O amica din Targu Mures m-a cautat aseara tarziu pe mess ca sa ma intrebe ce sa faca: primise un mail de la firma S.C. Direct Office S.R.L, care a pus-o pe jar. Pur si simplu, era convinsa ca a castigat 20.000 lei, adica 200.000.000 lei vechi. O suma frumusica, oricui i-ar prinde bine (chiar si lui Tiriac, bani de buzunar).
M-am uitat pe net dupa firma asta si ce am gasit m-a ingrozit. Oamenii primesc mailuri, in care este scris asa:
Draga domnule XYZ. Avem o veste foarte buna pentru dumneavoastra: Ca in fiecare an, pentru a ne recompensa clientii, organizam trimestrial remiteri de premii. Vestea buna, draga domnule XYZ, este ca ati fost nominalizat castigator la "Suma unica de remis: 20.000 lei". Este adevarat, nu e vorba de o greseala informatica. Nu va vine sa credeti? Intr-adevar, draga domnule XYZ pe numele dumneavoastra a fost emis un Borderou de Remitere, prin care puteti cere premiul de 20.000 lei.
Din 100 de oameni, sunt convins ca 90, citind acest text, capata convingerea ca au castigat 20.000 de lei. Nu-si bat capul, nu se intreaba "dar de ce s-a emis pe numele meu un "Borderou de Remitere" si nu un CEC?" Asa ca se grabesc sa trimita datele personale, conform urmatorulul paragraf din mail:
Va intrebati cum puteti primi acest premiu de 20.000 lei? Raspunsul este foarte simplu: trebuie sa validati borderoul dumneavoastra de remitere, pe care vi-l vom trimite in maxim 3 zile. Pentru a vi-l trimite, nu avem nevoie decat de adresa dumneavoastra postala completa. Asadar, iata ce trebuie sa faceti pentru a putea intra in posesia sumei de 20.000 lei.
Si gata. Dupa cateva zile, oamenii primesc un plic in care gasesc un asa numit "Aviz oficial de premiere", in care scrie:
"Ati fost desemnat castigatorul unui premiu maximal unic, a carui valoare maxima se ridica la 200.0000.000 lei (20.000 lei noi), in numerar. Premiul este complet garantat. Va va fi trimis dupa ce veti fi urmat instructiunile mentionate in prezentul aviz. Motivul pentru care ati fost ales castigator al unui premiu este ultima dumneavoastra comanda. Ales dintre zeci de mii de persoane din Romania, calculatorul programat in functie de anumite criterii s-a oprit la numele dumneavoastra."
Nimeni nu se intreaba: "Dar ce e ala un premiu maximal? Cum adica am castigat un premiu maximal?" Asa ca mai toti continua jocul.
Langa aviz, se mai gaseste "Formularul de verificare si acord definitiv" unde omul trebuie sa bifeze niste casute, si unde se afla si un talon de comanda pentru diverse rahaturi de genul cartilor despre celulita. Omul care este convins deja ca are de luat 20.000 de lei, face, in mod natural, o comanda macar pentru o carte care costa 49,90 lei. Apoi returneaza hartiile semnate si asteapta premiul. Ce n-a citit el pe foile din plic este textul minuscul, cu litere albe pe fond gri, in care sunt precizate clar conditiile de participare la "promotia cu loterie publicitara Marele Premiu de 200.000.000 de lei". Cine ar citi asta, ar deduce ca de fapt e vorba de o tragere la sorti si ca, intrucat premiile sunt garantate, fiecare participant va primi cate ceva, dar nu se poate sa primeasca fiecare 20.000 lei. Sa zicem ca se gasesc 1000 de fraieri care participa, atunci fiecare o sa primeasca 20 de lei. In total, 20.000, exact cat e scris in mailul initial. Dar daca fiecare dintre cei 1000 cumpara cel putin cate o carte sau un colier sau ce mai e in oferta aia si plateste 50 lei, iata ca firma ramane cu 30.000 (50.000 din care se scad premiile in valoare de 20.000) - si asta la o singura tura. Dar este de presupus ca suma asta e cel putin dubla, pentru ca majoritatea "fericitilor castigatori" cumpara mai mult de un produs. E o lege nescrisa: cine se trezeste cu multi bani, cheltuie imediat o parte din ei pe nimicuri, spunandu-si "am destui, nu se cunoaste".
Am cautat, cum spuneam, firma asta pe net si am gasit o pagina unde sunt postate plangeri ale celor tepuiti. Iata link-ul: http://www.com24.ro/index.php/2010/02/atentie-la-teapa-direct-office/
Daca e sa credem ce scrie acolo, in firma tepuitoare era bagata, la un moment dat si Andreea Marin:
Eu de doi ani de zile le trimit plicuri peste plicuri, comand produse, carti, am avut de platit sume mari de bani, dar sunt niste escroci. Rusine sa le fie. M-as bucura sa se gaseasca cineva sa le faca bucata. Am aflat ca din echipa lor face parte si Andreea Marin. Rusine, rusine, rusine.
Interesant e ca reclamatiile (cele care se gasesc pe net) curg incepand cu anul 2008. Asadar, au trecut cel putin trei ani de cand aceasta firma activeaza nestanjenita. Oamenii sunt pacaliti legal, afacerea prolifereaza.
Ma gandesc acum la zecile de mailuri pe care le primesc zilnic, in care mi se spune sa meditez la cuvintele lui Dalai Lama, ori sa iau aminte la panseurile lui Einstein si la sfarsitul carora aflu ca daca trimit textul mai departe la 25 de prieteni, o sa mi se implineasca cea mai arzatoare dorinta etc. Mii si mii de naivi raspandesc aceste mesaje. Mai ales doamnele si domnisoarele sensibile, care primesc ppt-uri cu pasari si fluturi multicolori, insotite de muzica diafana a lui Andre Rieu, se grabesc sa le dea mai departe, neuitand sa adauge in josul paginii: "Superb!" sau "Extraodinar!" Iar smecherii, carora li se rupe si de peisajele cu munti si ape cristaline, si de Rieu, fac baze de date cu adresele oamenilor. Apoi, ne miram: "dar de unde au astia de la Direct Office adresa mea?"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu