Curînd, toată partea de miazăzi-apus, locuită
de leşi, ajunse pradă spaimei. Pretutindeni se răspîndi aceeaşi veste:
„Zaporojenii!... S-au ivit zaporojenii!...” Şi toţi cei ce erau în stare să-şi
pună la adăpost viaţa, şi-o puneau. Toată suflarea omenească se ridică de-ndată
şi se împrăştie unde văzu cu ochii, după obiceiul acelui veac lipsit de
orînduire temeinică şi de grija zilei de mîine, cînd omul nu-şi dura nici
cetăţi, nici castele, ci se mulţumea doar cu un lăcaş vremelnic de paie,
zicîndu-şi: „Ce să mai irosesc muncă şi bani pe căsuţă, dacă tătarii tot au să
mi-o facă una cu pămîntul, cînd or năvăli peste noi!“
Toţi erau în mare
fierbere: unii îşi schimbau plugul şi boii pe un cal şi o puşcă şi se duceau pe
la polcuri, alţii se ascundeau, punîndu-şi la adăpost vitele şi luînd cu ei în
pribegie tot ce se putea lua. Ici-colo se întîlneau pe drum dintre aceia care
întîmpinau oaspeţii cu arma în mînă, dar cei mai mulţi fugeau din vreme la apropierea
lor. Toţi ştiau că e greu să ai de-a face cu acea mulţime neînfrînată şi gata
de luptă, cunoscută sub numele de oaste zaporojană, care, sub înfăţişarea
neorînduielii ei samavolnice, avea o alcătuire atît de bine chibzuită cînd era
vorba de fapte de arme. Călăreţii înaintau fără să-şi istovească sau să-şi
înfierbinte caii; pedestraşii mergeau treji în urma carelor, şi toată tabăra
umbla numai noaptea, odihnindu-se în timpul zilei pe întinderi nelocuite,
departe de sate, sau prin păduri, încă destul de numeroase pe-atunci. In faţa
armatei mergeau iscoade şi olăcari, trimişi anume înainte pentru a afla şi a
iscodi cum stau lucrurile. Foarte adeseori cazacii răsăreau ca din pămînt
tocmai acolo unde erau mai puţin aşteptaţi şi atunci totul îşi lua rămas bun de
la viaţă. Satele erau mistuite de foc; caii şi vitele care nu puteau fi luate
de oştire, erau ucise pe loc. Părea că oastea zaporojană petrece mult mai
vîrtos decît îşi vede de înaintarea ei războinică. Şi azi ni se ridică părul
măciucă la auzul neînchipuitelor cruzimi pe care le săvîrşeau zaporojenii în
veacul acela pe jumătate sălbatic: prunci căsăpiţi, femei cu sînii tăiaţi,
prizonieri lăsaţi în libertate cu picioarele jupuite de piele pînă la genunchi
— într-un cuvînt, cazacii plăteau cu vîrf şi îndesat datoriile trecutului.
Stareţul unei mînăstiri, auzind de apropierea lor, le trimise înainte doi
monahi, cu poruncă să le spună că ei nu se poartă cum se cuvine, că între
cazaci şi ocîrmuire domneşte o înţelegere şi că zaporojenii calcă îndatoririle
pe care le au faţă de rigă şi odată cu aceasta şi drepturile poporului.
—
Spune-i
episcopului tău, din partea mea şi a tuturor zaporojenilor, îi răspunse
hatmanul oştirii, să fie fără grijă! Cazacii nu fac deocamdată altceva decît să
aprindă şi să-şi aţîţe lulelele!
Nu trecu mult după aceea şi falnica mînăstire
fu cuprinsă de o mare de flăcări mistuitoare, şi printre valurile ei
dezlănţuite priveau pline de dojană uriaşele ei ferestre gotice. Cete numeroase
de călugări, jidovi şi femei pornite în pribegie sporeau numărul locuitorilor
din acele oraşe unde se întrezărea chiar numai o licărire de nădejde în
ajutorul unei garnizoane sau a miliţiei orăşeneşti. Sprijinul întîrziat trimis
uneori de ocîrmuire şi alcătuit din pîlcuri mici de armată, fie că nu putea
să-i găsească pe cazaci, fie că se lăsa cuprins de spaimă la vederea lor şi le
întorcea spatele la cea dintîi întîlnire, iar ostaşii fugeau mîncînd pămîntul,
pe caii lor iuţi. Se întîmpla uneori ca mulţi comandanţi de armată din slujba
craiului, care se acoperiseră de faimă în alte războaie, să-şi unească puterile
şi să se ridice laolaltă întru stăvilirea zaporojenilor. In astfel de împrejurări îşi cercau norocul cazacii tineri, care se
ţineau departe de tîlhării, nu umblau după jaf şi nu se măsurau cu duşmanii
neputincioşi, dar ardeau de nerăbdare să-şi arate dibăcia în faţa celor
vîrstnici, încăierîndu-se fiecare cu cîte unul din leşii semeţi ce călăreau
ţanţoşi pe armăsarii lor de foc, fluturîndu-şi în vînt mînecile largi ale
dolmanelor. Ce ucenicie plină de desfătare! Mulţi dintre ei se şi aleseră cu dichisuri
de cai, puşti şi săbii scumpe. Nu trecu bine o lună şi puii de altădată, cărora
abia le dădeau tuleiele, se schimbară cu totul şi se prefăcură în bărbaţi.
Feţele lor, în trăsăturile cărora se întrezărea pînă acum un fel de blîndeţe
tinerească, căpătară o pecete de asprime şi putere. Cît despre bătrînul Taras,
inima îi creştea de bucurie cînd vedea că amîndoi fiii lui ajunseseră în
rîndul celor mai destoinici. Lui Ostap părea că ursita însăşi îi hărăzise o
viaţă plină de vitejii şi izbînzi, pe calea anevoioasă a faptelor de arme.
Nu-şi pierdea niciodată sîngele rece, niciodată nu se simţea descumpănit, ci
dimpotrivă, cu o stăpînire de sine aproape nefirească pentru un tînăr de
douăzeci şi doi de ani, ştia să cîntărească într-o singură clipă primejdia în
care se afla, precum şi, îndeobşte, starea lucrurilor, găsind mijlocul de a se
feri de acea primejdie, dar a se feri numai şi numai cu gîndul de a o birui
îndată după aceea, cît mai temeinic. Mişcările lui aveau acum o hotărîre pe
care numai încercarea le-o poate da şi purtau în ele semnul neîndoielnic al
unei viitoare căpetenii de cazaci. Statura lui falnică şi însuşirile lui ostăşeşti
dobîndiseră ceva din puterea şi înfăţişarea unui leu.
—
O,
da! Ostap o să ajungă într-o zi o căpetenie destoinică de polcuri, zicea bătrînul
Taras. Pe legea mea că o să fie un straşnic paladin, mai ceva decît taică-său!
Andrii se cufundase şi el cu totul în
muzica încîntătoare a gloanţelor şi a săbiilor. El nu ştia ce înseamnă să
cîntăreşti, să chibzuieşti sau să socoţi dinainte puterile tale sau ale
vrăjmaşului. El vedea în luptă o încîntare şi o desfătare nebună, ceva ca un
fel de beţie, în clipa cînd minţile se înfierbîntă, privirile se împăienjenesc
şi se tulbură, capetele se rostogolesc de pe umeri, caii se prăbuşesc cu zgomot
la pămînt,
iar el
zboară
ca ameţit de băutură,
de şuierul gloanţelor şi strălucirea paloşelor, împarte lovituri în dreapta şi
în stînga şi nu le simte pe cele primite. De multe ori rămînea Taras uluit
văzind cum Andrii, mînat doar de înflăcărarea lui nestăvilită, se încumeta la
isprăvi pe care nu le-ar fi făcut niciodată un oştean socotit şi cu sînge rece,
şi cum, purtat de avîntul lui, săvîrşea adevărate minuni, care lăsau cu gura
căscată şi pe bătrînii cazaci căliţi în lupte. Taras se minuna şi zicea:
— Şi
ăsta-i un oştean destoinic! Feri-l-ar Dumnezeu de sabia duşmană! Nu-i ca Ostap,
dar de vrednic, e vrednic!
...Şi iată că oştirea căzăcească se hotărî să meargă drept
asupra oraşului Dubno, unde se zicea că visteria e plină şi că-s mulţi
tîrgoveţi avuţi. Într-o zi şi jumătate străbătură calea pînă acolo şi se iviră
în faţa oraşului. Locuitorii din Dubno luară hotărîrea să se apere pînă la cea
din urmă picătură de sînge şi îşi vădiră dorinţa să moară mai degrabă în pieţe
şi pe uliţi, la intrarea caselor, decît să-i lase pe vrăjmaşi să le calce
pragurile. Oraşul era împrejmuit de un val înalt de pămînt; acolo unde valul
era ceva mai jos, se întrezărea cîte un zid de piatră al vreunei case ce slujea
drept întăritură sau cîte o ulucă de stejar. Garnizoana era puternică şi
simţea pe deplin toată însemnătatea menirii ei. La început, zaporojenii se avîntară pe
negîndite înspre val, dar fură întîmpinaţi de o ploaie de mitralii. Tîrgoveţii
şi orăşenii nu vroiau nici ei, pesemne, să stea cu mîinile în sîn şi se
grămădiseră cu toţii pe meterez. In ochii lor se vedea o hotărîre
deznădăjduită de a se împotrivi; femeile luau şi ele parte la apărare; zaporojenii
se treziră împroşcaţi cu pietre, poloboace, oale, apă clocotită şi saci cu
nisip, care le luau vederea. Cazacilor nu le plăcea de fel să lupte împotriva
cetăţilor întărite; nu prea erau meşteri la împresurări. Hatmanul oştirii dădu
poruncă de retragere şi zise:
— Nu-i
nimic, fraţi cazaci! Acum dăm înapoi, dar ce-i cu asta? Să nu fiu eu bun
creştin, ci tătar spurcat, dacă măcar vreunul din cei din oraş o să ne scape
teafăr! N-au decît să crape cu toţii de foame, cîinii afurisiţi!
Oştirea se retrase de pe val, împresură
strîns tot oraşul, şi ca să-şi mai treacă de urît pînă una-alta, începu să
pustiască împrejurimile, să pună foc satelor, căpiţelor de grîu rămase în
cîmp şi să-şi slobozească hergheliile pe holdele neatinse încă de seceră, unde
se legănau ca într-adins spicele grele, rodul neobişnuit de bogat care
răsplătise în acel an truda plugarilor. Orăşenii priveau cu spaimă cum se duce
hrana lor de toate zilele. Iar cazacii, după ce împrejmuiră oraşul de două ori
cu cîte
un brîu de căruţe, se rostuiră la fel ca în Seci, pe polcuri, şi acum îşi fumau luleaua,
schimbau între ei armele dobîndite în luptă, săreau capra, jucau de-a cine
pierde, cine cîştigă, şi aruncau căutături ucigător de nepăsătoare spre oraşul
împresurat. Noaptea se aprindeau focuri şi bucătarii tuturor curenelor fierbeau
terci în ceaune uriaşe de aramă. Pînă la revărsatul zorilor, străji neadormite
rămîneau de veghe lîngă focuri. Dar nu trecu mult şi zaporojenilor începu să li
se urască de atîta tihnă şi trezie, neîntrerupte de vreo faptă de arme.
Hatmanul oştirii dădu chiar poruncă să se împartă cazacilor de două ori mai
mult vinaţ decît pînă atunci, lucru îngăduit de datina oştirii, pe timpul cînd
nu se întîmpla să fie încăierări grele ori drumuri istovitoare. Tinerilor, şi
mai cu osebire celor doi feciori ai lui Taras Bulba nu le era pe plac o asemenea
viaţă. Andrii era cuprins de urît, şi nu ascundea asta.
— Minte
necugetată ce eşti, îi spunea Taras. Rabdă, cazace, c-ai să ajungi hatman!
Nu-i numai acela ostaş destoinic care nu-şi pierde cumpătul într-o luptă grea,
ci mai cu seamă acela care nu se lasă pradă urîtului chiar cînd stă degeaba,
care ştie să îndure orice, fără să crîcnească şi care pînă la urmă face tot
numai ce ştie el!
Dar poate oare un tînăr înflăcărat să împărtăşească părerile
unui bătrîn? Alta e firea fiecăruia dintre ei şi cu alţi ochi privesc ei
acelaşi lucru.
In vremea asta sosi şi polcul lui Taras, adus de Tovkaci,
însoţit de alţi doi esauli, de pisar şi de alte cinuri ale polcului; se adunaseră
cu totul peste patru mii de cazaci. În rîndurile lor erau mulţi volintiri, care
se ridicaseră minaţi numai de voia lor, fără să fie chemaţi de cineva, de
îndată ce auziseră despre ce e vorba. Esaulii aduseseră cu ei binecuvîntarea
trimisă feciorilor lui Taras de bătrîna lor mamă şi cîte o iconiţă din lemn de
chiparos, luate de dînsa de la mînăstirea Mejogorski din Kiev. Amîndoi fraţii
îşi puseră la gît iconiţele sfinte şi fără să vrea căzură pe gînduri,
amintindu-şi de măicuţa lor. Ce le hărăzea oare binecuvîntarea ei? Biruinţă
asupra vrăjmaşului şi apoi o întoarcere veselă în patrie, încărcaţi de prăzi
bogate şi slavă, spre veşnica preamărire a banduriştilor, ori...? Dar
necunoscute sunt căile viitorului, care se ridică în faţa omului aidoma negurii
de toamnă ce se înalţă din mlaştini. Nebuneşte zboară prin această negură, în
sus şi-n jos, păsări purtate de bătăile repezi ale aripilor, fără să se vadă
între ele: porumbiţa nu vede uliul, iar uliul nu vede porumbiţa şi niciuna
dintre ele nu ştie cît de departe zboară de pieirea ei...
Într-un tîrziu, Ostap se apucă iar de
treabă, îndreptîndu-se înspre locul de aşezare al polcurilor. Dar Andrii
simţea, fără să ştie nici el de ce, un fel de apăsare pe inimă. Cazacii
sfîrşiseră cina; seara se stinsese de mult; o noapte de iulie nemărginit de frumoasă
stăpînea stihiile. Dar Andrii nu se încumeta să se întoarcă la polcul său, nici
să se culce; căta întruna, fără să vrea, la măreaţa privelişte din faţa lui.
Tăriile înalte ale cerului sclipeau de licărul fără număr al stelelor cu lumina
lor şovăielnică şi tăioasă. Pînă hăt departe în cîmp se întindeau care risipite
în neorînduială; de ele atîrnau căldări murdare de dohot, iar înăuntrul carelor
erau grămădite bunuri şi merinde luate de la vrăjmaşi. Pe lîngă care, sub ele
sau ceva mai depărtişor, erau întinşi pe iarbă zaporojenii. Dormeau cu toţii,
trîntiţi parcă anume pentru a fi zugrăviţi pe pînză: unul cu o legăturică sau o
cuşmă sub cap, altul folosind în loc de pernă şoldul aproapelui său... Dar
sabia, puşca, luleaua scurtă cu zorzoane de aramă, cu cui de fier pentru curăţat
şi cu amnar erau fără greş asupra fiecăruia dintr-înşii. Boii mari şi grei se
culcaseră aşijderea cu picioarele strînse sub ei, ca nişte grămezi albicioase
şi aduceau de departe cu nişte pietroaie sure aruncate la întîmplare pe cîte
un loc mai povîrnit. De pretutindeni din iarbă se ridica sforăitul gros al
oştenilor adormiţi, la care răspundea din stepă nechezatul răsunător al
armăsarilor, scoşi din fire din pricina piedicilor de la picioare. Apoi, pe
nesimţite o altă privelişte, măreaţă şi totodată înspăimîntătoare îşi adăuga
culorile la frumuseţea de negrăit a nopţii de iulie: erau vîlvătăile roşietice
ale împrejurimilor oraşului, mistuite de foc. Ici — flăcările se înălţau
măreţe şi liniştite, aşternîndu-se frumos pe cer; colo — dînd în calea lor de
vreo piedică uşor de mistuit, se învolburau dintr-o dată ca un vîrtej,
şuierînd şi repezindu-se în sus pînă la stele, unde şuviţele lor desprinse din
trupul pojarului se stingeau hăt departe, în cer... Dincoace se zărea cîte o
mînăstire neagră, pîrjolită mai demult, ce se înălţa aspră şi ameninţătoare ca
un călugăr cartusian(1), vădindu-şi la fiecare străfulgerare de lumină măreţia
mohorîtă. Dincolo ardea cîte o livadă a monahilor. Părea că se aude pînă în
depărtare cum sfîrîie pomii încolăciţi de fumul negru şi cînd, în sfîrşit, flacăra
răzbea biruitoare, strălucirea ei de fosfor sîngerie- liliachie scălda într-o
clipă ciorchinele grele de prune, sau prefăcea în aur roşu perele abia date în
pîrg; o dată cu ele însă lumina şi cîte un leş negru aninat de zidul mînăstirii
sau de ramura vreunui copac. Erau monahii sau bieţii ovrei ce piereau o dată
cu clădirea, mistuiţi de aceeaşi pară. Deasupra vîlvătăilor se roteau în
depărtare păsări ce semănau cu îngrămădiri de cruci negre şi mărunte, presărate
pe o cîm pie de foc. Oraşul împresurat părea că doarme.
Turlele bisericilor, acoperişurile,
gardurile şi zidurile lui se liminau uneori liniştit de văpăile flăcărilor
îndepărtate. Andrii făcu ocolul cazacilor. Focurile în jurul cărora şedeau
străjile erau gata-gata să se stingă, pe cînd străjile moţăiau, sătule de
terciul şi de găluştele cu care se îndopaseră din belşug, după pofta inimii.
Andrii se minună în treacăt de o asemenea nepăsare, zicîndu-şi: „Bine că nu se
află în preajmă vreun duşman puternic şi că n-avem de cine ne teme“. în cele
din urmă se apropie şi el de unul din care, se urcă într-însul şi se lungi cu
faţa în sus şi cu mîinile împreunate sub ceafă, dar nu putu multă vreme să
adoarmă şi rămase cu ochii la cerul larg desfăşurat înaintea lui. Văzduhul era
curat şi limpede. Mulţimea stelelor ce alcătuiau Calea Laptelui şi încingeau
bolta ca un brîu era scăldată toată în lumină. Uneori, Andrii se pierdea pentru
o vreme şi pîcla uşoară a somnului trecător îi întuneca strălucirea cerului;
dar apoi cerul se limpezea din nou şi Andrii îl vedea iar ca înainte.
Cum sta aşa, îi păru deodată că zăreşte o fărîmă de clipă un
chip ciudat, un chip de om. Crezînd că-i doar o plăsmuire a visului care o să
se risipească îndată, deschise larg ochii, dar văzu cu adevărat un obraz supt
şi nespus de chinuit, ce stătea aplecat asupră-i şi-l privea drept în faţă. De
sub năframa întunecată, aruncată în grabă peste cap, ieşeau smocuri lungi de
păr negru ca tăciunele, încîlcit şi neîngrijit. Lucirea neobişnuită a ochilor
şi obrazul galben ca de mort, cu trăsăturile prea ascuţite, l-ar fi făcut pe
oricine să creadă că are în faţa lui o nălucă. Andrii îşi încleştă fără să vrea
mîna pe armă şi rosti repede, cu o voce aproape sugrumată:
— Cine
eşti? De eşti duh necurat, piei din ochii mei! De eşti om în carne şi oase, nu
ţi-ai ales bine timpul de şagă. Te ucid dintr- un singur foc!
Ca
răspuns la vorbele lui, năluca îşi duse degetul la buze; părea că-l roagă din
toată puterea sufletului să tacă. Andrii coborî mîna şi începu să cerceteze
arătarea, cu toată luarea-aminte. Părul lung, gîtul şi pieptul negricios, pe
jumătate dezgolit, îi dădură a înţelege că are în faţa lui o femeie. Dar se
vedea cît colo că nu era de prin partea locului. Chipul ei supt de boală era
smead; pomeţii ieşeau mult în afară din obrajii scofîlciţi. Ochii înguşti se
lungeau în sus spre coadă. Cu cît Andrii privea mai mult chipul ei, cu atît i
se părea că întrezăreşte în trăsăturile lui ceva cunoscut. În cele din urmă nu
mai putu răbda şi întrebă:
—
Cine
eşti? Spune! îmi vine a crede că te-am cunoscut odată, ori poate te-am zărit
numai în treacăt?
—
Acum
doi ani, la Kiev.
—
Acum
doi ani... la Kiev... îngînă Andrii vorbele ei, căutînd în acelaşi timp să
depene în minte tot ce-i mai rămăsese în cap din viaţa lui de bursac. Apoi o
mai privi o dată ţintă şi cu totul pe neaşteptate strigă în gura mare: Eşti
tătăroaica... sluga duducăi, fata voievodului!...
— Ssst!
făcu tătăroaica, împreunîndu-şi mîinile a rugă. Tremura din tot trupul şi căta
cu spaimă în jur, să vadă de nu s-o fi deşteptat vreun cazac, trezit de
strigătul nestăvilit al lui Andrii.
— Spune
odată, cum de eşti aici şi pentru ce? zise Andrii în şoaptă, cu o voce sugrumată
ce se frîngea în orice clipă de marea tulburare lăuntrică. Unde-i duduca? Mai
trăieşte?
—
E
aici, în oraş!
— În
oraş? rosti Andrii, stăpînindu-se cu greu să nu strige iarăşi şi simţi că tot
sîngele îi năvăleşte în inimă. Pentru ce e în oraşul ăsta?
—
Pentru
că şi domnia sa, boierul bătrîn, tot în oraş e. De un an şi jumătate îi voievod
la Dubno.
—
Şi
duduca-i măritată? Haide, vorbeşte odată! Că tare mai eşti nu ştiu cum! Ce
face?...
—
De
două zile n-a luat nimic în gură.
— Cum
aşa?
— Nimeni
din oraş nu mai are de multă vreme nici o fărîmă de pîine. Toţi mănîncă de nu
ştiu cîte zile numai ţărînă.
Andrii rămase încremenit.
— Duduca
te-a văzut de pe meterez, împreună cu zaporojenii tăi. Ea mi-a zis: „Du-te de-i
spune paladinului că de-şi aminteşte de mine, să vină! Iar de nu-şi aminteşte,
să-ţi dea o bucată de pîine pentru mama mea bătrînă, pentru că nu vreau să văd
cum îşi dă sufletul în ochii mei. Mai bine mor eu cea dintîi, iar dînsa după
mine. Să te rogi de el, să-i cazi în genunchi, să-i cuprinzi picioarele. Are şi
el o mamă bătrînă! Să-ţi dea pîinea în sănătatea ei!“
Un noian de simţăminte se deşteptară şi se aprinseră în pieptul
tînăr al cazacului.
—
Dar
cum de ai ajuns aici? Pe unde ai venit?
—
Pe
sub pămînt.
—
E
vreo trecere?
— Este.
— Unde?
— N-ai
să mă dai de gol, voinicule?
— Făgăduiesc
pe sfînta cruce.
— Dacă
te cobori în rîpă şi treci pîrîiaşul, dai de intrarea ei ascunsă în păpuriş.
— Şi
răspunde drept în oraş?
— Drept
în mînăstirea de-acolo.
— Să mergem fără zăbavă, să mergem!
— Dar... în numele lui Hristos şi a sfintei Marii, ia o bucată de
pîine!
— Las’
că iau! Rămîi aici, lîngă car. Sau, mai bine, culcă-te în el. N-o să te vadă nimeni,
dorm toţi! Mă întorc îndată! Şi Andrii se îndreptă spre carele cu
merindea polcului. Inima îi bătea cu putere. Tot trecutul, tot ce fusese pînă
acum înăbuşit de viaţa din tabără, de traiul aspru de ostaş, se ridicase
dintr-odată din adîncurile sufletului său, încercînd întîmplările de azi. Şi
iar se ivi din străfunduri, în faţa ochilor lui, ca din adîncul fără margini al
unei mări, femeia mîndră de odinioară. Ca într-o lucire de fulger văzu voinicul
în amintirea lui braţele ei fermecătoare, ochii minunaţi, buzele surîzînde, părul
castaniu şi des, răspîndit în cîrlionţi peste piept, şi tot trupul ei
feciorelnic, mlădiu, puternic şi armonios. Nu, toate acestea nu erau stinse, nu
muriseră în pieptul lui: se trăseseră doar vremelnic la o parte, lăsînd libertate
altor porniri clocotitoare ale sufletului; dar adesea, foarte adesea chiar,
tulburau somnul adînc al tînărului cazac. În astfel de nopţi se trezea şi
rămînea îndelung cu ochii deschişi, neştiind să-şi tălmăcească pricinile
acestei stări. Acum mergea înainte, dar bătăile inimii lui se înteţeau tot mai
mult, şi numai la gîndul că are s-o vadă iar, îi tremurau genunchii tineri.
Ajuns la căruţe, îşi dădu seama că uitase pentru ce venise acolo. Duse mîna la
frunte şi se frecă îndelung, pentru a-şi aminti ce anume avea de făcut. La
urmă, tresări deodată cu putere, cuprins de spaimă la gîndul că fata poate
moare de foame. Atunci se repezi la căruţă, înşfăcă mai multe pîini negre,
mari, le luă sub braţ, dar numaidecît îi dădu prin minte că hrana aceasta i
s-ar potrivi mai degrabă unui cazac voinic, care se mulţumeşte cu te miri ce,
dar că-i prea grea şi chiar jignitoare pentru gingăşia unei fete. Tot gîndind
aşa, îşi aminti că în ajun hatmanul oştirii dojenise pe bucătari pentru că
irosiseră toată făina de hrişcă la un singur terci, în vreme ce ar fi putut
pregăti dintr-însa pe puţin trei terciuri. Încredinţat pe deplin că o să
găsească terci îndeajuns prin cazanele bucătarului, Andrii luă cu el ceaunelul
de drum al lui taică-su şi se duse la bucătarul polcului lor, care dormea în
preajma a două cazane de cîte zece vedre fiecare; cenuşa de sub ele n-apucase
încă să se răcească. Dar cînd privi înăuntrul lor, flăcăul rămase uimit:
cazanele erau goale. Ca să mănînci tot terciul din el, ar fi trebuit să dai o
luptă aproape dincolo de puterile omeneşti, mai cu seamă că în polcul lor erau
mai puţini oameni decît în toate celelalte. Mai aruncă o privire şi prin
cazanele polcurilor vecine: nicăieri nimic! Şi fără să vrea îi veni în minte
zicala: „Zaporojenii sunt aidoma copiilor: puţin le dai, puţin mănîncă; le dai
mult, nimic nu lasă“. Dar ce era de făcut? Îşi aminti că în căruţa lui Taras
trebuia să fie un sac cu pîine albă, găsită de cazaci la brutăria mînăstirii pe
care o jefuiseră. Se duse drept la carul părintelui său, dar sacul nu mai era
acolo: şi-l luase Ostap drept căpătîi şi acum dormea tolănit pe iarbă, în
apropierea carului, umplînd cîmpul cu sforăitul său puternic. Andrii apucă
sacul cu o mînă şi îl trase dintr-o dată cu atîta putere, încît capul lui Ostap
se izbi de pămînt; buimac de somn, Ostap se aşeză în capul oaselor, cu ochii
închişi, şi strigă în gura mare: „Puneţi mîna pe afurisitul cela de leah şi
prindeţi calul, calul, zic!“ „Ţine-ţi
gura că te omor!“ îi strigă la rîndul lui Andrii, speriat, ridicînd mîna cu
sacul. Dar Ostap şi fără asta încetase să mai ţipe, se domolise de tot şi
scoase un sforăit atît de înfiorător, încît pînă şi iarba se clătina de
suflarea lui. Andrii privi cu sfială în jur, ca să se încredinţeze că vorbele
fără şir rostite de Ostap în aiureala somnului, nu treziseră pe vreunul din
cazaci. Ce e drept, din polcul de alături se înălţă deodată un cap moţat, cercetă
din ochi împrejurimile şi se lăsă numaidecît iar la pămînt. Flăcăul mai aşteptă
o clipă-două, apoi porni spre căruţa lui, cu sac cu tot. Tătăroaica zăcea
culcată în car, mai mult moartă decît vie de spaimă.
— Scoală-te şi hai la drum!
Toată lumea doarme, nu-ţi fie teamă! Eşti în stare să duci măcar una din pîini,
dacă nu mi-o fi la îndemînă să le port pe toate?
Şi după ce spuse astea, Andrii îşi
încărcă sacii pe umeri, mai şterpeli dintr-un car pe lîngă care trecea un alt
sac cu mei, luă în mînă pînă şi pîinile pe care voise să le dea tătăroaicei şi,
încovoiat puţin sub greutatea poverii, porni neînfricat printre rîndurile de
zaporojeni adormiţi.
—
Andrii,
rosti deodată bătrînul Bulba, în vreme ce flăcăul trecea în dreptul lui.
Inima voinicului se opri din bătaie. Încremeni
locului, tremurînd din tot trupul şi întrebă:
—
Ce
vrei?
— Văd
o muiere alături de tine. Pe cinstea mea c-o să-ţi trag, cînd m-oi scula, o
bătaie, să mă pomeneşti. Muierile o să-ţi mănînce capul, flăcăule!
Zicînd aşa, Bulba se propti în cot şi
începu să cerceteze cu luare-aminte tătăroaica înfăşurată în vălul ei. Andrii
stătea cu sufletul la gură şi nu îndrăznea să-şi privească tatăl în ochi. Dar
după o vreme, cînd îşi înălţă privirile, văzu că bătrînul Bulba doarme cu capul
proptit în palmă.
Flăcăul îşi făcu cruce. Spaima îl părăsi
mai degrabă chiar decît îi încleştase inima. Dar cînd se întoarse pentru a
privi tătăroaica, o văzu stînd în faţa lui ca o stană de piatră, înfăşurată
toată în văl, iar licărirea îndepărtată a unui foc, ce se înteţise o clipă, îi
lumina doar ochii tulburi, ca de mort. Andrii o trase de mînecă şi îşi văzură
amîndoi de drum, întorcînd adeseori privirile înapoi, pînă cobo- rîră pe un
povîrniş într-o vale joasă, aproape de vîlcea — numită în unele părţi rîpă — pe
fundul căreia se tîra leneş un pîrîiaş, printre tufe de rogoz şi bulgări de
noroi uscat. Odată ajunşi în vîlcea, fură ascunşi cu totul cîmpiei pe care se
întindea tabăra zaporojenilor. Cel puţin cînd Andrii îşi întoarse capul şi se
uită îndărăt, văzu că în spatele lui se ridică asemenea unui zid drept, mai
înalt decît un stat de om, povîrnişul vîlcelei. Sus, pe marginea lui, se
legănau cîteva fire de iarbă, iar peste ele se ridica crai nou, ca o seceră din
aur roşu şi sclipitor. O adiere uşoară de vînt ce se stîrnise în stepă vestea
ivirea apropiată a zorilor. De nicăieri însă nu se auzea cîntatul îndepărtat al
cocoşului: nici în oraş, nici în împrejurimile lui pustiite nu mai rămăsese de
multă vreme nici un cocoş. Cei doi drumeţi trecură apa rîuleţului pe un podeţ
închipuit dintr-un trunchi de copac prăvălit peste el; de partea cealaltă, malul părea şi mai înalt decît cel lăsat de ei
în spate şi se ridica aidoma unei coaste de prăpastie, alcătuind o pavăză
trainică şi nezdruncinată cetăţii oraşului. Meterezul de pămînt era mai jos în
locul acesta şi garnizoana de după el nu se zărea. În schimb, ceva mai departe
se ridica zidul gros al mînăstirii. Malul repede al povîrnişului era năpădit pe
de-a-ntregul de buruieni, iar pe fîşia îngustă de lîngă pîrîu creştea trestia,
înaltă cît un stat de om. Deasupra malului se mai zăreau rămăşiţele unui gard
de nuiele ce arătau că nu demult pe locul acela fusese o grădină de legume. În
faţa gardului creşteau frunze mari de brusture; de după ele se întrezăreau fire
de lobodă, scaieţi ţepoşi şi floarea-soarelui ce-şi înălţa deasupra celorlalte
ierburi tipsiile rotate. De cum ajunseră aici, tătăroaica se descălţă şi porni
mai departe în picioarele goale, ţinîndu-şi grijulie cu mîna poala rochiei,
pentru că pămîntul era mocirlos şi plin de apă. Amîndoi drumeţii străbătură
anevoie păpurişul şi se opriră în faţa unei grămezi de vreascuri şi mănunchiuri
de crengi uscate, de soiul acelora pe care oamenii le foloseau la întărirea
pămîntului rîpos. Aici dădură la o parte uscăturile şi găsiră un fel de intrare
boltită, o hrubă doar cu puţin mai mare decît gura unui cuptor. Tătăroaica îşi
plecă capul şi intră cea dintîi; Andrii o urmă, îndoit tare din şale, astfel
încît să poată trece cu sacii lui, şi în curînd amîndoi se treziră într-o
întunecime de beznă. Andrii înainta anevoie prin coridorul îngust de sub
pămînt, prin care mergea în urma tătăroaicei, cărînd pe umeri sacii cu pîine.
— Nu
mai avem mult şi dăm de puţină lumină, rosti în sfîrşit călăuza. Ne apropiem de
locul unde mi-am lăsat opaiţul.
Şi într-adevăr, pe întunecaţii pereţi de
pămînt se ivi o slabă licărire de lumină. Andrii şi tătăroaica ajunseră într-un
loc mai larg şi mai neted, unde fusese, pesemne, altădată, o capelă; aşa vădea
cel puţin o măsuţă îngustă, lipită de perete, ce slujise, se vede, drept masă
de altar; deasupra ei se mai zărea încă icoana Madonei, cu chipul aproape şters
şi ieşit de vreme. O candelă mică de argint aninată în faţa ei, lumina slab
icoana. Tătăroaica se plecă la pămînt şi ridică opaiţul de aramă lăsat acolo
de dînsa; opaiţul era prins pe un picior înalt şi subţire şi avea în jur,
atîrnate de lănţişoare, un cleştişor, un ac pentru îndreptarea feştilei şi un
stingător. Femeia aprinse opaiţul de la candelă. Lumina se înteţi şi cei doi
drumeţi care înaintau prin coridor erau uneori luminaţi de o izbucnire mai
puternică a flăcării, iar alteori îşi trimiteau pe pereţi umbra neagră ca
tăciunele, ceea ce îi făcea să semene cu tablourile lui Gerardo delle Notti(2).
Faţa proaspătă, înfloritoare de sănătate şi tinereţe a voinicului se deosebea
izbitor de faţa istovită şi gălbejită a însoţitoarei lui. Coridorul prinse a
se lărgi încetul cu încetul, astfel încît Andrii se simţi mai la largul lui şi
cercetă acum cu nesaţ pereţii de pămînt care-i aminteau de peşterile din Kiev.
La fel ca şi în ele, se vedeau aici firide săpate în pereţi, iar în ele,
pe-alocuri coşciuge. Cînd şi cînd dădeau chiar de grămezi de oseminte, fără
raclă, muiate de umezeală sau prefăcute în scrum. Odinioară trăiseră pesemne şi
aici sihaştri, adăpostiţi în locul acesta tainic de furtunile vieţii, de amărăciuni
şi ispite. Pe alocuri, umezeala era atît de mare, încît călcau de-a dreptul pe
apă. Andrii era nevoit să se oprească de multe ori pentru a o lăsa pe
însoţitoarea lui să-şi tragă sufletul; femeia se simţea tot mai des copleşită
de oboseală. Bucăţica de pîine pe care o mîncase îi stîrnise dureri atît de
mari în stomacul dezvăţat de hrană, încît rămînea nemişcată clipe lungi, pînă
îşi venea în fire.
In cele din urmă văzură în faţa lor o uşiţă de fier. „Slavă
Domnului, am ajuns!” spuse tătăroaica cu glasul stins şi ridică mîna
vrînd să bată în uşă, dar nu putu. Andrii izbi cu putere fierul în locul ei;
îndată se auzi un vuiet prelung ce arăta că în spatele uşii se întinde un loc
gol. Apoi vuietul se preschimbă în hăulit gros: dăduse, pesemne, de o boltă
înaltă. Peste cîtăva vreme se auzi zornăit de chei. Părea că cineva coboară o
scară. În cele din urmă, uşa se deschise şi drumeţii fură întîmpinaţi de un
monah ce stătea pe o scăriţă îngustă, ţinînd în mînă o legătură de chei şi o
lumînare. Andrii se opri fără să vrea locului, la vederea călugărului catolic,
care stîrnea în cazaci un dispreţ plin de ură; zaporojenii se purtau cu ei mai
neomenos decît cu jidovii. Monahul se dădu şi el cu un pas înapoi, zărindu-l pe
cazac, dar tătăroaica îi şopti o vorbă pe care Andrii n-o auzi, şi monahul se
linişti. Le lumină calea cu lumînarea lui, închise uşa după dînşii, îi duse pe
scară în sus şi curînd drumeţii se văzură sub bolţile înalte şi întunecate ale
bisericii mînăstirii. În faţa unuia dintre altare, cu sfeşnice înalte şi
luminări, sta în genunchi un preot şi se ruga încetişor. De-a dreapta şi de-a stînga lui stăteau îngenuncheaţi doi slujitori
tineri în odăjdii liliachii, cu pieptare albe de horbotă prinse pe deasupra;
amîndoi ţineau cîte o cădelniţă în mînă. Preotul cerea de la Cel-de-sus o minune:
mîntuirea oraşului, tărie sufletească pentru cei ce-au început s-o piardă,
răbdare pentru cei din cetate, înlăturarea ispititorului care-i povăţuia pe cei
oropsiţi să cîrtească şi să se plîngă aidoma unor nevrednici, împotriva
nenorocirilor pămînteşti. Cîteva femei ce semănau mai mult a năluci stăteau şi
ele în genunchi, sprijinindu-se de spetezele scaunelor din faţă şi de băncile
de lemn înnegrite de vreme, pe care-şi ţineau plecate capetele istovite; cîţiva
bărbaţi, proptiţi de coloanele şi pilaştrii ce ţineau bolţile lăturalnice ale
bisericii se rugau şi ei, trişti, în genunchi. Fereastra cu geamuri în multe
culori de deasupra altarului se încinse dintr-odată de rumeneala zorilor
dimineţii şi rotogoale albastre, galbene şi de alte multe culori căzură pe
podea, luminînd ca prin farmec biserica întunecată. Altarul, ascuns într-o
firidă adîncă, se arătă atunci vederilor în toată strălucirea lui; fumul
cădelniţelor se opri în aer, ca un nor scăldat de raze vesele de curcubeu.
Andrii privea cu uimire, din colţul său întunecat, minunea săvîrşită de
lumină. In clipa următoare, vuietul majestuos al orgii umplu toată
încăperea. Vuietul se înteţi din ce în ce şi crescu, prefăcîndu-se în bubuituri
grele ca de tunet, apoi se preschimbă într-o muzică cerească şi sunetele ei se
avîntară sus de tot, pînă sub boltă, ca un cîntec de glasuri feciorelnice,
pentru ca apoi să se prefacă iar într-un vuiet gros şi să se curme. Multă vreme
încă mai răsunară bolţile cutremurate de bubuituri ca de tunet, ce păreau să
stăruie pe sub ele, şi multă vreme se mai minună Andrii, cu gura întredeschisă,
de măreţia muzicii auzite.
Apoi simţi cum îl trage cineva de poala
hainei. „E vremea să plecăm!” îi zise tătăroaica. Străbătură
biserica nevăzuţi de nimeni şi ieşiră în piaţa dinaintea ei. Zorile rumeneau demult
cerul, prevestind răsăritul soarelui. Piaţa, în patru colţuri, era cu
desăvîrşire deşartă; în mijlocul ei mai rămăseseră tarabe de lemn, care vădeau
că încă acum o săptămînă, poate, se vindeau aici de-ale gurii. Uliţa,
nepietruită ca toate uliţele din acea vreme, nu era altceva decît o mare de
glod uscat. In jurul pieţei se ridicau case mărunţele de piatră şi de pămînt,
cu un singur cat. Pereţii lor lăsau să se vadă grinzi şi stîlpi înalţi cît
casa, legaţi între ei prin alte grinzi de lemn bătute cruciş, după obiceiul de
atunci; de altfel, se pot vedea asemenea clădiri încă şi astăzi prin unele
părţi ale Lituaniei şi Lehiei. Toate aceste case aveau acoperişuri din
cale-afară de ţuguiate, cu o sumedenie de ferestruici şi răsuflători. De o parte
a pieţii, foarte aproape de biserică, se ridica o clădire mult mai înaltă şi cu
totul deosebită de celelalte, primăria oraşului, pesemne, sau vreo altă
ocîrmuire; era cu două caturi şi avea în vîrf un turnuleţ cu două arcade, unde
stătea un oştean de veghe; în acoperiş era zidit un cadran mare de orologiu.
Piaţa întreagă părea moartă; totuşi lui Andrii i se păru că aude un geamăt
slab. Cercetînd cu luare-aminte, văzu de cealaltă parte vreo doi-trei oameni,
întinşi la pămînt fără mişcare. Cazacul îşi pironi ochii asupra lor, căutînd
cu tot dinadinsul să vadă dacă sunt numai toropiţi de somn ori morţi de-a
binelea, dar în clipa aceea se împiedică de ceva. Era leşul unei femei, care
părea a fi evreică. Femeia fusese pesemne încă tînără, cu toate că trăsăturile
ei, schimonosite de durere şi istovite, nu vădeau acest lucru. Pe cap avea o
broboadă roşie de mătase; peste urechi îi atîrnau podoabe de mărgăritare ori
mărgele, în două rînduri, iar de sub ele ieşeau şuviţe lungi de păr cîrlionţat,
ce se aşterneau peste gîtul ei uscat, cu vinele umflate. Alături de ea zăcea un
prunc; mînuţa lui se încleştase încrîncenat de sînul vlăguit al mamei şi îl
răsucise cu degetele lui mici, într-o pornire de mînie neputincioasă: căutase
lapte şi nu-l găsise. Copilaşul nu mai plîngea şi nu mai ţipa şi doar
mişcările abia zărite ale pîntecului său, care se ridica şi se cobora
încetişor, te făceau să crezi că n-a murit încă şi că e pe cale doar să-şi dea
cea din urmă suflare. Andrii şi însoţitoarea lui o cotiră într-o uliţă
lăturalnică şi aici fură întîmpinaţi de un om ieşit din minţi care, văzînd
încărcătura preţioasă pe care o purta Andrii, se repezi asupra lui ca un tigru,
strigînd: „Pîine!“ Dar n-avea puteri pe măsura pornirii lui nebuneşti. Andrii
îi dădu un brînci şi omul se prăbuşi la pămînt. Împins de milă, cazacul îi
azvîrli o pîine şi nenorocitul se aruncă asupra ei ca un cîine turbat, rozînd
şi muşcînd dintr-însa, iar apoi îşi dădu sufletul tot acolo, în drum, închircit
de dureri supraomeneşti pricinuite de stomacul său care se dezobişnuise să
primească hrana. Aproape la fiecare pas rămîneau îngroziţi de victimele înspăimîntătoare
ale foametei. Părea că mulţi nenorociţi nu mai puteau îndura chinurile în
casele lor şi năvăleau în uliţe, mînaţi de nădejdea nebună că cerul o să le
trimită ceva pentru a le întări puterile. La poarta unei case şedea o bătrînă
despre care nu puteai spune dacă doarme, a murit ori a căzut cu totul în
nesimţire; femeia nu auzea şi nu vedea nimic. Cu capul adînc plecat în piept, şedea
neclintită pe
locul ei. De
pe
acoperişul unei alte
case spînzura de-o funie un trup istovit şi ţeapăn: nenorocitul nu găsise în el
puteri să îndure pînă la sfîrşit suferinţele foametei şi se hotărîse să le
curme cu mîna lui.
La vederea tuturor acestor mărturii groaznice
ale foametei, Andrii nu se mai putu stăpîni şi o întrebă pe tătăroaică:
—
Se
poate oare să nu fi găsit chiar nimic cu ce să-şi ţină zilele? Omul ajuns la
mare strîmtoare n-are încotro: trebuie să mănînce chiar şi lucruri de care pînă
atunci i-a fost scîrbă, ca de pildă vietăţile oprite de lege şi cîte altele.
— Oamenii
au mîncat tot ce-a fost cu putinţă, i-a răspuns tătăroaica. Au mîncat toate
vietăţile. Poţi să răscoleşti mult şi bine oraşul că nu găseşti nici un cal,
nici un cîine, şi chiar nici un şoarece. De altfel, noi n-am avut niciodată
aici hambare cu de-ale gurii: toate se aduceau din satele vecine.
— Dar
cum se face că voi, care pieriţi de moarte atît de cumplită, mai vreţi să vă
apăraţi oraşul?
— Poate
că voievodul nostru i-ar fi închinat pînă acum cazacilor, dar ieri dimineaţă
polcovnicul din Budjaka i-a trimis un răvaş, adus de un şoim, îndemnîndu-l să
nu dea oraşul pe mîna duşmanului; mai zicea acolo că vine în ajutorul nostru
cu polcul său, dar că aşteaptă un alt polcovnic şi o să pornească la drum
împreună cu el. Îi aşteptăm să pice din clipă în clipă... Dar uite şi casa. Am
ajuns.
Andrii zărise încă de departe casa care
se deosebea de celelalte şi părea clădită de un arhitect italian. Era ridicată
din cărămidă frumoasă şi subţire şi avea două caturi. Ferestrele catului de jos
erau înconjurate de un cadru de granit ce ieşea mult în afară. Catul de sus era
alcătuit din arcade nu prea mari, care făceau o galerie. Printre arcade se
zăreau gratii cu steme. La colţurile casei erau aşijderea steme. O scară largă,
din cărămidă vopsită, ieşea pînă în piaţă. La picioarele ei, de-a dreapta şi
de-a stînga, vegheau străji, care se ţineau atît de asemănător una cu alta, că
păreau zugrăvite. Cu o mînă îşi apucase fiecare alebarda, iar în cealaltă îşi
sprijineau frunţile plecate, astfel că aduceau mai degrabă a statui decît a
fiinţe vii. Străjile nu dormeau şi nici nu moţăiau măcar, dar erau nesimţitoare
faţă de orice; nici nu-i băgară în seamă pe cei ce urcau acum treptele. În
capul scării, drumeţii dădură de un oştean în veşminte bogate, înarmat pînă în
dinţi, cu o carte de rugăciuni în mînă. El ridică o clipă ochii istoviţi asupra
lor, dar tătăroaica îi spuse doar o vorbă şi oşteanul îşi coborî privirile iar
asupra ceaslovului. Andrii şi însoţitoarea lui intrară în cea dintîi încăpere, destul de mare, care slujea drept odaie de primire sau numai drept
tindă. Odaia era ticsită de oameni aşezaţi în fel şi chip pe lîngă pereţi; se
găseau aici soldaţi, slugi, îngrijitori de cîini, pivniceri şi argaţi de tot
soiul, neapărat trebuincioşi pentru a vădi însemnătatea unui dregător leah, fie
oştean, fie stăpîn de moşii. În aer se simţea fum de lumînare stinsă. Alte două
lumînări mai ardeau încă în sfeşnicele mari, aproape cît un stat de om, aşezate
în mijlocul încăperii, cu toate că prin geamurile ferestrei mari şi zăbrelite
privea de mult dimineaţa. Andrii se pregătea tocmai să intre drept pe uşa largă
de stejar, împodobită cu stemă şi o sumedenie de alte înflorituri tăiate în
lemn, cînd tătăroaica îl trase de mînecă şi-i arătă o uşiţă lăturalnică în
perete. Prin uşiţa asta cei doi ieşiră într-un coridor şi de acolo dădură
într-o odaie pe care cazacul o cercetă cu luare-aminte. O rază de lumină,
strecurată printr-o crăpătură a oblonului, cădea doar pe o perdea grea de
catifea vişinie, pe pervazul daurit şi pe un tablou din perete. Tătăroaica îi
făcu semn lui Andrii să rămînă acolo şi deschise uşa spre camera de-alături, de
unde ţîşni un mănunchi de raze. Cazacul auzi şoapte şi o voce stinsă ce-i
răscoli toată fiinţa. Prin uşa întredeschisă văzu o clipă statura gingaşă a
unei femei cu părul strîns într-o coadă lungă şi grea, ce-i cădea peste braţul ridicat. Apoi tătăroaica se
întoarse şi-i spuse că poate să intre. Andrii nu-şi dădu seama cum a intrat şi
cum a închis uşa în urma lui. În odaie ardeau două lumînări; în faţa icoanei
pîlpîia sfios o candelă; sub icoană se afla o măsuţă înaltă, dintre acelea pe
care le au de obicei catolicii, cu trepte pe care poţi îngenunchia cînd îţi
spui rugăciunea. Dar ochii voinicului căutau altceva. El întoarse capul în
altă parte şi văzu o femeie ce părea înmărmurită într-o mişcare repezită,
întocmai ca şi cum toată făptura ei se avîntase spre dînsul, şi deodată se
oprise locului. Cazacul rămase şi el uluit în faţa ei. Şi-o închipuise cu totul
altfel: nu era ea, nu era fata pe care o cunoscuse înainte vreme; n-avea nimic
asemănător cu cea de altădată, dar acum era de două ori mai frumoasă şi mai
încîntătoare. Pe atunci avea în ea ceva neterminat, nedesăvîrşit; acum însă era
o înfăptuire căreia pictorul îi dăduse pînă şi cea din urmă atingere de penel.
Cea de odinioară era o fată minunată şi fluşturatică. Cea de azi era o femeie
minunată, în toată strălucirea frumuseţii împlinite. Ochii ei, înălţaţi spre
dînsul, vădeau un simţămînt mare şi întreg, nu o fărîmă, nu o făgăduială, ci un
simţămînt plin. Lacrimile, ce nu se uscaseră încă, îi învăluiau privirile
într-o strălucire umedă, care-i pătrunsese pînă în adîncul sufletului. Pieptul,
gîtul şi umerii ei atinseseră acum hotarul hărăzit frumuseţii care a ajuns în
culmea înfloririi; părul, ce i se risipea înainte vreme în bucle uşoare peste
faţă, era strîns acum într-o coadă bogată, pe jumătate împletită, pe jumătate
risipită peste braţul rotund şi peste piept, în şuviţe lungi şi unduioase.
Trăsăturile ei păreau cu totul schimbate. Zadarnic cerca Andrii să găsească
măcar una dintre acelea pe care le păstra în amintirea lui. Nu, nu mai rămăsese
niciuna. Paloarea atît de mare a feţei nu-i ştirbea întru nimic frumuseţea
minunată; dimpotrivă, îi dădea ceva şi mai pătrunzător, o vrajă cu neputinţă de
învins. Andrii îşi simţi sufletul copleşit de o teamă cucernică şi rămase
nemişcat în faţa ei. Fata părea şi ea, la rîndu-i, uluită de înfăţişarea
cazacului care răsărise înaintea ei în toată frumuseţea şi puterea lui
tinerească; pînă şi încremenirea lui din acea clipă nu-i putea ascunde
libertatea nestingherită a mişcărilor; ochii îi străluceau de o hotărîre
nezdruncinată, sprîncenele-i catifelate se arcuiau semeţ, obrajii arşi de soare
erau rumeniţi de focul patimii lui neprihănite, iar mustăcioara-i neagră lucea
ca firul de mătase.
— Nu,
nu stă în puterile mele să te răsplătesc, viteaz cu suflet mare, rosti fata cu
glas argintiu şi unduios. Numai Dumnezeu e în măsură să te răsplătească, şi nu
eu, o femeie nevolnică...
Şi îşi lăsă ochii în pămînt; aidoma unor
petale negrăit de frumoase şi albe ca zăpada căzură pleoapele peste luminile
lor, umbrindu-le cu genele lungi ca nişte săgeţi. Tot chipul ei minunat se
plecă uşor, rumenit de jos de o gingaşă roşeaţă. Andrii nu ştiu să-i răspundă
nimic. Ar fi vrut să-i spună tot ce avea pe inimă, să i-o spună cu acelaşi foc
care-i dogorea sufletul, dar nu putea. Îşi simţea buzele încleştate şi n-avea
glas; simţea că un umil ca el, crescut la seminar şi într-o viaţă rătăcitoare
de oştean, nu poate să răspundă la astfel de vorbe şi îl cuprinse ura faţă de
firea lui de cazac.
În clipa aceea intră în odaie tătăroaica.
Ea tăiase cîteva felii din pîinea adusă de voinic şi le aducea acum pe o tipsie
de aur pe care o aşeză în faţa stăpînei sale. Frumoasa îi aruncă o privire, se
uită apoi la pîine, îşi înălţă ochii spre Andrii şi... multe mai citi Andrii în
aceşti ochi. Căutătura ei duioasă, care vădea o mare slăbiciune, şi neputinţă
de a rosti prin viu grai simţămintele ce o năpădiseră, era mult mai pe
înţelesul lui Andrii decît toate vorbele. Îşi simţi dintr-o dată sufletul
uşor, descătuşat. Pornirile şi dorinţele inimii lui, stăvilite pînă atunci ca
de un frîu apăsător,
se scuturară acum de povara acestui frîu şi, libere cum erau, se
pregăteau tocmai să izbucnească în şuvoaie nestăvilite de vorbe, cînd frumoasa
îşi întoarse ochii spre slujnică şi o întrebă plină de grijă:
—
Dar
mama? Ei i-ai dus pîine?
—
Doarme.
—
Dar
tata?
—
I-am
dus. A zis că o să vină chiar el să-i mulţumească voinicului.
Atunci fata luă pîinea şi o ridică spre
gură. Andrii privea cu o încîntare nemaisimţită cum rupea miezul cu degetele ei
de o albeaţă strălucitoare şi cum îl mînca; dar deodată îşi aminti de omul
înnebunit de foame care-şi dăduse sfîrşitul în faţa ochilor lui, după ce
înghiţise o bucată de pîine. Cazacul îngălbeni şi o apucă de mînă, strigînd:
— Ajunge!
Nu mai mînca! N-ai mai pus de atîta vreme nimic în gură şi acum pîinea poate
să-ţi fie otravă!
Şi fata coborî de-ndată mîna, puse bucăţica
pe tavă şi-şi aţinti privirile în ochii lui, ca un copil ascultător. Să încerce
numai o vorbă omenească a zugrăvi... Dar nu! Nici dalta, nici penelul, nici
vorba atotcuprinzătoare nu sunt în stare uneori să înfăţişeze tot ce spune o
privire de fată şi duioşia de care se simte cuprins acela care se învredniceşte
de o astfel de privire.
— Regină! strigă Andrii, cu
inima şi sufletul pline pînă în margini de simţire. Ai trebuinţă de ceva? Ai
vreo dorinţă? Spune, porunceşte! Porunceşte-mi să fac pentru tine cel mai greu
lucru din lume şi o să alerg într-un suflet ca să-l săvîrşesc. Spune-mi să
înfăptuiesc ceva pe care niciun om nu-i în stare să facă şi o să îndeplinesc
porunca ta, chiar de-ar trebui să-mi dau şi viaţa. Să mor, da, să mor, pentru
că şi moartea de dragul tău mi-e atît de dulce că... ţi-o jur pe sfînta
cruce... Nu, nu sunt în măsură să-ţi spun cît îmi e de dulce! Am trei cătune!
Jumătate din hergheliile părintelui meu sunt ale mele! Tot ce i-a adus de
zestre mama, chiar şi bunurile pe care le tăinuieşte tatălui meu — sunt ale
mele! Nimeni dintre cazaci n-are arme ca ale mele! Numai pentru plăseaua săbiei
ce-o port, cazacii noştri îmi dau cea mai bună herghelie şi trei mii de oi pe
deasupra. Dar de toate o să mă lepăd, toate o să le las, o să le zvîrl, o să le
ard, o să le înec la o singură vorbă de-a ta sau numai la o mişcare cît de mică
a sprîncenelor tale negre! Ştiu că îndrug vorbe prosteşti şi poate nelalocul
lor, ştiu că nu-i vremea potrivită pentru toate astea şi mai ştiu că nu unul ca
mine, crescut la seminar şi la Zaporojie, o să ştie să mînuiască vorbele, aşa
cum ştiu să le mînuiască aceia ce se întîlnesc cu rigi, cneji şi cu toată
floarea cavalerilor străluciţi. Văd că tu eşti o făptură a lui Dumnezeu
deosebită de noi toţi ceilalţi muritori şi că stai neasemuit mai presus decît
orice femeie ori fiică de boier. Noi, ceştilalţi, nu suntem vrednici să-ţi fim
nici robi şi numai îngerii cerului ar fi în măsură să te slujească.
Cu o uimire din ce în ce mai mare, toată
numai urechi, fără să scoată nicio vorbă, asculta fata cuvintele deschise,
izvorîte din inimă, în care se zărea, ca într-o oglindă, sufletul tînăr şi plin
de puteri al voinicului. Orice vorbă nemeşteşugită, rostită de glasul ce pornea din
fundul inimii lui, era plină de putere. Fata îşi înălţă obrazul minunat, îşi
îndepărtă cu o mişcare a mîinii şuviţele supărătoare ale părului, îşi
întredeschise buzele şi rămase aşa multă vreme, cu ochii aţintiţi spre voinic.
Apoi vru să spună ceva, dar se opri deodată, amintindu-şi că alta era menirea
oşteanului din faţa ei, că în spatele lui se ridică în chip de aprigi răzbunători
tatăl, fraţii şi patria întreagă a voinicului, că înspăimîntători sunt
zaporojenii care au împresurat oraşul şi că atît ea, cît şi cei din oraş sunt
sortiţi unei morţi crîncene... Şi ochii se umplură de lacrimi; atunci, cu o
mişcare repede a mîinii, fata luă o batistă înflorată de mătase, îşi ascunse
faţa în ea, şi într-o clipă batista se umezi toată... Şi multă vreme rămase ea
nemişcată, cu capul dat pe spate, strivindu-şi între dinţii albi ca zăpada buza
ei gingaşă de jos, de parcă ar fi simţit pe neaşteptate muşcătura înveninată a
unui şarpe, şi cu faţa acoperită cu batista, ca să-i ascundă voinicului durerea
copleşitoare de care era stăpînită.
— Spune-mi
măcar o vorbă! se rugă Andrii, luîndu-i mîna catifelată.
La acea atingere, un foc dogoritor i se
răspîndi prin vine şi cazacul strînse cu şi mai multă putere mîna ce zăcea fără
viaţă între ale lui.
Dar ea tăcea, nu-şi lua batista de pe
faţă şi rămînea mereu nemişcată.
— De
ce eşti atît de tristă? Spune-mi de ce eşti atît de tristă?
Atunci fata aruncă batista, dădu pe spate
părul lung ce-i cădea peste ochi şi îşi revărsă durerea în vorbe tînguitoare,
rostindu-le atît de încetişor, încît vocea ei părea o adiere de vînt, născută
într-o seară minunat de liniştită, ce abia de atinge stuful des crescut pe
margine de apă; stuful prinde a foşni, a doini şi trimite deodată în aer sunete
subţirele, pline de o nemărginită tristeţe; iar călătorul ce se nimereşte
prin apropiere le prinde din zbor, pătruns de un dor nelămurit, uitînd şi de
seara ce se stinge încetul cu încetul, şi de cîntecele vesele ale plugarilor şi
cosaşilor ce se întorc de la cîmp, şi de dondănitul îndepărtat al vreunei
căruţe ce trece pe-acolo.
—
Nu sunt eu oare vrednică de nesfîrşită milă? Nu e oare nenorocită mama
care m-a adus pe lume? N-am eu parte de soarta cea mai amară din cîte s-au
văzut? Şi nu eşti tu oare, soartă nemiloasă, cel mai aprig călău al meu? Pe
cîţi nu i-ai adus la picioarele mele? Pe cei mai mîndri dintre şleahtici, pe
cei mai avuţi dintre pani, dintre grofii şi baronii străini, precum şi toată
floarea cavalerilor noştri. Toţi mă puteau iubi, fără vreo oprelişte şi ar fi
socotit drept o mare fericire dragostea mea. Un semn cu mîna să fi făcut şi
oricare dintre ei, cel mai frumos la chip şi cel mai de neam, m-ar fi luat de
soţie. Dar tu, soartă nemiloasă, nu mi-ai legat inima de nici unul dintre ei,
ci mi-ai legat-o, în ciuda atîtor voinici ai ţării mele, de un străin, de un
duşman. Pentru ce, o, maică preacurată a lui Hrist, pentru ce păcate grele,
pentru ce nelegiuiri mă prigoneşti atît de cumplit? Zilele vieţii mele de pînă
azi s-au scurs în bogăţie şi belşug. Bucatele cele mai scumpe şi vinurile cele
mai dulci mi-au fost hrană şi băutură. Pentru ce? La ce bun? Oare numai pentru
a mă lăsa să mor de o moarte aprigă, la care nu e osîndit nici cel mai din urmă
cerşetor al ţării mele? Şi nu e de ajuns că mă aşteaptă o astfel de ursită
înspăimîntătoare, nu e de ajuns că înainte de a-mi da sufletul, scris mi-a fost
să văd cum o să moară în chinuri neomeneşti tatăl şi mama mea, pentru mîntuirea
cărora mi-aş da cu drag de douăzeci de ori viaţa. Nu, toate astea nu sunt de
ajuns: am fost sortită ca înainte de moarte să aud vorbe şi să văd o dragoste
cum nu se mai află alta pe lume. A trebuit ca prin spusele lui voinicul acesta
să-mi sfîşie în bucăţi inima, ca ursita mea să mi se pară şi mai de plîns, ca
să jelesc şi mai amarnic tînăra-mi viaţă, ca moartea să mi se arate şi mai înspăimîntătoare,
şi ca, murind, să te blestem şi mai mult, soarta mea cumplită, şi pe tine,
fie-mi iertate păcatele grele, sfîntă Maică Precistă!
Şi după ce tăcu, o deznădejde fără
margini se oglindi în ochii ei, pe faţă i se aşternu o tristeţe chinuitoare şi
totul, de la fruntea şi ochii dureros plecaţi şi pînă la lacrimile mistuite şi
uscate de văpaia obrajilor ei blînzi, totul părea a spune: „Nu e fericire pe
acest chip“.
— Dar
unde s-a mai auzit pe lume una ca asta? Nu se poate, nu se cade, zise Andrii,
ca cea mai frumoasă şi mai bună dintre femei să aibă parte de o soartă atît de
amară, cînd a fost născută să i se închine, ca în faţa unei icoane, tot ce e
mai ales în lume. Nu, n-ai să mori! Nu eşti sortită morţii! Mă leg pe neamul
meu de cazac şi pe tot ce am mai scump în lume că n-ai să mori! Iar de s-o
întîmpla totuşi una ca asta, de n-o fi cu putinţă să îndepărtez prin putere,
prin rugă ori prin vitejie acea soartă nemiloasă, atunci o să murim împreună,
dar mai întîi eu! O să mor în faţa ta, la picioarele tale minunate şi numai
moartea o să mă poată despărţi de tine.
— Nu
căuta, voinice, să te înşeli nici pe tine, nici pe mine, îi răspunse fata,
clătinînd uşor capul ei frumos. Eu ştiu, şi spre marea mea nenorocire, ştiu
prea bine, că tu n-ai dreptul să mă iubeşti! Şi mai ştiu aşijderea care e
datoria şi menirea ta: te cheamă la ei tatăl, tovarăşii şi patria, pe cînd noi
toţi îţi suntem duşmani!
— Ce
sunt pentru mine tatăl, tovarăşii şi patria? răspunse Andrii, scuturînd din
cap, şi îşi îndreptă făptura mlădie şi puternică, asemenea plopului din
marginea de rîu. Şi dacă tot am ajuns aici, uite ce vreau să-ţi spun: nu am pe
nimeni în lume! Pe nimeni, pe nimeni! repetă el cu acelaşi glas, însoţindu-şi
vorbele cu acea mişcare a mîinii cu care un cazac voinic şi dîrz îşi arată
hotărîrea nezdruncinată pentru o faptă nemaiauzită şi cu neputinţă de săvîrşit
pentru un altul. Cine a zis că patria mea e Ucraina? Cine mi-a dat-o de patrie?
Patria e acel lucru spre care năzuieşte sufletul nostru, acel lucru care îi e
mai drag decît orice pe lume. Patria mea eşti tu! Iată patria mea! Şi o port în
inimă această patrie, am s-o port cîte zile oi mai trăi şi aş vrea să văd cum
ar putea s-o smulgă de acolo vreunul din cazaci! Şi tot ce am pe lume o să
vînd, o să dau, o să calc în picioare, pentru această patrie!
Frumoasa încremeni o clipă ca o statuie
negrăit de fermecătoare, privindu-l drept în ochi, iar apoi izbucni într-un
plîns cu sughiţuri, şi cu o pornire minunată, de care e în stare numai un
suflet mare de femeie, plăsmuit anume pentru asemenea porniri, i se aruncă la
piept şi, cuprinzîndu-i gîtul cu braţele albe ca zăpada, dădu frîu liber
lacrimilor. In clipa aceea se auziră pe stradă strigăte nelămurite, însoţite
de sunete de goarnă şi de bătaia tobelor. Dar Andrii nu le auzi. Nu simţea
altceva decît răsuflarea caldă şi înmiresmată a buzelor ei, şiroaiele de
lacrimi ce i se revărsau pe faţă şi părul greu, cu miros ameţitor, ce-i căzuse
fetei din creştetul capului şi-l învăluia acum în mătasea lui întunecată şi
strălucitoare.
Deodată năvăli în odaie tătăroaica,
strigînd fericită şi ameţită de bucurie.
— Suntem izbăviţi, suntem izbăviţi! Au
intrat ai noştri în oraş, ne-au adus pîine, mei, făină şi zaporojeni legaţi
fedeleş.
Dar niciunul din cei
doi nu auzi ce fel de „ai noştri“ au intrat în oraş, ce au adus cu dînşii şi
care sunt prinşii lor. Cu sufletul plin de simţăminte necunoscute celor de pe
pămînt, Andrii săruta buzele înmiresmate ce-i atingeau obrazul, buze ce nu
rămaseră nici ele pecetluite: îi răspunseră în acelaşi chip. Şi în sărutul
care-i lega pe amîndoi, tinerii simţiră ceea ce îi e dat omului să simtă numai
o singură dată în viaţă.
Şi pierdut a fost cazacul! Pierdut pentru
toată falnica seminţie căzăcească! N-o să mai vadă el de aci înainte nici
Zaporojie, nici cătunele părinteşti, nici biserica Domnului, cum nici Ucraina
n-o să-şi mai vadă în veci pe cel mai vrednic dintre fii, porniţi întru
apărarea ei. Iar bătrînul Taras o să smulgă un smoc de păr din moţul lui
încărunţit şi o să blesteme ziua şi ceasul în care a zămislit un astfel de fiu,
spre ocara şi ruşinea lui!
(1) Călugăr catolic, membru al ordinului
cartusian.
(2) Gerardo delle Notti
(Gerhard van Honthorst), pictor olandez din secolul al XVII-lea, supranumit astfel de
italieni deoarece picta de preferinţă scene nocturne, luminate de făclii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu