Renoir împlinise respectabila vîrstă de şapte decenii şi a fost vizitat
de amicul său, Aristide Maillol. Discutînd despre artă, vizitatorul, care avea
pe atunci cincizeci de ani, a spus:
—
Visul visurilor mele este să modelez o fată între
şaisprezece şi douăzeci de ani, aşa cum mi-o închipui eu.
—
Ţelul meu, a răspuns Renoir, a fost mereu altul: cum
aş putea picta un şervet alb...
—
Manet!
—
Oribil, a răspuns Werner.
—
Dar e frumos! a protestat amicul.
—
Păi, tocmai asta-i oribil!
Max Lieberman executa portretul medicului Ferdinand Sauer-Bruch. Mult
prea ocupatul chirurg voia să încheie şedinţa cît mai repede posibil.
—
Mai rămîneţi o clipă, i-a spus pictorul. Dacă dv.
faceţi o greşeală, a doua zi, pajiştea verde acoperă discret păcatul săvîrşit. O greşeală de-a mea se va
vedea însă şi după o sută de ani atîrnînd pe perete!
Un admirator, după ce a trecut în revistă întreaga expoziţie a lui
Liebermann, şi-a manifestat zgomotos aprobarea pentru cele văzute şi s-a
apropiat de pictor cu următoarele cuvinte:
—
Pentru mine nu sunt pe lume decît doi pictori
geniali, Velasquez şi dumneavoastră!
—
Ce vorbiţi, ce vorbiţi? a sărit ca ars Liebermann.
Cum adică Velasquez?!...
Garagiale i-ar fi spus unui amic, portretist cu oarecare succes la
începutul secolului nostru, în timp ce-i vizita atelierul şi cerceta cu ochi
critici ultimele creaţii:
—
Totuşi, nu trebuie să fii atît de pesimist! Oamenii
nu sunt chiar atît de răi pe cît i-ai zugrăvit tu!
Anul 1931. La căpătîiul lui Forain, care a imortalizat sute şî sute de
scene ale vieţii cotidiene pariziene, stau medicii. După consult, doi dintre ei
vorbesc cu jumătate de glas. Soţia pictorului întreabă neliniştită:
—
E chiar atît de grav?
—
Da de unde, zice unul. Totul merge bine. Organele sunt
bune. Inima merge. Rinichii funcţionează...
Forain ridicînd capul şi imitînd tonul doctorului, a continuat:
—
Da, totul merge bine şi o să moară vindecat!
Deschisă în timpul încheierii păcii războiului americano-hispan, una din
expoziţiile lui Sergent a avut un succes deosebit. Admiratorii au oferit un
banchet în cinstea pictorului. La masă, în imediata apropiere a artistului se
afla o tînără poetă, mare admiratoare a lui Sergent. Privindu-l îndelung pe
pictor, emoţionată, ea i-a mărturisit:
—
Oh, mister Sergent, am fost la expoziţie. Una din
pînze mi-a plăcut atît de mult încît nu m-am putut abţine şi am sărutat-o.
Iată-l pe Sergent cel adevărat, mi-am zis.
—
Reacţia dumneavoastră, doamnă, este uluitoare, s-a
înclinat Sergent. Dar tabloul v-a întors sărutul?
—
Nu, o, vai nu!... '
—
Atunci n-a fost un Sergent veritabil, vă asigur, a
replicat pictorul.
Cu prilejul unei plimbări cu trăsura, o doamnă i-a spus lui Corinth:
—
Maestre, vedeţi acest peisaj? Nu seamănă leit cu un
Corinth?
—
Da, a răspuns pictorul. Treptat şi natura revine la
forma pe care trebuie s-o aibă!
Petrecîndu-şi concediul în Bretagnia, Bonnard a pescuit un macrou mare şi
gras.
—
Ce preţ să aibă o asemenea delicatesă la Paris? a
întrebat pictorul pe gazda sa, care nu-l mai vedea cu ochi buni pe oaspetele
său, de multă vreme.
—
Aşa peşte nu obţii sub zece franci, a răspuns gazda.
—
Stimate domn, a răspuns artistul, în sfîrşit am
deosebita onoare să răsplătesc îndelungata dv. ospitalitate, de care am
profitat din plin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu