Se mai întorc în ţară tinerii care au plecat în
ultimii ani? Cred că aceasta este o problemă mare. La intervale regulate,
România îşi pierde elitele.
Andrei Pleşu: Păi domnule, dacă vor simţi că
au la ce să se întoarcă, se vor întoarce. Ce înseamnă să aibă la ce să se
întoarcă? Să simtă că dacă se întorc găsesc un loc de muncă şi să simtă că dacă
găsesc un loc de muncă vor fi retribuiţi onorabil. Deocamdată, dacă se întorc,
nu găsesc un loc de muncă, eu ştiu cum stau lucrurile cel puţin în plan
universitar, cunosc foarte mulţi tineri care au acreditări strălucite de la
mari universităţi din lume - doctorate, titluri, tot ce trebuie. Unii dintre ei
au făcut aventura de a se întoarce şi când se întorc găsesc universităţi
etanşe, unde nu pot pătrunde, dintr-un motiv sau altul. Fie că dă statul o lege
care e încă în vigoare că nu se mai acceptă un timp angajări, fie că aceia din
corpul universitar se baricadează şi nu intră nimeni în plus.
Şi atunci, ei ce
fac? Ce riscă? Ori să schimbe meseria ca să supravieţuiască, să rateze
competenţa pe care au câştigat-o, ori să plece iar. Încât grija mea la ora
aceasta nu este că ne pleacă mulţi, grija mea este că aceia care se întorc nu
au nicio şansă. Pe de altă parte, este vorba şi despre retribuţie, cum spuneam.
Dacă un medic de aici câştigă de „n“ ori mai puţin decât un medic din Occident,
nu poţi să ceri omului să-şi pună pielea pe băţ. De dragul cui? De dragul
ţării? Păi, nu par îndrăgostiţi de ţară oamenii care o guvernează! Dar bietul
om care trebuie să subziste! Eu nu mă plâng atât de tare, o spun de ani de
zile, de aşa-zisa plecare a creierelor. Lasă că nu toţi care pleacă sunt aşa
creiere. Am unele exemple, chiar proaspete, în care plecarea are alte
motivaţii. Dar dacă cineva este foarte bun şi face o carieră strălucită, ea
intră în inventarul de succes al României până la urmă. Când a plecat Enescu,
când au plecat Brâncuşi, Eliade, până la urmă faptul că au plecat ne-a adus un
serviciu. Aici nu ştiam cine sunt. Prin urmare, plecarea în sine nu este o
dramă dacă este urmată de o performanţă neobişnuită.
Acestea sunt exemple individuale.
Dar vă referiţi acum la masele care pleacă la muncă?
Şi la masele care pleacă la muncă, pentru că satele
României sunt depopulate, au rămas copii care sunt educaţi de bunicii destul de
în vârstă şi foarte neputincioşi în a le da intrumentele cu care să se descurce
în secolul XXI. Mă mai gândesc la ca aceşti tineri care au plecat şi s-au
instruit şi ar vrea să se întoarcă pentru că au familia încă aici. Mă gândesc
la cei care sunt încă aici şi vor să plece. Cel puţin în cercul meu
de cunoscuţi sunt oameni care au mai puţin de 30 de ani şi care deja au
muncit nişte ani în România şi văd că după acest număr de ani nu s-au ales cu
nimic. Este un sentiment de neputinţă.
Sigur, oamenii sunt trişti. Sau nervoşi. Sau şi, şi. Se vede pe stradă din cum vorbesc, ce răstit e totul. Tot ce aţi spus sunt tot atâtea posibile proiecte politice care ar trebui să devină prioritare. Problema satului, aţi vorbit despre sate depopulate.
Sigur, oamenii sunt trişti. Sau nervoşi. Sau şi, şi. Se vede pe stradă din cum vorbesc, ce răstit e totul. Tot ce aţi spus sunt tot atâtea posibile proiecte politice care ar trebui să devină prioritare. Problema satului, aţi vorbit despre sate depopulate.
Şi de abandonul şcolar care este mai mare decât în
anii ’30!
Exact, rata de analfabetism foarte mare. Foarte grav! Asta ar
trebui să fie pentru Ministerul Învăţământului o insomnie de fiecare clipă.
Despre asta ar trebui să se discute, nu?
Dar nu se discută. Îmi pare rău să o spun, şi profesorii de
liceu ar trebui să fie mult mai prezenţi în această dezbatere. Eu ştiu că au
salarii mici, eu ştiu că au dreptul să pretindă salarii mai mari, dar pe lângă
rubrica „salarii“ să mai adauge şi rubricile acestea, să se bată puţin şi
pentru lucrurile acestea. Problema agriculturii – acum e mare tapaj că nu am
obţinut în bugetul de la UE destui bani pentru agricultură. Ieri spunea
cineva: „Cum, avem comisari români pentru agricultură şi nu obţin bani?!?“, ca
şi cum este ca aici, ca la judeţ.
Este
o aberaţie, este clar că nu se înţelege cum funcţionează UE , ce înseamnă un
comisar european, chestiuni elementare. Nu are nicio legătură naţionalitatea
domnului Cioloş cu funcţia domniei sale.
Ei bine, domnule, la noi nu se înţelege, la noi este o chestie
de cumetrie, domnule, să ne dea şi nouă ceva, că e omul nostru. Cineva a
anunţat că vine în vizită. „Păi, cum în vizită în propria lui ţară?”. Nu, el nu
vine acasă – aşa se anunţă vizita unui comisar european într-o ţară, vine
în vizită. Şi Ministerul Agriculturii ar trebui să-şi facă din
problema agriculturii o problemă. Pentru că este vorba de a reface comunitatea
sătească, de a recupera un anumit prestigiu al comunităţii săteşti. Asta poate
să sune a păşunism. Dar dacă vrei agricultură, dacă accepţi că România rurală
este totuşi o resursă şi o realitate, atunci fă proiecte legate de structurarea
acestei Românii. Nu se ocupă nimeni de asta. Proiectul legat de formaţia tinerilor…
am văzut pe site-uri ale cadrelor didactice din România lucruri
fabuloase. Ideea că ai noştri copii sunt pe mâna unor inşi de tipul acesta îţi
trezeşte un coşmar. Sunt oameni care nu ştiu bine să scrie, sunt oameni care
dau idei amuţitoare. Am citit chiar în „Dilema”, de curând, un articol în care
se semnala un concurs. S-a gândit un domn profesor sau o doamnă profesoară din
Târgu-Jiu la un concurs şcolar care se intitulează „Vreau să fiu mascota ta“.
Dar ştiţi despre ce era concursul?
Nu ştim.
Despre Nicolae Titulescu, domnule! Nu se înţelege a cui
mascotă vrei să fii. A lui Titulescu, a cui? Domnule, acestea sunt proiecte
şcolare! Dacă faceţi o sumă de proiecte din acestea locale în satul cutare, în
oraşul cutare, în şcoala cutare, ai imaginea exactă despre cum arată educaţia
în România. Acestea sunt proiecte vitale: şcoala, satul, de toate lucrurile
acestea nu se ocupă nimeni. Noi ne certăm, cu Băsescu, cu UE, e scandalos.
S-a ajuns ca singurul lucru care ne mai uneşte să fie
poziţia de spectator la cearta asta. Nu mai sunt multe lucruri care ne unesc.
Sigur, asta a devenit şi subiect de conversaţie. Problema e ce
vorbesc românii între ei când se întâlnesc la o bere. „Ai văzut, bă, ce i-a zis
ăla lu’ ăla?“ „Lasă bă, că are dreptate!“ „Cum are dreptate, mă?“ sau sunt mari
nostalgii. Tot mai des văd la televiziuni, mai ales la un post de televiziune,
ultimele clipe ale lui Ceauşescu. Oare de ce a murit Nicolae Ceauşescu? Oare ce
a zia Elena Ceuşescu în ultima clipă? Nu se poate, domnule, să ţii lumea în priză
pe subiectul acesta! E o treabă de care se vor ocupa isoricii. Există şi un
moderator care nu s-a decis încă dacă să modereze lucrurile cu un anumit patos
sau să-şi ia totuşi mici distanţe, că nu se face, drept care totul arată ca o
bălmăjeală. Nu mai spun cu cine dezbate lucrurile acestea. Adică invitaţii din
studiouri sunt spectaculoşi, lasă că sunt mereu aceiaşi, pe orice subiect. Nu
este în regulă. Monotonia aceasta, lipsa de generozitate, uitarea de sine ne
vor duce de râpă sau ne vor ţine mereu într-o mlaştină în care vom supravieţui
năclăiţi. Asta ne aşteaptă.
Ne vom „descurca“?
Acesta este verbul cel mai trist în limba română, fiindcă
atunci când te descurci, nu vrei să schimbi nimic. Fiindcă dacă schimbi ceva,
nu te mai descurci. Adică să le laşi aşa încurcate, că le găsim noi soluţii.
Este şi un verb foarte individualist.
A, sigur, fiecare pe cont propriu, absolut! Desigur, nu ne
putem descurca cinci deodată. Şi tipul acesta de complicităţi, mă rog, toţi
ştim subiectele acestea, dar uneori te apucă disperarea! Ştiţi ce spunea o
profesoară? – am toate sursele acestea pentru că e cineva în „Dilema“ care le
mai culege uneori – „trebuie să ne iubim ţara pentru că are multe forme de
relief şi patru anotimpuri“. Într-adevăr! Deci ţara dispune de calităţi pe care
nu noi le-am provocat, dar care pot fi un motiv de mândrie. „Băăă, voi câte
anotimpuri aveţi?“, „Păi avem patru, mă!“. Cu tipul acesta de naţionalism
găunos şi fără patriotism şi cu tipul acesta de nombrilism, de individualism
jalnic nu ne aşteaptă nimic bun.
Aţi spune că acesta este cel mai mare rău din România?
Da, lipsa uitării de sine a celor responsabili.
„Ce ne facem cu România?“, dar să nu uităm de evoluţia
internaţională. Va ajunge Europa, aşa cum se tot spune, „o prelungire
irelevantă a Asiei“?
Bine, ideea că Europa este o peninsulă a Asiei a avut-o
încă demult Paul Valery, care a spus-o ca atare, şi, geografic vorbind,
seamănă. Ceea ce este spectaculos la Europa este că are această tendinţă
recuperatoare care este deschisă spre toate zările şi înţelege să facă eforturi
de a pricepe exact despre ce este vorba. S-a scris despre tradiţiile imperiale
ale UE începând de la Sfântul Imperiu Romano-German, de la Carol cel Mare
încoace. Imperiul, dacă devine o specie de cultură şi de civilizaţie, nu este
lucrul cel mai rău din lume, mai ales că au dispărut din el
autoritarismele.
Are şi un aer de muzeu.
Da. Există într-adevăr un frison economic, în Asia de plidă,
care deschide calea spre o modificare de balanţă, de dozaj, în lumea care vine.
Există, pe de altă parte, o invazie spre Europa.
Mi-aduc aminte de o carte poştală pe care i-a scris-o Emil Cioran lui Noica, cândva, deci suntem în anii ’70, în care spunea „azi m-am urcat în metrou, la Paris, m-am uitat în jur – eram singurul francez“. De curând mi-a scris un amic că s-a urcat de asemenea în metrou şi era singurul alb de data aceasta. Deci este clar că materia Occidentului se modifică galopant. Şi, cum spune Neagu Djuvara, există aici un mic sindrom de sinucidere în care asimilăm, asimilăm, până în momentul în care dispărem. Europa însăşi s-a format printr-o invazie barbară, Europa, să nu uităm, are la temelia ei o combinaţie între imperiul muribund al Romei şi prospeţimea devastatoare a unor triburi fără portret. Noi suntem urmaşii acestui amestec. Deci, în principiu, asemenea năvăliri nu sunt neapărat malefice. Dar devin malefice dacă ele sunt agresive, dacă ele vor să modifice o identitate şi să impună o alta, dacă sunt destructive faţă de ceea ce găsesc. Problema pe care noi o avem este că noi am produs o ideologie care ne împiedică să funcţionăm raţional în această nouă situaţie – ideologia corectitudinii politice. Noi nu mai avem voie să ţinem la un discurs identitar, fiindcă este urât, este discriminatoriu. Noi trebuie să dispărem surâzând.
Mi-aduc aminte de o carte poştală pe care i-a scris-o Emil Cioran lui Noica, cândva, deci suntem în anii ’70, în care spunea „azi m-am urcat în metrou, la Paris, m-am uitat în jur – eram singurul francez“. De curând mi-a scris un amic că s-a urcat de asemenea în metrou şi era singurul alb de data aceasta. Deci este clar că materia Occidentului se modifică galopant. Şi, cum spune Neagu Djuvara, există aici un mic sindrom de sinucidere în care asimilăm, asimilăm, până în momentul în care dispărem. Europa însăşi s-a format printr-o invazie barbară, Europa, să nu uităm, are la temelia ei o combinaţie între imperiul muribund al Romei şi prospeţimea devastatoare a unor triburi fără portret. Noi suntem urmaşii acestui amestec. Deci, în principiu, asemenea năvăliri nu sunt neapărat malefice. Dar devin malefice dacă ele sunt agresive, dacă ele vor să modifice o identitate şi să impună o alta, dacă sunt destructive faţă de ceea ce găsesc. Problema pe care noi o avem este că noi am produs o ideologie care ne împiedică să funcţionăm raţional în această nouă situaţie – ideologia corectitudinii politice. Noi nu mai avem voie să ţinem la un discurs identitar, fiindcă este urât, este discriminatoriu. Noi trebuie să dispărem surâzând.
Mereu am avut curiozitatea asta: aţi cochetat vreodată
cu suicidul?
Nu, niciodată.
Cum aşa? Filosofii ajung deseori la limită.
Aş spune că am trei piedici la chestia asta. Una este umorul,
mie mi se pare lipsită de umor faza aceasta. A încercat să se sinucidă acum
mulţi ani, când eram încă foarte tânăr, un nepot de 17-18 ani. Şi eu eram
atunci foarte apropiat de Constantin Noica şi m-am dus la el şi l-am întrebat: ce-i
spui unui tânăr care a încercat asta? Noica mi-a răspuns foarte prompt –
îi spui aşa: „Cine te crezi, mă?“. Nu e cazul întotdeauna, dar unui tânăr poţi
să-i spui asta. Deci umorul, totuşi, m-ar împiedica. Începe şi o dezbatere pe
tema asta, cum ar fi mai plăcut? Cu pistolul sau în ştreang? Mi se pare
caraghios şi să îmi imaginez. Doi: sinucigaşul pare să deţină o
convingere despre viaţa de după moarte. Deci el ştie că prin acest gest a
scăpat. Ştie, ştiinţific, că după moarte nu mai este nimic decât linişte. Eu nu
sunt sigur. Eu mă tem că este un tămbălău, după aceea, extraordinar. Şi că
scapi de un tămbălău şi dai în altul mult mai complicat. Câtă vreme nu am
informaţii precise despre destinul postum al omului, şi nu cred că are cineva,
nu vreau să risc asemenea gesturi. Şi aşa cum bănuiam, am uitat al treilea
argument.
Credinţa?
Da, este argumentul creştin. Sunt într-o confesiune în care lucrul ăsta este în mod tradiţional, adică de multe veacuri, socotit în neregulă.
Da, este argumentul creştin. Sunt într-o confesiune în care lucrul ăsta este în mod tradiţional, adică de multe veacuri, socotit în neregulă.
Pe domnul Adrian Năstase la fel l-aţi fi
întrebat, ca pe nepotul dumneavoastră, „Cine te crezi, mă?“
La el întrebarea era foarte potrivită.
Chiar vorbeam la un moment dat – minorităţile au ajuns
să fie mai importante decât majorităţile în sfera publică?
Sigur.
Pentru că discriminarea pozitivă este prezentă deja în
fiecare zi. Nu mai am voie să îmi susţin un punct de vedere, chiar dacă este
argumentat, sunt împotriva homosexualităţii şi atunci sunt judecată, dar pe de
altă parte vin ceilalţi, iar toată lumea îi respectă şi îi ţine în braţe.
A devenit aproape un principiu de educaţie.
Este şi o industrie la mijloc.
Da, sigur, e o problemă de ONG-uri printre altele şi de
societate civilă – care se desfăşoară la foarte multe niveluri. Eu resimt asta
în acest institut. Şi vă spun cum. Un alt tip de subiect este acum necesar ca
să ajungi la o bursă.
E ca în presă – se caută ratingul.
Exact, iar tinerii au urechea formată. Dacă eu vin cu
un proiect de tipul „Manuscris încă necunoscut din secolul IV d.Hr“, comisia e
melancolică. Dacă vin şi spun „Discriminări sexuale în creştinismul primitiv în
mănăstirile din nordul Africii“, se ciulesc urechile. Sunt subiecte cu care
lumea a înţeles că merge la sigur: minorităţi, mediu, încălzire globală, murim,
trebuie să ne salvăm! Acum este la modă un tip de cercetare antropologică
foarte aplicată şi pe problema corporaţiilor. De exemplu: „Etica corporatistă.
Studiu de caz OMV Petromidia“. Eu nu zic că nu este important, nu este
interesant, dar când eu am gândit acest institut, nu m-am gândit că îl fac ca
să facem tipul acesta de… mă gândeam la alte chestii, vă spun. Când vine câte
unul care propune un subiect „Romantismul francez în deceniul VI“ măresc eu
pupila şi ciulesc urechile. Sunt melancolic: „Uite, mă, unul care încă mai
crede în aşa ceva!” Deci se întâmplă o mutaţie care nu este nici măcar
autentică pentrru că
este circumstanţială şi este strategică.
este circumstanţială şi este strategică.
Este dictată de piaţă.
Exact.
Asta se întâmplă şi în presă. Genul de subiecte pe care le
citiţi, să ştiţi că oamenii, ziariştii simpli, nu le fac de bună voie. Asta li
se cere.
Sigur. Apropo de discriminările pozitive, e un filosof
american care a văzut foarte bine, şi bine că este american că ne putem spăla
pe mâini şi putem să-l cităm pe el. Spune: „Domnule, până unde se poate merge
cu principiul discriminării pozitive? De pildă, dacă la un concurs de crainic
de televiziune vine unul care arată bine şi unul care este chior, obez şi
bâlbâit, corectitudinea politică îmi spune că nu-i frumos să fac o vină din
faptul că omul este chior, obez şi bâlbâit. Şi înclin să-l aleg pe acela; dacă
vine un prost şi un deştept, mai curând îl aleg pe prost pentru că deşteptul
reuşeşte, dar prostul e dezavantajat din plecare“. Ideea asta că până la urmă
discriminarea pozitivă se substituie dreptăţii, se substituie raţionalităţii.
Ca orice sistem, şi corectitudinea politică are tendinţa să
devină autoritară, totalitară.
Sigur. Acestea au fost deja exemple extreme, dar deja apare tipul acesta de gândire. Până la un punct, pe noi, ăştia din Est, ne-a avantajat, eu ştiu discuţii în instituţii universitare din Vest în care se spune „Mă, ştii ce e? Nu avem niciun croat!“, atunci se ia repede un croat, de obicei un croat care se ocupă de obicei de naţionalismul sârb. Dacă e un croat care se ocupă de arheologia Croaţiei şi de nişte lucruri găsite într-o săpătură în secolul IX nu este interesant. Deci până într-un punct ne-au avantajat, aşa au ajuns unii de-ai noştri să circule prin universităţi străine. Vorbeam la un moment dat despre firesc, pierdem firescul, există totuşi un firesc al evaluării, un firesc al judecăţii, nu trebuie să ne sucim, să ne schimonosim cu totul, să ne întoarcem pe dos ca să intrăm în ordine. Vom vedea în 2030 unde o să ne aflăm.
Sigur. Acestea au fost deja exemple extreme, dar deja apare tipul acesta de gândire. Până la un punct, pe noi, ăştia din Est, ne-a avantajat, eu ştiu discuţii în instituţii universitare din Vest în care se spune „Mă, ştii ce e? Nu avem niciun croat!“, atunci se ia repede un croat, de obicei un croat care se ocupă de obicei de naţionalismul sârb. Dacă e un croat care se ocupă de arheologia Croaţiei şi de nişte lucruri găsite într-o săpătură în secolul IX nu este interesant. Deci până într-un punct ne-au avantajat, aşa au ajuns unii de-ai noştri să circule prin universităţi străine. Vorbeam la un moment dat despre firesc, pierdem firescul, există totuşi un firesc al evaluării, un firesc al judecăţii, nu trebuie să ne sucim, să ne schimonosim cu totul, să ne întoarcem pe dos ca să intrăm în ordine. Vom vedea în 2030 unde o să ne aflăm.
Băgăm votul obligatoriu până atunci, în România?
Dacă mă întrebaţi pe mine, da. Pentru că într-o ţară ca
România e bine ca omul să fie constrâns, nu cu pedepse dramatice, să-şi spună
părerea. Dacă la belgieni nu este nedemocratic şi a fost acceptat, o fi
bine şi la noi. De ce? Pentru că adepţii oamenilor de proastă calitate sunt
fanatici, în vreme ce oamenii normali, nu se duc.
Au o dilemă.
Au dileme. Şi atunci îl avem parlamentar european pe Gigi
Becali. Care nu ştie nicio limbă.
Nu îl mai avem, e parlamentar român. Acum e fugit în Dubai
(n.r. – interviul a avut loc luni, 11 februarie).
Bun, şi acum e fugit şi cică vine astă-seară după ce
se dă verdictul cu puşcăria, dacă verdictul este negativ, nu mai vine. Un
parlamentar român adevărat, membru PNL, sigur.
Chiar cu pretenţii de a deveni cândva preşedintele
partidului. Aspiraţiile sunt înalte.
Păi sigur. Nu vreau să spun lucruri groteşti, dar aveam momente când Gigi Becali mi se părea mai bun decât Crin Antonescu, pentru că este mai transparent, nu că ar fi foarte obscur Crin Antonescu, dar cu ăsta măcar ştii cu cine ai de-a face, ştii ce vrea, o spune răspicat şi agresiv. Pe când dincolo e un mic ambalaj demagogic sub care se află lucruri rudimentare. ;
Păi sigur. Nu vreau să spun lucruri groteşti, dar aveam momente când Gigi Becali mi se părea mai bun decât Crin Antonescu, pentru că este mai transparent, nu că ar fi foarte obscur Crin Antonescu, dar cu ăsta măcar ştii cu cine ai de-a face, ştii ce vrea, o spune răspicat şi agresiv. Pe când dincolo e un mic ambalaj demagogic sub care se află lucruri rudimentare. ;
Schimbăm şi Imnul?
Eu am pledat pentru asta. Mi s-a reproşat atunci deja, şi de
oameni apropiaţi, că totuşi este un imn prestigios. Da, dar eu nu cred că un
imn în care ne asumăm postura de „adormiţi“ este un imn mobilizator. Acela s-a
născut în anumite împrejurări, avea sensul lui, sunt de acord să fie cântat,
dar e ridicol să te simţi reprezentat de un poem în care eşti victimă
permanentă, în care eşti într-o stare de moţăială permanentă şi în general vrei
ajutor.
Există vreo persoană în spaţiul public românesc pe care o vedeţi
demnă să devină preşedinte al României? Pe cine aţi vedea în acest rol,
în 2014, la alegeri?
Sunt mai mulţi care sunt plauzibili, probabil. Dar nu aş
vrea să anticipez cu vreun nume, că fac un rău. Dacă spun un nume acum, cine
ştie ce necazuri îi fac celui pe care îl propun. N-aş spune că am o
opţiune definitivă şi unilaterală, dar stăm aşa de prost la nivelul
candidaţilor, încât îmi vine să spun: orice om cât de cât normal, cât de cât
educat şi care ştie două limbi străine e bun. Şi care nu este foarte
corupt, totuşi. Aş vrea să fim şi noi o dată reprezentaţi de un domn. De un
domn adevărat. Cu maniere, cu zâmbetul adecvat în situaţii adecvate, cu
sobrietate când e cazul, cu capacitatea de a întreţine o conversaţie.
Sunteţi incorect politic, poate de o doamnă.
Poate de o doamnă, sunt de acord! Am văzut unele propuneri
în ultima lună care mie mi s-au părut plauzibile. Ar fi grozav, numai că eu mă
îndoiesc că românii sunt destul de copţi ca să voteze preşedinte o
doamnă. Ar fi un eveniment, ar fi o schimbare de mentalitate, nu cred că
va fi uşor, dar nu ar fi rău deloc. După ce am avut un concentrat de
virilitate, cum e Traian Băsescu, o patină feminină la vârf n-ar fi rea.
Sursa: adevarul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu