ELECTRICIANUL
Eu,
fraţilor, nu discut cine e mai important în teatru — actorul, regizorul sau
poate tîmplarul. Faptele au s-o arate. Faptele vorbesc singure.
Cele
de mai sus s-au petrecut la Saratov sau la Simbirsk, pe scurt, undeva
pe-aproape de Turkestan. La teatrul orăşenesc. Se juca acolo o operă. Afară de
artişti, care jucau desăvîrşit, mai era la teatrul acela şi un electrician, pe
nume Ivan Kuzmici Miskişev. În
1923, cînd s-a făcut o fotografie în grup cu tot teatrul, electricianul ăsta a
fost aşezat undeva, la margine; deh, personal tehnic. În mijloc, pe un scaun cu
spetează, stătea tenorul.
Ivan Kuzmici Miskişev n-a zis nimic, dar a rămas cu un fel de rîcă. Mai ales că el a ieşit în fotografie şters, neclar.
Acuma
să vezi ce se-ntîmplă. Azi, bunăoară, se joacă „Ruslan şi Ludmila”. Muzică de
Glinka. Dirijează maestrul Kaţman. La opt fără un sfert vin la electricianul
nostru două domnişoare, cunoştinţe de-ale lui. Le-o fi invitat el mai înainte,
ori au venit aşa, de capul lor, asta nu se ştie. Ei bine, vin domnişoarele
astea, îi fac ochi dulci şi se roagă de el să le bage în sală. Să vadă spectacolul.
Electricianul
zice:
—
Cu multă plăcere, doamnelor. Imediat vă procur două bilete. Aşteptaţi-mă aici,
lîngă cabină.
Şi
dă fuga la director.
Directorul
îi zice:
—
Azi e zi de sărbătoare. Îi o mulţime de lume. Toate locurile sînt ocupate. Nu
pot.
—
Aşa? face electricianul. Atunci eu refuz să joc. Refuz, adică, să vă luminez
producţia. Jucaţi fără mine. Să vedem care din noi e mai important, cine se
cuvine să fie fotografiat la margine, şi cine la mijloc.
Şi
zicînd aşa, s-a întors în cabină, a stins toate luminile, a încuiat cabina cu
cheia şi stă şi flirtează cu fetele.
Balamuc
mare! Directorul aleargă încoace şi încolo. Publicul urlă. Casierul ţipă: îi e
teamă să nu i se fure banii pe întuneric. Haimanaua aia de prim-tenor, obişnuit
să se fotografieze întotdeauna în mijloc, se prezintă la direcţie şi spune cu
vocea lui de tenor:
—
Eu pe întuneric refuz să cînt. Dacă nu e lumină — zice — eu plec. Eu — zice —
îmi păzesc vocea. Să cînte electricianul.
Electricianul
sare şi el:
—
Şi ce dacă nu cîntă! Atîta pagubă! Dacă dînsul se tot fotografiază în mijloc,
atunci cu o mînă să cînte şi cu ailaltă să aprindă luminile. Crede că dacă e
tenor trebuie să i se facă mereu lumină? Acum vremea tenorilor s-a dus!
Vezi
bine, cei doi s-au şi luat la harţă.
Deodată,
apare directorul şi zice:
—
Unde-s fetele alea, fir-ar ele ale dracului? Din cauza lor se duce de rîpă
spectacolul. Las' că le găsesc eu un loc, lua-le-ar naiba!
—
Iată-le! zise electricianul. Numai că spectacolul se duce de rîpă nu din cauza
lor, ci din cauza mea. Fac lumină imediat. Că mie din principiu nu mi-e milă
de energie.
Şi
îndată aprinde luminile.
—
Puteţi începe — zice.
Domnişoarele
au fost aşezate în faţă şi spectacolul a început.
Acum
socotiţi şi dumnevoastră cine prezintă mai multă importanţă în complicatul
mecanism teatral.
Desigur,
dacă stai să judeci la rece, tenorul prezintă şi el o anumită valoare pentru
teatru. E cîte o operă care nici nu se poate juca fără tenor.
Dar
nici fără electrician nu e viaţă pe scena teatrului.
Aşa
că ei amîndoi sînt la fel de valoroşi. Şi n-are nici un rost să faci pe grozavul,
fălindu-te că eşti tenor. N-are rost să eviţi relaţiile prieteneşti. Şi nu e
cazul ca alţii să iasă în fotografie şters, neclar!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu