Publicistul francez Adrien
Hebrard, fostul redactor şef al ziarului „Temps", a sintetizat esenţa
jurnalismului în felul următor: „Savoir — faire — savoir faire — faire savoir»
Un jurnalist diletant l-a atacat
pe bonapartistul Paul de Gassognac într-o franceză lamentabilă. Acesta i-a
răspuns:
—
Dacă mă jigniţi, eu ridic cu
plăcere mănuşa aruncată de dumneavoastră. Ca ofensat am voie să aleg armele.
Voi alege ortografia. Cu aceasta vă consider deja ca şi mort!
Pamfletar temut, ironic şi
spiritual. Henri Rochefort avea o aversiune declarată împotriva denumirilor
acordate unor proprietăţi din staţiunile de vilegiatură. Trecînd cu maşina
prin faţa unei vile, Rochefort a făcut semn celor trei amici ai săi să
oprească. Ziaristul a sunat şi a apărut o doamnă:
—
Bună ziua, madame, a spus
Rochefort. Eu mă duc în vacanţa aceasta la St. Malo, iar prietenii mei pleacă,
unul la Cannes, altul la Bayonne şi ultimul se mulţumeşte cu Gris-Nez.
—
Bine, domnule, a apucat să zică
proprietara vilei, dar ce mă interesează unde plecaţi?
—
Scuzaţi-ne, dar am văzut că vila
dumneavoastră se numeşte „Quo vadis?“ şi am crezut că ţineţi să aflaţi încotro
plecăm fiecare!
George Formy, umoristul
cunoscutului hebdomadar „Sunday Express", a pus admiratorilor săi
următoarele întrebări:
—
Aveţi mîinile transpirate? —
Aveţi picioarele late şi noduroase? — Aveţi o memorie care vă părăseşte? —
Aveţi privirile adormite?
— Da? Aveţi toate astea? Nu zău!
Atunci ce mai aşteptaţi pentru a cere un scaun de deputat în Parlament?...
De pe teren, un reporter comunică
telefonic şefului rubricii de informaţii:
—
...numele băiatului care se află
sub roţile camionului, esţe Bzomischaldowzicky...
—
Aha... oftă îngîndurat şeful rubricii. Şi cum îl
chema înainte de accident?
Goana după senzaţional, după o
ştire care să-l „pună bine" în ochii şefului l-a făcut pe reporterul unui
ziar bucureştean dintre cele două războaie mondiale să colinde toate
coclaurile. Într-o zi, tocmai la poalele Parîngului, întâlneşte pe şosea un
bătrînel cu părul argintiu mergînd foarte tacticos.
—
Bună! Încotro, bade? Mergi ca un
flăcău! Ce vîrstă ai?
—
Eu, domnule? Păi vreo 80!
—
Mulţi înainte! Dar copii? Unde
locuieşti? Nevasta trăieşte? Cu cine stai? au „plouat" întrebările
reporterului.
—
Stau cu tata.
—
Ce vorbeşti? Şi unde e tatăl
dumitale? Vreau să-i vorbesc.
—
Tata? Să-i vorbiţi? Cred că nu se
poate? A plecat cu bicicleta la tata mare, unde se strîng de obicei toate
neamurile noastre!
Harold Ross a învăţat meseria de
ziarist din cele mai calificate surse. Ca reporter la „New York Post" a
susţinut o dată că esenţialul trebuie să bată la ochi, chiar în mod absurd. El
şi-a început un reportaj astfel:
„Mort. Aşa era omul care a fost
găsit ieri la capătul podului Brooklin".
În anul 1925 Harold Ross a pus
bazele săptămînalului „New Yorker". Ross era în toate privinţele un
ziarist suveran, care nu admitea imperfecţiunea profesională. Pe un manuscris, pe
care l-a returnat de două ori pentru „cizelare", a scris a treia oară:
„Acest articol este mult prea bun, ca să nu poată deveni perfect!“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu