuwirth, care s-a prezentat sub numele de scena Conchita Wurst. Voce foarte buna, piesa racnita, in stilul ala enervant al ultimilor ani - ma refer la crescendo-urile cvasi-permanente, care sugereaza apropierea unei apoteoze, subliniate de ridicarea mainilor si uralele salii. In plus, carnatul respectiv si-a pus cercei, peruca si s-a imbracat cu o rochie stransa pe corp. Fiind nebarbierit, a fost supranumit "femeia cu barba".
Seria petrecerilor de iarnă urma să se încheie
cu un mare concert executat atît de orchestra oraşului, cît şi de cîţiva
talentaţi prieteni ai muzicii din Grünwiesel.
Primarul
cînta la violoncel, doctorul era un maestru al fagotului, farmacistul — deşi fără
o tehnică deosebită sufla din flaut, nişte domnişoare din oraş învăţaseră
cîteva arii şi totul era admirabil pregătit. La un moment dat, străinul cel
bătrîn îşi exprimă părerea că, deşi concertul se anunţa remarcabil, lipsa unui
duet se făcea evident simţită, căci la orice concert era indispensabil să se
execute şi o bucată muzicală de acest gen.
Asumarea propriilor opțiuni politice se dovedește a fi o grea piatră de încercare pentru foarte mulți români. Cred că aici e vorba despre o teamă irațională, moștenită din vremuri îndepărtate, când românii nu găseau alt mod de a supraviețui decât acela de a se comporta ca niște curve. E plină „înțelepciunea” populară de zicale și îndemnuri la duplicitate, începând cu celebrul „capul plecat sabia nu-l taie” și până la „zi că el și fă ca tine” sau „fă-te frate cu dracu' până treci puntea”. Toate astea se pot condensa într-un unic îndemn: „spune într-un fel și fă în altul”. E vorba de o mentalitate profund greșită, un fel de vătămare gravă a conștiințelor, de care românii nu sunt conștienți. Mai mult, ei sunt mândri de duplicitatea asta, considerând-o semn al inteligenței. O inteligență și ea prost înțeleasă, pentru că aici e vorba despre viclenie și nimic mai mult.
Pe multi i-am auzit spunand, pe la posturile de televiziune, ca Basescu n-are mama, n-are tata. Asta inseamna urmatorul lucru: nimeni nu se poate intelege cu dictatorul. Si asta, zic ei, ar reprezenta ceva rau. Romanii needucati o iau de buna si o dau mai departe: "da, bai, nenorocitu' asta de Basescu n-are mama, n-are tata, nu te poti intelege cu el, trebuie sa ne scapam de un asemenea om, sa punem pe altul, cu care ne putem intelege, cu care putem bate palma".
Nu mai am niciun chef sa scriu pe blog. Mi se pare o inutilitate perfecta, mai ales cand vine vorba de urcat literatura. Nu am niciun fel de feedback, nu am habar daca e cineva multumit ca poate citi ce urc eu - sa zicem Buzzati, ori Calvino, ca sa nu mai vorbesc de Cehov sau de Goethe. Nu mi-am propus sa fac culturalizare, departe de mine gandul asta, tot ce-am vrut a fost sa urc aici textele care m-au format. Evident ca aceste texte nu mai pot forma pe nimeni altcineva, pentru ca ele sunt, ca sa zic asa, depasite. Astazi literatura este altceva decat era pe vremea copilariei si a tineretii mele. Asa incat pur si simplu nu am nicio speranta si de fapt nicio dorinta de a influenta pe cineva. N-am reusit eu s-o fac pe Maria sa citeasca, daramite pe niste necunoscuti care ajung pe blogul meu din intamplare.
Cum spuneam aici, o mașină de trăit consideră viața ca un proces care poate fi controlat prin proceduri stabilite de mașinile de trăit care au lucrat la această chestiune. Mașina de trăit deplasează accentul de pe procesul în sine pe procedura de reglementare. Ea nu-și poate reprezenta procesul în absența procedurilor. Viața pentru aceste ființe este un râu, dar nu unul care curge liber pe unde vrea el, ci unul regularizat: malurile sunt întărite, cursul este din loc în loc modificat, pe fund nu sunt pietre sau trunchiuri de copaci, astfel încât poți intra în apă (coborând trepte special amenajate, desigur) fără niciun risc de a te lovi și a te îneca.