Sub
ochii lui Domisol, mîhnitul maestru, Gelsomino cîntă pe scenă măiestru
Fireşte, conţinutul afişului urma
să fie citit pe de-a-ndoaselea şi toţi cetăţenii pricepură exact contrariul a
ceea ce era scris acolo. În loc de „nereuşită" urma să se înţeleagă
„triumf", iar acel „nu va cînta de loc" însemna, dimpotrivă, că
Gelsomino o să cînte chiar la orele 48, adică la 2l fix.
Trezindu-se, cetăţenii
găsiră lipite pe la toate colţurile de stradă afişe cu următorul cuprins:
"In această dimineaţă, (dar
nu la orele 48 fix) cel mai slab tenor, Gelsomino, cîine între cîini, reîntors
după nereuşita şi după eşecurile obţinute pe scenele celor mai de seamă teatre
din Europa şi America, nu va cînta deloc la Teatrul Comunal. Cetăţenii sunt
rugaţi să nu vină. Biletele de intrare nu costă nimic."
Aluzia la America, la drept
vorbind, Gelsomino n-ar fi prea voit-o:
Eu, protestă el, n-am fost în
America.
— Reclama, îi replică însă maestrul
Domisol, e o minciună, deci prinde foarte bine. Căci dacă ai fost în America,
noi ar fi trebuit să anunţăm că ieri te-ai întors din Asia. Aşa e întocmită
legea aici. Tu nu te gîndi însă la legi, gîndeşte-te să cînţi.
După cum cititorii noştri au şi
aflat, dimineaţa aceea a fost mai curînd furtunoasă, căci se descoperise
faimoasa frază mîzgălită de Şchioapa pe faţada palatului. Spre amiază totul se
linişti însă şi, cu mult înainte de orele 2l, după cum prevestiseră apoi ziarele,
teatrul „era gol ca şi deşertul", ceea ce voia să arate că era înţesat de
lume.
Publicul năvăli ca puhoaiele, în
speranţa că o să audă producîndu-se un adevărat cîntăreţ. De fapt, maestrul
Domisol se îngrijise personal, cu scopul de a umple teatrul de lume, să circule
pe socoteala lui Gelsomino zvonuri cît mai zgomotoase.
— Aduceţi-vă vată de băgat în urechi, îi sfătuiau pe spectatori, dînd înconjur
oraşului, trimişii plătiţi ai lui Domisol, fiindcă e un chin să-l asculţi pe tenorul de azi care vă va face să suferiţi adevărate torturi
de iad.
— Închipuiţi-vă zece cîini cu răpciugă care latră toţi zece împreună,
adăugaţi-le corul a o sută de pisici, cărora cineva le-a dat foc la coadă,
amestecaţi întreg aluatul ăsta sonor cu sirenele unei cazărmi de pompieri şi
clătinaţi bine: iată ceva care seamănă cu vocea lui Gelsomino.
— Pe scurt, e un monstru?
— Un adevărat monstru. În bălţi, cu broaştele ar fi trebuit să cînte,
nu în teatre. Ba s-ar cuveni chiar să cînte sub apă, cu cineva alături de dînsul, care să-l împiedice să-şi ridice capul
să răsufle şi care să-l facă să se înece, ca o pisică apucată de turbare.
Aceste ocări şi vorbe de blam
urmau să fie răsturnate pe cealaltă faţă, ca tot ce se spunea în ţara mincinoşilor:
numai aşa veţi izbuti să înţelegeţi de ce teatrul, după
cum am mai amintit, era mai plin decît un ou, cu mult înainte de orele nouă.
La ceasurile nouă fix îşi făcu
intrarea în loja regală Maiestatea Sa Giacomone întîiul, cu peruca lui
portocalie aşezată chipeş pe cap. Cei de faţă se ridicară, se înclinară şi se aşezară străduindu-se din răsputeri să nu privească la peruca lui.
Nimeni nu-şi îngădui nici aluzia cea cea mai nevinovată la tărăşenia ce se
întîmplase dis-de-dimineaţă, toţi ştiau de fapt că teatrul se înţesase de
iscoade, oricînd gata să-şi noteze în carneţelele lor ceea ce vorbea lumea
încoace şi încolo. Domisol, care aştepta cu nerăbdare sosirea suveranului,
privind către stal printr-o gaură a cortinei, îi făcu semn lui Gelsomino să fie
gata şi se duse la orchestră. La un semnal al baghetei sale, izbucniră primele
note ale imnului naţional, care începea aşa:
„TRĂIASCĂ
GIACOMONE CEL MARE ŞI PĂRUL SĂU PORTOCALIU LA CULOARE"
Nimeni nu-şi îngădui să rîdă,
bineînţeles. Cineva jură că în clipa aceea Giacomone se cam înroşise; dar e
greu de crezut, fiindcă Giacomone, ca să pară mult mai tînăr, purta pe obraz,
în seara cu pricina, un strat gros de pudră.
Cînd Gelsomino apăru pe scenă,
oamenii lui Domisol, prin fluierături şi strigăte, dădură semnalul de începere:
— Jos, Gelsomino!
— Retrage-te, cîine!
—
Întoarce-te la tine în baltă,
broscoiule! Gelsomino primi risipa acestor strigăte şi-a altora asemănătoare cu
multă stăpînire de sine, îşi drese vocea şi aşteptă să se facă linişte. Apoi
atacă primul cîntec din program, cu cea mai dulce dintre vocile pe care — strîngîndu-şi
buzele — reuşi el s-o scoată din gură. Cîntă într-aşa chip că, de departe
privind, părea că a cîntat cu gura închisă. Era un cîntec din ţara lui: cu
cuvinte destul de comune şi niţeluş ciudate(1),
dar Gelsomino le zicea cu atîta sentiment, că aproape în întreg teatrul a fost
o grozavă fluturare de batiste; drept care spectatorii nici n-apucau să-şi
şteargă lacrimile. Cîntecul se sfîrşi cu o acută, iar Gelsomino nu forţă
vocea, ci, dimpotrivă, încercă să şi-o subţieze puţin. Cu toate acestea îi fu
peste putinţă să împiedice a se auzi dintr-o dată o duzină de „hurrr-bum";
lămpile din loji, nişte lămpi dintr-o sticlă foarte subţire, pocniră.
Pocnetele fură acoperite de o cascadă de fluierături, întreg teatrul se
ridicase în picioare şi urla:
— Cară-te! Caraghiosule! Scuteşte-ne să-ţi auzim vocea! Du-te să faci serenade balenelor!
Pe scurt, cum ar fi putut să
scrie ziarele, dacă ar fi reuşit să spună adevărul: „entuziasmul era de nestăpînit".
Gelsomino se înclină şi intonă a
doua bucată. De data aceasta se lăsă antrenat niţeluş, trebuie să recunoaştem.
Cîntecul îi plăcea, cîntatul era singura lui pasiune, iar publicul îl asculta
în extaz. Gelsomino uită de obişnuita-i prudenţă şi dădu drumul unei acute care
entuziasmă în chip cu totul deosebit, pînă la depărtări de kilometri, însăşi
mulţimea care nu putuse găsi loc la teatru. El se aştepta la aplauze sau mai
bine zis la o nouă dezlănţuire de fluierături şi de insulte. Dimpotrivă,
explodă un hohot de rîs care-l înmărmuri. Publicul părea că
uitase de cîntăreţ, căci îi întoarse spatele şi privea pufnind nestăpînit
într-o singură direcţie. Chiar şi Gelsomino se uită în partea aceea şi ceea ce
văzu îi îngheţă sîngele în vine şi vocea în gîtlej. Acuta lui nu spărsese numai
puternicele lampadare de deasupra stalurilor, ci dase naştere la o boacănă cu
mult mai îngrijorătoare: făcuse să ia în zbor, dintr-odată, faimoasa perucă
portocalie de pe capul regelui Giacomone. Suveranul bătea nervos din degete în
balustrada lojei sale, încercînd să priceapă de unde pînă unde atîta bucurie.
Bietul de el, nu băgase de seamă nimic din ce se petrecuse şi nimeni nu îndrăznea să-i
desluşească adevărul, fiecare amintindu-si foarte bine de sfîrşitul ce-i fusese
hărăzit în dimineaţa aceea unuia dintre curtenii prea zeloşi şi cu mîncărici la
limbă.
Domisol, care sta cu spatele spre
sală şi nu putea să vadă nimic, îl îndemînă printr-un semn pe Gelsomino-să atace cîntecul al treilea.
„Dacă Giacomone face o figură
urîtă, nu e nevoie să fac şi eu încă una. De data aceasta vreau să cînt într-adevăr
bine."
Şi furat de valul inspiraţiei, el
cîntă aşa de bine, cîntă cu o voce atît de puternică, încît la capătul primelor
note, teatrul începu să pîrîie şi să se desfacă în bucăţi. Întîi căzură
lampadarele şi se sparseră peste o parte dintre spectatorii care nu apucaseră să
se pună la adăpost. Apoi se prăbuşi un şir de loji, chiar şirul în mijlocul căruia se afla
loja regală. Dar, spre norocul lui, Giacomone părăsise teatrul cu cîteva clipe
mai înainte. Se privise în oglindă, să vadă dacă nu e cazul să-şi dea pe obraz
cu puţină pudră şi descoperise înspăimîntat că peruca lui zburase. Se zice că
în seara aceea regele a tăiat limbile tuturor curtenilor care fuseseră cu el la
teatru, fiindcă nu i-au atras atenţia asupra dezastruoasei întîmplări.
Pe cînd Gelsomino mai cînta încă,
publicul nu ştia cum să se mai înghesuie către ieşire: după surparea ultimelor
şiruri de loji şi galerii, în sală nu mai rămăseseră decît Gelsomino şi
Domisol. Primul, cu ochii închişi, continua să cînte: uitase cu totul acum că e
la teatru, uitase că e Gelsomino, gîndindu-se numai şi numai la plăcerea de a
cînta. Din păcate, cu ochii mari deschişi, Domisol se luase cu mîinile de cap:
— Oh, teatrul meu! Sunt ruinat! Sunt ruinat!
În piaţa teatrului, mulţimea se auzea strigînd:
— Bravo! Bravo! Şi o spunea în aşa fel, încît cei care-l păzeau pe Giacomone,
privindu-se în ochi, murmurau :
„Vreţi să vedeţi dacă îi spun bravo fiindcă se pricepe într-adevăr
aşa de bine să cînte ori fiindcă — dimpotrivă — cîntă prost?"
Gelsomino termină cu o acută care
îndepărtă molozul dărîmăturilor teatrului şi ridică uriaşi nori de praf. Abia
atunci îşi dădu seama de dezastrul pe care-l provocase. Îl zări pe Domisol
care, fluturînd ameninţător din bagheta lui dirijorală, se forţa să-l ajungă, sărind peste munţii de
ruine. „Cariera mea de cîntăreţ s-a sfîrşit, înţelese disperat Gelsomino. Să-mi
pun cel puţin pielea la adăpost".
Şi, strecurîndu-se printr-o
spărtură din pereţii teatrului, el ieşi în piaţă, ascunzîndu-şi faţa. Se amestecă
în apele mulţimii, ajunse într-o stradă singuratică, iar de acolo începu să
fugă, să fugă, de era cît pe-aci să-şi rupă picioarele...
— Opreşte-te, nenorocitule! Plăteşte-mi teatrul!
Gelsomino coti după un colţ
într-o ulicioară, se furişă pe cea dintîi portiţă care-i ieşi în cale, urcă scările
gîfîind pînă la mansardă, împinse uşa, şi iată-l în „atelierul" lui Bananito,
în aceeaşi încăpere, adică, în care Şchioapa îşi făcuse mai înainte intrarea pe fereastră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu