Trebuie să mărturisesc că nu văd în
Bucureşti în cîteva luni atîta lume cîtă văd în cîteva zile ori de cîte ori mă
duc pe la mine prin sat. E cazul să exprim aici o îndoială cu privire la
formula de existenţă a orăşeanului comparată cu aceea a omului care trăieşte
într-un sat. Trebuie să te saturi de oraş ca să începi să reflectezi la modul
de viaţă în comunităţi mici, în care individualismul e moderat de privirea
vecinului sau de ochii uliţei, care te vede cînd pleci de-acasă şi cînd te
întorci. Dacă nu eşti atent, ţi se aud şi şoaptele, fără să mai vorbim că toată
lumea ştie cum îţi creşti copiii, cum te porţi cu părinţii şi cum îţi iubeşti
nevasta. Asta e foarte rau, ar zice cineva înspăimîntat de ideea că viaţa sa
personală s-ar desfăşura ca pe o scenă, ca pe un podium imens, în care fiecare
ar fi şi spectator şi actor.
Ia să vedem, ce rău e aici? În
primul rînd că marile spaime ale individualistului se diminuează şi caracterul
devine mai ferm. N-ai să vezi decît foarte rar un om cu faţa schimonosită, în
timp ce la Bucureşti mi-e dat să întîlnesc zilnic oameni dominaţi de o
psihologie obscură, care îşi schimbă o hotărîre luată de trei ori pe zi, iar
culoarea feţei de trei ori pe minut. Acest chip schimonosit nu este expresia
unei complexităţi de conştiinţă, cum credea Lovinescu sau Camil Petrescu, ci,
aşa cum am spus, a unui individualism iremediabil, mascat cel mai adesea, dar
care în cele din urmă tot iese la iveală cu o violenţă cu atît mai mare cu cît
a fost mai mult comprimat. Calomnia şi intriga, care îl însoţesc, abile şi rafinate,
dar cel mai adesea grosolane, îl împing pe omul chinuit de obsesia propriei sale
personalităţi pe un drum fără întoarcere, agravat de faptul ca aproapele său
cu care intră în conflict nu e pe aceeaşi stradă cu el şi nu iese în aceeaşi
piaţă. Omul e silit să-şi suporte mai singur aici întreaga povară a deciziilor
sale, decît acolo, unde ceilalţi îţi corectează paşii prin simpla existenţă
colectivă.
În al doilea rînd, cimitirul
e mai aproape de vederea omului, şi perspectiva lui îl face pe om mai senin,
fiindcă ştie ce-l aşteaptă. Cu alte cuvinte, omul îmi pare într-o astfel de
colectivitate mai liber, în timp ce în marile aglomerări se crede nemuritor.
Or, cine nu-şi cunoaşte condiţia e mai robit de ea, mai captiv, prins cum e
într-un program de ucidere a timpului care îl abate fără greş de la reflecţie
şi cîştigarea unui echilibru biruitor. Mă feresc să vîr în toate acestea
soarele şi spaţiul, zăpezile şi alte elemente, în mijlocul cărora copiii noştri
ar creşte apropiaţi de natură şi bine adaptaţi pentru lupta cu mediul.
Argumentaţia mea ţinteşte numai individualismul feroce, care se hrăneşte nestingherit
din inimile unora dintre noi, în singurătatea blocurilor confortabile sau nu,
în care ne refugiem zilnic, şi din care zadarnic năvălim tot zilnic deambulînd
pe străzi şi bulevarde, în căutarea, cine ştie, a unei fraternităţi, după care
tînjim! Acolo, omul e acasă pe orice uliţă, îl găseşti peste tot: ce faci,
Ilie, ce faci, Gheorghe? Şi nu se poate să nu simţi o cumplită invidie cînd te
uiţi şi le vezi privirile licărind de o mare şi mereu proaspătă încîntare,
intensă şi aproape inexplicabilă, secret, poate, al dezvăluirii sufletului, al
deschiderii uşilor lui ascunse, eliberînd spiritul de patimi şi oferindu-i
satisfacţia contemplării. Aşa-zisa disimulare, de care s-a vorbit, e o
observaţie adevărată, dar dinafară. Ei între ei nu cunosc aceste ziduri ale
incomunicabilităţii. Omul se uită la om şi se bucură, iată o descoperire pe
care uitasem s-o mai fac! Şi să nu credeţi că în acest sentiment nu intră sau
se ignoră ceea ce a cucerit omul care trăieşte în marile aglomerări, gravitatea
pe care o dă lupta pentru existenţă, ironia în observarea moravurilor,
conversaţia sclipitoare, curiozitatea avidă pentru viaţa planetei. Au
televizoare şi aparate de radio.
Îmi vine în minte ideea să fac o statistică simplă şi să
întreb pe unul de-acolo şi pe unul de-aici, cîţi oameni cunoaşte fiecare. Cîţi
oameni „cunoaşte", şi nu cîte „cunoştinţe" are. Mă tem că lista
omului marilor aglomerări va fi mai mică în oameni pe care i-ar cunoaşte şi
s-ar bucura să-i vadă zilnic, şi lungă de tot felul de cunoştinţe pe care nu
doreşte să le vadă decît din cînd în cînd. Şi dimpotrivă la cel de acolo, a
cărui listă mă tem că ar fi mai bogată în oameni pe care chiar dacă nu doreşte
să-i vadă zilnic îi vede totuşi prin forţa lucrurilor şi reuşeşte să facă din
această condiţie, de care mulţi fug îngroziţi, o mare victorie. Iar lista
cunoştinţelor ar fi albă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu