OPT
În dosul geamurilor strâmte şi încadrate în plumb ale uşii laterale din casa
Sternwood se întrezărea o lumină slabă. Am oprit Packardul sub bolţile de la
intrare şi mi-am golit buzunarele pe banchetă. Fata sforăia într-un colţ, cu
bereta căzută şmechereşte pe nas şi cu mâinile atârnându-i moi în cutele impermeabilului.
Am ieşit din maşină şi-am sunat la uşă. Paşi se apropiară încet, de parcă ar fi
venit obosiţi de la o mare depărtare. Uşa se deschise şi majordomul ţeapăn şi
cărunt mă măsură din cap până în picioare. Lumina din hol îi arunca un halo în
jurul părului argintiu.
— Bună seara, domnule,
spuse el politicos şi se uită peste mine la Packard.
Îşi întoarse apoi
privirea spre mine.
— Doamna Regan e
acasă?
— Nu, domnule.
— Generalul doarme,
sper!
— Da. Seara e vremea
când doarme cel mai bine.
— Unde-i subreta
doamnei Regan?
— Mathilda? E aici,
domnule.
— N-ar strica s-o
chemi. O treabă de femeie. Uită-te în maşină şi-ai să vezi de ce.
Se uită în maşină. Se
întoarse.
— Înţeleg, zise el. Am
s-o aduc pe Mathilda.
— Mathilda are s-o
îngrijească, i-am spus.
— Cu toţii încercăm
s-o îngrijim.
— Bănuiesc că ai
experienţă.
Nu mi-a răspuns.
— Atunci noapte bună.
Las totul pe seama dumitale?
— Perfect, domnule. Să
chem un taxi?
— Hotărât nu. De fapt,
nici nu sunt aici. Nu-i decât o închipuire de-a dumitale.
Atunci zâmbi. Se
înclină uşor, iar eu m-am întors, am luat-o pe alee şi-am ieşit pe poartă.
Am mers aşa pe
parcursul a zece blocuri, coborând pe străzile în serpentină, biciuite de
ploaie, pe sub pomii care picurau tot timpul, de-a lungul ferestrelor luminate
ale unor case imense, situate pe terenuri fantomatic de gigantice – ciorchini
neclari de streşini, frontoane şi ferestre luminate sus pe culmea dealurilor,
distante şi inaccesibile, cum sunt casele vrăjitoarelor în pădure. Am dat de o
staţie de benzină, luminată orbitor şi inutil, unde un vânzător plictisit, cu
şapcă albă pe cap şi îmbrăcat cu un vindiac albastru închis stătea ghemuit pe un
scaun între pereţii de sticlă aburită şi citea un ziar. Aş fi vrut să intru,
dar m-am răzgândit. Eram ud până la piele. Şi într-o noapte ca asta îţi creşte
barba aşteptând un taxi. Iar şoferii de taxi nu uită.
Mi-a trebuit mai mult
de o jumătate de oră ca să mă întorc pe jos acasă la Geiger, mergând repede. Nu
era ţipenie de om, pe stradă nici o maşină, afară de-a mea, parcată în faţa
casei de alături. Arăta tristă ca un câine pierdut. Am scos dinăuntru o sticlă
de whisky şi-am dat pe gât jumătate din ce mai rămăsese, apoi am intrat în
maşină ca să aprind o ţigară. Am fumat-o jumătate, am aruncat-o, am ieşit, m-am
îndreptat spre casa Geiger. Am descuiat uşa şi-am păşit în bezna caldă încă, am
rămas pe loc, în timp ce picăturile se scurgeau tăcut de pe mine pe covor, iar
eu ascultam ploaia. Am bâjbâit după lampă şi-am aprins-o.
Primul lucru pe care
l-am observat a fost că de pe pereţi dispăruseră mai multe fâşii de mătase brodată.
Nu le numărasem, dar tapetul cafeniu, pe alocuri gol, bătea la ochi. Am mai făcut
câţiva paşi şi-am mai aprins o lampă. M-am uitat la totem. La picioarele lui,
dincolo de marginea covoraşului chinezesc, fusese întins un alt covor pe
duşumea. Nu se aflase acolo mai înainte. Se aflase cadavrul lui Geiger. Iar
cadavrul lui Geiger dispăruse.
Am înlemnit. Am strâns
buzele pe dinţi şi-am privit ironic ochiul de sticlă din totem. Am mai cercetat
odată întreaga casă. Toate erau exact aşa cum le lăsasem. Geiger nu se afla în
patul lui cu macat pufos şi nici dedesubt, şi nici în dulapul din perete. Nu
era nici în bucătărie şi nici în camera de baie. Nu mai rămânea decât uşa
încuiată din dreapta holului. Una din cheile lui Geiger o deschise. Camera era
interesantă, dar Geiger nu era înăuntru. Era interesantă fiindcă era foarte
diferită de camera lui Geiger. Era un dormitor masculin, sobru şi aproape gol,
cu duşumea lustruită, cu câteva covoraşe model indian, două scaune drepte, un
birou dintr-un lemn cu pigment întunecat, având pe el o trusă de toaletă
bărbătească şi două lumânări negre şi sfeşnice de aramă, înalte de treizeci de
centimetri. Patul era strâmt, părea tare şi era acoperit cu un macat cafeniu
de batist. Camera răspândea răcoare. Am încuiat-o la loc, am şters clanţa cu
batista şi m-am întors la totem. M-am lăsat în genunchi şi-am început să
cercetez de-a lungul marginii covoraşului până la uşa de la intrare. Mi s-a
părut că văd două dâre paralele ducând în acea direcţie, ca şi cum ar fi fost
târâte nişte tocuri. Cel care le târâse o făcuse conştiincios. Morţii atârnă
mai greu decât inimile sfărâmate.
Nu fusese poliţia.
I-aş mai fi găsit încă acolo, ocupaţi să măsoare cu sfoara, să tragă urme cu
creta, să presare pudră pentru a lua amprente, să fotografieze şi să fumeze
ţigări de foi ieftine. I-aş fi găsit cu siguranţă acolo. Dar nu fusese nici
criminalul. Plecase prea repede. Probabil că zărise fata. Nu putuse fi sigur
că-i atât de ameţită încât să nu-l vadă. Criminalul fugise ca să câştige
distanţă. N-am găsit niciun răspuns, dar n-aveam nimic împotriva faptului că
cineva dorea ca Geiger să fie dat doar lipsă şi nu asasinat. Mi se oferea
astfel prilejul să mă conving, dacă raportam poliţiei, fără să pomenesc însă de
Carmen Sternwood. Am încuiat din nou uşa, am pornit motorul maşinii şi-am
apucat-o spre locuinţa mea ca să fac un duş, să-mi schimb hainele şi să iau o
cină târzie. După aceea m-am fâţâit prin apartament, am băut prea multe groguri
fierbinţi şi-am încercat să dezleg numele codificate din carneţelul albastru cu
index al lui Geiger. Nu puteam fi sigur decât că era vorba de o listă de nume
şi de adrese, probabil ale clienţilor. Erau peste patru sute. Asta însemna o
combinaţie formidabilă, ca să nu mai pomenesc de eventualele şantaje, probabil
foarte numeroase. Orice nume de pe listă putea fi cel al criminalului. N-am
invidiat treaba poliţiei când aveam să le înmânez carneţelul.
M-am dus la culcare
plin de whisky şi de ciudă şi-am visat un om într-o haină chinezească, pătată
de sânge, fugărind o fată goală, cu cercei lungi de jad în urechi, în timp ce
eu alergam după ei încercând să-i fotografiez cu un aparat fără film.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu