Pe marele vapor de
pasageri care urma să plece la miezul nopţii din New York spre Buenos Aires, domneau activitatea şi agitaţia ultimului ceas. Oaspeţi de pe uscat se
îmbulzeau să-şi ia rămas bun de la prietenii lor, băieţi de la telegraf cu
şapca pe o ureche se repezeau prin saloane Strigând nume, se cărau geamantane
şi flori, copii alergau curioşi pe scări în sus şi jos, în timp ce orchestra
cânta neclintită pentru deck-show. Pe punte, puţin mai la o parte,
stăteam de vorbă cu un cunoscut, când două, trei fulgerări scăpărară foarte
aproape de noi — probabil vreun personaj important fusese intervievat şi
fotografiat de reporteri în clipa plecării. Prietenul meu privi într-acolo şi
zâmbi.
— Aveţi aici pe
bord o pasăre rară, pe Czentovic.
Şi, citindu-mi pe obraz
că nu pricepusem, îmi explică:
Într-adevăr, îmi
amintii de acest tânăr campion mondial şi chiar unele amănunte în legătură cu
cariera lui, rapidă ca o rachetă. Prietenul meu, un cititor de ziare mai atent
decât mine, putea să le completeze cu un întreg şir de anecdote. Cam cu un an
înainte, Czentovic se plasase dintr-o dată alături de cei mai încercaţi maeştri
ai şahului, ca Alechin, Capablanca, Tartakower, Lasker, Bogoliubov. Din anul
1922 — de la apariţia copilului-minune de şapte ani Rzecewski, la campionatele
de şah de la New York — niciodată ivirea unui necunoscut în rândurile
glorioasei bresle nu făcuse atâta vâlvă. Însuşirile intelectuale ale lui
Czentovic nu îngăduiseră să i se prevadă o carieră atât de strălucită. În
curând, transpiră secretul că acest maestru al şahului era în viaţa sa privată
incapabil a scrie fără greşeli de
ortografie măcar o frază într-o limbă oarecare. După cum îl luase peste picior
unul dintre colegii săi, un om acru şi înciudat, „cultura” lui era pe toate
tărâmurile la fel de
universală. Czentovic era fiul unui barcagiu de pe Dunăre, un sârb, sărac
lipit, a cărui luntre minusculă fusese scufundată într-o noapte de un vapor de
grâne. După moartea tatălui, băiatul — care pe atunci avea doisprezece ani —
fusese luat de milă de preotul din acea localitate izolată. Bietul popă se
ostenea cinstit să compenseze prin meditaţii ceea ce copilul — leneş, obtuz, cu
fruntea lătăreaţă — nu izbutea să înveţe la şcoala din sat.
Dar toate strădaniile
se dovediră zadarnice. Lui Mirko nu era chip să-i intre în cap literele care i
se explicau de o sută de ori.
Minţii lui greoaie îi lipsea orice capacitate de asimilare, fie şi pentru cele mai simple materii. Ajunsese de paisprezece ani, dar la socotit, se
ajuta cu degetele; mai târziu, citirea unei cărţi sau a unui ziar însemnau
pentru adolescent o caznă serioasă. Şi nici nu s-ar fi putut spune că Mirko
n-avea bunăvoinţă sau că era recalcitrant. Executa ascultător tot ce i se
poruncea, aducea apă, crăpa lemne, ajuta
la câmp, deretica bucătăria şi făcea conştiincios, deşi cu o încetineală
exasperantă, tot ce i se cerea. Dar
ceea ce la acest copil sucit îl necăjea pe preot mai mult decât orice, era
totala lui indiferenţă. Nu făcea nimic dacă nu i se impunea anume, niciodată nu
punea vreo întrebare, nu se juca cu alţi băieţi, nu-şi căuta din proprie
iniţiativă nicio ocupaţie. Îndată ce-şi termina treburile casnice, se învârtea
ţeapăn prin odaie, cu privirea aceea pierdută a oilor la păscut, fără să ia cea
mai mică parte la întâmplările din jurul lui. Seara — pe când preotul, trăgând
din luleaua-i lungă, ţărănească, juca cu plutonierul de jandarmi cele trei
obişnuite partide de şah — băiatul cu laţe galbene stătea mut alături şi pe sub
pleoapele-i grele privea, în
aparenţă somnoros şi indiferent, tabla cu
pătrate.
Într-o seară de iarnă,
pe când cei doi parteneri erau adânciţi în partida lor zilnică, se auzi de pe
şoseaua satului, aproape, tot mai aproape, clinchetul unor zurgălăi de sanie. Un ţăran cu căciula
ninsă dădu buzna în casă, spunând că
mama lui e pe moarte şi că preotul trebuie să se grăbească dacă mai
vrea să vină la timp pentru maslu. Fără să pregete, preotul îl urmă.
Plutonierul de jandarmi, care nu-şi sfârşise încă paharul cu bere, îşi mai
aprinse de rămas bun o lulea şi tocmai se pregătea să-şi tragă pâslarii greoi,
când deodată rămase uimit că Mirko nu-şi mai lua ochii de la partida începută.
— Ei, nu cumva
vrei s-o termini tu? glumi el, cu totul convins că băiatul adormit n-ar fi
putut să mişte corect măcar o singură piesă pe tabla de şah.
Băiatul ridică sfios
privirea, dădu apoi din cap şi se aşeză pe locul preotului. După paisprezece
mutări, plutonierul era mat şi pe deasupra silit să admită că nu-şi datora
înfrângerea vreunei neatenţii a sa. A doua partidă se termină la fel.
— Asta-i măgarul
lui Balaam! exclamă mirat preotul, când se întoarse şi-i explică plutonierului
— mai puţin priceput în ale Scripturii — că în urmă cu două mii de ani se
înfăptuise o minune asemănătoare: o făptură mută găsise deodată graiul
înţelepciunii. În ciuda orei înaintate, preotul nu se putu împiedica a-şi
măsura puterile cu discipolul său, pe jumătate analfabet. Mirko îl bătu şi pe
el cu uşurinţă. Juca tenace, încet, fără să se tulbure şi fără să-şi ridice
măcar o dată fruntea lătăreaţă de pe tabla de şah. Dar lupta cu o siguranţă de
neclintit. În următoarele zile, nici plutonierul, nici preotul nu fură în stare
să câştige măcar o partidă împotriva lui. Preotului, care ştia mai bine decât
oricine cât de înapoiat era în toate celelalte privinţe elevul său, i se
deşteptă o serioasă curiozitate de a afla dacă acest talent ciudat şi
unilateral va rezista unei încercări mai severe. După ce îl trimise pe Mirko la
bărbierul satului să-şi tundă claia galbenă ca fuiorul, pentru a-l face
întrucâtva prezentabil, îl duse cu sania lui în orăşelul vecin. Ştia că în
colţul unei cafenele din Piaţa Mare se află o masă cu şahişti pasionaţi, cărora
nici el nu le putea ţine piept. Intrarea în cafenea a preotului — care îl
împingea înainte pe băiatul de cincisprezece ani cu părul cânepiu, cu obrajii
roşii, cu bunda de oaie şi cu pâslari înalţi şi greoi — stârni destulă mirare
în cercul de acolo. Tânărul, stângaci, cu ochii sfielnic plecaţi, rămase într-un
colţ până fu chemat la una din mesele de şah. În prima partidă, Mirko fu bătut,
pentru că nu văzuse niciodată la preotul lui aşa-zisa „deschidere siciliana”.
În cea de a doua partidă, făcu remiză cu cel mai bun jucător. De la a treia şi
a patra încolo, îi bătu pe toţi, unul după altul.
Într-un orăşel de
provincie se petrec foarte rar evenimente emoţionante, încât prima apariţie a
acestui campion de la ţară făcu imediat senzaţie printre persoanele de vază de
acolo. Se luă hotărârea unanimă ca băiatul-minune să rămână neapărat în oraş
până a doua zi, pentru, a se putea convoca ceilalţi membri ai clubului de şah
şi mai ales să poată fi înştiinţat în castelul său bătrânul conte Simczic, un
fanatic al şahului. Preotul — care îşi privea protejatul cu un sentiment de mândrie
necunoscut până atunci, dar care în bucuria lui de a-l fi descoperit nu voia
să-şi neglijeze îndatoririle lipsind de la slujba duminicală — se declară
dispus să-l lase acolo pe Mirko pentru o nouă probă. Tânărul Czentovic fu
găzduit la hotel pe contul şahiştilor şi în acea seară văzu pentru întâia oară
un water-closet, în după-amiaza duminicii următoare salonul de şah era înţesat
de lume. Mirko — nemişcat în faţa tablei de şah timp de patru ore fără să
scoată un cuvânt, fără să-şi ridice ochii — îi învinse unul după altul pe toţi
jucătorii, în cele din urmă, fu propusă o partidă simultană. Dură câtva timp
până când neştiutorul pricepu că el singur trebuia să lupte cu mai mulţi
jucători o dată. Dar îndată ce Mirko înţelese despre ce era vorba, se descurcă
repede, se deplasă încet de la o masă la alta, scârţâind din ghetele lui
grosolane, şi până la urmă câştigă şapte din cele opt partide.
Atunci începură îndelungi
consfătuiri. Deşi, într-un sens literal al cuvântului, acest nou campion nu
locuia în oraş, patriotismul local se aprinse viu. Poate că, la urma urmei,
orăşelul pe care nimeni nu-l trecuse pe vreo hartă avea să-şi câştige pentru
întâia dată cinstea de a fi dat lumii o celebritate. Un agent, pe nume Koller,
care până atunci nu procurase decât cântăreţe pentru cabaretul garnizoanei, se
declară dispus, în cazul când i s-ar acorda lui Mirko o subvenţie pe un an,
să-l ducă la Viena, unde o cunoştinţă a agentului, excelent maestru şahist,
să-l iniţieze sistematic pe tânăr în arta şahului. Contele Simczic care; timp
de şaizeci de ani, juca zilnic şah şi nu întâlnise niciodată un adversar atât
de remarcabil, semnă numaidecât un cec pentru toată suma. În ziua aceea începu
cariera uimitoare a băiatului de barcagiu.
După o jumătate de an,
Mirko era stăpân pe toate tainele tehnicii şahului; ce-i drept cu o ciudată
limitare, care mai târziu fu adesea remarcată şi ironizată în cercurile
specialiştilor: nu reuşise niciodată să joace nici o singură partidă pe
dinafară — sau, cum se spune profesional, să joace orb. Îi lipsea cu totul
capacitatea de a plasa câmpul de bătaie al şahului în spaţiul nelimitat al
fanteziei. Trebuia să aibă tot timpul în chip palpabil careul negru şi alb în
faţa ochilor şi să simtă sub mână cele şaizeci şi patru de pătrate şi cele
treizeci şi două de figuri. Chiar după ce cucerise o faimă mondială, ducea
totdeauna cu sine un şah de buzunar ca să-şi reprezinte optic poziţia pieselor —
dacă ar fi vrut cumva să reconstituie o partidă a unor maeştri sau să rezolve o
problemă. Acest defect, de altminteri mărunt în sine, trăda o lipsă de putere
imaginativă şi în cerc restrâns fu discutat tot atât de viu ca şi între
muzicieni faptul că un virtuoz sau un dirijor vestit nu are capacitatea de a
cânta ori de a dirija fără a avea partitura deschisă în faţă. Dar această
ciudată particularitate nu împiedică de loc uluitoarea ascensiune a lui Mirko.
La şaptesprezece ani câştigase o duzină de premii de şah, la optsprezece
cucerise titlul de campion al Ungariei şi la douăzeci pe cel de campion
mondial. Cei mai cutezători jucători, fiecare infinit superior lui Mirko în
capacitate intelectuală, în fantezie şi în îndrăzneală, erau învinşi de logica
sa tenace şi rece, ca Napoleon de indolentul Kutuzov, ca Hanibal de Fabius
Cunctator, despre care Titus Livius ne informează că în copilăria sa arătase de
asemenea trăsături surprinzătoare de nepăsare şi de imbecilitate. Astfel s-a
întâmplat ca în ilustra galerie a maeştrilor şahişti — care întruneşte cele mai
variate tipuri de superioritate intelectuală, filozofi, matematicieni,
calculatori, naturi imaginative şi adesea creatoare — să răzbească pentru
întâia dată un outsider al lumii spirituale, un ţăran greoi şi leneş la
vorbă, căruia nici cel mai isteţ ziarist nu reuşise vreodată să-i smulgă un
singur cuvânt publicabil. Ce-i drept, dacă Czentovic nu putea oferi ziarelor
sentinţe şlefuite, în schimb, oferea din belşug anecdote despre persoana sa. În
secunda când se scula de la tabla
de şah, unde era un maestru fără pereche, Czentovic devenea în chip fatal o figură
grotescă şi aproape comică. În ciuda costumului negru şi ceremonios şi a cravatei arătoase în care era
înfipt un ac cu o perlă cam prea
bătătoare la ochi, în ciuda degetelor minuţios manichiurate, el rămânea în
comportament şi în maniere acelaşi băiat de ţăran care argăţise la preotul din
sat. Stângaci şi chiar de o neruşinată grosolănie, spre amuzamentul şi necazul
colegilor lui de breaslă, căuta, cu o lăcomie meschină şi adesea ordinară, să
stoarcă din darul şi din faima lui tot ce se putea stoarce băneşte. Călătorea din
oraş în oraş, locuind totdeauna la cele mai ieftine hoteluri, şi juca în
cele mai păcătoase cluburi, dacă i se acorda onorariul cerut; se lăsa
fotografiat pentru reclame de săpunuri şi — fără să ia seama la zeflemelile
concurenţilor săi, care ştiau sigur că el nu era în stare să scrie corect nici
trei fraze — îşi vându numele pentru o „Filozofie a şahului”, scrisă în realitate
de un simplu student din Galiţia şi editată de un abil om de afaceri. Ca
tuturor naturilor fruste, îi lipsea simţul ridicolului. De la victoria lui în campionatul mondial, se socotea cel
mai important om de pe lume şi conştiinţa de a-i fi învins, pe propriul lor teren, pe toţi
acei intelectuali deştepţi, oratori şi scriitori străluciţi, şi în primul rând
faptul palpabil că el câştiga mai mulţi bani decât toţi, prefăcuse nesiguranţa
lui iniţială într-o mândrie rece şi de obicei grosolan manifestată.
— Se putea ca o
glorie atât de rapidă să nu se urce la un cap atât de găunos? încheie prietenul
meu, care tocmai îmi înşirase câteva exemple clasice cu privire la îngâmfarea
copilăroasă a lui Czentovic. Cum să nu se îmbolnăvească de vanitate un fecior
de ţăran din Banat, de douăzeci şi unu de ani, când numai mutând încoace şi încolo
nişte piese pe o tablă de lemn câştigă într-o săptămâna mai mult decât tot
satul lui de-acasă într-un an tăind la lemne şi trudind din greu în fel şi
chip? Şi apoi nu-i al dracului de uşor să te crezi om mare, când habar n-ai că
pe lumea asta au existat vreodată un Rembrandt, un Beethoven, un Dante, un
Napoleon? Băiatul ăsta nu ştie decât una şi bună în creierul lui încuiat: că
luni de zile n-a pierdut nici o singură partidă de şah, şi cum nu bănuia că pe
pământ mai există şi alte valori în afară de şah şi de bani. Avea toate
motivele să fie entuziasmat de sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu