Daca ar mai trai, Lenin ar implini azi 143 de ani. El a murit insa in 1924 si n-a mai apucat sa vada ce monstru a creat alaturi de fratii lui intru spirit Marx si Engels. Urc aici un articol scris Lenin in vreme ce era internat, la varsta de 48 de ani, intr-un sanatoriu din Finlanda. Daca o fac, asta nu inseamna ca am vreo simpatie pentru batranul teoretician al crimelor in masa. Vreau doar ca oamenii sa citeasca, sa priceapa si sa nu uite.
Cum trebuie organizată întrecerea?
Publiciştii
burghezi au înnegrit şi înnegresc teancuri întregi de hîrtie pentru a preamări
concurenţa, iniţiativa privată şi alte minunate calităţi şi virtuţi ale
capitaliştilor şi ale orînduirii capitaliste. Socialiştilor li se aducea
învinuirea că nu vor să înţeleagă importanţa acestor virtuţi şi nu ţin seama de
„firea omului". În realitate însă, capitalismul a înlocuit demult mica
producţie de mărfuri independentă — în cadrul căreia concurenţa putea să
dezvolte pe o scară cît de cît largă
spiritul întreprinzător, energia, iniţiativa îndrăzneaţă — prin producţia de fabrică,
mare şi foarte mare, prin întreprinderi pe acţiuni, prin sindicate şi prin alte
monopoluri. În condiţiile unui astfel
de capitalism, concurenţa înseamnă înăbuşirea cu o nemaipomenită sălbăticie a
spiritului întreprinzător, a energiei, a iniţiativei îndrăzneţe, însuşiri pe
care le posedă masa
populaţiei, uriaşa ei majoritate, nouăzeci şi nouă la sută din oamenii muncii.
Această concurenţă înseamnă, de asemenea, înlocuirea întrecerii prin
escrocherie financiară, nepotism şi servilitate în vîrful piramidei sociale.
Socialismul
nu numai că nu înăbuşă întrecerea, dar, dimpotrivă, creează pentru prima oară
posibilitatea de a o aplica pe o scară cu adevărat largă,
în proporţii cu adevărat de masă,
posibilitatea de a atrage într-adevăr majoritatea oamenilor muncii în arena
unei activităţi în care ei pot să se manifeste, să-şi vădească aptitudinile, să
dea la iveală talentele care stau ascunse în popor — acest izvor neînceput — şi
pe care capitalismul le apăsa, le strivea şi le înăbuşea cu miile şi cu
milioanele.
Acum,
cînd la putere se află un guvern socialist, sarcina noastră este să organizăm
întrecerea.
Lacheii
şi întreţinuţii burgheziei au zugrăvit socialismul ca pe o cazarmă monotonă,
uniformă, oficială şi cenuşie. Lacheii sacului cu bani, slugoii exploatatorilor
— domnii intelectuali burghezi — făceau din socialism o „sperietoare"
pentru popor, pentru acest popor care tocmai în condiţiile capitalismului este
osîndit la o viaţă de ocnă şi de cazarmă, la o muncă peste puteri şi
plicticoasă, la o viaţă de foamete, de mizerie neagră. Primul pas spre eliberarea
oamenilor muncii din această ocnă îl constituie confiscarea pămînturilor
moşiereşti, introducerea controlului muncitoresc, naţionalizarea băncilor.
Pasul următor va fi naţionalizarea fabricilor şi uzinelor, organizarea
obligatorie a întregii populaţii în asociaţii de consum menite să fie totodată
şi asociaţii de desfacere a produselor, apoi monopolul statului asupra
comerţului cu grîne şi alte articole de primă necesitate.
Abia
acum se iveşte posibilitatea pentru manifestarea pe scară largă, cu adevărat de
masă, a spiritului întreprinzător, a întrecerii, a iniţiativei îndrăzneţe.
Fiecare fabrică din care capitalistul a fost alungat sau cel puţin este ţinut
în frîu de un adevărat control muncitoresc, fiecare sat din care moşierul
exploatator a fost gonit şi i s-a luat pămîntul constituie acum, şi abia acum,
un tărîm pe care omul muncii se va putea manifesta, îşi va putea dezdoi
spinarea, va putea ridica fruntea, se va putea simţi om. Pentru prima oară după
veacuri de muncă pentru alţii, de muncă silnică în folosul exploatatorilor se
iveşte posibilitatea ca omul să muncească pentru
el însuşi, posibilitatea unei munci bazate pe toate cuceririle
tehnicii şi ale culturii moderne.
Desigur,
această înlocuire — cea mai grandioasă din istoria omenirii — a muncii înrobite
cu munca omului pentru el însuşi nu se poate face fără fricţiuni, fără
greutăţi, fără conflicte, fără a se recurge la violenţă împotriva trîntorilor
înrăiţi şi a slugilor lor. In această privinţă, niciun muncitor nu-şi face
iluzii: căliţi în anii nesfîrşiţi ai unei munci de ocnaşi în folosul exploatatorilor,
căliţi de nenumăratele batjocuri şi umilinţe suferite din partea acestora şi de
neagra mizerie îndurată, muncitorii şi ţăranii săraci ştiu că este nevoie de
timp pentru a înfrînge
împotrivirea exploatatorilor. Muncitorii şi ţăranii nu s-au contaminat cîtuşi
de puţin de iluziile sentimentale ale domnilor intelectuali, ale întregii
mocirle de la „Novaia Jizn“ sau ale altora, care „au vociferat" pînă la
răguşire împotriva capitaliştilor, „au gesticulat", „au tunat şi
fulgerat" împotriva lor, pentru ca acum, cînd s-a ajuns la fapte, la punerea în
practică a ameninţărilor, la înlăturarea
capitaliştilor, să se pună pe bocit şi să se comporte ca nişte căţeluşi bătuţi.
Măreaţa
înlocuire a muncii înrobite prin munca omului pentru el însuşi, prin munca
organizată metodic pe o scară uriaşă, pe scară naţională (într-o anumită măsură
şi pe scară internaţională, mondială), cere din partea proletariatului şi a
ţărănimii sărace, în afara măsurilor „militare“
de reprimare a împotrivirii exploatatorilor, şi uriaşe eforturi în domeniul organizării. Sarcina de
organizare se împleteşte într-un tot indisolubil cu sarcina de reprimare
militară necruţătoare a proprietarilor de sclavi de mai ieri (capitaliştii) şi
a bandei lor de lachei — domnii intelectuali burghezi. Noi am fost întotdeauna
organizatorii şi şefii, noi am comandat întotdeauna — aşa vorbesc şi gîndesc
proprietarii de sclavi de mai ieri şi trepăduşii lor din rîndurile
intelectualilor — şi vrem să rămînem ce-am fost; nu vom da ascultare
„prostimii", muncitorilor şi ţăranilor, nu ne vom supune lor, ci vom
transforma cunoştinţele într-o armă de apărare a privilegiilor sacului cu bani
şi a dominaţiei capitalului asupra poporului.
Aşa
vorbesc, gîndesc şi acţionează burghezii şi intelectualii burghezi. Din
punctul de vedere al profitorului,
atitudinea lor este explicabilă: şi celor care au trăit de pe urma moşierilor
feudali, precum şi celor care le lingeau blidele — popii, conţopiştii,
funcţionarii descrişi de Gogol, „intelectualii" care l-au urît pe Belinski
— le-a fost „greu" să se despartă de iobăgie. Dar cauza exploatatorilor
şi a slugilor lor intelectuale este o cauză pierdută.
Muncitorii şi ţăranii le
înfrîng împotrivirea — din păcate, nu încă cu destulă fermitate, hotărîre şi
necruţare — şi le-o vor înfrînge.
„Ei“
cred că „poporul de rînd“, muncitorii „de rînd“ şi ţăranii săraci nu vor putea
face faţă sarcinii măreţe, cu adevărat eroice, în sensul istoric universal al
cuvîntului, sarcinii de organizare pe care revoluţia socialistă a pus-o pe
umerii oamenilor muncii. „Nu se vor putea lipsi de noi“ — se consolează
intelectualii deprinşi să-i slujească pe capitalişti şi statul capitalist.
Socoteala lor impertinentă nu le va reuşi: chiar de pe acum oamenii culţi se
desprind şi trec de partea poporului, de partea oamenilor muncii, dînd o mînă
de ajutor la înfrîngerea rezistenţei slugilor capitalului. Iar în rîndurile
ţărănimii şi ale clasei muncitoare se găsesc numeroase talente organizatorice, şi
aceste talente abia acum încep să devină conştiente de ele însele, abia acum
încep să se trezească, sa tindă spre o muncă vie, creatoare, măreaţă, să treacă
în mod independent la construirea societăţii socialiste.
În
prezent, una dintre sarcinile cele mai importante, dacă nu chiar cea mai
importantă, este de a da o cît mai largă dezvoltare acestei iniţiative
independente a muncitorilor, şi în general a tuturor celor ce muncesc şi sunt
exploataţi, în munca lor organizatorică
creatoare. Trebuie lichidată cu orice preţ vechea prejudecată absurdă, barbară, mîrşavă
şi ticăloasă, potrivit căreia numai aşa-zisele „clase de sus“, numai cei bogaţi
sau cei care au trecut prin şcoala claselor bogate ar putea cîrmui statul, ar
putea conduce din punct de vedere organizatoric construcţia societăţii
socialiste.
Aceasta
este o prejudecată. Ea este întreţinută de rutina putredă, de anchilozare, de
deprinderile slugarnice şi mai ales de aviditatea murdară a capitaliştilor,
interesaţi să guverneze jefuind şi să jefuiască guvernînd. Nu. Muncitorii nu
vor uita nicio clipă că ei au nevoie de forţa cunoştinţelor. Rîvna
extraordinară la învăţătură pe care o vădesc muncitorii, pe care o vădesc
tocmai acum, este o dovadă că în această privinţă nu există şi nu pot exista
concepţii greşite în rîndurile proletariatului. Iar munca de organizare este
accesibilă şi unui muncitor sau ţăran de
rînd care
ştie carte, se pricepe la oameni şi are experienţă practică. În
„prostimea" de care vorbesc de sus şi cu dispreţ intelectualii burghezi,
asemenea oameni sunt extrem de
numeroşi. Clasa muncitoare şi ţărănimea constituie un izvor bogat
şi încă neînceput de asemenea talente.
Muncitorii
şi ţăranii sunt încă „sfioşi", nu sunt încă deprinşi cu faptul că ei reprezintă acum clasa dominantă, nu dau încă
dovadă de destulă hotărîre. Răsturnarea socială n-a putut crea dintr-odată aceste însuşiri
la milioanele şi milioanele de oameni pe care foametea şi mizeria i-au silit
toată viaţa să lucreze sub ameninţarea bîtei. Dar forţa Revoluţiei din
Octombrie 1917, vitalitatea ei, invincibilitatea ei constau tocmai în faptul
că ea trezeşte
aceste însuşiri, că sfărîmă toate vechile zăgazuri, că rupe vechile cătuşe şi
aduce oamenii muncii pe drumul pe care pot să creeze în mod independent o viaţă
nouă.
Evidenţa
şi controlul — aceasta este sarcina economică de
căpetenie a fiecărui Soviet de deputaţi ai muncitorilor,
soldaţilor şi ţăranilor, a fiecărei asociaţii de consum, a fiecărei asociaţii
sau a fiecărui comitet de aprovizionare, a fiecărui comitet de întreprindere
sau a fiecărui organ de control muncitoresc în general.
Lupta
împotriva vechiului obicei de a privi felul de a munci şi mijloacele de
producţie din punctul de vedere al omului înrobit, care se întreabă cum să mai
arunce din povară, cum să smulgă măcar o bucăţică de
la burghezie, această luptă este necesară. Muncitorii înaintaţi,
conştienţi, au şi început această luptă, dînd o ripostă hotărîtă noilor veniţi
în mediul fabricilor, al căror număr este deosebit de mare în timpul războiului
şi care ar vrea să aibă acum faţă de fabrica poporului,
faţă de fabrica devenită proprietatea poporului, aceeaşi atitudine izvorîtă
dintr-un singur gînd: „să smulgă o bucăţică cît mai mare şi să-şi ia
tălpăşiţa". În această luptă tot ce este conştient, cinstit, toţi cei care
gîndesc din rîndurile ţărănimii şi ale maselor muncitoare vor fi de partea
muncitorilor înaintaţi.
Evidenţa
şi controlul, dacă sunt
exercitate de Sovietele de deputaţi ai muncitorilor, soldaţilor şi ţăranilor,
ca putere de stat supremă, sau pe baza directivelor şi împuternicirilor date de
această putere, evidenţa şi
controlul exercitate pretutindeni, în mod general, universal, evidenţa şi
controlul cantităţii de muncă şi repartiţiei produselor, aceasta este esenţa transformărilor
socialiste din momentul în care dominaţia politică a proletariatului este
realizată şi asigurată.
Evidenţa
şi controlul, necesare pentru trecerea la socialism, pot fi numai opera
maselor. Numai colaborarea conştiincioasă şi de bunăvoie — colaborare plină de
entuziasm revoluţionar — a masei
muncitorilor şi ţăranilor la acţiunea de evidenţă şi control exercitată asupra bogătaşilor, a pungaşilor, a
trîntorilor şi a huliganilor poate birui aceste rămăşiţe ale
blestematei societăţi capitaliste, aceste lepădături ale omenirii, aceste
mădulare putrede şi atrofiate, această molimă, ciumă, plagă pe care capitalismul
a lăsat-o moştenire socialismului.
Muncitori
şi ţărani, oameni ai muncii şi exploataţi! Pămîntul, băncile, fabricile,
uzinele au trecut în proprietatea întregului popor! Luaţi voi înşivă în mînă evidenţa
şi controlul producţiei şi repartiţiei produselor: acesta, şi numai acesta, este drumul
care duce la victoria socialismului, aceasta este chezăşia victoriei lui, a
victoriei asupra oricărei exploatări, oricăror mizerii şi sărăcii! Căci în
Rusia grînele, fierul, lemnul, lîna, bumbacul şi inul ar ajunge pentru toată
lumea dacă munca şi produsele ar fi just repartizate, dacă întregul popor ar
exercita un control eficace, practic
asupra repartiţiei, dacă duşmanii poporului, adică bogătaşii, întreţinuţii lor,
precum şi pungaşii, trîntorii şi huliganii ar fi învinşi nu numai în politică, ci şi în viaţa economică de zi cu zi.
Nicio
milă faţă de aceşti duşmani ai poporului, faţă de duşmanii socialismului, faţă
de duşmanii oamenilor muncii! Război pe viaţă şi pe moarte împotriva bogătaşilor
şi întreţinuţilor lor, împotriva intelectualilor burghezi; război pungaşilor,
trîntorilor şi huliganilor! Şi unii şi alţii, şi primii şi ultimii, sunt fraţi
buni, odraslele capitalismului, fiii societăţii boiereşti şi burgheze,
societate în care o mînă de oameni jefuiau şi batjocoreau poporul, în care
mizeria şi nevoia împingeau mii şi mii de oameni la huliganism, corupţie,
pungăşie, făcîndu-i să-şi piardă aspectul omenesc, societate în care în mod
inevitabil încolţea în conştiinţa oamenilor muncii dorinţa de a scăpa, fie şi
prin înşelăciune, de exploatare, de a se strecura, de a se elibera măcar pentru
o clipă de munca ce le inspira silă, de a smulge, în orice chip, cu orice preţ,
cel puţin o bucăţică de pîine, numai să nu flămînzească, numai sa ştie că ei şi
ai lor pot mînca pe săturate.
Bogătaşii
şi pungaşii nu sunt decît două feţe ale aceleiaşi medalii, cele două categorii
principale de paraziţi
pe care capitalismul i-a crescut la sînul său, principalii duşmani ai
socialismului. Aceşti duşmani trebuie să fie supuşi unei supravegheri speciale
din partea întregii populaţii, trebuie să fie loviţi fără cruţare la cea mai
mică nerespectare a regulilor şi a legilor societăţii socialiste. In această
privinţă, orice slăbiciune, orice şovăială, orice sentimentalism ar constitui
cea mai mare crimă faţă de socialism.
Pentru
a feri societatea socialistă de aceşti paraziţi, trebuie să organizăm evidenţa
şi controlul asupra cantităţii de muncă, asupra producţiei şi repartiţiei
produselor, evidenţă şi control exercitate de întregul popor, susţinute în mod
voluntar, cu energie şi cu entuziasm revoluţionar de milioanele de muncitori şi
ţărani. Iar în vederea organizării acestei evidenţe şi a acestui control, care
sunt întru totul accesibile
şi pe măsura puterilor oricărui muncitor sau ţăran cinstit, inteligent şi cu
spirit gospodăresc, trebuie trezite talentele organizatorice care provin din
propriile lor rînduri; trebuie stimulată în rîndurile lor şi organizată pe
scară naţională întrecerea
în obţinerea succeselor de organizare; trebuie ca muncitorii şi ţăranii să
înţeleagă limpede deosebirea dintre sfatul necesar al omului cult şi controlul
necesar al muncitorului şi al ţăranului „de rînd“ asupra indolenţei, atît de
frecventă la oamenii „culţi".
Această
indolenţă, dezordine, neglijenţă şi lipsă de punctualitate, pripă nervoasă,
tendinţa de a înlocui acţiunea prin discuţii şi munca prin vorbărie,
înclinarea de a se apuca de toate şi a nu duce nimic pînă la capăt, toate
acestea sunt însuşiri ale „oamenilor culţi", care nu se datoresc nicidecum
firii lor rele, şi cu atît mai puţin relei-voinţe, ci tuturor obiceiurilor lor
de viaţă, condiţiilor lor de muncă, surmenajului, separaţiei nefireşti a muncii
intelectuale de cea fizică etc.
Cît
priveşte greşelile, lipsurile, gafele care s-au constatat în cursul revoluţiei
noastre, un rol mare îl au greşelile etc. care rezultă din aceste însuşiri
regretabile, dar de neînlăturat în momentul de faţă, ale intelectualilor din
mijlocul nostru şi, totodată, din lipsa
unui control suficient exercitat de muncitori
asupra muncii organizatorice
a intelectualilor.
Muncitorii
şi ţaranii „se sfiesc“ încă, dar ei trebuie să se lepede de acest cusur, şi se vor
lepăda cu siguranţă. Este cu
neputinţă să ne lipsim de sfaturile, de îndrumările oamenilor culţi, ale
intelectualilor, ale specialiştilor. Orice muncitor, orice ţăran, oricît de
puţin priceput ar fi el, înţelege foarte bine acest lucru, iar intelectualii
din mijlocul nostru nu se pot plînge că muncitorii şi ţăranii nu le acordă
destulă atenţie şi stimă tovărăşească. Dar una este sfatul şi îndrumarea, şi
alta organizarea evidenţei şi controlului practic. Intelectualii dau foarte adesea cele mai admirabile
sfaturi şi îndrumări, dar se vădesc a fi ridicol, absurd, ruşinos de „stîngaci", de incapabili să aplice aceste sfaturi şi îndrumări,
să înfăptuiască controlul practic,
astfel ca vorbele să se transforme în fapte.
Iată
unde nu ne putem în nici un caz lipsi de ajutorul şi de rolul conducător al organizatorilor-practicieni ieşiţi din
„popor", din rîndurile muncitorimii şi ale ţărănimii muncitoare. „Nu zeii sunt
aceia care ard oalele în cuptor" — adevărul acesta trebuie să le intre
bine în cap muncitorilor şi ţăranilor. Ei trebuie să înţeleagă că acum practica este totul, că a sosit
momentul istoric cînd teoria se transformă în practică, cînd ea e înviorată de
practică, e corectată de practică, e verificată prin practică, momentul cînd se
dovedesc deosebit de juste cuvintele lui Marx: „fiecare pas de adevărată
mişcare e mai important decît o duzină de programe". Orice pas făcut în
vederea frînarii şi restrîngerii reale şi practice a puterii bogătaşilor şi a
pungaşilor, în vederea supunerii lor unui control sever şi unei evidenţe severe
este mai important decît o duzină de disertaţii frumoase pe tema socialismului.
Căci „ce seacă e, amice, orice teorie, dar cît de verde viaţa, cît de
aurie" (Aici Lenin citează din Faust
de Goethe)
Trebuie
organizată întrecerea între organizatorii-practicieni ieşiţi din rîndurile
muncitorilor şi ale ţăranilor. Trebuie combătută orice tendinţă de a se lucra
după şablon şi orice încercare de uniformizare de sus în jos, lucru spre care sunt
atît de înclinaţi intelectualii. Nici munca după şablon, nici uniformizarea de
sus în jos n-au nimic comun cu centralismul democratic şi socialist. Unitatea
în chestiunile fundamentale, capitale, esenţiale nu este ştirbită, ci este
asigurată prin diversitatea
în ceea ce priveşte amănuntele, particularităţile locale, modul dc a trata
problemele, metodele
de înfăptuire a controlului, mijloacele
de a stîrpi şi de a face inofensivi paraziţii (bogătaşii şi pungaşii,
indolenţii şi istericii din rîndul intelectualilor etc. etc.).
Comuna
din Paris a dat o pildă măreaţă de îmbinare a iniţiativei, a independenţei, a libertăţii
de mişcare, a desfăşurării energiei de jos cu un centralism acceptat de
bunăvoie, străin de orice şablon. Sovietele noastre păşesc pe acelaşi drum. Ele
„se sfiesc" încă, ele nu şi-au desfăşurat încă toate posibilităţile, nu
„s-au angrenat" încă în noua, minunata lor activitate constructivă de
creare a orînduirii socialiste. Sovietele trebuie să pornească la lucru cu mai
multă îndrăzneală, cu mai multă iniţiativă. Fiecare „comună" — orice
fabrică, orice sat, orice asociaţie de consum şi orice comitet de aprovizionare
— trebuie să se manifeste, luîndu-se la
întrecere, ca organizatori în practică ai evidenţei, ai
controlului muncii şi ai repartiţiei produselor. Programul acestei evidenţe şi
al acestui control este simplu, limpede, pe înţelesul tuturor: toată lumea să
aibă pîine, să poarte încălţăminte solidă şi haine în bună stare, să aibă
locuinţe încălzite, să lucreze conştiincios ; niciun pungaş (inclusiv cel care
se eschivează de la muncă) să nu se plimbe în libertate, ci să stea în
închisoare să-şi execute pedeapsa printr-o muncă forţată dintre cele mai grele;
orice bogătaş care încalcă regulile şi legile socialismului să împărtăşească
soarta pungaşului, care trebuie, pe bună dreptate, să fie şi soarta
bogătaşului. „Cine nu munceşte să nu mănînce" — iată imperativul practic al socialismului.
Iată ce trebuie organizat în mod practic.
Iată cu ce fel de succese practice trebuie
să se mîndrească „comunele" noastre şi organizatorii noştri proveniţi din
rîndurile muncitorilor şi ale ţăranilor şi cu atît mai mult din rîndurile
intelectualilor (cu atît mai mult,
cu cît ei prea
s-au deprins, prea mult s-au
deprins să se mîndrească cu indicaţiile şi cu rezoluţiile lor generale).
Comunele
înseşi, micile nuclee din sate şi oraşe trebuie să elaboreze şi să verifice în
practică mii de forme şi de metode de evidenţă şi de control practic asupra
bogătaşilor, pungaşilor şi trîntorilor. Diversitatea în acest domeniu este o
garanţie de vitalitate, o chezăşie a succesului în atingerea ţelului unic şi
comun: acela de a curaţi pămîntul
rus de toate insectele dăunătoare, de purecii-pungaşi, de ploşniţele-bogătaşe
etc. etc. Ici vor fi băgaţi la închisoare vreo zece bogătaşi, vreo duzină de
pungaşi, vreo cinci-şase muncitori care se sustrag de la muncă (la fel de huliganic
ca şi numeroşi zeţari din Petrograd, mai ales din tipografiile partidului).
Colo vor fi puşi să cureţe closetele. Într-alt loc vor primi, după ce îşi vor
fi ispăşit pedeapsa, legitimaţii galbene, pentru ca, pînă la îndreptarea lor,
tot poporul să-i supravegheze ca pe nişte elemente dăunătoare.
În altă parte va fi împuşcat pe loc cîte unul la fiecare zece indivizi vinovaţi
de trîndăvie. Apoi se vor găsi combinaţii între diferitele mijloace şi se va
practica, de pildă, eliberarea condiţionată, pentru a se obţine grabnica
îndreptare a elementelor corigibile dintre bogătaşi, intelectualii burghezi,
pungaşi şi huligani. Cu cît experienţa generală va fi mai variată, cu atît ea
va fi mai eficace şi mai bogată, cu atît succesul socialismului va fi mai sigur
şi mai rapid; cu atît mai uşor practica va elabora — căci numai practica le
poate elabora — cele mai bune
metode şi mijloace de luptă.
În care comună, în care
cartier de oraş mare, în care fabrică, în care sat nu
mai există flămînzi, nu
mai există şomeri, nu
mai există trîntori bogaţi, nu
mai există ticăloşi proveniţi din rîndurile lacheilor burgheziei, sabotori
care-şi zic intelectuali? În care din ele s-a făcut mai mult pentru creşterea
productivităţii muncii, pentru construirea unor case noi şi bune destinate oamenilor
nevoiaşi, pentru instalarea acestora în casele bogătaşilor, pentru
aprovizionarea regulată cu cîte o sticlă cu lapte a fiecărui copil din
familiile nevoiaşe? — iată problemele în jurul cărora trebuie să se desfăşoare întrecerea între comune,
între comunităţi, între asociaţiile şi întovărăşirile de consum şi de
producţie, între Sovietele de deputaţi ai muncitorilor, soldaţilor şi ţăranilor.
Iată terenul de muncă pe care trebuie să se evidenţieze în mod practic şi să se ridice pînă la posturi
de conducere în stat talentele
organizatorice. în popor, talentele acestea sunt în număr mare, numai
că nu reuşesc să se manifeste. Ele trebuie ajutate să-şi desfăşoare posibilităţile.
Ele, şi numai ele, vor putea,
cu sprijinul maselor, să salveze Rusia, să salveze cauza socialismului.
Publicat la 20 ianuarie 1929 în ziarul „Pravda” - la cinci ani de la moartea lui Lenin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu