Cetatea de nepătruns
Văzut în costumul de gimnastică este o adevărată plăcere să-l
priveşti: ţinută atletică, corp bine proporţionat, zvelt, fără să fie slăbănog,
cu principalele grupe musculare (la piept, abdomen, membre şi pe spate) uşor
vizibile, degajă forţă, robusteţe, sănătate.
Remus este aşezat în ultima bancă a dasei a IV-a şi tot ultimul
este în coloană la ora de educaţie fizică. Dimpotrivă, la cîte un joc sportiv
sau în alte situaţii, tovarăşa învăţătoare îl aşează pe el primul în şirul de
copii. Motivul este simplu: Remus este cel mai înalt, cel mai bine dezvoltat
dintre toţi colegii săi.
Astfel se şi explică performanţele sale sportive. La toate
întrecerile organizate pînă în prezent pe clasă, sau între clasele paralele din
şcoală ori din alte şcoli — alergări, sărituri în lungime, ciclism etc. — Remus
s-a situat pe primul loc. Este cunoscut, admirat şi bine apreciat, în toată
şcoala.
Şi nici cu învăţătura nu o duce rău. Este adevărat că este un
elev muncitor, dar totodată, Remus are un foarte bun randament; el reţine
foarte uşor tot ceea ce citeşte, pricepe repede exerciţiile şi problemele, nu
uită cu una cu două ceea ce a învăţat odată şi ia mai totdeauna note bune.
Apoi, Remus n-a fost niciodată bolnav. Chiar atunci cînd bîntuie
cîte o boală
transmisibilă, el fie că scapă sănătos, fie că, dacă se îmbolnăveşte, face o
formă de boală mai uşoară şi se vindecă înaintea tuturor.
Are un fel de rezistenţă naturală faţă de boli, ca şi faţă de
efort; dintre toţi copiii clasei, el oboseşte ultimul, chiar dacă prestează o
activitate mai grea.
Unii spun că aceasta este un dar de la natură, că Remus s-ar fi născut cu un asemenea organism puternic,
deci calităţile lui ar fi moştenite, înnăscute.
Alţii socotesc dimpotrivă că această vigoare a fost dobîndită de el, datorită
alimentaţiei abundente.
Oricum, mulţi ar dori să-l urmeze, să-i semene, dar puţini ştiu
ce ar trebui să facă pentru aceasta.
Odată, la bazinul de înot, Andrei, care se avîntase la apa adîncă, era cît pe aci să se înece,
dar... Remus i-a sărit repede în ajutor şi l-a salvat. Altă dată, cînd din
cauza Mioarei — mai domoală — clasa era să piardă întrecerea de
alergare-viteză, tot Remus a recuperat timpul şi distanţa pierdute, ba a şi depăşit
partenerii.
Tovarăşa învăţătoare îl dă exemplu ori de cîte ori are prilejul
şi îndeamnă elevii să adopte modul lui de viaţă, dacă vor să-i calce pe urme.
„Ce mod de viaţă? îşi spune adesea înciudat Florin; parcă eu nu am un trai bun, că doar mănînc cît zece şi numai bunătăţi”.
Tot astfel gîndeşte Mihai „degeaba, mod de viaţă mai
bun ca al meu şi al colegului Matei, nu ştiu cine poate avea?! şi uite, sîntem nişte pirpirii; apoi fetele? Naşa
şi Roxana, Viorica şi alte cîteva... nişte bondoace, ori traiul lor nu-1 are
nimeni, nici chiar Remus; cu el este altceva... aşa s-a născut”.
*
Intr-o
zi, la „Cunoştinţe despre natură”, nu ştia cum a adus vorba tovarăşa învăţătoare, făcînd legătura între tema din carte
şi o temă care de mult îi frămîntă mai pe toţi copiii: modul de viaţă. Cum auziră
despre ce-i vorba copiii deveniră foarte atenţi.
— Modul de viaţă, dragii mei, începu dînsa, nu se referă numai
la... cum te hrăneşti, aşa cum socotesc unii copii, ci cuprinde: regimul zilnic
de activitate şi odihnă activă, alimentaţia ştiinţifică, raţională şi aplicarea măsurilor de mărire a
rezistenţei generale a organismului.
Andrei, care tocmai sfîrşise de citit broşurică pe care o
primise la cabinetul medical, interveni în discuţie spontan, ba chiar cu o uşoară notă de indisciplină:
— Spun eu despre
regim, tovarăşa învăţătoare: adică să îmbinăm chibzuit munca cu odihna.
—
Chiar dacă ai
vorbit neîntrebat, îl mustră învăţătoarea, te iert, pentru că într-adevăr,
îmbinarea raţională a muncii cu odihna este unul din înţelesurile pe care
trebuie să le acordăm regimului
de viaţă zilnică.
— Şi eu am citit despre regim, spuse sfioasă Nicoleta. Înseamnă
un fel de program zilnic pe care trebuie să-l respectăm întocmai.
— Foarte bine,
draga mea, acesta este un mare adevăr copii, programul ritmic — adică trezirea, activităţile şcolare,
servirea meselor, activităţile recreative şi culcarea totdeauna la aceleaşi ore — este
un capitol foarte important al regimului de viaţă zilnică.
— Dar odihna
activă? îşi exprimă
curiozitatea, aproape fără să vrea Magdalena.
— Tocmai despre
aceasta doream să vă vorbesc acum, dragi copii, regimul zilnic de viaţă, pentru
a putea fi numit raţional, trebuie să cuprindă şi diferite activităţi recreative,
reconfortante: exerciţii
fizice, jocuri sportive, alergări, plimbări, pe scurt mişcare, cît mai multă
mişcare în aer liber, curat; ceea ce oamenii de ştiinţă au denumit odihnă activă.
—
Acestea sînt şi mijloace de călire a organismului,
de mărire a rezistenţei faţă de îmbolnăviri, sări Daniel de la locul său,
tocmai din fundul clasei, de lîngă Remus.
— Bine, Daniel,
dar spune de unde ştii tu acest adevăr? îl întrebă învăţătoarea.
— De la Remus,
veni răspunsul lui Daniel — pe loc. Ştiţi, Remus face în fiecare zi, tot ceea
ce am discutat noi aici. Şi mai e ceva, el îşi găseşte timp să stea în aer
liber, atît la
umbră cît şi la soare,
în costum de baie, cel puţin 1—2 ore zilnic; apoi, dacă e la ştrand înoată, iar
dacă e acasă face un duş straşnic cu apă rece.
— Se spune că
foloseşte, pentru călire aerul, apa, soarele, întoamai cum recomandă ştiinţa
medicală, îl completă învăţătoarea pe Daniel.
Remus, care ascultase toată discuţia, se roşi puţin în semn că
laudele la adresa lui — elev modest cum era nu-i prea picau bine.
Andrei, care începuse a se dumeri de unde provine vigoarea lui
Remus, mai vrea să se lămurească şi problema alimentaţiei, că doar el mănîncă din belşug.
Ca şi cînd i-ar fi ghicit gîndul, învăţătoarea continuă:
—
Da copii, dar
toate acestea n-ar avea nici o valoare dacă nu ar fi însoţite de o alimentaţie
ştiinţifică. Nu prea mult, nici prea puţin, ci raţional.
Aceasta înseamnă: în meniurile zilnice să fie cuprinse cîte
puţin din fiecare dintre grupele principale de alimente: carne, lapte, ouă,
brînzeturi care asigură proteinele — substanţe foarte necesare organismului în
creştere; grăsimi animale şi vegetale; dulciuri, făinoase, pîine — care asigură
zaharurile; sărurile minerale şi vitaminele — absolut necesare pentru buna
folosire a celorlalte substanţe de către organism.
Încetul cu încetul, copiii au început să priceapă rostul
modului de viaţă şi al îndemnurilor tovarăşei de a-1 urma pe Remus, care era într-adevăr un model de comportare.
Chiar şi cei mai neîncrezători — Florin şi Mihai — şi-au schimbat
părerile lor greşite, convingîndu-se că nu excesele alimentare şi nici în
primul rînd zestrea cu care te naşti sînt cele ce hotărăsc în dezvoltarea armonioasă a copiilor,
în fortificarea organismului lor, în mărirea rezistenţei faţă de îmbolnăviri,
ci modul de trai, acel „regim raţional de viaţă zilnică” pe care tovarăşa îl recomandase mereu, cu
căldură părintească şi pe care Remus îl înţelesese, îl practicase, şi cîştigase
toate foloasele aplicării lui, transformîndu-şi corpul într-o „cetate de nepătruns”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu