Prinţul
Cosimo de Medici aprecia arta într-un fel personal faţă de ceilalţi nobili ai
vremii. Sculpta şi era atît de încîntat de propriile sale opere încît n-a
ezitat să-şi expună într-o piaţă florentină o statuie reprezentîndu-l pe
Neptun. Aprecierile curtenilor nu l-au mulţumit şi atunci i-a cerut părerea lui Michelangelo.
Creatorul lui „Moise" i-a răspuns:
— Eu mă rog lui Dumnezeu
ca să vă ierte c-aţi prăpădit o aşa de mare bucată de marmură folositoare la
multe alte lucruri.
Tizian a dat o festivitate, care a plăcut tuturor celor prezenţi. Curînd însă pictorul a auzit din gura altor veneţieni că foştii săi oaspeţi l-au bîrfit acuzîndu-l c-a risipit prea puţini bani cu banchetul, aruncînd astfel numai praf în ochii lor, făcînd deci numai să strălucească aurul, dar necheltuindu-l. Tizian a jurat să răzbune această încălcare a legilor ospeţiei. Astfel, el a organizat o nouă festivitate avînd grijă să invite din nou pe aceiaşi oaspeţi, mai ales că aceştia se aşteptau ca pictorul, în urma criticilor aduse, să fie de data aceasta mai larg la pungă. Cînd s-au aşezat cu toţii la masa împodobită sărbătoreşte, gazda s-a ridicat în picioare şi a spus următoarele:
— Dragi oaspeţi! Voi nu
prea sunteţi animaţi de dragostea de a fi împreună, ci mai degrabă urmăriţi cît
costă acest banchet şi sunteţi impresionaţi numai la auzul unor sume ce depăşesc
punga voastră. Ei bine, dacă sunteţi astfel de oameni, priviţi aici! Zicînd
acestea, Tizian şi-a scos mantia cusută în fir de aur, împodobită cu diamante
şi safire, valorînd 4000 de ţechini şi luînd de pe şevalet un tablou finisat de
curînd, de o valoare asemănătoare, le-a aruncat pe amîndouă în şemineu, pradă
focului. Ridicînd privirea asupra oaspeţilor, Tizian le-a spus:
— Sper că sunteţi de acord
că petrecerea a fost suficient de costisitoare. Vă mulţumesc de participare şi
cu acestea, la revedere!
Fiind încă
în viaţă, Jan Breughel devenise un pictor apreciat. El îşi alegea însă numai
subiecte gen „natură moartă" şi „peisaje". Puţinele figuri omeneşti
care apar în tablourile lui provin din pastişarea lui Rubens.
Odată, un
iubitor de artă i-a comandat un tablou. Breughel i-a pictat o biserică
înconjurată de un peisaj încîntător. Pe pînză însă nu era nici urmă de fiinţă
omenească. Iubitorul de artă a privit pictura cu băgare de seamă şi a zis:
— Maestre Breughel, aţi
uitat să pictaţi oameni pe pînză!
— Da de unde! — a protestat
artistul. N-am uitat. Toţi oamenii sunt în biserică.
— Aşa, deci! — s-a mirat
prietenul artei. Ştiţi ce, maestre Breughel? Am să cumpăr tabloul atunci cînd
oamenii vor ieşi din biserică!
Pictor al
epocii barocului tîrziu, artist seducător ca formă, dar puţin original în
pînzele sale, Carlo Maratti cerea preţuri foarte mari pe execuţiile sale.
Puternicii Romei i-au reproşat de nenumărate ori acest lucru, dar pictorul le-a
răspuns senin:
— Lumea a rămas datoare
marilor artişti, celor care m-au precedat. Tablourile lor s-au plătit cu mult
sub valoarea adevărată. Ca moştenitor al artei lor nobile, eu sunt îndreptăţit
să încasez aceste datorii.
Gainsborough
s-a oprit locului, cu cărbunele în mînă. Schiţa portretul unei cunoscute doamne
din înalta societate londoneză. Aceasta se căznea de la începutul şedinţei ca
să-şi strîngă buzele, încercînd să „obţină" astfel un contur al gurii, cît
mai mic posibil.
—
Lady, dacă doriţi, a spus
pictorul, eu pot chiar omite gura din tablou!
Faima pictorului francez Charles Vernet a fost puternic eclipsată de
gloria tatălui său, peisagistul Claude Joseph, din ale cărui pînze Muzeul
Louvre expune 15 vederi ale porturilor franceze, cît şi de prestigiul nu mai
puţin renumitului Horace Vernet, fiul său, care s-a făcut cunoscut prin
tablourile sale cu subiect istoric. Fapt pentru care Charles Vernet a spus
într-o zi:
—
Fils de roi, pere de roi — jamais roi! (Fiu de rege, tata de rege,
niciodată rege!)
Un amic l-a rugat pe Schadow să aprecieze
realizările unui diletant. Tînărul sculptor i-a arătat, nu lipsit de mîndrie,
operele sale. Schadow le-a cercetat în tăcere, apoi i-a zis:
—
Le-ai făcut pe toate singur?
—
Da, maestre.
—
Absolut singur?
—
Da, maestre.
—
Dacă e aşa tinere, poţi să te faci olar, ai talent.
Stendhal aprecia muzica tot atît de mult ca şi
Ingres. Cei doi discutau adesea despre acest subiect. Într-o dimineaţă, pe cînd
romancierul a fost primit de pictor şi pe cînd primul, în toiul unei discuţii,
a afirmat că „Beethoven nu este melodios", Ingres i-a întors spatele
îmbufnat şi i-a spus servitorului său:
— Începînd de acum nu mai sunt acasă pentru acest domn!
Ingres avea 86 de ani şi copia în atelier un
tablou de Giotto. Un cunoscut, care l-a vizitat, a întrebat mirat:
— Maestre, te ocupi de aşa ceva? La ce îţi foloseşte?
— Ca să învăţ! Veşnic ai încă ceva de adăugat meşteşugului tău. Cel ce
zice „sunt perfect", este demult plecat dintre noi!
Honore Daumier şi Honore de Balzac se întîlneau cu
plăcere, discutînd ore întregi. Într-o zi marele caricaturist i-a spus amicului
său:
— Cred că în ultima vreme popularitatea mea a crescut foarte mult!
Balzac l-a privit pe sub gene şi i-a răspuns
zîmbind şăgalnic:
— Amice, de ce nu-mi urmezi exemplul? Cu cît faci datorii mai multe şi
mai mari, cu atît devii mai popular!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu