Temniţa e plină de «boeri» Hoţii profesionali
numesc boer pe orice purtător de buzunare şi de portofel, proprietate a
purtătorului. Răsboiul a scos boerii la iveală şi i-a vărsat în depou. Foşti
miniştri şi foşti deputaţi, bancheri politici, restauratori, care au jucat un
rol într-o culoare, într-un judeţ, într-o uliţă sau într-o casă, ziarişti,
socialişti, comunişti, samsari, boeri de categorii numeroase, contradictorii
şi exclusiviste.
Rolul adeseori a fost presupus ori
dedus. Niciodată modelul moral, ideal şi mecanic, nu a funcţionat mai perfect
şi mai unanim, şi omul de sidef şi de fildeş, ideea cristalizată, lipsită de
păr şi de sudoare, şi de jur împrejur lustruită, cu toate circumferinţele matematic
egal depărtate de centru, stau dinaintea noastră vii.
Oamenii politici, ca nişte arhangheli
metalici purificaţi prin focul marilor argintării, sunt singurele inocenţe ale
momentului, dintr-o întreagă ţară de oameni de suferinţă şi de îndoială,
frământaţi în gigantica fiertură de sânge şi ţărînă. Şi alături de duzina lor
infailibilă sunt considerabili numai morţii, pentru că nu mai există ca să vadă,
să cântărească şi compare. Şi mai rămâne valabil pentru discursuri şi presă
un singur cuvânt articulat cu trei unice silabe: "poporul". Oamenii în carne
şi oase, condensaţi în cuvânt, sunt cu totii vinovaţi, la o rubrică oarecare,
şi pe lângă boeri temniţele gem de ţărani şi muncitori.
Unui industriaş de fier i se aduc ouă
fierte tari, pe care din pricină că locuieşte cu alţi şapte, opt boeri într-un
dormitor, fericitul posesor le păstrează încuiate în geamantan. Când i se face
foame peste zi şi în afară de mesele comune, el scoate un ou, îi sfărâmă coaja
şi îl mănâncă în singurătate, stând pe pat ca un sătean pe buturugă. Ouăle lui
au o valoare inexprimabilă şi nu seamănă cu nici un fel de alte ouă de pe lume.
Tovarăşii de odaie îşi pun ouăle, dacă se întâmplă să li se aducă, la îndemâua
tuturora, ca nişte cepe pe marginea ferestrei. Ouăle industriaşului de fier par
ouate de găini fenomenale, geniale, care vorbesc nemţeşte şi ar fi învăţat tabla
înmulţirii. Ouăle au într-însele inimă şi creier, tehnică şi matematici, şi
posesorul lor, când le mănâncă, spintecate în două şi în patru, are aerul că
dumică ceva neînchipuit de personal şi s-ar părea că le ouă el, Industriaşul,
sub plapumă, noaptea; că sunt ieşite din găoacea personală, din orificiul lui,
unic, delicat şi rumen.
Nici
pâinea lui nu e ca toată pâinea. Coltucul industriaşului se cheamă franzelă şi
franzela lui e mai albă decât oricare alta. Sorbind, mai mult decât mănâncă,
fiinţa industriaşului cu ochi albaştri sub ochelari şi cu mustaţa ca fuiorul
ştiuleţilor de porumb, participă la bucurii deosebite, al cărora mare trecut
rămâne nespovedit. Vin din sticla lui nu bea, fiind un protivnic al băuturilor
cu alcool şi preferând, când i se astupă înghiţitoarea, ca la raţele înnecate
cu mălai, să se servească din vinul altuia sau să consume apă cu cana. De
fumat, el fumează numai ţigările vecinilor, de teamă să nu se înveţe, purtând
ţigările sale proprii, şi să nu-şi strice sănătatea. E sănătos şi idealul lui
este să întreacă, fotografiat în pielea goala, estetica anatomică a unui
oarecare Müller, inventatorul unui sistem de a se înfrumuseţa muşchiulatura,
semănând pe pântec cu rădăcinile de copac înodate. El se cheltuieşte în
mişcări repetate, dimineaţa la sculare; singura risipă care nu costă parale.
Şi e un bărbat frumos, după estetica
unei neveste, mutilată în formele-i scheletice şi în portreul ei de cadavru,
animat cu nuanţele carminului violet de drogherie. Romanul lui este cu zestre
şi cu văzut şi plăcut. Când ochii soţiei, în vizitele la penitenciar, se opresc
ca nişte fluturi spălăciţi pe frizura mustăţilor lui cu scârlionţi, femeia are
un spasm, care se rezolvă, evident, într-un supliment de umezeală secretă. Ea
cade în reverie, pe scaunul tocit al cancelariei, şi în transa ei mistică
amoroasă seamănă cu un crocodil de menajerie, anemiat pe o scândură de amintirile
natale şi de subalimentare. Industriaşul se bucură de situaţia de „mein Schatz”
şi „Schatzli” al familiei, şi se găseşte mândru de ea, când dis-de-dimineaţă,
Duminica, îşi face mustaţa cu fierul şi îşi rade guşa de purcică, pentru
primirea săptămânală a soţiei.
El
se alătură strâns de nevastă, pe acelaş scaun, şi îi şopteşte ceva desigur
porcesc, la ureche, căci ea pâlpâie şi se pierde — şi parcă i-ar spune
confidenţial: «Ştii, meine süsse Kätchen, că a mai crescut»... Şi focul subit
ca un chibrit al privirii ei, repede stins, zice: „Fritz!”, cu o langoare
infinită.
Înainte de a i se cunoaşte patetica lui
avariţie, tovarăşii de dormitor îi turnau bucuros în pahar din vinul lor. Mai
târziu, ei au ajuns indiferenţi la apelurile ochilor lui de cicoare, fixaţi pe
clondire, şi l-au lăsat să se mulţumească stăruitor cu produsul robinetului,
ridicat dintr-o găleată. Adeseori, el a făcut elogiul apei, cu privirea ţintă
la dopul unei sticle cu vin.
Vinul cel mai mult şi mai bun îl aduce
familia unui coleg de odae, mare proprietar de bodegă şi care a fost în timpul
ocupaţiunii un căpitan fără sabie şi cu epoleţi. Personaj blând şi timorat,
însă adunat cu toate resursele lui morale în jurul tejghelei, ca zidul umed cu
temeliile în mocirlă, smălţate de reflexe şi suveniruri de cer, dimprejurul
închisorii, el caută să împace cu zâmbetul şi moliciunea iritaţia presupusă a
tovarăşilor săraci, scuzându-se în atitudini de cedare, că s-a îmbogăţit nu din
altceva, ci din vin cu sifon.
Băutura făcând parte din beneficii, el a
cheltuit-o în primele săptămâni fară mare economie. De ce-i închis, şi chiar de
prietenii lui politici, nimeni nu ar putea să ştie.
Retragerea trupelor româneşti a lăsat Capitala
păzită de 400 de jandarmi sub comanda acestui căpitan, care pe lângă o bodegă
personală, trebuia să păzească şi două alte localuri de mâncat şi de băut,
aparţinând fraţilor lui. Stilul lui de ţal, format la mulţumirile însoţite de
curbetă şi la numărarea restului tras pe marmură cu buricul degetului
mijlociu, se împăca tragic şi trist cu uniforma de căpitan. Cu două zile
înainte de retragere, el studia telegrafia fără fir, care nu se ştie niciodată
exact unde se găseşte, în pălărie, în vârful umbrelei sau în şoşoni şi se preferă
să-i fie bănuită existenţa tot într-un fir oarecare. De câte ori echipa noastră
de cercetători n-a rămas interlocată, după un denunţ binevoitor al unui vecin,
dinaintea unei frânghii de rufe dintr-un pod sau luând contact
cu cele patru sârme cari ţineau echilibrul unui burlan de fum! In momentul de
a primi ordinul retragerii, un ofiţer îşi instruia ofiţerii subalterni, mai
informaţi decât el, cum se apără un oraş de pe balcon şi dindărătul unei uşi,
servindu-se de patru cartoane murale în culori, aduse din străinătate.
Căpitanul de bodegă îşi cedase
inamicului tesacul şi revolverul şi umblând încins cu o curea printre jandarmii
lui figuranţi, care purtau pe braţ o inscripţie nemţească, refuzată de mai
mulţi, s-a gândit că nu ar fi rău, din punctul de vedere comercial, să se puie
bine cu inamicul. El luă de acasă o cutie cu ţigări de foi de cea mai fină calitate
şi făcu o vizită şefului poliţiei germane. Zâmbetul lui blajin, ochii lui
cenuşii, maniera lui extrem de îndulcită şi un limbaj germanic depărtat de
surse, fură înţelese tocmai în momentul când căpitanul scotea cutia cu ţigări,
ca o consecinţă a târcoalelor precedente.
Şeful poliţiei sări de pe scaun şi-i
aruncă ţigările-n cap, afişând a doua zi pe toate zidurile oraşului o
publicaţie care înfiera tentativa
de corupţiune.
—
Aşa
mitocănie, n’am mai pomenit! se plângea bodegarul. Şi se pretinde om civilizat!
Putea să-mi spuie că nu fumează...
Intr’o atmosferă de acuzaţie vagă, nedefinită,
ca într-un păinjeniş, este cuprinsă toată lumea, şi tot ce s-a putut expedia la
închisoare în primele zile, până ce s-a luat un contact cu greutăţile vieţii, a
fost expediat. Cine a rămas liber n-a mai fost închis niciodată, indiferent
dacă avea ceva să i se reproşeze, sau nimic. Dar aceia care încăpuseră într-o
închisoare, trebuiau conservaţi, dintr-un sentiment poate analog cu
imposibilitatea şi de a vinde şi de a dărui o haină pe care ai purtat-o, sau o
blană veche, de la bunici. Intercalarea în sensibilitate a orgoliului profesional
şi funcţionarea sentimentului de simetrie, te obligă pe deoparte să ţii ceea ce
ţi-a venit fără motiv, şi pe de altă parte, sau cu atât mai mult, să echivalezi
cu o activare din ordinea faptelor punerea în libertate, de pildă a unui
deţinut. Căci situaţiunile intră atunci în legea gravitaţiunii şi se
satelizează nimic cu nimic şi ceva cu altceva, minutul atrage ora, ora împiedică
ziua, ceasul se face an şi intenţia onestă parcurge codul penal, lipindu-se de
fulgii aripilor ei cât de puţin din făinişul prin care a trecut.
Codul penal e la fel cu tratatul de
medicină universal, care se recomandă expres şi sănătoşilor şi bolnavilor să
nu-l studieze, ca să nu devie mai bolnavi şi alţii să nu fie contaminaţi de
morbi imaginari. Examinate cu legile şi cu patologia, toate societăţile
omeneşti ar trebui împărţite în două unice categorii, una destinată spitalului
şi alta puşcăriei, şi omenirea nu ar mai avea nici guverne, nici curăţitori de
bătături. In vederea unei stări de spirit ideale care ar desfiinţa toate veleităţile
de individualitate, ar reduce gândirea la tip şi atitudinea la model, ar mai
trebui ca legile să fie învăţate pe dinafară în tot timpul cursului primar şi
secundar, pentru ca insul să ştie din vreme că toate clipele zilelor lui au un
corespondent, fie la poliţie, fie la primărie, fie la fisc, fie la balamuc, fie
la tribunal, şi că starea de libertate şi de judecată proprie nu poate fi
trăită normal, după erorile culturale, decât în lumea cealaltă, pregătindu-se
populaţia exclusiv pentru viaţa de apoi. Probabil că numai în absenţa unui buget
considerabil s-ar proceda cu lectura, educaţia şi
inculcarea. Intr-o societate echilibrată din punctul de vedere financiar,
stilul s-ar exprima convenabil de la început şi categoric, toţi noii născuţi
trebuind încadraţi după înţărcare în nişte închisori.
Închisoarea nu ar constitui, în sine, un
mare disagrement. Culcat la oră şi sculat la oră, hrănit cât de puţin la oră,
îmbrăcat de Stat cu cămăşi cu ştampilă, strămutat din închisoare în închisoare
cu ordin şi gratuit, purtat cu baioneta, tratat cu o medicină simplificatoare,
de toate bolile, cu sare amară, viaţa devine aritmetică şi organizată.
Sa taci când ai voi să spui ceva, e o
educaţie a gurii, şi să gemi când te descurajezi, e o perfecţionare a
mecanismului sentimentelor dezordonate. Catechismul bunului deţinut e şi simplu
şi moralizator; gardianul, primul gardian, grefierul, arhivarul, directorul
general, vor fi primiţi în poziţia militară a drepţilor, cu un surâs unanim.
Mulţumit ? Mulţumit! Nu multumit, fericit! Bun băiat! Ochiul bunului deţinut nu
vede nimic, nu cântăreşte nimic, nimic nu împleteşte, ca şi al bunului
cetăţean... Dacă, paralel, informează ierarhic asupra gândurilor tovarăşilor
lui de satisfacţii... şi născoceşte, cu un grăunte de imaginaţie, evenimente
mici, accentuând o stare de spirit exprimată vag, el începe să facă parte
sentimentală şi supranumerară din conducere, detaşându-se progresiv din
cârduri, către elită. Conducerea pedepseşte riguros nu numai tendinţa evadării,
care-i o modalitate morală platonică şi abstractă, dar fenomenul mai curent al
calomniei, exagerat de susceptibilă la părerile pure ale deţinuţilor. Dacă s’a
zvonit că se fură în administraţie, din pricină că acest zvon neruşinat e
cotidian, se caută originea lui cu însetoşare. Închişi în genere pentru furt,
deţinuţii trebuiesc scoşi de sub influenţa nefastă a unei asemenea obsesii,
afară din toate mărginirile ei. Un funcţionar superior, mai ales la puşcărie,
nu ştie să fure şi nici nu poate să fure: nu-1 lasă inima. S-a furat petrol? S-a
furat de la bucătărie? De la îmbrăcăminte? De la rufărie? Trebuie să se
dovedească. Şi dovada se face: hoţii sunt tot deţinuţii, pentru că a minţi este
a fura, şi ce te poţi aştepta de la hoţi?
Închisoarea e un laborator în care se pot
urmări în amănunte, pe o suprafaţă de acţiune redusă la minimum, în borcane şi
eprubete, năzuinţele curate şi pasiunile triviale din viaţa reputată slobodă.
Pe deoparte, conducători inspiraţi dela înaltele principii fixe ale
civilizaţiei, şi pe de alta, o gloată de criminali şi inconştienţi.
O singură neplăcere comportă
închisoarea, că nu poţi ieşi când vrei. Sau la uşă stă noaptea un lacăt cu
zăvor, sau în timpul zilei porţile sunt păzite. Câteodată, prin deschizătura
porţii mari, se zăreşte drumul: o căruţă cu un câine după ea, trece la vale. Ai
voi să fii ţăranul cu căciulă, din paiele căruţei, şi ai atunci impresia că
ţăranul e liber, ca nu-l păzeşte niciun zăvor, că nu-1 mărgineşte niciun zid şi
niciun gardian, şi numai pe la toacă, atunci când începe numărătoarea, îţi
aduci aminte că zidurile lui sunt doar mai depărtate şi că zăvoarele lui se
văd numai din când în când.
Un vârf de pom scuturat îşi mişcă ramura
din creştet, de după zidul al doilea al temniţei. Până la el, de la ziduri, e
poate o jumătate de metru de pământ. Pomul e dincolo, afară, şi legile lui
sunt cel puţin aceleaşi cu ale codrului, de-a dreptul, fără judecată şi
interpretare. S-a oprit o cioară-n ramura lui şi a zburat...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu