In
relatările vînătorilor de fiare mari din Africa se arată adeseori că puiul mic
de elefant, sau de rinocer, rămîne încăpăţînat lîngă cadavrul mamei împuşcate şi
uneori poate fi şi prins. Probabil că puiul nu-şi dă seama ce s-a întîmplat cu
mama, de lîngă care nu e obişnuit să se îndepărteze. Şi vînătorii noştri
povestesc despre iezi de căprioară care nu au plecat de lîngă mama lor nici
cînd omul a fost lîngă victima sa. Aceşti pui însă au ţinută pasivă, rămîn
lîngă mama lor moartă şi lucrul e uşor de înţeles. De gîndit îţi dau însă
întîmplări ca aceea ce urmează, cu totul reală, oricît de ciudată ar părea.
La începutul
lui decembrie îi vine ştire — ne informează un vrednic vînător din Sălaj — că
într-o pădure a satului s-a aşezat un pîlcuşor de mistreţi — vînat rar în
părţile acelea. A luat cîţiva gonaşi şi i-a căutat. Intr-una dintre goane
hăitaşii au dat de ei, i-au pornit, şi mistreţii i-au venit bine vînătorului.
Era un vier mare, o scroafă şi doi grăsuni. In vierul care a sărit peste
drumeagul de pădure n-a putut trage; a tras în mistreaţă. Aceasta a primit
glonţul, s-a întors îndată şi a intrat iarăşi în partea de pădure de unde venise
şi de unde se apropiau gonaşii. Cu ea a dispărut unul dintre bîrlinci, pe cînd
celălalt s-a luat după vier.
Scroafa
lovită a lăsat urmă de sînge bună şi vînătorului i-a fost uşor să meargă pe ea.
A şi găsit mistreaţa nu departe, zbătîndu-se încă. Lîngă mistreaţă se afla
grăsunul care o urmase. Stătea atent la gălăgia gonaşilor care continuau să se
apropie. Iată se iveşte unul dintre aceştia. Vede şi el vînatul căzut, vede cu
mirare şi pe cel ce stătea ca o strajă. Vînătorul, nevoind să rişte o
împuşcătură în direcţia gonaşilor, a rămas locului, surprins de scena
neobişnuită. Gonaşul,
cam speriat, a început să strige şi a dat şi cu o piatră. Grăsunul, în loc să
fugă şi să se salveze, s-a repezit asupra omului bătînd din fălci. Abia a avut
vreme gonaşul să se caţere pe un copăcel, care se îndoia sub greutatea lui,
stătea să se rupă, în vreme ce bîrlincul dădea tîrcoale pe jos, clefăind din
dinţi şi pufnind. După cîteva minute grăsunul s-a întors lîngă mistreaţa acum
moartă, s-a învîrtit în jurul ei, a pipăit-o şi a împins-o cu rîtul, ca şi cînd
ar fi îndemnat-o să se ridice. Cînd l-a observat
şi pe vînător, a dat să se avînte spre el, dar a fost oprit de un glonţ.
Intîmplarea
e ciudată. Grăsunul, probabil al scroafei, era măricel, ajunsese la o vîrstă la
care legăturile dintre mama ocrotitoare si puiul neputincios sunt slăbite,
puiul are o bună independenţă, şi mai mult instinctul de cîrd îl ţine lîngă
mama lui şi lîngă ceilalţi mistreţi. Mai departe, acel pui în loc să caute el
protecţia mamei, pe care a avut-o în trecut, sau să încerce să-şi scape viaţa —
aşa cum a făcut celălalt — nu numai că a rămas lîngă ea şi după ce mama căzuse,
dar din toată purtarea lui era lămurit că voia să o apere, să-i vină în
ajutor. A atacat oamenii duşmani, a îndemnat-o să se ridice.
Dacă
adeseori asistăm la scene în care părinţii, şi mai ales mamele sălbătăciunilor,
îşi apără puii chiar pînă la sacrificiul vieţii lor, este extrem de rar să vezi
pui care să se primejduiască sau chiar şi numai să facă un gest de apărare
pentru părintele în necaz. „Dragostea" puilor faţă de părinţi este
egoistă, se stinge cînd puii nu mai au nevoie de bătrîni. Aşa e legea firii...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu