Andrei Pleşu: Nu ştiu dacă aţi observat un
lucru: multor oameni le e jenă să vorbească în public, se ruşinează să apară în
public cu un discurs în faţa unor ascultători. De scris, nu se ruşinează
nimeni. E o dezinhibiţie totală, fiecare se crede suficient de acoperit pe
toate planurile să intre în acest dialog scris. E plin de scriitori în România,
şi poeţi, şi prozatori, şi filosofi, iar blogul a devenit un fel de aspirator
al tuturor veleităţilor. Nu înseamnă că nu sunt acolo şi condeie bune şi opinii
interesante, dar e şi un fel de babilonie, un fel de dezlănţuire arbitrară,
fără nicio regulă. Singurele reguli oarecum cunoscute sunt: să nu fie
vulgarităţi, să nu fie expresii prea tari etc. Dar nici astea nu se respectă.
În general, nu există reguli, nimeni nu spune: „Cei care nu ştiu gramatică,
să nu se apuce de scris.” Nu poţi scrie „mam (sic!) supărat pe
Shakespeare”, nu merge. Trebuie măcar atât să ai ca acoperire când intri
pe teritoriul literei scrise, măcar o cratimă.
Faptul că regulile sunt
suspendate (în afara unora foarte simple), creează o atracţie, şi în acelaşi
timp o inflaţie care sunt cu mai multe tăişuri, cum spuneam. Oricum, am să mai
reflectez dacă, într-un fel sau altul, măcar din când în când, în loc de
articol, să dau şi unele răspunsuri unora dintre forumişti.
Cum găsiţi forumiştii? S-au mai civilizat? Că ultima
dată eraţi destul de supărat pe ei. Acum s-au introdus totuşi nişte minime
reguli de identificare.
În mod categoric la adevarul.ro lucrurile stau mai bine.
Depinde foarte mult de manageriatul site-ului, din câte îmi dau seama. Depinde
şi de orientarea publicaţiei. De pildă, la Hotnews, dacă te uiţi pe
forum, lucrurile sunt foarte curate, chiar dacă nu sunt unanime în opinie; dar,
nu există mârlănii. Nu pot să cred că acolo nu se trimit tot felul de
lucruri, dar înţeleg că există o rigoare managerială, asta se întâmplă şi în
ţările civilizate, şi anume, nu vezi pe niciun blog, pe niciun forum la un
articol din marea presă occidentală prezenţe de tipul celor care aici te
stupefiază. Mă indispune, nu pentru că mă sperii, mă indispune pentru că mi se
pare că difuzarea acestui tip de limbaj, într-un număr atât de mare de
cititori, strică sufletele. Vorba lui Socrate, într-unul din
dialogurile platoniciene, în care spune „cuvintele strică sufletele”,
sunt otrăvuri, cu cuvintele poţi să vindeci şi poţi să omori. Aş fi foarte
bucuros dacă în ideea de blog, ar apărea şi acest scrupul al respectului pentru
cuvânt, care e o armă foarte periculoasă. Nu poate oricine, sub orice motiv, să
intre în arena asta şi să se joace cu cianura cuvântului, fără să se gândească
la efecte.
V-aţi gândit să intraţi şi în reţelele sociale, pe
Facebook, pe Twitter?
Nu, evit asta, vă spun foarte cinstit, pentru că sunt
cronofage, dacă intri, pe urmă nu mai ieşi, iar timpul meu e din ce în ce mai
măsurat, nu mai pot să mă joc foarte mult cu orele, şi aşa pierd destul
timp. Am auzit că există proceduri să ţi se facă o pagină de Facebook
fără participarea ta, şi am auzit că există aşa ceva şi nu ştiu cum te poţi
opune la asemenea lucru, lumea se sminteşte, nu mai ştie care este adevăratul
posesor. Am scris odată într-un articol „Atenţie, nu sunt eu”,
dar cine citeşte un articol? Nu, nu am intrat şi nici nu m-aş grăbi să
intru, pentru că nu mai pot să îmi schimb ritmul, stilul şi proiectele.
Cât vă ia să scrieţi un articol de gazetă, de ziar?
De obicei, îl scriu în weekend şi dacă am subiectul, într-un
ceas - un ceas şi jumate îl scriu. Dacă nu am subiectul, atunci e o problemă,
şi mi se întâmplă să nu mai am subiecte, adică să îmi pun întrebarea despre ce
scriu şi căutarea răspunsului să dureze mai mult decât scrierea articolului,
pentru că nici nu vreau să multiplic la nesfârşit comentariile la acelaşi
subiect de care e plină toată presa. Cât o să tot scrii despre incinerare, sau
despre cum se bate primul-ministru cu preşedintele? Te plictiseşti, oamenii
ăştia, printre altele, ar trebui să vadă ce previzibili sunt şi câtă
plictiseală este în această aparentă vitalitate, energie politică. De fapt, e
adormitor. Ştii dinainte ce o să spună fiecare, ştii dinainte pe ce linie
evoluează fiecare.
Prin urmare, nu pot să fac asta, să aleg un subiect
hiperfrecventat, mă plictisesc şi eu să o fac, dar, pe de altă parte, dacă mă
duc într-o zonă complet personală, adică dacă mă întorc la temele mele de
reflecţie, mă ceartă bloggerii şi îmi spun „Te duci în turnul matale de fildeş,
când noi avem probleme de pensii.” Dar mă ceartă şi invers. Mă duc
în zona concretă, imediată, actuală şi mi se spune „Vezi de Kant al
dumitale!” Deci, la un nivel atât de mare de cititori, cum oferă
blogurile, forumurile, nu ai cum să nu greşeşti, oricum enervezi pe cineva.
Dar în sens invers, găsiţi că sunt suficient de mulţi
oameni care nu au ce să caute pe bloguri?
Da, foarte cinstit. Eu sunt de acord că o gazetă, respectiv un blog, trebuie să fie disponibilă faţă de talente noi. Nu poţi să învârţi mereu în ceaun aceleaşi câteva nume, e mult mai sănătos şi stimulator să pescuieşti, să aduci în faţă oameni cărora să le dai o şansă.
Da, foarte cinstit. Eu sunt de acord că o gazetă, respectiv un blog, trebuie să fie disponibilă faţă de talente noi. Nu poţi să învârţi mereu în ceaun aceleaşi câteva nume, e mult mai sănătos şi stimulator să pescuieşti, să aduci în faţă oameni cărora să le dai o şansă.
La „Dilema” există deja câţiva tineri care au început
pur şi simplu prin a trimite o scrisoare, câteva comentarii încă din liceu. E
cazul lui Marius Chivu, de pildă, pe care l-am simţit plauzibil. Dar
trebuie să fie ceva acolo, adică să fie cineva care să scrie neobişnuit de
bine, percutant, expresiv, cuceritor într-un fel sau altul, provocator, ori
care are o idee neobişnuită, dar lucrul ăsta nu se întâmplă foarte des cu mulţi
dintre cei pe care îi văd preluaţi pe forum, care scriu mediocru, au idei
previzibile sau colorate de un angajament, de o pre-opţiune, şi vin acolo
cu o teză şi de obicei, o teză oarecare, banală, pe care o împărtăşesc o
mulţime de alţi inşi. Deci, sunt pentru noutate, pentru racolare, cu condiţia
să existe criterii. Dacă luăm aşa –„Ne trebuie şi un tânăr!"-
asta nu e suficient. Sau „ne trebuie un necunoscut”. Da, dar necunoscutul
trebuie să mă agaţe cu ceva, să mă tragă după el, altfel îl smintesc şi pe el
pentru că îi dau prematur şi fără temei sentimentul că e deja în lumea bună.
Asta strică, dacă e prea devreme.
Personal, mediatizarea v-a făcut mai mult bine sau mai
mult rău?
Nu am să fiu ipocrit să spun că nu-mi face plăcere să văd că
mă mai ştie lumea. Până acum nu am păţit-o cum a păţit-o, din păcate, Horia
Patapievici, pe care Antena 3 a reuşit, ca un profesionist oficiu de
discreditare, să îl toarne într-un portret indigerabil, aşa încât i se întâmplă
să fie abordat pe stradă cu duşmănie. Nu am păţit asta până acum, încă.
Am şi efecte inocente ale notorietăţii, pot să vă dau cu titlu
anecdotic, unul: m-a oprit o doamnă, înainte de decembrie, o doamnă mai în
vârstă, şi mi-a zis: „Domnul Pleşu, eu am mare încredere în dumneavoastră.
V-am văzut la televizor, spuneţi-mi şi mie, vine sau nu vine sfârşitul lumii?”
Şi am răspuns prompt: „Nu.” „Dumnezeu să vă dea sănătate!”.
Deci am făcut un om fericit. Există, desigur, şi dezavantajele notorietăţii,
pentru că îţi pierzi singurătatea bună şi viaţa privată. Tot timpul eşti
susceptibil de abordare, mai ales într-o ţară ca România. În Suedia, chiar dacă
eşti celebru, nu te agaţă nimeni pe stradă să îţi spună o opinie. La noi,
există această tendinţă. Te duci la aeroport şi vine cineva şi îţi spune:
„Să ştiţi că chestia cu irigaţiile nu e în regulă, trebuie făcut ceva!”
România are un popor cu idei, vital, care vrea să comunice. Şi pentru genul
ăsta de auditoriu, notorietatea e uneori dificilă. Altceva mă deranjează mai
mult, nu atât abordări pe stradă, mă deranjează ce mi se atribuie în exces.
Există mentalitatea asta că un om public poate rezolva lucruri, mult mai multe
decât un om obişnuit şi e competent în foarte multe lucruri.
Eu primesc săptămânal sute de pagini de citit. De la poezie şi
proză, până la proiecte de reformă a agriculturii, până la idei de politică
externă, primesc telefoane, asistenta mea de aici e uneori copleşită de tot
felul de personaje care vor neapărat să discutăm între patru ochi probleme
esenţiale. Asta e foarte obositor, eu nu fac faţă la atâta bunvoinţă. De pildă.
oamenii care vor să îi citesc. Păi eu nu mai citesc ce vreau eu, nu am
timp să citesc ce am eu chef. Noica avea, săracul, - nu fac nici o comparaţie,
era mult mai asaltat şi avea altă anvergură – dar avea munţi de manuscrise
ample de citit şi răspunsul era: „Dragă, mai am 724 de zile de trăit. Eşti
sigur că pot să îţi dau dumitale, din astea, cinci zile?” Am şi eu micile
mele planuri, mai am şi eu restanţele mele. Înţeleg nevoia oamenilor de a avea
confirmări, de a avea dialog, dar tu te afli singur în faţa unei puzderii care
e frustrată dacă refuzi. Asta este, astea sunt dezavantajele.
Intraţi pe adevarul.ro şi aţi văzut că au avut loc
câteva dezbateri pe tema Bisericii, bugetul primit de Biserică. Care este
părerea dumneavoastră?
Vă spun imediat. Dacă îmi daţi voie, revin la punctul de
dinainte. Mai e un dezavantaj la anumite forme de notorietate. Dacă scrii o
carte despre parabolele lui Iisus, de pildă, există riscul să fii tratat ca
unul care are soluţii, care a ajuns la o înţelepciune şi poate fi întrebat „Ce
mă sfătuiţi? Am un frate cam isteric, cum pot eu să mă port cu el?” Asta
devine periculos, pentru că, o spun fără niciun fel de cochetărie, eu nu am
soluţii. Eu caut, caut şi eu soluţii. În căutarea asta, dau peste texte, dau
peste idei, mă străduiesc să le limpezesc, să iau ce îmi poate folosi mie şi
altora, dar ideea că eu deja sunt într-un jilţ al reţetelor garantate e o idee
falsă.
În România, nu există, la nivelul intelectualităţii laice,
deprinderea de a vorbi pe subiecte legate de credinţă . Un intelectual laic
care scrie „Despre îngeri” sau despre parabole sună ciudat, chiar între colegii
lui. „Hai, măi, ce te-a apucat? Suntem în secolul XXI!” În alte ţări, în
Occidentul ăsta de care zicem că e secularizat, că e terminat, că noi suntem pe
mari culmi de spiritualitate, acolo e plin de scriitori laici care scriu pe
temele astea şi a fost aşa de la Pascal încoace, dacă mă gândesc la Franţa, de
pildă. La noi, această deprindere nu există. Nici intelectualii laici nu prea
au întrebările astea şi dacă le au sunt priviţi chiorâş, nici teologia,
respectiv profesorii de la facultăţile de teologie, preoţii, nu sunt prea
fericiţi să vadă că vine unul din afară şi se pronunţă în ograda lui.
În schimb, ce se dezbate la noi e Biserica, nu religia, nu
credinţa, nu marile întrebări pe care le subîntinde problematica credinţei:
care e sensul vietii, ce e răul?, ce e suferinţa?, nu. Instituţia. Şi nu
Biserica în sensul ei originar, care era sensul comunităţii pornite
într-o căutare care câştigă prin faptul comunitar însuşi. Ci: „De unde au ăştia
banii?”, „Cam câţi bani au ăştia?”, „Ce-i cu chestia asta?”. E un fel de veghe
civică în care Biserica arată ca un ONG, care face unele greşeli. Eu ştiu
foarte bine că Biserica, la rândul ei, face destule nefăcute şi nu înţelege să
aibă o prezenţă care să impună în alt fel decât pe linia unei autorităţi
anchilozate. Deci, eu văd o simetrie între cei care neglijează problematica
credinţei, pe de o parte, şi Biserica, care îşi neglijează propriul ei statut
de partea cealaltă. A alege din toată problematica acestei sfere cu o
veche tradiţie, care este sfera religiosului şi a instituţiei bisericeşti,
strict cele 3-4 chestii care miros a DNA, este ... ce e? Un fel de... te
situa în afara lucrurilor. Or numai, de astea pot să se ocupe unii gazetari,
dar singurul mod în care e prezentă Biserica în dezbaterea publică, nu vorbesc
de postul „Trinitas” unde e o specializare, este această iritare de ordin
contabil.
Este o vulgarizare. Dar asta se aplică şi celorlalte
instituţii. Dacă vorbim de sisteme politice, şi la Parlament se raportează
oamenii la fel.
Sigur că da. La noi, odată cu oamenii de mâna a treia şi a
patra care au invadat totul au apărut şi probleme care sunt probleme anexe,
tratate ca probleme esenţiale. Deci, franjurile devin substanţa. Sigur, trebuie
să vorbim şi de incompatibilităţi, de declaraţii riscate, dar totuşi, tematica
politicului e mult mai serioasă şi mai complicată decât hârjoneala asta
perpetuă.
La noi, la TV, cum să spun, totul se petrece la nivel de
bodegă. Sunt nişte băieţi care se adună, de obicei se înţeleg între ei, mai
cheamă uneori şi pe unul din tabăra cealaltă ca să aibă cui să-i dea capete în
gură şi cu asta s-a terminat. Nu e vorba de dezbateri, e vorba de mici cafteli.
Şi moderatorii sunt fericiţi să asiste la aşa ceva. Caftul e un spectacol,
dezbaterea de idei îţi cere alt tip de atenţie. Ori, cine mai are timp de
altceva când vine seara acasă? Seara acasă vrei să vezi şi tu o fetiţă care
dansează pe lângă un manelist, o vedetă care spune cum a fost pupată prima oară
când era mică şi doi politicieni care se strâng de gât până le ies ochii.
Sursa: adevarul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu