Andrei Hoţul
Era odată un făcător de rele cu numele
Andrei. Faima lui se răspîndise cu fiorii spaimei peste o lume întreagă, şi
flinta-i semănase, în carne vie, un căuş de gloanţe. Treizeci de ani
cutreierase muntele şi balta, îşi croise nelegiuită cale prin învelitori şi
prin ferestre şi-şi rîsese de sumedenie de poteri. Căci peste tot şi
pretutindeni, norocul lui de hoţ îl purtase teafăr-teferel, ca pe Făt-Frumos fugaru-i
năzdrăvan.
Dar într-o zi Andrei trecu printr-o pădure
şi văzu un lucru de mirare şi de groază. Văzu un foc năprasnic şi pe foc un grătar de fier
de un stînjen. Patru îngeri negri, fiecare cu cîte un
vătrai, stăteau împrejur şi grijeau de foc şi tot turnau la lemne, de înflorise
grătarul ca brînduşa de toamnă.
Mirat peste măsură de aşa vedere, Andrei
Hoţul se opri locului şi întrebă pe meşterii Satanei:
—
Ce
vreţi să faceţi, mă, cu grătarul ista?
Unul dintre ei întoarse către hoţ un bot
asudat şi puturos şi-i răspunse într-o clămpăneală:
—
Pe
grătarul ista o să chinuim noi sufletul lui Andrei Hoţul, cînd ni l-o aduce
tata Sarsailă.
Sufletul lui Andrei Hoţul?! Tîlharul se cutremură şi ştiinţa atîtor fapte rele şi a
prihanei lui învie în el întîia oară. Zaua
inimii lui de hoţ se rupse! „Aşa e, sunt un păcătos cum n-a văzut şi n-a răbdat
preasfîntul soare, de cînd e el soare şi preasfînt. Am călcat, am jefuit, am omorît pe nouăzeci de
hotare şi de-oi pune cîte un suflet de hotar, am încărcat
pe al meu cu nouăzeci de omoruri, ca să nu mai pun la socoteală păcatul
prădăciunii. Andrei, te-au turtit tălpile iadului! Fă la schit de te mărturiseşte, zvîrle gioarsele din brîu,
zvîrle flinta blestemată, şi te fă călugăr, şi pe mătănii cu nouăzeci de boabe,
zi şi zi la rugăciuni pînă ţi s-o face limba iască."
Să arunce puşca şi pistoalele! Dar acum,
numaidecît? Dacă
îl prinde stăpînirea mai nainte de mărturisanie şi de călugărie? Îl spînzură ca pe
el şi din furcile lui vodă trece în vecii vecilor, pe grătarul dracilor. Nu, să
nu le arunce decît cînd s-o răstigni în uşile sfîntului altar şi o da
jurămîntul de călugărie. Să intre în biserică cu ele,
cu ele să îngenunche la mărturisire. Aşa se
cuvine mai la urmă, cuvine-se să fie dezlegate şi aceste tovarăşe nelegiuite,
ca să poată şi ele muri în pace, de moartea cailor şi a ruginei.
Aşa se chibzuieşte, aşa se
hotărăşte Andrei Hoţul. Şi iată crucea unei bisericuţe, printre ramuri
de arin. Iată un bătrîn
duhovnic, pe pragul sfîntului lăcaş.
— Părinte,
eu sînt Andrei Tîlharul, un păcătos fără pereche, după cum poate că a ajuns pînă la
auzul sfinţiei tale. Am pîrjolit lumea şi am trimis, curate, lui Dumnezeu, nouăzeci
de suflete. Părinte, îmi sfîrîie pe inimă sîngele vărsat. Am cunoscut, după un
semn, urgia care mă pîndeşte şi vreau să-i iau înainte. Vreau să-mi răscumpăr
sufletul de la muncile cele veşnice, Vreau să mă pocăiesc şi să mă fac călugăr.
—
Fiule
Andrei, în cer este mai multă bucurie
la vederea unui păcătos care se pocăieşte decît la vederea unei
mănăstiri de drepţi care-şi
merge înainte drumul dreptăţii ei.
—
Părinte,
te cred aşa cum zici, dar trebuie să ştii sfinţia ta un lucru: eu vreau să intru în biserică în
portul meu de hoţ; cu gioarsele aestea am păcătuit, cu ele vreau să mă dezleg.
—
Andrei,
îmi ceri ce nu se poate. Tu ai un suflet şi ceri mărturisire, de aceea îmi e
iertat să te las să intri în casa Domnului, dar uneltele nelegiuirii tale trebuie
aruncate cui le-a făurit şi
descîntat.
— Părinte,
ia-ţi cuvîntul înapoi şi lasă-mă să intru aşa, cum mă vezi!
—
Andrei,
tu cauţi pocăinţă şi vrei să începi cu o fărădelege?
—
Precum
ai zis!Şi tîlharul puse un pistol în
barba sihastrului şi-l culcă lîngă prag.Şi iată peste o vale, două,
încă o bisericuţă şi pe pragul
ei iarăşi un duhovnic. Şi aceeaşi vorbă are loc şi aceeaşi neprimire şi al
doilea pistol adoarme pe al doilea sihastru. Şi merge aşa Andrei la nouă biserici, la
nouă duhovnici. Şi îşi
încarcă sufletul, peste cele nouăzeci de omoruri, cu încă nouă. Şi ajunge la al zecelea duhovnic.
—
Părinte;
vreau să mă mărturisesc. Am pe suflet
nouăzeci şi nouă de omoruri; nouăzeci le-am făcut de cînd hoţesc - că eu sînt Andrei Hoţul - şi nouă le-am făcut de cînd umblu să mă mărturisesc. Am
ucis nouă duhovnici, lîngă
nouă biserici,
fiindcă nu mi-au îngăduit să intru la mărturisanie cu armele acestea. Părinte, ce zice înţelepciunea sfinţiei
tale? Mă sfredelesc în spate ochii iadului, nu mai am decît un foc în puşcă şi
pe zi, pe ceas, ştreangul stăpînirii poate să mă înhaţe — nemărturisit şi
blestemat!
—
Andrei tată, sunt
bătrîn, ca tată-tău
mare, de va mai fi trăind, şi nu mi-e de puşca ta, cît de sufletul tău. După nevrednica
mea părere, fraţii mei duhovnici, pe care tu i-ai trimis la Domnul, au avut
greşeală că s-au pus de-a curmezişul vrerii tale. Ai, tată, toată slobozenia.
Intră în biserică
cum îţi place: cu arme, fără arme. Aceste scule, cu care tu ai argăţit
duşmanului, sunt nelegiuite prin nelegiuirea ta, dar nu într-alt fel. Lasă jos
la uşa sfîntului lăcaş, cu căinţă şi cu inimă durută, nelegiuirea ta, şi va fi
ca şi cum ai fi lăsat şi aceste scule fără cuget.—
Părinte,
de ce nu te trimise Dumnezeu în calea mea de la început!Sihastrul scoase de la brîu cheia
bisericii, deschise şi intră cel dintîi. Andrei intră şi el şi rămase
lîngă strană, răzimat în
puşcă — năuc, întîia oară în viaţa lui.Duhovnicul căută pe o fereastră,
într-un dulap, pe analoghi...
dar nu găsi molitfelnicul
nicăieri.
—
Andrei,
tată, mă reped
devale la chilie să iau molitfelnicul;
tu, fiule, pînă ce mă voi înapoia, bate cîteva sute de mătănii, la Domnul, la
Maica Domnului şi la cîţi sfinţi îi vezi;
— Cu ascultare, părinte. Andrei lasă puşca
în strană, anină chimirul
cu pistoalele şi începe canonul. Călugărul iese din biserică şi, fără să se gîndească, închide uşa cu cheia.
— Dumnezeule
sfinte şi îndurate, luminează ochii minţii mele şi învaţă-mă ce soi de pocăinţă
să dau acestui tîlhar, care bate astăzi la uşa milostivirii şi a iertării tale.
— Aruncă
cheia bisericii — îi gînguri un porumbel sălbatic, de pe o creangă — în heleşteul
pe lîngă care treci şi te du
liniştit acasă. Atunci să-l dezlegi şi să-l împărtăşeşti pe Andrei, cănd cheia aceasta se va întoarce
iar la mîna ta.
—
Amin,
Doamne — zise pustnicul — şi slăvit fie numele tău, al Tatălui şi al Fiului şi
al Sfîntului Duh, cel ce la Iordan se arătă în chip de porumb, acum şi în vecii
vecilor!
Şi Nil călugărul zvîrli cheia în
heleşteu şi-l lăsă pe Andrei în socoteala Domnului.Trecu ziua, trecu noaptea,
trecură nopţi şi zile, o vară şi o toamnă, un an... şi după el şiraguri lungi de ani. Trecu un
veac. Faţa lumii se schimbă. Codrii dimprejurul celor Zece Sihăstrii începură
să cadă sub secure şi să se rărească. În
bîrlogul de odinioară al ursului fumul începu să se ridice de pe coşul
locuinţei omeneşti. Sate odrăsliră din vetrele brazilor tăiaţi. Nil ieromonahul
se pomeni, deodată, păstorul unei turme de cîteva familii. Şi într-o zi îi
veniră, una după alta, o bucurie şi o întristare.Cîţiva oameni din sat dădură cu
năvodul în heleşteu şi prinseră o prea frumoasă mreană, pe care,
în bunătatea şi în
cucernicia inimilor lor, o aduseră în dar bătrînului duhovnic. El le mulţumi
şi-i binecuvîntă. Dar cînd să spintece mreana, cuţitul lovi fier în pîntecele ei, şi o cheie
alunecă în copaie. Sihastrul o recunoscu: era cheia pe care el o aruncase în
heleşteu acum un veac. Şi evlavisindu-se adînc şi îngenunchind lîngă mreana
spintecată, ca lîngă o jertfă din vechiul aşezămînt, sihastrul mulţumi lui
Dumnezeu, plecînd pînă în ţărînă omătul frunţii sale:
—
Dumnezeule,
care ţi-ai adus aminte de Noe şi de corabia-i
pribeagă pe apele potopului, care ţi-ai adus aminte de poporul tău Israil, rob în Eghipet, şi de Iona cel
înghiţit de chit, slavă,
închinăciune şi mulţămită ţie, pentru minunile tale cele de odinioară şi cele
de acum! Că iată tu ţi-ai adus aminte şi de păcătosul care se pocăieşte în
sfîntul tău locaş şi-ai apropiat porunca dezlegării de oasele lui cele zdrobite de un veac de
ispăşire, iar de buzele lui — ale lui, tîlharului de-a dreapta — ai apropiat
înfricoşata împărtăşire cu trupul şi cu sîngele Domnului nostru Iisus Christos,
fiul tău. Că iată, în pîntecele acestei mrene, cheia pe care mi-ai poruncit s-o
arunc în heleşteu, acum un veac...Dar de-abia îşi isprăvise
multumita, şi alţi creştini din sat sosiră la el cu mare tînguire:
—
Cinstită
şi curată să fie faţa sfinţiei tale, că pe noi ne-a călcat mare jale şi mare
blestem. Fata mea şi feciorul creştinului ista şi-au fost dragi de multă vreme
şi ne hotărîsem, nevrednicii de noi, să venim duminecă la sfinţia ta ca să-i
legi cu logodnă. Dar era scris, se vede, ca hotărîrea noastră să rămînă stearpă
şi amărîtă. Azi,
dis-de-dimineaţă, Hincuţa
s-a pogorît cu cofele devale, la fîntînă, şi bietul Toader a petrecut-o cum îşi
luase obicei. Sărăcuţii nu s-au mai suit în deal! I-am găsit pe amîndoi căzuţi
lîngă fîntînă, albi şi neatinşi, iar cofele lîngă ei. Din cofe, a mai băut
un corb şi mort a căzut şi el
căci, să ierte cinstita sfinţiei tale faţă, e la mijloc lucru necurat: fîntîna e otrăvită. De
către ce duşman, nu ştim,
păcătoşii de noi. Este bănuială asupra unui străin, un venetic de la olteni,
care sorbea din ochi pe Ilincuţa, dar numai Domnul ştie tot şi toate.Bătrînul duhovnic plînse cu
bieţii oameni şi-i mîngîie şi le vorbi adînc şi sfînt şi limpede, ca din izvorul
sfintelor scripturi. Iar la sfîrşit le zise:
—
Aşezaţi
pe copii în aceeaşi raclă şi aduceţi-i încoace, să-i punem în biserică. Şi,
pînă mîine, poate mîna Domnului va
scoate din ascunzătoare pe nelegiuitul făptuitor, căci el a zis: „şi în fundul mării de se va
ascunde de ochii mei, acolo voi
porunci şarpelui şi-l va muşca".
Oamenii plecară; sihastrul
reveni, cu cugetul la cheie. Cu cheia trimisă înapoi de Domnul, cuviosul Nil
încercă să regăsească poteca bisericii din munte. Dar brazi şi fagi crescuseră
în poteca de odinioară! Cu înduioşare, Nil îşi revăzu bisericuţa, smulse
bălăriile din pragu-i şi rîcîi muşchiul care ascunsese încuietoarea. Deschise uşa cu greutate şi
intră înăuntru. Ce să vezi? Înaintea fiecărui sfînt de pe perete, era cîte o groapă
de cinci-şase palme, iar în faţa Domnului şi a Maicii Domnului, două gropi, ca două
morminte; şi într-una din
aceasta era Andrei. Nil priveşte cuprins de admirare: atîtea mătănii a
bătut Andrei într-o sută de
ani, încît fiecare sfînt are o groapă în dreptu-i, iar Domnul şi preacurata-i Maică — cîte un mormînt,
săpate cu genunchii, cu palmele şi cu fruntea lui Andrei.
—
Fiule
Andrei, Dumnezeu să te pună în faţa lui, curat şi alb, cum erai la sînul mamei tale!
—
Dumnezeu
să audă şi să îndeplinească. Dar care fu pricina, părinte, că zăbovişi atîta?
—
Bătrîneţele,
tată! Nu mai sunt puteri ca în tinereţe, pînă
cînd să mă cobor, pînă cînd să mă urc înapoi, soarele e îndesară. Osebit de
aceasta, mai veniră la mine doi creştini cu o pricină de moarte. Au murit, devale, în sat,
otrăviţi de un duşman,
doi copii ce erau să se căsătorească. Şi pînă să le spun o vorba de mîngîiere, pînă să sorocim
înmormîntarea, iacă vremea că se duse. Tot pentru aceea, fiule Andrei, caută să
mă îngăduieşti pînă după îngropare.
—
Bine,
taică părinte.
—
Îi
vom duce pe bieţii copii
la locul de veşnică odihnă, mîine, către
seară. Apoi viu să te
dezleg şi poimîine, duminecă, îţi dau sfintele taine. La noapte, racla celor
doi nevinovaţi va fi aci, în
biserică. Tu ascunde-te într-un colţ şi stai în pace. Va fi norod şi multă
jale.
Andrei stă deoparte, după un
stîlp. Sihastrul se coboară în casa celor
întristaţi, citeşte şi
clădeşte şi, în faptul serii,
în capul plînsei sale turme, aduce racla în biserică.Andrei priveşte din umbră cum bieţii
oameni aşază racla, cum o
troienesc cu flori, îi aprind făclii şi cum se duc apoi cu toţii.Ceasurile trec, făcliile scad,
Andrei veghează, rezimat în puşcă. Dar deodată, în tăcerea împietrită a
sfîntului locaş, înviază zgomot.
Nişte paşi încep să se coboare din
clopotniţa
bisericii. Andrei e în mirare. Paşii ajung pe caldarîm şi din umbra zidurilor
vechi se desprinde şi pătrunde în părerea
lumînărilor o namilă neagră. Un timp stă locului încremenită. Dar pălăria şi dulama cad
pe lespezi şi namila se face un voinic cu ochi
scînteietori, cu buze şoptitoare, cu frunte
nouroasă şi semeaţă. El se
apropie de cei ce dorm în raclă. Pieptul
i se umflă, mîinile îi trosnesc, muşcîndu-se între
ele.— Să umblu cu otravă, cînd
numai cu un glonţ le izbăveam
pe toate... Ce
greşeală! Şi pe tine, Ileană - floare smulsă pe vecie de nechibzuinţă şi de
nerăbdarea viforoasei mele patimi — ce soartă te împinse să te cobori devale,
cînd întotdeauna, de atîtea zile de cînd vă urmăresc, tu aşteptai sub fag,
pînă ce el cobora şi urca înapoi cu doniţele pline. Numai el trebuia să se
coboare, el să bea ori să se spele, ori măcar să se stropească! Toate s-au isprăvit de acum: să mă aşez
în sat la voi, să aştept să uiţi pe prostul ăsta, să te cer lui
tată-tău... Dar, Ileană,
patima mea nu vrea să înţeleagă că tu eşti
moartă şi încă de otravă. Ea te cere mireasă, aşa moartă cum eşti, dacă vie nu
ţi-a fost scris să fii mireasa mea. Şi de-oi muri şi eu... Păcat numai de lupii şi de corbii ce vor muşca
din hoitul meu cel dătător de moarte. La o parte, bade Toader, mie mi se cuvine
să fiu lîngă Ileana!
Andrei se înfioră. Faţă cu aşa puteri de nelegiuire, el, Andrei Tîlharul, era copil de ţîţă! Luă puşca în cătare, ţinti capul ce se pleca spre raclă şi, cu cel din urmă glonţ ce mai avea, tîlharul împlini profeţia sihastrului.
Andrei se înfioră. Faţă cu aşa puteri de nelegiuire, el, Andrei Tîlharul, era copil de ţîţă! Luă puşca în cătare, ţinti capul ce se pleca spre raclă şi, cu cel din urmă glonţ ce mai avea, tîlharul împlini profeţia sihastrului.
A doua zi, uimire mare, spaimă în
norod şi priceperea celor desfăşurate.
Duhovnicul spovedeşte şi dezleagă
pe Andrei. Duminică, la sfînta liturghie, Andrei ia aminte, Andrei se închină,
Andrei vine să se împărtăşească.
Şi cînd a isprăvit de zis, după
duhovnic, „ci ca tîlharul
mărturisindu-mă, strig
către tine: pomeneşte-mă, Doamne, întru împărăţia ta" şi a primit
preacuratul trup şi preacuratul sînge, Domnul, din icoana împărătească, i-a răspuns:
Astăzi vei fi în rai.
Iar trupul lui Andrei s-a
risipit, pe lespezi, oscioare şi ţărînă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu