Ceasul
Încă din perioada preistorică, oamenii au născocit modalităţi de
indicare a timpului. Monumentele megalitice clădite în Europa în Neolitic aveau
puncte aliniate cu poziţia Soarelui la răsărit şi la apus în zilele
semnificative ale anului, îndeosebi la solstiţiul de vară şi la solstiţiul de
iarnă.
Mai târziu s-au utilizat lumânările pentru marcarea orelor. In aer
nemişcat, o lumânare arde cu viteză constantă, drept care poate fi însemnată
cu repere orare. Cam în acelaşi fel se putea folosi clepsidra pentru a observa
trecerea unei ore. Ecranul solar a fost, la rândul său, larg utilizat în
vechime.
Necesitatea a fost mama acestei invenţii. Toate comunităţile religioase
din Europa, fie ele mari abaţii sau schituri şi mănăstiri modeste, cereau
membrilor lor să se roage, să muncească şi să mănânce la ore fixe. Asta nu se
putea realiza decât prin utilizarea unei varietăţi de mijloace de indicare a
timpului şi a unor metode de înregistrare. Ceasurile cu apă, cadranele solare,
clepsidrele şi lumânările marcate erau toate în uz, şi este posibil să fi fost
folosite în combinaţie, al doilea dispozitiv de ţinere a evidenţei timpului
verificându-l pe primul. Când se ajungea la un moment important al zilei,
precum ora slujbei, bătea clopotul, iniţial acţionat manual, ulterior printr-un
mecanism conectat la un ceas. De aici a izvorât ideea de orologiu muzical.
In multe
documente, când se vorbeşte despre dispozitivele de indicare a timpului, se
foloseşte termenul generic horologia, un
cuvânt grecesc, aşa că adeseori este greu de spus din ce anume constau ele.
Primele ceasuri mecanice nu aveau, probabil, cadrane cu limbi, sau măcar cu o
singură limbă, dar erau echipate cu efecte sonore de felul clopotelor pentru a
indica timpul la anumite intervale. Când a început să se folosească termenul clock, provenit din cuvântul francez cloche(*), acesta indica,
desigur, ceasul mecanic cu clopote. Aceste ceasuri au apărut în secolul al XIII-lea.
Din 1285
încoace, documentele pomenesc tot mai des despre prezenţa ceasurilor, motiv
pentru care este de crezut că prin 1280 a început sa se folosească un nou tip
de mecanism de ceas. Primele ceasuri erau imprecise şi de-abia odată cu
inventarea regulatorului oscilant balansier se poate vorbi despre ceasul
mecanic demn de încredere.
Când au fost
introduse cadranele, clerul a văzut valoarea simbolică a ceasului. Discul
rotund de pe faţa ceasului putea reprezenta universul, lumea sau roata
norocului. Aceste interpretări simbolice erau însoţite de decoraţiuni, şi unele
ceasuri bisericeşti au devenit elemente importante de decor. Uneori, la ore
fixe, o procesiune elaborată de figurine mecanice îşi făcea apariţia dintr-o
parte a feţei ceasului şi dispărea, după o scurtă paradă, prin cealaltă parte.
Şi aici exista o valoare simbolică şi educativă, spectacolul amintindu-le
oamenilor de vremelnicia vieţii lor.
In 1283, la
schitul din Dunstable se instala un nou orologiu mare. Era fixat deasupra
catapetesmei din interiorul bisericii, drept care nu se poate să fi fost un
ceas cu apă; probabil că era unul dintre noile orologii mecanice cu balansier. În
1292, s-a instalat la catedrala din Canterbury „un mare orologiu”. In 1322, la
catedrala din Norwich se monta un ceas nou-nouţ, ceea ce pare o extravaganţă,
având în vedere că orologiul vechi data doar din 1273; asta sugerează că între
timp apăruse o îmbunătăţire tehnică majoră. Luase fiinţă o nouă generaţie de
ceasuri.
Până acum,
nimeni nu a reuşit să descopere unde s-a construit primul ceas mecanic sau cine
l-a inventat.
Rodney
Castleden
- Events
That Changed the World
(*) „Ceas” (engl.) şi „clopot” (fr.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu