Intermezzo
Domnilor,
visez mereu o vale ascunsă după dealuri însorite ziua întreagă, o păşune imensă,
necălcată nici măcar de animale la păscut.
Verdele
ei crud şi iraţional, roşul exact al unor corole şi râul acela, domol, mineral,
nesfârşit unduind printre sălcii şi tineri mesteceni; e un vis, mereu continuat
în trezie, mereu însoţit de atingeri, miros şi dulci zgomote. De neamânat şi la
fel petrecut, odată pleoapele închise, fie şi de bună voie. Un vis, “o
dezvoltare nevrotică, un simplu mecanism reactiv, în fond, pozitiv, faţă de
toată agresiunea impresională a existenţei”, încearcă să mă convingă doctorul
Marcus. Iar sărmanele lui raţionamente şi artificii psihanalitice l-ar aduce,
pentru a mia oară, în pragul disperării, lângă toată liniştea şi echilibrul
obstinat al pacienţilor lui, această splendidă armată bolnavă, inepuizabilă,
nemuritoare, spaima terapeuţilor şi a conducătorilor ei, de-a pururi sănătoşi.
Totul
pare doar un tablou încremenit în frumuseţe, precum acele locuri în care ne-am
imaginat întotdeauna petrecută “vârsta de aur”, o dulce nemişcare, străbătându-ne
intimitatea precum a patra dimensiune a gândurilor, ce ar trebui să întrupeze
fericirea. Dar fericirea nu poate dăinui mai mult decât clipa revelaţiei
paradoxului ei: în spatele colinei de la răsărit, un pâlc de tulpini, înalte şi
drepte, unite parcă de o necesară întâmplare, ridică spre cer tot atîtea pălării,
pline de rod întunecat, ajurate de coroane de foc proaspăt înteţit, nenumărate
corole unduind în bătaia vântului. Şi nu aceasta e mişcarea care, la urma
urmei, poate fi surprinsă de chiar o mână oarecare de pictor, căci e prea scurtă
bătaia ei în timp, ca şi înrâurirea asupra naturii lucrurilor. O altă mişcare (şi
dezvoltare), mult mai ascunsă privirii prea scurte, se întregeşte încet, în
spatele culorilor şi contururilor vegetale. Visez, domnilor, deocamdată,
întrutotul nefericit, doar acţiunea, ori mai degrabă proiectul unei acţiuni, a
trupului meu şi încă a unei singure flori mature de Helianthus anuus... Gândiţi-vă,
câtă şansă, să visez cu atâta uşurinţă propriu-mi popas în valea dintre
dealuri, proiecţia trupului meu animal, pată de carnală culoare, cu totul
naturală, la marginea lanului de floarea soarelui, sub strălucirea perfectă a
soarelui ajuns la amiază. Dar performanţa, performanţa ar fi fost alta. Şi ăsta
poate fi, domnilor, singurul nostru motiv de întristare... spectacolul cere
plecarea din valea ideală, ruperea de natura matricială... şi reproducerea
simplei, fericitei convieţuiri, simbioza la lumina cam reflectată şi confuză a
atelierului. O sută şi patru zile, de la germinare şi până la completa senescenţă
a florii, până la folosirea fiecărei părţi vegetale, sideralizate; în scopul
lipsit de clare temeiuri şi tensiuni interconecte al reprezentării plastice.
Atunci, alături de tulpina devitalizată, pe care ramuri, fără clorofilă, vor
aduna tot atâtea moarte experienţe comune ale cuplului (eu şi floarea), un număr
aleator de indivizi, homo sapiens sapiens, vor privi spectacolul mort al
existenţei mele. Visez, domnilor, cu disperare, încă visez, valea aceea goală,
neprofanată de vreun trup odinioară gânditor.
Lucian P. Petrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu