Ce vom citi mîine?
Ce vom citi mîine? Încotro se îndreaptă romanul românesc
contemporan? Pentru a răspunde la o astfel de întrebare este necesar, în
prealabil, să răspundem la o alta. Care este destinul literaturii în lume la
ora actuală? Cu alte cuvinte, ce loc mai ocupă ea în atenţia publicului şi ce
semnificaţie mai au valorile estetice în ochii oamenilor? Mai e literatura tot
atît de suverană în sfera manifestărilor de conştiinţă ca în secolele trecute?
Mai poate cineva scrie ca Saint-Simon „memorii" de zece mii de pagini (cît
opera lui Balzac) şi să mai aibă intactă conştiinţa că revelaţiile lui vor
interesa publicul, în acest secol în care nimic nu scapă
reporterului, camerei
de televiziune, jurnalului de actualităţi şi documentului revelator, care nu mai
stă ascuns în arhivele secrete? Ce putere mai are un scriitor în faţa
dezvăluirilor senzaţionale pe care o presă bine organizată le face publicului
cu o rapiditate perfectă? Mai poate el conta că psihologia cititorului a
rămas intactă şi că acelaşi cititor mai poate parcurge sute de pagini de
invenţie cînd realitatea întrece orice închipuire? Fiindcă într-o jumătate de
secol s-au produs atîtea răsturnări şi omul a asistat la atîtea tragedii, şi
cînd n-a asistat şi cînd n-a luat parte la ele i s-a relatat despre ele şi
continuă să i se relateze cu lux de amănunte, în reviste cu fotografii de o frumuseţe
şi o claritate coloristică buimăcitoare, sau în filme în care bubuitul tunului
se aude aievea şi explozia bombei dilată privirea aproape ca în faţa faptului
trăit, încît ce mai poate face un roman, oricît de ingenios construit, în faţa
acestei curiozităţi avide prompt satisfăcute? Ce mai poate spune literatura? Şi
anume romanul? În faţa acestei realităţi ce reacţii sunt posibile? Prima care
mi se pare evident verosimilă e a scriitorului orgolios care va rămîne la
concepţia secolului al XlX-lea şi va declara pur şi simplu că toate acestea
n-au legătură cu creaţia artistică, şi că cel mai cuminte e să-şi vadă de
treabă liniştit şi să pună mai departe pe hîrtie rodul imaginaţiei sale ca şi
cînd nu s-ar fi întîmplat nimic. Dar oare nu s-a întîmplat chiar nimic? Iată
întrebarea! Poţi să continui să scrii, dar mai e sigur că vei reuşi în aceste
condiţii să determini o mişcare în conştiinţe? O altă reacţie este cea opusă
acesteia. Nu mai e nimic de făcut cu literatura legată de istorie şi de
eveniment! Scoatem din plăsmuirile noastre tot ce ar avea vreo legătură cu
războaiele, cu mişcările de masă, cu relaţiile sociale. Arta cuvîntului e
„scriitură", să scriem deci şi să imaginăm orice, care să ne ducă departe,
oriunde şi oricum, numai să fie departe de bătrînul realism. Chiar cînd vei fi
tentat să încropeşti o istorie interesantă, după ce ai scris-o în mod normal, o
iei şi o încurci ca să se înţeleagă din ea cît mai puţin. Să poftească atunci
să mai rivalizeze cineva cu noi, această presă, acest cinematograf, acest
televizor... Aşa e, dar întrebarea e dacă această literatură este lizibilă şi
nu ne face într-adevăr să căscăm de plictiseală.
O altă reacţie posibilă o vom găsi la scriitorul care nu va ignora
nici puterea documentului care fascinează pe cititor astăzi, şi nici imensa
capacitate de informaţie pe care o reprezintă presa şi care, ea, cea dintîi,
ia, ca să zicem aşa, pentru cititor, spuma evenimentelor. El va renunţa să mai
conteze pe descrierea acestor evenimente deja ştiute, dar nu le va întoarce
spatele şi va încerca să iasă învingător folosindu-le altfel, dînd bătălia şi
cîştigînd-o chiar cu armele adversarului. Cum? Prin cunoscuta putere de
generalizare pe care documentul brut n-o posedă, şi nici reportajul de
actualitate, oricît ar fi el de senzaţional. Există oare document cu o priză
mai mare la cititor ca Procesul lui Kafka, sau Colonia penitenciară,
sau Ciuma lui Camus, sau Peretele lui Sartre? E nevoie să ne
mai oprim să explicăm enormul succes al tuturor operelor de acest gen tocmai
într-o epocă în care am fi tentaţi să vedem o îndepărtare a publicului de
literatură?
NOTA
Mainele lui Preda a sosit. Mai citeste cineva Ciuma lui Camus? De meditat...
NOTA
Mainele lui Preda a sosit. Mai citeste cineva Ciuma lui Camus? De meditat...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu