Am urcat (aici) o proză scurtă a lui Marin Porumbescu, scriitor tomitan pe care l-am cunoscut spre finele anilor '70. Proza se numește "Cristeiul" și face parte din volumul "Păsări subterane", pe care l-am primit cu dedicația autorului. Din păcate, la cei 18 ani pe care-i aveam, nu am înțeles mai nimic din personalitatea lui Marin Porumbescu. As fi putut sa învăț multe de la el, dar la vârsta aia cine să-și bată capul, ducându-se "la mare", cu altceva decât cu plaja și distracția...
Astăzi, Marin Porumbescu nu mai poate fi găsit în această lume, iar prozele lui au fost date uitării. Îmi face o deosebită plăcere să urc pe blogul meu câteva din textele maestrului, cu speranța că acolo unde este el, se va bucura văzând că nu l-am uitat.
Iată, până atunci, un text găsit pe pagina Bibliotecii Județene "I.N. Roman" din Constanța, din care se pot afla amănunte despre misterioasa viață și tragica moarte a celui care a fost:
MARIN PORUMBESCU
Dacă n-ar fi decedat
(în 1994, într-un incendiu, pricinuit în locuinţa sa aflată la mansarda
blocului de pe str. Sulmonei, de flacăra unei lumânări), scriitorul Marin Porumbescu ar fi împlinit, la 12
mai 2001, venerabila vârstă de optzeci de ani. Oricum, câtăva vreme înaintea
morţii, omul a fost foarte bolnav şi încă mai singuratic decât oricând.
Puţinele date biografice care îl privesc (aflate în lucrarea Literatura în Dobrogea Dicţionar
bibliografic, vol. 2, de Ştefan Cucu şi Corina Apostoleanu, editată de
Biblioteca Judeţeană Constanţa în 1999) ne indică faptul că Marin Porumbescu
s-a născut în Bucureşti, a absolvit liceul ”Mihai
Viteazul” în 1941 şi, tot în acest interval, ar fi fost redactor responsabil al
revistei Interarma a
Regimentului 23 infanterie; din 1946 până în 1951 a fost funcţionar la
Ministerul Comerţului Exterior, iar în perioada 1951-1957 a făcut parte din
corpul ofiţeresc al armatei. Apoi, vreme de un deceniu (în 1967 a fost
pensionat medical) a activat ca referent literar la Casa Regională a Creaţiei
Populare Dobrogea.
În
momentul angajării sale la instituţia amintită, viaţa spirituală constănţeană
cunoştea încă lâncezeala instaurată imediat după război: reviste de cultură nu
existau, întreaga activitate publicistică desfăşurându-se în paginile ziarului Dobrogea Nouă (fost, până în mai 1948,
Cuget liber), iar cea literară,
în cenacluri (cel mai important fiind, în acei ani, “Filimon Sârbu”), cu
producţiuni ce slăveau ocupaţia sovietică, şantierele canalului Dunărea - Marea
Neagră, colectivizarea etc.
Aflat
în postura de lucrător la Casa de creaţie, el însuşi pasionat de literatură,
Marin Porumbescu a coagulat, cu energie şi pasiune, în jurul fostului cenaclu “Filimon
Sârbu”, devenit “Ovidius”, condeierii din regiune, cei mai mulţi tineri, care,
unii, vor avea ceva de spus în literatura creată la Pontus Euxinus. Scrierile
lor au fost adunate în câteva culegeri, îngrijite, sub auspiciile Casei de
creaţie, de către Marin Porumbescu (Trepte - 1960; Miniaturi marine
- 1962; Epistole
de pe malul mării -
1963; Dialoguri de pe malul mării - 1964; Inscripţii de pe malul
mării - 1965; Secvenţe marine - 1966). Având în vedere
periodicitatea acestor culegeri, evoluţia lor calitativă de la un volum la
altul, grafica exemplară, titlurile care calchiau obsesiv titlul celebrelor Epistulae
ex Ponto ovidiene, ele pot fi conside-rate un anuar literar dobrogean, o pledoarie convingătoare pentru o
necesară revistă de cultură la Constanţa. De fapt, înfiinţarea, în 1966, a
revistei Tomis (Marin Porumbescu
numărându-se printre iniţiatorii acesteia) în oraşul pontic a avut, ca solid
argument şi volumele amintite, cum apreciază criticul Cornel Regman în prefaţa Dialogurilor
de pe malul mării.
După
ce s-a retras la pensie, în 1967, Marin Porumbescu s-a dedicat propriei creaţii
literare. I-au apărut, în ordine, volumele de proză scurtă: Ucigaşul de
papagali (Bucureşti, Editura pentru literatură, 1968), Guşterii şi patru
pipe (Bucureşti, Albatros, 1970), Ceasul viu (Bucureşti, Editura
militară, 1971), Păsări subterane (Bucureşti, Editura Eminescu, 1972).
(....)
Cu un chip dominat de
sprâncene imense şi rebele, ce amintea în mod izbitor cu portretul lui G.
Călinescu, comunicativ, histrionic (când cooperant şi constructiv, când
maliţios), egolatru, chiar straniu, având în vedere bolnăvicioasa lui pasiune
de colecţionar de obiecte vechi, ruginite (aşa-zisul său tehnozaur devenise
celebru), dar colecţiona şi piese arheologice, paleontologice, relicve marine
(în arhiva sa am găsit un proces verbal prin care dona câteva asemenea relicve
Muzeului Mării) şi orice fel de lucruri ciudate (coarne de berbec, de pildă),
trăind solitar, doar în tovărăşia unei broaşte ţestoase bătrâne şi oarbe
(locuia în câteva magherniţe din scândură şi carton, prin care te puteai
strecura doar aplecat, magherniţe improvizate pe terasa imobilului, spre
disperarea locatarilor care îl reclamau adesea la ICRAL sau la Pompieri, de
teama vreunui incendiu - care, de altfel, cum am văzut, a şi avut loc,
ucigându-l) oricând primitor de oaspeţi, adesea mari scriitori, ce puteau
admira de acolo fascinanta panoramă a portului Tomis, dar era anturat şi de
tinerii emuli, admiratori şi încercători în ale literaturii, organizator de
teatru experimental (avea vocaţie pentru dramaturgie, cum dovedesc scrierile
sale) şi prezent oriunde, în urbe, se petrecea vreun fapt cultural, Marin
Porumbescu intrase deja în legendă, devenind chiar personaj literar (apare în
creaţiile lui Eugen Lumezianu, care îi dedică o proză memorabilă, Constantin
Novac, Octavian Georgescu, Hortensia Teodorescu şi poate şi în ale altora, de
care nu am cunoştinţă). Îi plăcea să-şi fotografieze oaspeţii pe terasă, cu un
aparat desigur vechi, deşi îl suspectam că nu îl armase cu vreun clişeu. Vara, locuia
la Constanţa, iarna, la Bucureşti şi, acolo, se înfunda în Biblioteca
Academiei, unde putea fi văzut zilnic. Întocmea fişe, de regulă cu citate
celebre, iubea aforismele şi le folosea în orice conversaţie, întotdeauna în
original, fără a uita să le traducă imediat interlocutorilor. Ar fi adunat
atâtea fişe, strânse în pachete stivuite în locuinţa sa, încât devenise
proverbial, i se spunea chiar “omul-fişă” dar toată lumea credea că scriitorul
construieşte baza documentară a unui mare roman (Alex Ştefănescu: “Un loc
aparte în ciudata sa locuinţă îl ocupa “fişierul” - variantă năstruşnică şi
burlescă a fabuloasei biblioteci borgesiene”).
După năpraznica sa moarte, au putut fi salvate, în vreo cinci saci, parte din
cărţile, manuscrisele, tăieturile din ziare din biblioteca sa. Fişe s-au
păstrat puţine şi câte au mai rămas, n-au putut fi organizate în vreun fel,
scrisul lui Marin Porumbescu fiind complet ilizibil. Biblioteca sa şi ceva
manuscrise au intrat în patrimoniul Bibliotecii Judeţene Constanţa. O piesă
remarcabilă este albumul, alcătuit de el însuşi, cuprinzând portrete, desene şi
caricaturi reprezentându-l pe Marin Porumbescu.
L-am cunoscut pe D-ul Porumbescu intr-un anturaj ,la varul meu George Culea in Piata Ovidiu. L-am si vizitat in locuinta sa de pe Str. Sulmona la mansarda cu terasa. Sunt multe de povestit , un aspect inedit este ca dansul hranea pescarusii care venea la dansul pe terasa. Undeva spre est avea niste coarne de berbec ,iar in lazi cu ipsos avea monturi cu obiecte pe care marea le aducea la mal.Eu ma ocupam cu fotografia pe vremea aceea, iar dansul imi dadea clisee la developat.La fel de pregnant a ramas in memoria mea traseul pe scari pana a ajunge la dansul pe masarda, cu obiecte create din bobinajul unor motoare si crengi culese de pe malul marii.
RăspundețiȘtergereDa, mi-ați amintit ca într-un flash scara și pescărușii de care uitasem...
RăspundețiȘtergere