Despre
mizerie
Cînd
mă gîndesc la faptul că mizeria este strîns legată de existenţa omenească, nu
mai pot adera la nicio teorie şi la nicio doctrină de reformă socială. Toate
îmi par egal de stupide şi de inutile. Chiar şi tăcerea îmi pare un urlet.
Animalele care trăiesc fiecare din silinţa lor nu cunosc mizeria, fiindcă nu
cunosc ierarhia şi dependenţa unora de alţii. Fenomenul mizeriei apare numai
la om, fiindcă numai el a putut să-şi creeze din semen un supus. Niciun animal
nu-şi bate joc de altul asemănător pînă la identitate cu el. Numai omul este
capabil de atît autodispreţ.
Toată
caritatea din lume nu face decît să evidenţieze şi mai mult mizeria, arătînd-o mai
îngrozitoare şi mai ininteligibilă decît în părăsirea absolută. Ca şi în faţa
ruinelor, în mizerie te doare vidul de umanitate, regretul că oamenii nu
schimbă esenţial ceea ce este în putinţa lor de a schimba. De altă parte, acest
sentiment se combină cu unul al imanenţei şi eternităţii mizeriei, al caracterului
ei ineluctabil şi fatal, acolo unde există viaţă omenească. Deşi ştii că
oamenii ar putea înlătura mizeria, îţi dai totuşi seama de veşnicia ei, dînd
astfel naştere la un sentiment neobişnuit de nelinişte amară, la o stare
sufletească paradoxală și tulbure, în care omul apare în toată inconsistenţa
şi mizeria lui. Căci mizeria obiectivă din viaţa socială nu este decît un
reflex palid al infinitei lui mizerii lăuntrice. Cînd mă gîndesc la mizerie îmi
trece orice poftă de a mai trai. Ar trebui să arunc tocul din mînă şi să mă duc
într-un bordei, unde sprijinul adus sărăciei ar însemna mai multă umanitate
efectivă decît o carte, ce nu face altceva decît să otrăvească şi mai mult
această lume nenorocită şi singură. Mă apucă o deznădejde mortală cînd mă gîndesc
la mizeria îngrozitoare a omului, la putregaiul şi cangrena sa. Acest animal raţional
— n-ar mai fi! — se apucă de construcții, de teorii, se pasionează de ideologii
în faţa mizeriei, în loc să arunce tot ceea ce are pe el, într-un gest de
înţelegere înaltă şi de comuniune adîncă. Deși nu se poate interveni în
existenţa nimănui şi deşi nu poţi scoate pe nimeni efectiv din singurătatea durerii,
totuşi pasivitatea e criminală, precum criminală e şi mila aproximativă, aşa
cum e mila tuturor oamenilor. Prezenţa mizeriei în lume compromite pe om mai mult
decît orice şi explică de ce grandomania acestui animal va trebui să aibă un
sfîrşit catastrofal. Cînd văd mizeria mi-e ruşine pînă şi de faptul că există
muzică, devenită în asemenea cadru inexpresivă şi rece. Esenţa vieţii sociale
este nedreptatea. Şi atunci cum să mai aderi la o doctrină socială şi politică?
Mizeria
distruge din viaţă totul; o face scîrboasă, hidoasă, spectrală. Există paloarea
aristocratică şi paloarea mizeriei. Întîia rezultă din rafinament, a doua din
mumificare. Căci mizeria fantomatizează creează umbre de viaţa, apariţii
stranii, asemănătoare unor forme crepusculare, ce succed unui incendiu cosmic.
Nu este în convulsiunile ei nici urmă de purificare, ci o ură, o amăreală, o înrăire
carnală. Mizeria, ca şi boala, nu duce la un suflet nevinovat şi îngeresc, la o
umilință curată şi pură, ci la o umilinţă veninoasă, rea şi răzbunătoare, la un
compromis ce ascunde răni şi patimi chinuitoare. Aceia care nu s-au născut în
mizerie, ci au căzut în ea, nu se pot împăca absolut niciodată, fiindcă ei
înţeleg mai bine decît ceilalţi că în viaţa aceasta lucrurile ar putea sta şi
altcum.
Nu admit o revoltă
relativă în faţa nedreptăţilor, ci numai o revoltă eternă, fiindcă eternă este
mizeria în umanitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu