A doua zi, Taras Bulba ţinu sfat cu noul hatman al oştirii, cum
să-i facă să-i ridice pe zaporojeni la o faptă de arme. Hatmanul era un cazac
bătrîn şi deştept, cunoştea cu de-amănuntul firea zaporojenilor şi dintr-un
început aşa grăi: „Nu se cade să călcăm legămîntul; nu se cade şi pace!“ Dar
după ce tăcu o vreme, adăugă: „Las’ că facem noi într-alt chip: legămîntul n-o
să-l călcăm, da’ născocim şi noi ce putem! Numai să se adune mulţimea! Dar nu
din porunca mea, ci numai din bunăvoia lor. Cred că te pricepi ce trebuie să
faci... Ei, şi-atunci dregătorii şi cu mine o să venim într-un suflet în piaţă,
de parcă n-am şti nimic.“
Nu trecu bine un ceas după ăst sfat şi în piaţă prinseră a bate
tobele. Ba se iviră ca la poruncă şi cazaci ameţiţi de băutură şi nesocotiţi la
vorbă. Cuşme căzăceşti fără număr împînziră dintr-o dată piaţă. Porniră
întrebările: „Cine?... Pentru ce?... La ce bun sună adunarea?" Dar nimeni
nu răspunse, în sfîrşit, ici-colo, de prin colţuri se ridicară glasuri: „Se
prăpădeşte de-a surda puterea căzăcească: n-avem război... Căpeteniile noastre
s-au dedulcit la viaţă de huzur şi de atîta osînză li s-au luat vederile!... Pasămite,
nu mai e dreptate pe lumea asta.“ Ceilalţi cazaci ascultară dintru început
tăcuţi, dar mai apoi prinseră şi ei a cuvînta: „Ce e drept, nu-i păcat: nu-i
dreptate pe lumea asta!“ Dregătorii însă păreau a fi cu totul uimiţi de vorbele
astea. În sfîrşit, hatmanul ieşi în faţă şi zise:
— Îngăduiţi,
cazaci dumneavoastră, să spun şi eu o vorbă.
—
Zi-i!
— Despre
aceea vreau mai întîi şi-ntîi a vă spune, boieri dumneavoastră preacinstiţi, că
mulţi zaporojeni — precum bine ştiţi şi fără mine — s-au făcut datornici
jidovilor cîrciumari şi chiar şi fraţilor lor, întru atîta că nici dracu’ n-ar
şti să-i descurce. Pe urmă iarăşi despre aceia vin a vă vorbi că mulţi dintre
flăcăii noştri n-au văzut nici măcar odată cu ochii lor ce-i aceea război, şi
precum bine ştiţi şi domniile voastre, cîte parale face un flăcău, dacă n-a
fost în război? Ce fel de cazac mai e şi acela care nu s-a bătut în viaţa lui
cu păgînul?
„Taci, că-i zice bine“, gîndi Bulba.
— Să nu care cumva să vă treacă prin minte, cazaci dumneavoastră, că vorbesc
aşa ca să calc pacea! Ferească Dumnezeu! Am spus-o şi eu fiindcă veni vorba.
Şi-apoi lăcaşul Domnului de la noi de-aici e mai mare ruşinea cum arată! Sunt
atîţia ani de cînd prin mila lui Hristos dăinuie Seci pe lumea asta, dar
biserica nu numai că pe dinafară nu aduce deloc a biserică, dar nici icoanele
dintr-însa n-au podoaba ce li se cuvine. Măcar de i-ar fi dat cuiva prin cap să
le facă odăjdii de argint. Dar ele s-au ales numai cu ce le-au lăsat cu limbă
de moarte niscaiva cazaci. Unde mai pui că şi dania lor n-a fost mai de
Doamne-ajută, pentru că avutul întreg şi l-au băut în timpul vieţii. Dar eu vă
spun toate acestea nu pentru a porni cu război împotriva păgînilor, pentru că
noi i-am făgăduit doară sultanului pace, şi mare ne-ar fi păcatul dacă ne-am
călca legămîntul.
„Ce tot le încurcă atîta?“ se întreba
Bulba.
—
Care
va’ zică, vedeţi şi domniile voastre că nu se cuvine să pornim război, nu ne-o
îngăduie cinstea noastră de oşteni. Dar eu uite ce zic, după mintea mea asta
puţină: să-i lăsăm pe ăi tineri să plece singuri cu bărcile şi să scarmene
puţintel malurile Natoliei(1). Ce ziceţi de asta, cazaci dumneavoastră?
—
Du-ne
pe toţi, pe toţi! strigară voci de pretutindeni. Suntem gata să ne dăm şi viaţa
pentru credinţă!
Hatmanul o cam băgă pe mînecă; nu intra în
socotelile lui să ridice întreaga Zaporojie, pentru că socotea că ar rupe cu
totul pe nedrept pacea odată încheiată.
— Mai
îngăduiţi-mi o vorbă, cazaci dumneavoastră?
— Ajunge!
strigară cazacii. Tot n-ai să spui nimic mai bun decît ce-ai spus!
— Dacă-i
aşa, aşa să fie! Sunt sluga dorinţei voastre. Că doar îi lucru cunoscut chiar
şi din scrieri că glasul norodului e glasul Domnului, şi chiar că nu poţi
scorni un lucru mai înţelept decît cel scornit de mulţime. Atîta voi a vă
spune: că sultanul n-ar lăsa fără pedeapsă joaca şi desfătul voinicilor noştri,
iar noi am avea vreme să ne pregătim; să ne adunăm puteri proaspete şi nu ne-ar
fi frică de nimic. Dar aşa, dacă plecăm cu toţii, ar putea să ne calce şi
tătarii. Ăştia-s cîini de-ai turcilor: nu se-aruncă din faţă şi nu intră în
casă cînd ştiu că acolo-i stăpînul. Dar au obicei să muşte pe la spate, şi
muşcă tare! Şi dacă tot am adus vorba despre asta, să ştiţi că nici bărci
n-avem cîte ne trebuie şi nici praf de puşcă atîta cît să putem porni cu toţii.
Dar eu sunt bucuros să fac ce vreţi: sunt robul voinţei voastre!
Şi vicleanul hatman tăcu. Dar cetele de oameni prinseră a
schimba păreri, iar hatmanii de curene ţinură sfat; din fericire, nu prea erau
mulţi cazaci beţi în ziua aceea şi oamenii se hotărîră să asculte de sfatul
cuminte al căpeteniei lor.
Pe loc fură trimişi cîţiva cazaci pe malul celălalt al Niprului,
unde, în ascunzişurile de nepătruns de sub apă şi din stufăriş, era tăinuită
visteria oştirii şi o parte din armele luate de la duşmani. Alţii se repeziră
la bărci, pentru a le cerceta şi a le pregăti de drum. Malul rîului se făcu
negru de lume, într-o singură clipă. Cîţiva dulgheri îşi aduseră topoarele.
Zaporojenii vîrstnici, arşi de soare, laţi în umeri şi bine proptiţi pe
picioarele lor, unii cu mustaţa căruntă, alţii cu mustaţa neagră, stăteau în
apă pînă la genunchi, cu şalvarii sumeşi, şi trăgeau de pe mal bărcile legate
cu funii tari. Alţii cărau trunchiuri uscate de arbori, pregătite de cu vreme,
şi felurite buturugi. Ici se băteau scînduri la o barcă, dincoace, cazacii
răsturnaseră alta cu fundul în sus şi o călăfătuiau; dincolo oamenii legau de o
parte şi de alta a bărcilor, după obiceiul căzăcesc, cîte un mănunchi de stuf
lung, pentru a feri barca de valurile mării care ar putea s-o răstoarne; ceva
mai departe, pe tot lungul ţărmului, ardeau focuri, deasupra cărora, în cazane
de aramă, clocotea smoala trebuincioasă călăfătuirii vaselor. Cei vîrstnici şi umblaţi prin lume îi
învăţau pe cei tineri. Împrejurimile răsunau de bocănitul ciocanelor şi
strigătele celor ce munceau; malul întreg al Niprului părea că freamătă şi
unduieşte, ca viu.
În vremea aceasta se apropie de uscat un mare pod plutitor.
Mulţimea de pe el făcea semne cu mîna, încă de departe. Erau cazaci îmbrăcaţi
cu svitci zdrenţuite. Cu straiele lor în neorînduială — mulţi n-aveau altceva
decît o cămaşă pe ei şi cîte o lulea scurtă între dinţi — arătau ca unii care
scăpaseră chiar atunci de o năpastă, ori că ar fi petrecut cu atîta foc, încît
şi-au băut şi veşmintele de pe ei. Din rîndul lor se desprinse, în sfîrşit, un
cazac mic de statură, dar bine legat, ca de vreo cincizeci de ani, şi ieşi în
faţă. Omul striga şi dădea din mîini mai dihai decît toţi ceilalţi, dar vorbele
lui se pierdeau din pricina bocăniturilor şi a strigătelor celor ce lucrau pe
ţărm.
— Ce
veşti ne aduceţi? îi întrebă hatmanul oştirii, cînd podul se opri la ţărm.
Cazacii care lucrau pe mal conteniră munca şi aşteptară
răspunsul noilor-veniţi, ţinînd în sus topoarele şi dălţile.
— Veşti
proaste! le strigă de pe pod cazacul cel vînjos.
—
Ce fel?
—
Îngăduiţi,
cazaci dumneavoastră, să vă spun o vorbă?
—
Zi-i!
—
Ori
poate vreţi mai bine să adunaţi sfatul?
—
Zi,
că suntem cu toţii aici!
Şi oamenii se grămădiră pe dată la un loc.
—
Au
n-aţi auzit de cele ce se petrec în răsăritul Ucrainei?
—
Da’
ce-i acolo? întrebă unul din hatmanii de curene.
—
Ehei!
Se vede treaba că v-a înfundat tătarul urechile cu niscaiva cîlţi, de nu mai
auziţi nimic cu ele!
—
Hai,
spune odată, ce-i acolo?
—
Ce-i
acolo? E ceva ce n-aţi văzut de cînd mama v-a făcut şi v-a botezat!
—
N-ai
de gînd să spui odată, fecior de căţea? strigă un cazac din mulţime,
pierzîndu-şi răbdarea.
—
Nici
măcar sfintele biserici nu mai sunt ale noastre, iaca ce vremi am ajuns!
—
Cum
adică nu-s ale noastre?
—
Au
fost date în arendă jidovilor. Dacă nu plăteşti jidovilor dinainte, n-ai
dreptul să mai slujeşti sfînta liturghie.
—
Ce
tot îndrugi acolo?
—
Şi
dacă jidovul afurisit nu-şi pune semnul cu mîna lui spurcată pe pasca noastră,
nu-i chip să o sfinţeşti de Paşte, şi gata!
—
Să
ştiţi că minte, cazaci dumneavoastră! Nu e cu putinţă ca jidovul spurcat să-şi
pună semnul pe pasca noastră sfîntă!
— Ascultaţi
aici!... O să vă spun acum ceva şi mai şi: popii catolici se plimbă-n lung şi-n
lat cu daradaice prin Ucraina noastră. Şi n-ar fi mare nenorocire că umblă cu
daradaica! Nenorocirea e alta: că înhamă la ele, în loc de cai, creştini de-ai
noştri, pravoslavnici! Şi mai ascultaţi, c-o să vă spun ceva şi mai şi:
jidoavcele s-au şi apucat, cică, să-şi facă fuste din odăjdiile preoţeşti. Iaca
ce se petrece în Ucraina, cazaci dumneavoastră! Iar domniile voastre staţi
frumuşel aici la Zaporojie şi vă ţineţi de chiolhane! Se vede treaba că tătarul
a băgat în voi o spaimă atît de cumplită, că nu mai aveţi nici ochi de văzut,
nici urechi de auzit, nimic, şi de aceea nu mai ştiţi ce se petrece pe lumea
asta!
— Stai,
opreşte! îi luă vorba din gură hatmanul oştirii, care stătuse pînă atunci cu
ochii în pămînt, ca şi ceilalţi zaporojeni, care nu se lăsau niciodată furaţi
de cea dintîi pornire, cînd era vorba de treburi mai însemnate, ci rămîneau
tăcuţi, umplîndu-şi în tăcere sufletele de mînia cea mai clocotitoare. Stai!
Să spun şi eu o vorbă! Dar voi? — dare-ar dracu-n tatăl vostru, dar voi ce-aţi
păzit? Au n-aţi avut săbii? Atunci cum de-aţi răbdat o astfel de ticăloşie?
— Cum
de-am răbdat o asemenea fărădelege, hai? să fi încercat voi, cînd numai leşi
erau cincizeci de mii! Ş-apoi, de ce să ne ascundem după deget, au fost destui
cîini şi printre ai noştri care au îmbrăţişat credinţa lor!
— Da’
hatmanul vostru? Da’ polcovnicii ce-au făcut?
—
Polcovnicii
noştri au făcut o treabă... să-l ferească Dumnezeu pe oricine!...
— Cum
aşa?
— Uite
aşa: hatmanul nostru a fost fript de viu într-un taur de aramă, la Varşovia.
Cît despre polcovnici, leşii umblă din iarmaroc în iarmaroc cu mîinile şi
capetele lor şi le arată pretutindeni norodului. Iaca ce ispravă au făcut
polcovnicii noştri.
...Mulţimea prinse a fremăta. Mai întîi se aşternu pe tot malul
Niprului o tăcere de moarte, ca în preajma unei furtuni năprasnice. Apoi
deodată se auziră de pretutindeni voci şi tot ţărmul prinse a glăsui.
— Cum
vine asta? Să ţină jidovii în arendă bisericile pravoslavnice? Popii catolici
să pună la ham creştinii dreptcredincioşi? Şi noi să îngăduim ca pămîntul
rusesc să îndure asemenea chinuri din partea păgînilor afurisiţi? Să-i lăsăm
să se răfuiască astfel cu hatmanul şi cu polcovnicii noştri? Nu, nu e cu putinţă! Nu e cu putinţă!
Vorbele astea zburau dintr-un capăt în altul. Zaporojenii se
frămîntau, simţind întreaga lor putere. Aici nu mai era vorba de neliniştea
unei mulţimi uşuratice: se frămîntau acum firele tari şi dîrze, care nu se
aprind cu una cu două, dar, odată aprinse, greu să le potoleşti.
— Să-i
spînzurăm pe toţi jidovii! se auzi din mulţime. Să nu mai facă fuste din
odăjdiile preoţeşti jidoavcele lor! Să nu mai pună semne pe pasca noastră
sfîntă! Să-i înecăm pe toţi afurisiţii aceia în apele Niprului!
Vorbele astea, rostite de un glas, trecură ca fulgerul prin
toate capetele norodului, care se urni deodată ca un singur om spre mahala, în
dorinţa de a măcelări.
Nefericiţii fii ai lui Israel, care şi fără asta erau slabi de
înger, îşi pierdură cu desăvîrşire cumpătul şi se ascunseră care cum putu: în
butoaiele goale de rachiu, în sobe şi chiar sub fustele balabustelor, dar
zadarnic: cazacii îi găseau pretutindeni.
— Prealuminaţi
pani! strigă unul din ei, înalt şi lung ca o prăjină, scoţîndu-şi din grămada
semenilor mutra nenorocită şi schimonosită de groază. Prealuminaţi pani!
Lăsaţi-ne să spunem o vorbă, numai una! O să auziţi ceva ce n-aţi auzit în
viaţa dumneavoastră, ceva aşa de grozav, că nici nu pot să spun cît îi de
grozav!
— Hai
s-auzim! zise Bulba, căruia îi plăcea întotdeauna să asculte vorba
osînditului.
— Prealuminaţi
pani! rosti jidovul. Pani ca dumneavoastră n-au mai fost niciodată pe lume! Aşa
să trăiesc eu, că n-au mai fost! Atît de buni, de mari la suflet şi de viteji,
n-am văzut niciodată!... Glasul lui se pierdea şi tremura de spaimă. Cum se
poate să gîndim ceva rău despre zaporojeni! Aia care-s arendaşi în Ucraina,
nu-s de-ai noştri! Zău că nu-s! Ei nu-s nici măcar jidovi, ci dracu ştie ce!
Să-i stucheşti şi să-i lepezi şi gata! Să spună şi dînşii! N-am zis bine,
Şlioma? Sau tu, Şmil?
— Aşa
să trăiesc eu că-i adevărat! răspunseră din mulţime şi Şlioma şi Şmil, amîndoi
cu tichiile rupte şi albi la faţă cum e varul.
— Noi
însă nicicînd nu ne-am înhăitat cu vrăjmaşul, urmă jidovul cel lungan. Cît
despre papistaşi, nici măcar nu vrem să ştim de ei! Vedea-l-ar pe dracu şi în
vis! Noi suntem fraţi buni cu zaporojenii...
— Cum?
Adică zaporojenii să vă fie fraţi? rosti cineva din mulţime. O dată cu capul,
jidovi afurisiţi! La Nipru cu ei, cazaci dumneavoastră! Să-i înecăm pe toţi
spurcaţii ăştia!
Vorbele lui fură ca un semnal. Cazacii îi înşfăcară pe jidovi
şi-i aruncară în valuri. De pretutindeni se auziră strigăte jalnice, dar,
neînduplecaţi, zaporojenii rîdeau uitîndu-se la picioarele încălţate cu ciorapi
şi cu papuci, care se bălăbăneau prin aer. Sărmanul vorbitor, care-şi adusese
singur năpasta pe cap, se smuci din caftanul de care-l apucase un cazac şi aşa
cum era, numai într-o cămaşă îngustă şi bălţată, se aruncă la picioarele lui
Bulba şi prinse a se ruga de dînsul cu o voce jalnică:
— Stăpîne
milostiv, pan prealuminat! L-am cunoscut pe răposatul Doroş, fratele domniei
tale! A fost fala şi mîndria tuturor voinicilor de la noi! I-am dat şi opt sute
de ţechini cînd a trebuit să se răscumpere din robia turcilor!
—
L-ai
cunoscut pe frăţîne-meu? întrebă Bulba.
—
Să
mor dacă nu l-am cunoscut! A fost un pan cu suflet mare!
—
Şi
cum zici că te cheamă?
—
Iankel.
—
Bine,
făcu Taras. Apoi se gîndi o clipă şi întorcîndu-se către cazaci, zise: Ca să
spînzurăm un jidov, o să găsim oricînd vreme, de-o trebui. Pentru astăzi însă,
daţi-l pe mîna mea. Şi zicînd aşa, îl duse pe Iankel spre căruţele lui,
străjuite de cazaci. Hai, vîră-te sub un car şi stai acolo binişor, fără să te
clinteşti. Iar voi, fraţilor, să nu care cumva să-l scăpaţi din mînă!
După ce rosti vorbele astea, Taras Bulba se duse în piaţă, unde
începuseră mai demult să se strîngă cazacii. Toţi cei care lucraseră adineauri
la pregătitul luntrilor părăsiră într-o clipă ţărmul: nu pe apă, ci pe uscat
urmau să facă ei acum drumul, şi nu de corăbii şi luntri uşoare căzăceşti aveau
ei acum trebuinţă, ci de căruţe şi de cai. Nu era om tînăr sau bătrîn care să
nu vrea să meargă la război; toată lumea, în urma sfatului căpeteniilor:
hatmani de curene şi hatmanul oştirii, întărit de voia a toată oastea
zaporojană, luă hotărîrea să meargă asupra Lehiei, să răzbune răul făcut de ea,
pîngărirea credinţei şi a slavei căzăceşti, să strîngă pradă bogată din oraşe,
să pună foc satelor şi holdelor, iar vestea isprăvilor căzăceşti să se
răspîndească pînă hăt departe prin stepă. Toată suflarea zaporojană se-ncinse
pe loc şi îşi luă armele. Hatmanul oştirii crescu în ochii mulţimii cu un arşin
întreg. Nu mai era sfiosul slujitor de odinioară al dorinţelor uşuratice
izbucnite din sînul unui norod fără frîu. Acum era un samodîrjeţ(2) neîngrădit. Era un
despot deprins numai să poruncească. Toată ceata de voinici samavolnici şi
cheflii stătea acum smirnă în rînduri drepte, cu capetele supus plecate,
neîndrăznind să ridice ochii cînd hatmanul împărţea porunci. Iar el le împărţea
domol, fără să strige, fără să se grăbească, rostindu-le răspicat, ca un cazac
bătrîn şi adînc cunoscător al meşteşugului, care a mai dus la bună împlinire şi
altădată isprăvi puse la cale cu chibzuinţă.
— Faceţi
cu luare-aminte toate pregătirile! zicea el. Dregeţi-vă bine carele şi
găleţile cu catran, încercaţi-vă armele. Nu vă luaţi veşminte de prisos: cîte o
cămaşă şi două rînduri de şalvari de căciulă, vă ajung. Aşijderea şi cu
mîncarea: cîte un ceaun de salamata, nişte păsat de mei, şi atîta tot: să nu
văd că-şi ia cineva mai mult! Toate cîte vă trebuie, or să vină în urmă, cu
carele. Fiecare cazac să-şi ia cîte doi cai. Ş-apoi o să mai luăm cu noi vreo
două sute perechi de boi, pentru că la locurile de vad şi prin părţile
mlăştinoase o să avem trebuinţă de ei. Şi vă poftesc, cazaci dumneavoastră, să
păstraţi cu sfinţenie buna rînduială. Ştiu bine că se află printre domniile
voastre unii, care, cum dă Dumnezeu un mijloc mai nimerit, se reped să
spintece mătăsuri şi catifele scumpe, ca să-şi facă nădragi din ele. Mai daţi-l
naibii de nărav. Lăsaţi încolo cele fuste şi luaţi-vă numai arme, dacă daţi de
unele mai de soi, şi galbeni ori arginţi, că ăştia au putere mare şi prind bine
orieînd. Şi încă ţin să vă spun dinainte, cazaci dumneavoastră: de s-o îmbăta careva din voi pe drum, nici n-o să stau
să cercetez cum s-a întîmplat, ci o să dau pe loc poruncă să fie legat de gît
la o căruţă de-a noastră, ca un cîine, poate el să fie cine-o fi! Chiar şi cel
mai destoinic cazac al oştirii! Şi tot ca un cîine o să fie împuşcat pe loc,
iar leşul lui, fără nici o îngropăciune, lăsat pradă păsărilor hulpave, pentru
că unul care bea într-o asemenea împrejurare, nu-i vrednic de pogrebanie pravoslavnică.
Tinerii să-i asculte întru totul pe cei bătrîni. De-o muşca glontele din voi
ori v-o zgîria vreo sabie duşmană la cap sau în altă parte, nu vă pierdeţi prea
multă vreme cu un fleac ca ăsta! Luaţi oleacă de praf de puşcă, amestecaţi-l
într-un păhărel de rachiu şi daţi-l de duşcă pe nerăsuflate. O să vedeţi că ia
totul cu mîna şi nici frigurile n-o să vă scuture! Iar pe rană, dacă nu-i prea
mare, puneţi pămînt frămîntat cu scuipat în palmă, şi vi se usucă cît ai clipi
din ochi. Şi acum la treabă, flăcăi! Da’ fără grabă, pe-ndelete!
Aşa vorbi hatmanul oştirii, şi cînd îşi sfîrşi cuvîntul, cazacii
se apucară fără zăbavă de treabă. Seci se trezise din beţie şi nu mai puteai
găsi un cazac cherchelit, să dai cu tunul, de parcă n-ar fi băut printre ei
nimeni şi niciodată!... Unii dregeau cercurile roţilor şi înlocuiau osiile căruţelor, alţii
încărcau saci cu
de-ale gurii, alţii grămădeau arme, alţii aduceau din stepă cai şi boi. De
pretutindeni se auzea tropot de cai, se trăgeau focuri de armă pentru
încercarea puştilor, zăngăneau săbiile, mugeau boii, scîrţîiau carele întoarse
în loc, se auzea vorbă, strigăte, îndemnuri... Curînd după aceea, tabăra
căzăcească se aşternu pînă hăt departe, pe toată întinderea. Multă vreme ar fi
trebuit să alerge cineva, dacă i-ar fi venit în minte să treacă în fugă de la
un cap la altul. Preotul înălţă rugi în bisericuţa mică de lemn şi îi stropi pe
cazaci cu aghiazmă, iar oamenii sărutară unul după altul crucea. Cînd tabăra
întreagă se puse în mişcare şi ieşi din Seci, zaporojenii întoarseră toţi ca
unul capetele îndărăt.
— Rămîi
cu bine, maica noastră! rostiră ei aproape într-un cuvînt. Să te păzească
Dumnezeu de năpastă!
Cînd trecură prin mahala, Taras Bulba îl văzu deodată pe Iankel;
îşi înjghebase în grabă o mică tarabă sub un cort şi vindea acolo cremene,
obiele, praf de puşcă şi tot soiul de mărunţişuri trebuincioase unei armate
care purcede la drum; avea pînă şi colaci şi pîine. „Ia te uită ce dat naibii e
jidovul”, îşi zise Taras şi apropiindu-se călare de Iankel, spuse:
— Ce
cauţi aici, prostule? Au vrei să te împuşte careva ca pe o vrabie?
Drept răspuns, Iankel se apropie de dînsul şi după ce-i făcu semn cu amîndouă
mîinile, dîndu-i a înţelege că vrea să-i încredinţeze o taină, şopti:
— Numai
de-ar binevoi pan Taras să nu spună la nimeni nimic; printre carele căzăceşti
este şi un car de-al meu. Am luat în el toate cîte-i trebuiesc unui cazac la
drum; ş-apoi toată vremea cît o ţine călătoria, mă prind să aduc de-ale
mîncării aşa de ieftin cum n-a mai adus niciun ovrei în viaţa lui! Aşa să
trăiesc eu, că nu mint!
Taras Bulba ridică din umeri şi se-ntoarse îndărăt la oştenii
lui, minunîndu-se în suflet de isteţimea şi vioiciunea firii ovreiului.
(1) Anatolia
(2) Autocrat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu