Subiect al
unor hărtuieli neincetate din partea
proiectelor de legi, asociatiilor religioase, camerelor de comert etc,
prostituatele continuă totusi să
intre in relatii de schimb cu publicul. Valoarea serviciului lor este dovedită
de faptul că oamenii continuă
să le caute, in ciuda opozitiei legale si
civice.
O prostituată
poate fi definită ca o persoană
care se angajează in schimbul voluntar de servicii
sexuale contra unui onorariu. Partea esentială a definitiei,
totusi, este ,,schimbul voluntar". O copertă de revistă
realizată cu câtva timp in
urmă de Norman Rockwell ilustra esenta
prostitutiei, dar nu si detaliile specifice. Ea prezenta un vânzător
de lapte si unul de plăcinte stând lângă masinile
lor, fiecare ocupat să mănânce
o plăcintă si,
respectiv, să bea lapte. Evident, ambii erau
fericiti de pe urma ,,schimbului voluntar".
Cei lipsiti de suficientă imaginatie nu vor vedea nicio legătură intre prostituata care isi intretine clientul si episodul cu plăcinta si laptele mentionat mai sus. Dar
in ambele cazuri, doi oameni au reusit impreună, in mod voluntar, in incercarea de a obtine reciproc satisfactie. In niciunul din cazuri nu este vorba de fortă sau fraudă. Desigur, clientul prostituatei poate decide mai târziu că serviciile pe care le-a primit nu au meritat banii pe care i-a plătit. Prostituata poate avea impresia că banii pe care i-a primit nu o compensează in intregime pentru serviciile pe care le-a oferit. Nemultumiri similare pot apărea si in schimbul lapte-plăcintă. Laptele putea fi acrit sau plăcinta necoaptă. Dar ambele regrete s-ar petrece după fapte si nu ar schimba descrierea acestor schimburi ca fiind ,,voluntare". Dacă oricare dintre participanti nu le-ar fi voit, schimburile nu ar fi avut loc.
Există
unii, printre care se numără si adeptii miscării
de emancipare a femeii, care deplâng povara
bietei prostituate injosite si consideră că
viata ei este umilitoare si supusă exploatării.
Dar prostituata nu consideră vânzarea sexului
ca pe ceva umilitor. După ce compară
părtile bune (ore de lucru putine, plată bună) cu
dezavantajele (hărtuirea de către
politie, comisionul obligatoriu pentru proxenetul ei, conditii de lucru neplăcute),
prostituata isi preferă in mod evident munca, altminteri nu ar continua să
o facă.
Există,
desigur, multe aspecte negative ale activitătii de prostituată,
care contrazic imaginea,,târfei
fericite". Există prostituate dependente de droguri,
prostituate bătute de pesti si prostituate tinute in
bordeluri impotriva vointei lor. Dar aceste aspecte sordide nu au nimic de-a
face cu insăsi profesiunea prostitutiei. Există
asistente medicale si medici răpiti pentru a-i trata pe cei care se ascund de justitie;
există dulgheri dependenti de droguri;
există
contabili bătuti de hoti. Dar cu greu am putea
trage concluzia că aceste profesii sau vocatii sunt
suspecte, umilitoare sau expuse exploatării. Viata
prostituatei este atât de bună sau de rea pe
cât vrea ea să fie. Ea intră
in această viată in mod voluntar si este oricând
liberă să plece. De ce atunci hărtuiala
si interdictiile impotriva prostitutiei? Impulsul nu vine de la client; el este
un participant benevol. Clientul poate inceta să frecventeze o
prostituată, dacă decide că
nu este in avantajul lui să continue. Miscarea pentru interzicerea prostitutiei
nu vine nici de la prostituate. Ele s-au oferit voluntar pentru aceste sarcini
si aproape intotdeauna pot renunta dacă se răzgândesc
in privinta avantajelor relative.
Impulsul
pentru scoaterea prostitutiei in afara legii este initiat de ,,terte părti",
care nu sunt implicate direct in schimb. Motivele lor variază
de la grup la grup, de la zonă la zonă si de
la an la an. Ceea ce au in comun este faptul că sunt părti
exterioare. Ele nu au niciun interes si nici vreo pozitie
in această problemă si ar trebui
ignorate. A le permite să decidă in această
problemă este la fel de absurd ca faptul de a
permite cuiva din afară să decidă in privinta
schimbului dintre vânzătorul de lapte
si cel de plăcinte.
Atunci, de ce
sunt tratate atat de diferit cele două cazuri?
Imaginati-vă o asociatie intitulată ,,Mâncătorii
decenti", organizată pentru a promova doctrina că
a mânca plăcintă
cu lapte este ceva rău. Chiar dacă
ar putea fi demonstrat că asociatia impotriva laptelui-cu-plăcintă
si asociatia impotriva prostitutiei au un merit intelectual identic - adică,
niciunul - reactia fată de cele două
asociatii ar continua să fie diferită. Incercarea de a scoate
in afara legii laptele-cu-plăcintă
ar provoca doar râsul, in timp ce incercarea de a scoate
in afara legii prostitutia ar fi intâmpinată
cu o atitudine mai tolerantă. Există ceva in această
actiune care rezistă cu incăpătânare
pătrunderii intelectuale a problemei
prostitutiei. De ce nu a fost legalizată prostitutia? Desi
argumentele impotriva legalizării nu au
nicio valoare, ele nu au fost niciodată atacate in
mod clar de comunitatea intelectuală ca fiind
false.
Diferenta
dintre schimburile sexuale, precum acela care are loc in prostitutie si alte
schimburi, precum cel care se petrece intre vânzătorul
de lapte si cel de plăcinte, pare să
se bazeze pe, sau cel putin să aibă
legături cu rusinea pe care o simtim, sau suntem
determinati să o simtim, la ideea de a trebui să ,,cumpărăm
sex". Cineva nu este ,,cu adevărat bărbat", (respectiv
nu poate fi confundată cu o femeie atrăgătoare),
dacă plăteste pentru
sex.
Următoarea
glumă binecunoscută
ilustrează acest punct de vedere. Un bărbat
care arată bine intreabă
o femeie atrăgătoare si ,,virtuoasă"
dacă vrea să se culce cu
el pentru 100 000 de dolari. Ea este inspăimântată
de ofertă. Totusi, după
ce se mai gândeste, ajunge la concluzia că, desi
prostitutia este ceva rău, ar putea folosi banii pentru
caritate si fapte bune. Bărbatul pare fermecător,
deloc periculos sau respingător. Ea răspunde
rusinată: ,,da". Atunci bărbatul intreabă:
,,Dar pentru 20 de dolari?" Femeia ii răspunde
indignată: ,,Cum indrăznesti, ce fel de femeie crezi că
sunt?" si ii dă o palmă. ,,Păi,
am stabilit deja ce fel de femeie esti. Acum, incercăm
să stabilim pretul", răspunde el. Măsura
in care răspunsul bărbatului
este o ,,palmă morală" dată
femeii este neinsemnată fată
de
dispretul cu care sunt acoperite, de obicei, persoanele implicate in astfel de indeletniciri.
Există
două abordări care ar putea combate atitudinea după
care este degradant să plătesti pentru
sex. Există atacul frontal, care neagă
pur si simplu că este ceva rău să plătesti pentru sex. Totusi, acest lucru nu
prea i-ar convinge pe cei care consideră că
prostitutia este un rău. Cealaltă posibilitate este de a arăta
că noi intotdeauna plătim pentru sex
- cu totii, intruna - si, deci, nu ar trebui să criticăm
aranjamentele dintre o prostituată profesionistă
si un client.
In ce sens se
poate spune că noi toti ne angajăm in schimburi si
plăti atunci când
ne angajăm intr-o activitate sexuală?
In cel mai bun caz, trebuie să oferim ceva
partenerilor nostri probabili inainte ca ei să consimtă
să aibă relatii
sexuale cu noi. In cazul prostitutiei explicite, oferta este in termeni de bani
gheată. In alte cazuri, schimbul nu este atât
de evident. Multe modele de intâlniri se
conformează in mod clar tiparului prostitutiei. Se
asteaptă din partea bărbatului
să plătească
pentru film, masă, flori etc, iar din partea femeii să răspundă, in schimb, cu
servicii sexuale. Căsătoriile in care sotul asigură
elementele financiare, iar sotia indeplineste functia sexuală si cea de menaj
se conformează de asemenea destul de clar aceluiasi
model.
De fapt, toate
relatiile umane voluntare, de la cele de dragoste la cele intelectuale, sunt
schimburi. In cazul iubirii romantice urmate de căsătorie,
schimbul se face in termenii afectiunii, respectului, bunătătii
etc. Schimbul poate să fie unul fericit, iar partenerii pot să
se bucure de faptul că dăruiesc. Dar este, totusi, un
schimb. Este clar că dacă nu se dă
afectiune, bunătate etc, sau ceva, nu se va primi nimic.
Dacă
există schimburi, există si plăti.
Acolo unde există plăti pentru relatii care includ
elemente sexuale, cum ar fi căsătoria
sau unele modele de intâlniri - acolo este vorba de prostitutie,
conform definitiei acestui termen. Câtiva
comentatori sociali au comparat in mod corect căsătoria
cu prostitutia. Dar toate relatiile
in care are loc un schimb, cele care includ sexul, ca si cele care nu il
includ, sunt o formă de prostitutie. In loc să
condamnăm toate aceste relatii din cauza
similaritătii lor cu prostitutia, ar trebui să privim
prostitutia ca pe o formă de interactiune la care participă
toti oamenii. Nu ar trebui ridicate obiectii fată de niciuna
dintre ele - nici fată de căsătorie,
nici fată de prietenie ori de prostitutie.
Walter Block - Defending the undefendable
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu