Compromisul cu
ideile
Ideile sunt
viaţa noastră! Ne facem despre noi înşine şi despre lume o idee, sau un sistem
de idei, şi nu renunţăm la ele nici atunci cînd vedem că din pricina lor ni se
destramă căminul, ne pierdem prietenii şi, uneori, în condiţii excepţionale, de
convulsie socială, ne pierdem chiar libertatea şi viaţa. Compromisul cu ideile
e un lucru tragic, fiindcă omul simte instinctiv că ideea aceea e chiar el, în
timp ce un om, un lucru, un obiect nu e decît ceea ce a dat el în afară, o
investiţie, dintre care cea amoroasă angajează mai mult sau mai puţin din
fiinţa sa, ca şi lumea care îl poate dezamăgi şi pe care o poate dispreţui
suveran. Dar ideea despre sine? Asta e ceva cumplit. Eu, mă?! face omul
ducîndu-şi mîna la piept ca pentru a-ţi atrage atenţia asupra fiinţei sale, ca
şi cînd ai putea fi orb şi nu l-ai vedea. Eu să fac chestia asta? se holbează
la tine cu ochii în flăcări.
― Mă duc pînă
colea la chioşc, să-mi cumpăr un pachet de ţigări.
Şi n-a
adăugat: Aşteptaţi-mă, dacă vine autobuzul. Era de la sine înţeles, erau
împreună şi pe deasupra erau şi prieteni. Autobuzul vine, şi ăştia, făcîndu-şi
cu ochiul unii altora, se urcă în el, nu-l aşteaptă pe celălalt. Acesta revine
în staţie şi vede. Aşteaptă, se urcă în autobuzul următor şi cît pune piciorul
pe prima treaptă scoate un briceag din buzunar şi repede îl spală în primii
pasageri pe care-i găseşte pe platformă. Este arestat şi condamnat. La proces,
după ce se face de către procuror proba că acuzatul este perfect normal, este
întrebat, bineînţeles, ce-a avut cu cei trei pe care i-a tăiat? La care el le-a
dat, mormăind flegmatic, următorul răspuns:
„...Să-mi facă
ei mie aşa o figură!"
„Păi nu ţi-au
facut-o ei, ăştia pe care i-ai tăiat, i s-a spus, ci ceilalţi, care plecaseră!"
„Ei şi!?"
Va să zică
asta era! I se făcuse Luminăţiei-Sale, Gălbejiră Gheorghe, o figură care nu se
putea înghiţi! Îi cădea rangul! Şi pentru asta nu era absolut necesar să
plătească cei care i-au făcut figura, ci oricare alţii, deoarece erau tot oameni
şi purtau răspunderea în această calitate pentru faptul că n-au avut grijă ca
Alteţa-Sa Serenisimă Sfrinţilă Vasile să nu îndure asemenea afront.
Nu e nicio
exagerare. Am în sat un prieten din copilărie pe care l-am vizitat de curînd. A
fost exclus din partid pentru motivul (îl redau aici aşa cum l-am citit în Apelul
pe care l-a făcut el către forurile superioare faţă de hotărîrea de excludere)
că s-a crezut el că e Alfa şi Omega. E neîmpăcat. A citit enorm, şi cu anii a
căpătat, datorită acestor lecturi, un vocabular criptic şi sumbru, în timp ce
sufletul lui îl vezi parcă zbătîndu-se să iasă la lumină prin această platoşă
de fier a ideilor. Abia deschide buzele, se uită drept înainte necruţător, iar
imaginea lui e obsedantă, desculţ cum stă pe prispa casei, pămîntiu la faţă şi
pătat de o bătrîneţe care începe să-i ia din violenţa gîndirii, dar fără să-i
aducă împăcarea. Are o fată care e chiar el, dar cuminte, cu greu spune un
cuvînt. A terminat cu bine liceul. Secretul vieţii acestui om nu-i mai aparţine
lui, tot satul îl cunoaşte. Munceşte ca un cal una sau două săptamîni, apoi cu
jumătate din cîştig se duce şi bea, cînd proferează teribile ameninţări şi
smulge în acelaşi timp şi admiraţia celorlaţi prin cunoştinţele sale haotice.
Îl căinează – „ăsta ar fi trebuit să ajungă mare”. Dau vina pe băutură.
Odată mi-a
făcut la Bucureşti o vizită şi mi-a cerut să-l împrumut cu nişte bani. L-am
împrumutat. Abia peste ani am aflat ce se întîmplase. Fusese trimis de
conducerea gospodăriei lor agricole cu nişte oi la o expoziţie în capitală.
Ce-a făcut? Înainte să le expună sau după ce le-a expus, nu se ştie precis
cînd, el le-a vîndut aceste oi şi a băut banii. Aşa povestesc oamenii din sat,
n-aş vrea să-l jignesc afirmînd că eu cred acest lucru. Şi că de-aia umbla pe
la unul şi pe la altul să se împrumute, ca să pună banii la loc. Bineînţeles,
chipul lui nu e tot timpul întunecat, are şi umor, care e însă totdeauna născut
din situaţiile în care e pus. Au vrut odată unii care nu-i suportau ironiile
muşcătoare să-l bată, au spart becul din încăperea MAT-ului şi au tăbărît pe
el. L-au umplut de sînge, l-au tăiat pe obraji. Aşa credeau ei. Cînd au aprins
însă lumina, furia lor n-a mai cunoscut margini. Îl bătuseră şi-l schilodiseră
pe altul, pe unul dintre ei, în timp ce el, prietenul meu, se smulsese de sub
grămadă şi reuşise să fugă. Cel care fusese luat... drept el l-a dat pe urmă în
judecată fiindcă n-a vrut să stea să fie bătut, învinuit adică atît pentru că a
fugit, cît şi mai ales pentru faptul că a fost ciopîrţit altul în locul lui. Ar
fi trebuit, pesemne, să dea un chiot ca să-şi anunţe astfel duşmanii! „Bă, nu
mai daţi, că eu am fugit!" Mare nerod şi ăla!
Altădată,
cică, tot la MAT, s-a repezit în trei pe care i-a trîntit pe sub mese, pesemne
erau beţi toţi... Şi după ce i-a văzut pe jos pe sub scaune cică s-ar fi întors
spre un prieten care era cu el şi i-ar fi strigat indignat: „Ce faci, bă Ilie!
Mă laşi singur cu trei?!" Adică, erau ăia pe jos, dar cine putea să-i
garanteze că n-aveau să se ridice în cele din urmă şi să-l înveţe minte? Şi era
alarmat cu o clipă mai devreme că prietenul său Ilie îl lăsa singur...
A citit tot
ce-am scris. Despre prima carte a zis că am ştiut şi eu ce s-a petrecut în sat
pe uliţa noastră şi am scris ce-am ştiut. Adică nu mai mult. Nu e, adică, mare
lucru, să scrii ce ştii. Şi că mai mult de atîta n-o să mai pot. La a doua,
care nu mai avea drept subiect lumea satului, a zis: „Asta e ceva
ştiinţifico-fantastic!" În sfîrşit, la a doua carte de mari proporţii
despre ţărani a refuzat să spună ce crede, dar şi-a exprimat în schimb părerea
despre autorul ei, că „e cel mai mare speculant al scrisului românesc".
"
Stau cu el de
vorbă pe prispa casei lui şi parcă nici nu mă vede. E zi de duminică, dar el a
lucrat de dimineaţă la pădure, la nişte puieţi. Mă uit la el şi-mi dau seama
că ideea care a pus stăpînire pe el acum douăzeci de ani nu s-a domolit şi că
nu-l va părăsi pînă n-o să-l devoreze în întregime.
― ...Asta e,
îl aud mestecînd parcă printre măsele, ar trebui aici în sat la noi un Felix
Edmundovici Dzerjinsky, să bage groaza-n ticăloşi şi-n contrarevoluţionari...
Şi îmi dau
seama că acest Felix Edmundovici visat ar fi vrut să fie el, dar nu l-au
lăsat... Mă grăbesc să-mi scurtez vizita. Nu-mi place să-mi pierd prietenii din
copilărie, suportîndu-le tirania conştiinţei lor de sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu