De-o bucată de vreme este prezentată pe toate posturile de televiziune o reclamă absolut criminală, pe care nu văd s-o fi semnalat cineva pe undeva ca fiind periculoasă şi nocivă. E vorba de o campanie pentru premiile oferite de producătorul unei mărci de bere, premii care pot fi câştigate dacă le găseşti numele inscripţionate pe spatele capacului sticlelor de doi litri.
În reclama asta, trei prieteni stau şi beau bere undeva în natură. Fiecare desface câte o sticlă, se uită în fundul capacului şi se bucură că a câştigat. Unul ia o bicicletă, altul nu mai ştiu ce câştigă şi el, iar al treilea, un tip mai emotiv, desface berea şi-i întinde capacul unuia dintre cei doi amici. „Uită-te tu ce-am câştigat, eu nu pot” zice el, închizând ochii. Individul se uită, vede că e vorba de 50 de lei, strecoară capacul în buzunarul de la piept şi-i zice prietenului: „Ai câştigat un drum până la magazin, să mai iei nişte bere”. Toţi râd fericiţi, emotivul pleacă la magazin, ceilalţi doi rămân să-l aştepte şi mai ciocnesc un pahar.
Acest clip publicitar mi se pare deosebit de nociv. Uitându-se la el, un tânăr român învaţă că dacă eşti şmecher faci rost de bani. Mai învaţă că prietenia este o noţiune relativă şi că dacă poţi să-ţi minţi prietenul eşti un isteţ. Clipul mizează pe reacţia românilor needucaţi, care, văzându-l pe nemernicul care-şi înşeală prietenul, vor spune, râzând fericiţi: „asta-i de-al nostru frate, băiat de băiat, îi merge mintea”.
Întrebarea simplă pe care o pun eu este următoarea: de ce difuzarea unor astfel de clipuri nu este sancţionată în România? Dacă într-un clip publicitar s-ar face anumite aluzii la minoritatea homosexualilor sau la cea a ţiganilor, imediat ar începe un scandal uriaş, respectivii minoritari strigând pe toate canalele că sunt discriminaţi etc. Dar când se difuzează un clip în care sunt promovate minciuna, înşelătoria, şmecheria, comportamentul de borfaş, asta nu deranjează pe nimeni.
Nici nu e de mirare, în fond, în ţara lui Ponta, Antonescu şi Voiculescu.
Acest clip publicitar mi se pare deosebit de nociv. Uitându-se la el, un tânăr român învaţă că dacă eşti şmecher faci rost de bani. Mai învaţă că prietenia este o noţiune relativă şi că dacă poţi să-ţi minţi prietenul eşti un isteţ. Clipul mizează pe reacţia românilor needucaţi, care, văzându-l pe nemernicul care-şi înşeală prietenul, vor spune, râzând fericiţi: „asta-i de-al nostru frate, băiat de băiat, îi merge mintea”.
Întrebarea simplă pe care o pun eu este următoarea: de ce difuzarea unor astfel de clipuri nu este sancţionată în România? Dacă într-un clip publicitar s-ar face anumite aluzii la minoritatea homosexualilor sau la cea a ţiganilor, imediat ar începe un scandal uriaş, respectivii minoritari strigând pe toate canalele că sunt discriminaţi etc. Dar când se difuzează un clip în care sunt promovate minciuna, înşelătoria, şmecheria, comportamentul de borfaş, asta nu deranjează pe nimeni.
Nici nu e de mirare, în fond, în ţara lui Ponta, Antonescu şi Voiculescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu