sâmbătă, 25 iunie 2011

Adrian Sobaru si Capcaunul Cumsecade

Tot hoinarind pe net, am dat peste un articol de-al lui Andrei Plesu, publicat pe adevarul.ro si intitulat "O nedumerire". Un om pe care imi place sa-l citesc si, mai cu seama, sa-l ascult. Intotdeauna cand apare pe vreun post, dau televizorul mai tare. Cred ca cel mai mult imi place umorul lui, modul in care pune lucrurile la punct prin cateva cuvinte sprintare. Imi mai place figura lui, desprinsa parca din basmele lui Hauff: figura de capcaun cumsecade. Si, in sfarsit, imi place ca nu se prea baga in dispute personale. Scrie regulat prin reviste, insa destul de rar tinteste o anumita persoana. Eu zic ca s-a ridicat cel putin un nivel peste cel comun si priveste lucrurile in ansamblul lor. O dovada in sensul asta e faptul ca a fost atacat, de-a lungul vremii, din toate directiile. Oamenii trebuie sa ramana in ciorba comuna, sa nu se diferentieze - ca sa poata fi condusi cu usurinta. Cum scoate unul capul si realizeaza ca traim in ciorba, e atacat la baioneta. In anii 90, revista lui WC Tudor punea un titlu pe doua pagini: "Andrei Plesu - un bandit in Guvernul Romaniei". Tonul fusese dat de Eugen Barbu, care, intr-un articol de toata jena, isi exprimase dorinta de a se sterge la fund cu barba lui Plesu. Recent, Crin Antonescu l-a culpabilizat pentru ca a stat nu stiu cate luni in acelasi guvern cu Elena Udrea. 

Din cand in cand, Plesu scrie cate un articol in care se ocupa de un personaj aflat pe scena publica. A scris de Crin Antonescu, de Basescu, de Dan Puric, de Paunescu, de Lucian Mandruta. Si, in articolul de la care am pornit eu, a scris despre Doina Cornea. De fapt, despre eroarea acestei femei-disident de a ridica in slavi si a da ca exemplu de civism gestul acelui Adrian Sobaru, care s-a aruncat de la balconul Parlamentului Romaniei, pentru a protesta. Iata articolul:

A existat un moment, înainte de 1989, în care doamna Doina Cornea a spălat obrazul întregii naţiuni. A avut curajul rarisim de a spune „nu" unui regim care îşi trata oponenţii fără menajamente. În amintirea acelui episod, doamna Cornea merită admiraţia noastră definitivă şi respectul nostru necondiţionat. Dar nu e prima dată când mă văd obligat să deosebesc între anvergura supraomenească a posturii eroice şi omenescul, uneori preaomenesc, al istoriei cotidiene. Ambele se pot întâlni în ţarcul aceleiaşi personalităţi. Faptul de a fi fost, într-un ceas al vieţii, la înălţime nu e o garanţie de infailibilitate în orice domeniu şi pe termen nelimitat. De aceea, idolatria nu e indicată. Iar când ştii că vocea ta contează enorm, când eşti conştient de greutatea simbolică a intervenţiilor tale, trebuie să te gândeşti de o sută de ori înainte de a te manifesta public.
Spun toate astea, după ce am citit un text al doamnei Cornea adresat lui Adrian Sobaru. Adrian Sobaru este şi el un personaj care binemerită cel puţin compasiunea noastră.Nu vreau să judec în niciun fel hotărârea lui de a protesta, în felul în care a făcut-o, împotriva unui guvern care e departe de a fi ireproşabil. Dar aş ezita să-l dau ca exemplu de civism, instituind astfel comportamentul kamikaze ca formă optimă a nemulţumirii, ca model de acţiune politică şi cetăţenească. A fost comparat cu Liviu Babeş. Din respect pentru cel care s-a sacrificat, în martie 1989, la Braşov, aş fi ceva mai rezervat. Liviu Babeş nu putea visa să intre în sala Marii Adunări Naţionale în timpul unui discurs al lui Ceauşescu, nici să fie filmat în timp ce îşi dădea foc, nici să ajungă apoi invitat de succes în studiourile de televiziune. De moartea lui n-au aflat decât ascultătorii Europei Libere. El alesese să protesteze prin sinucidere, într-un moment în care alte forme de protest radical erau imposibile. Contextele celor două gesturi nu pot fi comparate, dacă avem o minimă bună-credinţă.
 Dar doamna Cornea se declară foarte impresionată de dl Sobaru şi îi mulţumeşte pentru „lecţia" pe care ne-a administrat-o tuturor. Scrisoarea dânsei începe cu o frază incomprehensibilă din punctul meu de vedere: „Forme extreme de protest nu se fac decât faţă de oameni sensibili, la a căror iubire se poate apela. Era teoria lui Gandhi şi el a izbândit". Adică cum? Nu protestezi decât în faţa unei asistenţe iubitoare? Nu te răzvrăteşti decât contra unei adunări „sensibile",care te îndrăgeşte? A crezut dl Sobaru că Parlamentul României este o asemenea adunare? Trec peste invocarea lui Gandhi, un protestatar care s-a distins tocmai printr-o teorie a non-violenţei şi renunţ să fac observaţii meschine despre proprietatea unora din termenii scrisorii (protest „transpersonal" ş.a.). Lucrul uluitor pentru mine este că ni se vorbeşte de o „lecţie". Ce lecţie? Să înţelegem că cea mai demnă strategie politică, singura legitimă şi eficientă, este sinuciderea? Că a fi un bun cetăţean e a fi gata să te arunci în gol? Orice „lecţie" pune în joc un exemplu. Suntem dispuşi să punem dinaintea copiilor noştri această lecţie? Sau să o aplicăm noi înşine pe pielea proprie? Ştiu că dna Cornea este un om credincios. Cum de se împacă atât de uşor cu ideea suprimării de sine? Şi, mai ales, cum de a uitat propriul său „exemplu"? Căci, slavă Domnului, Doina Cornea nu s-a sinucis, ci a ales un alt mod de luptă, care constituie cu adevărat o lecţie. Şi tocmai pentru ceea ce a făcut, aş fi mai puţin atent la ce spune...



6 comentarii:

  1. Uite, de fapt, ce a zis Doina Cornea: "Forme extreme de protest nu se fac decât faţă de oameni sensibili, la a căror iubire se poate apela. Era teoria lui Gandhi şi el a izbândit.

    Onorate domnule Sobaru, ţin să vă spun că gestul dumneavoastră din Parlament m-a impresionat profund. Am înţeles de la început că era un protest transpersonal în interesul majorităţii românilor loviţi de măsurile aberante ale guvernanţilor actuali. Era un gest de scrificiu personal în interesul celorlalţi.

    La fel am preţuit şi explicaţiile pe care le-aţi dat ieri apreciind mai ales faptul că nu aţi cedat în faţa unor sfătuitori – obedienţi, oportunişti şi aroganţi – obişnuiţi să trăiască în minciună.

    Vă mulţumesc pentru lecţia pe care ne-aţi dat-o tuturor”

    Desi e putin probabil ca Plesu sa citeasca vreodata ce scriu eu aici, simt nevoia sa-i ofer niste explicatii.

    1. Formele extreme de protest la care se refera Doina Cornea sunt, probabil, cele sinucigase. Cred ca lucrul asta se putea deduce din context - cine era destinatarul scrisorii, ce facuse el. Si tot din context(din comparatia cu Gandhi, mai exact) se putea deduce caracterul lor non-violent.

    In felul asta, adica prin jertfa personala, fara o eficienta directa, protestezi nu ca sa impresionezi autoritatile (niste vite obtuze, de regula), ci oamenii sensibili, capabili de empatie. In mod indirect, asta s-ar putea sa influenteze ulterior si autoritatile, dar pesemne ca omul care se jertfeste nu pe ele le are in gand in momentele acelea. Intrucat eu personal n-am trecut prin asa ceva, inclin s-o cred pe Doina Cornea pe cuvant.

    2. Lectia la care se refera Doina Cornea o reprezinta caracterul "transpersonal" al protestului (un cuvant ironizat prosteste de Plesu), plus ideea insasi de sacrificiu. In anumite conditii a fi bun cetatean implica serioase sacrificii personale.

    Majoritatea "argumentelor" lui PLesu sunt rastalmaciri ridicole. Exemple:
    - "Nu te răzvrăteşti decât contra unei adunări „sensibile",care te îndrăgeşte?" Nicaieri n-a sustinut Doina Cornea o asemenea aberatie! Apelezi la gesturi de protest simbolice si "sinucigase" (greva foamei, scrisori deschise adresate unui dictator, aruncari de la etaj sub reflectoarele tuturor televiziunilor)) cu gandul la oamenii pentru care lucrurile astea reprezinta ceva. Asta a zis ea.

    RăspundețiȘtergere
  2. (continuare)
    - "A crezut dl Sobaru că Parlamentul României este o asemenea adunare["sensibila", care te indrageste]? " Oare chiar nu s-a prins Plesu ca Sobaru protesta in fata milioanelor de telespectatori, si nu a parlamentarilor neaparat? Jesus...
    - "Trec peste invocarea lui Gandhi, un protestatar care s-a distins tocmai printr-o teorie a non-violenţei". Ca si cand Doina Cornea (sau Sobaru) ar fi facut undeva apologia violentei! Gandhi a facut in repetate randuri greva foamei, o alta forma "sinucigasa" de protest. Asta era analogia.
    - "Suntem dispuşi să punem dinaintea copiilor noştri această lecţie?" Tatal meu mi-a vorbit, profund emotionat, despre gestul lui Ian Palach din 1968. Aveam pe vremea aceea 8 ani. Ceva mai tarziu (dar tot in copilarie) am citit un text al lui Geo Bogza despre Palach. Nefiind vreo idioata, n-am tras imediat concluzia ca trebuie sa ma sinucid ca sa fiu un bun cetatean. Dar am invatat ca exista lucruri mai importante decat viata, am invatat ca exista si lucruri "transpersonale", pentru care merita sa jertfesti cate ceva, din cand in cand. Vreo slujba buna, vreun contract avantajos, vreo relatie cu puternicii zilei.

    Poate ca Doina Cornea l-a idealizat pe Sobaru, poate ca l-a considerat cu prea multa usurinta un om asemanator ei, insa articolul lui Plesu nu demonstreaza nimic din toate astea.

    RăspundețiȘtergere
  3. Din Wikipedia, despre "protestul extrem" al lui Jan Palach:

    "In August 1968, the Soviet Union invaded Czechoslovakia to crush the liberalising reforms of Alexander Dubček's government during what was known as the Prague Spring. A group of Czech students including Palach made a suicide pact intending to sacrifice themselves in protest of the invasion. Palach was the first to set himself on fire in Wenceslas Square in Prague on 16 January 1969.

    According to Jaroslava Moserová, a burns specialist who was the first to provide care to Palach at the Charles University Faculty Hospital, Palach did not set himself on fire to protest against the Soviet occupation, but did so to protest against the "demoralization" of Czechoslovakian citizens caused by the occupation.

    "It was not so much in opposition to the Soviet occupation, but the demoralization which was setting in, that people were not only giving up, but giving in. And he wanted to stop that demoralization."

    RăspundețiȘtergere
  4. Sincer sa fiu, cred ca Doina Cornea e prea batrana. Batranii uita. Si incurca lucrurile.

    RăspundețiȘtergere
  5. Am citit comentariile tale si iti dau dreptate in multe privinte. Totusi, eu am o teorie: gesturile extreme - in special sinuciderea - sunt nefolositoare si ii plaseaza pe cei care le comit in categoria "bolnavi psihic". Daca o scrisoare adresata unui dictator poate fi un act de mare curaj si demnitate, sinuciderea nu este decat actul unui om nebun. Nu exista justificare pentru sinucidere, cel care o comite are cu siguranta alte motive decat cele pe care le invoca public.
    Sunt de acord cu Plesu: gestul lui Sobaru nu se poate constitui intr-o lectie. Eu nu vreau ca fiica-mea sa invete astfel de lectii. Ai la indemana multe forme de protest atunci cand esti nemultumit.
    Crestinismul plaseaza sinuciderea printre pacatele care nu sunt iertate. Daca esti credincios, nu poti sa consideri ca sinuciderea cuiva este o lectie de urmat.
    In sfarsit, nu sunt de acord cu ceea ce spui tu referitor la caracterul non-violent al gestului facut de Sobaru, pe care tu il deduci din comparatia cu Gandhi. Sinuciderea este o forma de violenta suprema.
    Infometarea, pe de alta parte, poate fi curmata. Dar daca te-ai sinucis, ai comis ceva ireversibil.
    In rest da, cred ca Plesu s-a cam grabit cand a scris, citez: "Adică cum? Nu protestezi decât în faţa unei asistenţe iubitoare? Nu te răzvrăteşti decât contra unei adunări „sensibile",care te îndrăgeşte? A crezut dl Sobaru că Parlamentul României este o asemenea adunare?"

    RăspundețiȘtergere
  6. De fapt Sobaru nu intentiona sa se sinucida, asa ca toata discutia asta (inclusiv o mare parte din comentariile mele) e cam pe langa subiect.

    RăspundețiȘtergere

După mine!