Invidiosul
Zadig
vru să-şi aline cu ajutorul filosofiei şi al prieteniei necazurile pe care i le
făcuse soarta. Într-o mahala a Babilonului el avea o casă mobilată cu gust şi
în care adunase toate lucrurile frumoase şi toate plăcerile vrednice de un om
cumsecade. Dimineaţa, biblioteca lui era deschisă tuturor savanţilor; seara,
masa lui era pusă pentru lumea aleasă. Dar îşi dădu seama în curând cât de
primejdios sunt savanţii. Odată se iscă o mare ceartă cu privire la o lege a
lui Zoroastru, care te oprea să mănânci carne de grifon.
—
Cum să opreşti grifonul, când acest animal nici nu există? spuneau unii.
—
Trebuie să existe, spuneau alţii, pentru că Zoroastru nu îngăduie să-l mănânci.
Zadig voi să-i împace şi
le spuse:
— Dacă grifonii există,
să nu-i mâncăm; dacă nu există, n-avem să-i mâncăm nici atâta, şi în acest chip
vom asculta toţi de Zoroastru.
Un savant care scrisese treisprezece volume despre însuşirile grifonului şi care pe lângă asta mai era şi mare teurg se grăbi să se ducă să-l pârască pe Zadig la un arhimag numit Yebor, care era cel mai prost chaldeean şi deci cel mai fanatic. Omul acesta l-ar fi tras bucuros în ţeapă pe Zadig spre slava Soarelui şi cu acest prilej ar fi spus pe dinafară ceaslovul lui Zoroastru, cu mare mulţumire în glas. Prietenul Cador (un prieten face mai mult decât o sută de preoţi), se duse la bătrânul Yebor şi îi spuse:
Un savant care scrisese treisprezece volume despre însuşirile grifonului şi care pe lângă asta mai era şi mare teurg se grăbi să se ducă să-l pârască pe Zadig la un arhimag numit Yebor, care era cel mai prost chaldeean şi deci cel mai fanatic. Omul acesta l-ar fi tras bucuros în ţeapă pe Zadig spre slava Soarelui şi cu acest prilej ar fi spus pe dinafară ceaslovul lui Zoroastru, cu mare mulţumire în glas. Prietenul Cador (un prieten face mai mult decât o sută de preoţi), se duse la bătrânul Yebor şi îi spuse:
—
Trăiască soarele şi grifonii! să nu cumva să-l pedepseşti pe Zadig: e un sfânt.
Are o mulţime de grifoni în ogradă şi nu-i mănâncă; şi învinuitorul lui e un
eretic care îndrăzneşte să spună că iepurii de casă au piciorul despicat şi nu
sunt murdari.
— Bine! spuse Yebor,
clătinând din capul lui chel. Zadig trebuie tras în
ţeapă pentru că a vorbit rău de grifoni, iar celălalt pentru că a vorbit rău de
iepuri.
Cador
potoli lucrurile cu ajutorul unei domnişoare de onoare cu care făcuse un copil
şi care avea mare trecere în sfatul magilor. Nimeni n-a fost tras în ţeapă.
Fapt care făcu pe mulţi învăţaţi să cârtească şi să prorocească decadenţa
Babilonului. Zadig spuse: „Iată de ce atârnă fericirea! Totul pe lume mă
năpăstuieşte, chiar şi fiinţele care nu există!“ Blestemă savanţii şi nu mai
vru să se întâlnească decât cu feţe simandicoase.
Poftea
la el acasă pe oamenii cei mai aleşi din Babilon şi doamnele cele mai plăcute
la vorbă şi la chip. După ce ascultau muzică, treceau la masă, unde se serveau
numai bucate alese; masa era însufleţită întotdeauna de conversaţii plăcute din
care el ştia să înlăture goana după spirit, care este cel mai sigur mijloc sa
nu ai spirit deloc şi modul cel mai nimerit de a strica o societate oricât de
strălucită ar fi ea. Zadig nu punea nicio vanitate nici în alegerea
prietenilor, nici în alegerea bucatelor; în orice lucru el prefera să fie
într-adevăr ceva şi să nu pară numai că este; şi prin asta el îşi atragea o
stimă adevărată, la care nu râvnea.
Peste
drum de dânsul locuia Arimaz, un om al cărui suflet rău era zugrăvit pe faţa
lui grosolană. Era ros de fiere şi puhav de trufie şi, mai mult decât toate, era
un om de duh plicticos. Nu putuse să-şi facă drum în lume şi acum îi clevetea
pe toţi din răzbunare. Deşi era bogat, cu greu îi atrăgea la dânsul pe
linguşitori. Zgomotul caleştilor care veneau seara la Zadig îl necăjea;
zgomotul laudelor îl supăra şi mai mult. Se ducea câteodată la Zadig şi se
aşeza la masă fără să fie poftit. Strica voia bună a tuturor, aşa cum se spune
că harpiile strică hrana pe care o ating. Odată vru să facă o petrecere în
cinstea unei doamne care, în loc să vină la dânsul, se duse la masă la Zadig.
Altădată, stând de vorbă amândoi la palat, salutară pe un ministru care-l pofti
la masă pe Zadig şi nu-l pofti pe Arimaz. De multe ori, chiar ura cea mai
grozavă nu are temeiuri mai serioase decât acesta. Arimaz, căruia în Babilon i
se spunea Invidiosul, vru să-l doboare pe Zadig pentru că i se spunea
Fericitul. Prilej de a face rău se găseşte de o sută de ori pe zi şi prilej de
a face bine numai odată pe an, după cum spune Zoroastru.
Invidiosul
se duse la Zadig şi îl găsi plimbându-se prin grădină cu doi prieteni şi o
doamnă căreia îi spunea câteodată lucruri galante, dar numai aşa, ca să i le
spună. Vorbeau acum despre războiul pe care regele tocmai îl isprăvise cu
izbândă împotriva prinţului Hyr- ca11 iei, care era vasalul lui. Zadig, care se
luptase cu vitejie în acest scurt război, aducea mari laude regelui şi încă şi
mai mari doamnei. Scoase carnetul şi scrise patru versuri pe care i le dădu
acesteia să le citească. Prietenii îl rugară să le citească şi lor. Dar Zadig
nu voi, din modestie sau mai degrabă dintr-un amor propriu foarte îndreptăţit.
El ştia că versurile improvizate nu sunt niciodată bune decât pentru aceea în
cinstea căreia au fost făcute. Rupse în două foaia pe care le scrisese şi
zvârli cele două bucăţi într-o tufă de trandafiri unde ceilalţi le căutară
degeaba. Începu sa plouă si intrară în casă. Invidiosul rămase în grădină şi
începu să caute până găsi o bucată din foaia aruncată. Fusese ruptă în aşa fel
încât fiecare jumătate de vers care rămăsese avea un înţeles şi forma chiar un
vers mai mic. Dar, printr-o întâmplare şi mai ciudată, aceste versuri mici
aveau un înţeles şi conţineau nişte groaznice ocări împotriva regelui. Iată ce
se putea citi pe acea hârtie:
Prin
mari nelegiuiri
Statornicit
pe tron,
În
pacea tuturora
E
singurul duşman.
Invidiosul
se simţi fericit întâia oară în viaţa lui. Putea acum să doboare un om cinstit
şi vrednic. Plin de o crudă bucurie, el trimise regelui această satiră scrisă
de mâna lui Zadig. Zadig, cei doi prieteni şi cu doamna fură aruncaţi în
închisoare. Zadig fu în curând judecat fără drept de apărare. Când îl aduseră
ca să-i citească sentinţa, Invidiosul îi ieşi în cale şi îi spuse cu glas tare
că versurile lui nu făceau doi bani. Zadig nu avea pretenţia că e bun poet; dar
era mâhnit fiindcă fusese condamnat pentru batjocuri aduse regelui şi fiindcă
vedea că doi prieteni şi o femeie frumoasă stăteau la închisoare din pricina
unei nelegiuiri pe care nu o săvârşiseră. Nu i se dădu voie să vorbească
deoarece carnetul lui vorbea pentru dânsul. Aşa era legea în Babilon. Îl duseră
la osândă. Pe drum, de o parte şi de alta se adunaseră o mulţime de curioşi,
dar niciunul nu îndrăznea să-l plângă şi toţi se înghesuiau să-l privească şi
să vadă cum are să moară. Numai rudele lui erau mâhnite, fiindcă nu-l puteau
moşteni. Trei sferturi din averea lui fuseseră confiscate în folosul regelui şi
un sfert în folosul Invidiosului.
În
timp ce el se pregătea să moară, papagalul regelui îşi luă zborul de pe
balconul unde şedea şi se lăsă în grădina lui Zadig pe o tufă de trandafiri.
Dintr-un piersic din apropiere vântul smulse o piersică şi o duse în tufa de
trandafiri: aici căzu pe o bucată de hârtie şi se lipi de ea. Papagalul luă în
plisc piersica şi hârtia, le aduse pe amândouă şi le puse pe genunchii
monarhului. Regele, curios, se uită pe hârtie şi văzu nişte cuvinte care nu aveau
niciun înţeles şi care păreau să fie nişte sfârşituri de vers. Regelui îi
plăcea poezia. Cu suveranii cărora le plac versurile te poţi întotdeauna
înţelege, întâmplarea aceasta cu papagalul îl puse pe gânduri.
Regina,
care îşi aduse aminte de ceea ce era scris pe foaia din carnetul lui Zadig,
porunci să i-o aducă. Puseră alături amândouă bucăţile, care se potriveau
împreună foarte bine. Citiră atunci versurile aşa cum le făcuse Zadig:
Prin
mari nelegiuiri s-a tulburat pământul.
Statornicit pe tron, regele
stăpâneşte.
În
pacea tuturora numai amorul luptă:
E
singurul duşman de care te poţi teme.
Regele
porunci ca Zadig să fie adus numaidecât înaintea lui, iar doamna şi cei doi prieteni
să fie scoşi din închisoare. Zadig se aruncă cu faţa în jos la picioarele
regelui şi ale reginei şi le ceru foarte umil iertare că a făcut versuri
proaste. Vorbi în chip atât de plăcut, cu atâta duh şi atâta înţelepciune,
încât regele şi regina voiră să-l mai vadă. Zadig mai veni la Curte şi plăcu şi
mai mult. I se dădu toată averea Invidiosului care-l învinuise pe nedrept; dar
Zadig i-o dădu înapoi şi Invidiosul nu simţi decât plăcerea de a nu-şi fi
pierdut averea. Stima regelui faţă de Zadig creştea mereu. Îl făcea părtaş la
toate plăcerile lui şi îi cerea sfatul în toate treburile. Regina începu să se
uite la dânsul cu o bunăvoinţă care putea, într-o bună zi, să ajungă
primejdioasă pentru dânsa, pentru rege, augustul ei soţ, pentru Zadig şi pentru
ţara întreagă. Zadig începu să creadă, în vremea asta, că nu-i greu sa fii
fericit.
Cap3
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu