Spirala
Pentru majoritatea moluştelor, forma organică
vizibilă nu prezintă mare importanţă în viaţa membrilor unor specii, dat fiind
că nu se pot vedea unul pe celălalt şi nu percep decît vag pe ceilalţi indivizi
sau mediul înconjurător. Acest lucru nu exclude existenţa, independent de
orice legătură cu vizibilitatea, a striaţiilor viu colorate sau a formelor care
ne apar frumoase (ca de exemplu la numeroase cochilii de gasteropozi).
Ca mine cînd stăteam lipit de stânca aceea, vreţi să spuneţi? — întrebă Qfwfq, — cînd valurile urcau şi coborau, iar eu neclintit,
turtit de tot, nu făceam altceva decît să sug ce era
de supt şi să meditez la asta tot timpul? Dacă
aceasta e perioada care vă interesează, mare lucru nu vă pot spune. Formă nu
aveam, adică nu ştiam dacă am, sau nu ştiam că poţi avea una. Creşteam puţin
cam pe toate părţile, cum se nimerea; dacă voi
numiţi astea simetrie radială, înseamnă că
aveam o simetrie radială, dar ca să fiu sincer n-am
fost niciodată atent la aşa ceva. Şi de ce ar fi trebuit să cresc mai mult pe o
parte decît pe cealaltă? Nu aveam nici ochi,
nici cap, nici vreo parte a corpului care să fie diferită de alta; acum vor să
mă convingă că din cele două găuri pe care le aveam, una era gura şi cealaltă
anusul, şi că deci încă de pe atunci îmi aveam şi eu simetria mea bilaterală
întocmai ca trilobiţii şi ca voi toţi ceilalţi, dar în amintirea mea nu văd
nici o deosebire între cele două găuri, făceam să treacă totul pe unde aveam
chef, spre înăuntru sau spre în afară era totuna, diferenţele şi mofturile
apărînd mult mai târziu. Din cînd în cînd mă apucau unele fantezii, e drept; de
pildă, să mă scarpin la subsuori, sau să-mi pun picior peste picior, iar o dată
chiar să-mi las mustăţi gen periuţă. Folosesc aceste cuvinte numai aşa ca să mă
fac înţeles; căci pe atunci nu puteam fireşte
prevedea atîtea amănunte: aveam celule aproape
identice, care făceau mereu aceeaşi treabă, cînd una, cînd alta. Dar cum nu
aveam formă, simţeam înlăuntrul meu toate formele posibile, toate gesturile şi
strîmbăturile şi posibilităţile de a face zgomote, chiar şi necuviincioase. Pe scurt, gîndurile mele n-aveau limite, în
fond nu erau chiar gînduri pentru că n-aveam un creier cu care să le gîndesc,
şi fiecare celulă gîndea de capul ei tot ceea ce putea fi gîndit deodată, nu
prin imagini, că doar n-aveam niciun fel de
imagine la dispoziţie, ci pur şi simplu în acel fel nedeterminat de a te simţi
acolo, care nu excludea niciun fel de a te simţi
acolo într-un alt fel.
Era o stare de plinătate, de libertate şi de mulţumire, starea
mea de-atunci, cu totul diferită de ceea ce aţi putea să vă închipuiţi. Eram
burlac (sistemul de reproducere de atunci nu necesita împerecheri, nici măcar
vremelnice), sănătos, fără prea mari pretenţii. Cînd eşti tînăr, ţi se deschid
în faţă toate căile întregii evoluţii şi în acelaşi timp te poţi bucura de
faptul că te găseşti acolo pe stîncă, moluscă, plată şi umedă şi fericită. Dacă
facem o comparaţie cu îngrădirile de mai tîrziu, dacă ne gîndim la faptul că a
avea o formă exclude toate posibilităţile de a
avea o alta, la viaţa monotonă fără neprevăzut în care sfîrşeşti prin a te
simţi ca într-o cuşcă, ei bine, pot spune că pe atunci viaţa era frumoasă.
Desigur, trăiam cam închis în mine însumi, asta e adevărat, nu
există comparaţie posibilă cu viaţa de relaţie de acuma; şi admit chiar că
păcătuiam — puţin din cauza vârstei, puţin din cauza mediului — printr-un uşor
narcisism; pe scurt, stăteam acolo şi mă observam tot timpul, îmi vedeam toate
defectele şi toate calităţile, şi mă plăceam, atât în unele, cît şi în
celelalte; termeni de comparaţie nu aveam, trebuie să ţinem seama şi de asta.
Nu eram însă atît de
înapoiat încît să nu ştiu că în afară de mine mai
exista şi altceva: stînca de care eram lipit,
se înţelege, şi apa care ajungea la mine cu fiecare val, dar chiar şi
alte lucruri mai depărtate, adică lumea. Apa era un
mijloc de informare demn de luat în seamă şi precis: îmi aducea substanţe comestibile pe care le absorbeam prin
toată suprafaţa mea şi altele care nu puteau fi mîncate dar datorită cărora îmi
făceam o idee despre ce se afla în jur. Sistemul era următorul: venea un val, iar eu, cum şedeam lipit de stâncă, mă
ridicam puţintel, dar aproape imperceptibil, era de ajuns să slăbesc oleacă
presiunea şi slaff, apa trecea pe dedesubtul meu plină de substanţe, de
senzaţii şi de stimuli. Stimulilor acestora nu ştiai niciodată ce le
putea trece prin cap; cîteodată un gîdilat de leşinai
de rîs, altă dată un fior, o arsură, o mîncărime, aşa că era o continuă alternare
de distracţii şi de emoţii. Să nu credeţi că stăteam acolo pasiv, aşteptînd cu gura căscată tot ce venea: după oarecare timp căpătasem experienţă şi analizam cu
iuţeală tot ce ajungea pînă la mine şi decideam
cum să mă port, pentru a profita cît mai mult sau pentru a evita consecinţele
neplăcute. Totul consta în reglarea contracţiilor, cu fiecare din celulele pe
care le aveam, şi în relaxare la momentul potrivit: puteam deci să aleg, să
refuz, să atrag şi chiar să scuip.
Aflai astfel că existau ceilalţi,
elementul care mă înconjura era plin de urmele lor, ceilalţi
duşmănos de deosebiţi de mine sau dezgustător de asemănători. Nu, să n-aveţi
impresia că aveam o fire capricioasă, nu e adevărat; desigur că fiecare-şi
vedea de treburile lui, dar prezenţa celorlalţi
mă liniştea, înscria în jurul meu un spaţiu locuit, mă elibera de bănuiala de a
fi o excepţie alarmantă, prin fapul că aş fi singurul care să existe, ca într-un
exil.
Şi mai erau şi celelalte. Apa transmitea o
vibraţie specială, ca un frin frin frin, îmi amintesc cînd îmi dădui seama
pentru prima oară de acest lucru, sau, nu prima oară, îmi amintesc cînd îmi
dădui seama că-mi dădeam seama ca
de un lucru pe care-l ştiusem dintotdeauna. Cînd am
descoperit existenţa lor, mă apucă o mare curiozitate, nu atât să le văd, şi
nici să mă fac văzut de ele — căci, în primul rînd, nu aveam văz, şi în al
doilea rînd, sexele nu erau încă diferenţiate, fiecare individ era identic cu
orice alt individ, iar faptul de a privi un altul sau o alta mi-ar fi făcut
aceeaşi plăcere ca aceea de a mă privi pe mine însumi — dar curiozitatea de a
şti dacă se va întâmpla ceva între mine şi ele. Mă apucă dorinţa, nu de a face
ceva deosebit, că nici nu era cazul, ştiind că nu era nimic deosebit de făcut,
şi nici măcar nedeosebit, ci să răspund oarecum la acea vibraţie cu o vibraţie
corespunzătoare, sau mai bine zis: o vibraţie
a mea personală, pentru că în acest domeniu exista posibilitatea să faci ceva
care să nu fie exact la fel cu altceva, veţi spune acum că era vorba de
hormoni, dar pentru mine era ceva într-adevăr foarte frumos.
Iată
că una din ele, sliff sliff sliff îşi depune în cele
din urmă ouăle, iar eu, sluff sluff sluff, le fecundez: totul se întâmplă în mare, de-a valma, în apa călduţă
bătută de soare, nu v-am spus că eu simţeam soarele, încălzea marea şi
înfierbînta stînca.
Una din ele, am spus. Pentru că, din toate mesajele feminine pe
care marea mi le arunca, la început ca o ciorbă nediferenţiată în care totul mi
se părea bun şi în care scormoneam fără să fiu atent la cum era una şi cum era
cealaltă, iată că la un moment dat înţelesei ce răspundea mai bine gusturilor mele, gusturi pe care, evident, nu le cunoscusem înainte de momentul acela. Pe
scurt, mă îndrăgostisem. Adică: începusem să recunosc, să izolez semnele uneia
de cele ale celorlalte, ba le şi aşteptam, aceste semne pe care începusem să
le recunosc, le căutam, şi răspundeam acestor semne pe care le aşteptam cu alte
semne pe care le făceam eu, ba pe care le provocam, chiar eu, aceste semne ale
ei la care răspundeam cu alte semne ale mele, într-un cuvânt eram îndrăgostit
de ea şi ea de mine, ce puteam dori mai mult de la viaţă?
Acum obiceiurile s-au schimbat, şi vouă vi se pare de neconceput
să te poţi îndrăgosti aşa de o oarecare, fără s-o fi cunoscut. Dar în apa mării
rămînea în soluţie ceva din ea, ceva care nu putea fi confundat şi pe care valurile mi-l puneau la dispoziţie, şi nici nu vă puteţi închipui ce
multe informaţii primeam despre ea din acel ceva: nu informaţiile superficiale şi generice pe care le ai acuma văzând,
mirosind, atingînd şi auzindu-i vocea, ci informaţii despre ceea ce este esenţial,
asupra cărora imaginaţia lucra apoi îndelung. Mi-o puteam închipui în
cele mai mici amănunte, şi nu mă gîndeam atîta la cum
era făcută, căci ar fi fost un fel banal şi grosolan de a gîndi, ci mă gîndeam
la ea întrebîndu-mă cum s-ar fi transformat, dacă, aşa fără formă cum era, ar
fi luat una din infinitele forme posibile, rămînînd însă tot ea. Sau, nu-mi
imaginam atît formele pe care ea le-ar fi putut lua, cît deosebita calitate pe
care ea, luându-le, ar fi conferit-o acelor forme.
O cunoşteam bine, în fond. Şi nu eram sigur de ea. Mă apucau
câteodată unele bănuieli, anxietăţi, nelinişti. Nu lăsam să se vadă nimic, voi
îmi cunoaşteţi firea, dar pe sub masca aceea de indiferenţă treceau presupuneri
pe care nici măcar azi nu le pot
mărturisi. Nu odată am bănuit că mă înşela, că-şi
îndrepta mesajele nu numai spre mine, ci şi spre alţii, nu odată am avut
impresia că interceptasem un astfel de mesaj, sau că în altul, adresat mie,
descoperisem accente nesincere. Eram gelos, acum pot s-o spun, gelos nu atît
din lipsă de încredere în ea, cît din lipsă de siguranţă în mine: cine-mi garanta că ea înţelesese bine cine eram eu? sau chiar: că înţelesese
că eu existam? Legătura aceasta care se
înfăptuia între noi doi prin apa mării — o legătură deplină, completă, ce puteam
pretinde mai mult? — era pentru mine absolut
personală, între două individualităţi unice şi distincte, dar pentru ea? Cine-mi
garanta că ceea ce ea putea găsi la mine nu găsea şi la altul, sau la alţi doi
sau trei sau zece sau o sută ca mine? Cine mă
asigura că dăruirea cu care participa la legătura cu mine nu era o dăruire
nediscriminată, la întâmplare, un dans erotic colectiv — cu cine se nimereşte?
Că aceste bănuieli nu corespundeau realităţii mi-o dovedea
vibraţia supusă, intimă, palpitînd uneori de pudoare pe care o aveau corespondenţele noastre; dar dacă tocmai din cauza timidităţii şi a lipsei de experienţă
ea nu era destul de atentă la caracteristicile mele, şi alţii profitau de acest
lucru pentru a se băga pe fir? Iar ea, novice,
să creadă că eram tot timpul eu, să nu facă deosebirea între unul şi altul, şi
astfel, la jocurile noastre cele mai intime să participe un cerc întreg de
necunoscuţi...?
Atunci mă apucai să secret materie calcaroasă. Voiam să fac ceva
care să marcheze prezenţa mea într-un fel foarte limpede, o prezenţă
individuală care s-o apere de nesiguranţa nediferenţiată a tot ceea ce ne
înconjura. E inutil să încerc să vă explic prin cuvinte noutatea intenţiei
mele, căci însuşi primul cuvînt pe care l-am rostit ajunge şi prisoseşte: să fac, voiam să fac,
şi ţinînd seama de faptul că nu făcusem niciodată
nimic şi nici nu mă gîndisem că s-ar putea face ceva, acest lucru constituia în
sine un mare eveniment. Aşa începui să fac primul lucru care-mi veni, şi anume
o cochilie. Din marginea mantiei cărnoase pe care o aveam pe corp, cu ajutorul
anumitor glande, începui să elimin secreţii care se curbau într-un
rotocol, pînă cînd fui
acoperit de un scut tare şi vărgat, zgrunţuros pe dinafară şi neted şi lucios
pe dinăuntru. Evident, nu aveam posibilitatea să controlez forma pe care o lua
ceea ce făceam; stăteam acolo ghemuit, tăcut şi grav, şi secretam. Continuai şi
după ce cochilia îmi acoperise tot corpul, şi aşa începui un alt rotocol, pe
scurt îmi ieşi o cochilie din acelea răsucite în formă de spirală, pe care,
văzîndu-le, vă închipuiţi că sunt foarte greu de făcut, cînd, dimpotrivă, e de ajuns să perseverezi şi să secreţi cu
răbdare mereu acelaşi material fără întrerupere, şi cresc aşa rotocol după
rotocol.
Din clipa în care fu gata, această cochilie fu în acelaşi timp un
loc necesar şi indispensabil pentru a sta înăuntru, un adăpost pentru
supravieţuirea mea, şi ar fi fost vai de mine dacă nu aş fi făcut-o, dar în timp ce-o făceam nu-mi trecea deloc prin minte s-o fac pentru că-mi servea, ci, dimpotrivă,
la fel cu unul căruia îi vine să scoată o exclamaţie pe care ar putea foarte
bine să n-o scoată şi totuşi o scoate, ca unul
care zice „ba!“ sau „hm!“, ceea ce înseamnă că făceam cochilia numai pentru a
mă exprima. Dar în această exprimare erau incluse toate gîndurile mele pentru ea,
alinarea furiei pe care mi-o provoca, felul drăgăstos de a mi-o imagina,
dorinţa de a exista pentru ea, de a fi eu care să fiu cu adevărat eu, pentru
ea care să fie cu adevărat ea, şi dragostea pentru mine însumi pe care o puneam
în dragostea pentru ea, toate lucrurile care puteau
fi spuse doar prin intermediul acelei găoace de cochilie răsucită în formă de
spirală.
La intervale regulate, materia calcaroasă pe care o secretam se
colora, astfel că se formau o mulţime de dungi drepte printre spirale, iar
această cochilie era un lucru deosebit de mine dar în acelaşi timp partea cea
mai adevărată din mine, explicaţia personalităţii mele, portretul meu redat
într-un sistem ritmic de volume şi dungi şi culori şi materie tare, şi era
totodată portretul ei redat în acel sistem, dar şi adevăratul şi identicul
portret al ei aşa cum era, deoarece în acelaşi timp îşi fabrica şi ea o cochilie identică cu a mea, iar eu, fără
să ştiu, copiam ceea ce făcea ea, iar ea, fără să
ştie, copia ceea ce făceam eu, şi toţi ceilalţi îi copiau pe toţi ceilalţi
şi-şi construiau cochilii la fel, aşa încît s-ar fi rămas la punctul de plecare
de n-ar fi faptul că dacă te uiţi mai bine la aceste cochilii, pe care ne
grăbim să le socotim identice, descoperi o mulţime de mici deosebiri ce ar
putea ajunge foarte mari cu timpul.
Pot
spune deci că cochilia mea se făcea de la sine fără să fiu în mod special atent
să iasă mai degrabă într-un fel decît în altul, dar asta nu înseamnă că în
acest timp eram distrat, cu mintea goală; dimpotrivă, puneam mult zel în acest act de
a secreta, fără să mă abat o clipă de la această ocupaţie, fără să mă gîndesc
la altceva, sau: gîndindu-mă mereu la altceva,
din moment ce nu mă puteam gîndi la cochilie, cum de altfel nu mă puteam gîndi
nici la altceva, dar împletind efortul de a face cochilia cu efortul de a mă gîndi că făceam un lucru anume, sau
oricare lucru, sau toate lucrurile care s-ar fi putut face. Aşa că nu era nici
măcar o treabă monotonă, deoarece efortul de gîndire care o însoţea se ramifica
în nenumărate tipuri de gîndire care se ramificau fiecare în nenumărate tipuri
de acţiuni care puteau servi fiecare la
crearea a nenumărate lucruri, iar crearea fiecăruia din aceste lucruri era
subînţeleasă în creşterea cochiliei, rotocol după rotocol...
II
(Iar acum, după cinci
sute de milioane de ani, mă uit în jur şi văd deasupra stîncii taluzul căii
ferate şi trenul care trece transportînd un grup de excursioniste olandeze care
privesc pe fereastră, iar în ultimul compartiment un călător singur care-l
citeşte pe Herodot într-o ediţie bilingvă, şi dispare într-un tunel deasupra
căruia se întinde şoseaua cu reclame „Vizitaţi Egiptul“ reprezentând piramide,
iar o furgonetă cu îngheţată încearcă să depăşească un camion încărcat cu
exemplarele fascicolei „Rh-Stijl“ a unei enciclopedii în fascicole dar apoi
frînează şi reintră în rînd deoarece nu are destulă vizibilitate din cauza unui
nor de albine care a pornit-o peste şosea dintr-un şir de stupi aflaţi pe un
cîmp alăturat peste care fără îndoială că zboară o albină-regină târînd după
sine un roi întreg în sens opus fumului de tren împins către celălalt capăt al tunelului,
astfel că din cauza acestui nor de albine şi fum de cărbuni nu se poate vedea
nimic în afară de un ţăran care sapă pămîntul la cîţiva metri mai sus şi care
scoate la lumină şi îngroapă la loc fără să-şi dea seama o bucată de sapă
neolitică identică cu a sa, într-o grădină ce înconjură un observator
astronomic cu telescoapele îndreptate spre cer, iar pe prag stă fata paznicului
şi citeşte horoscoapele dintr-un săptămînal pe a cărui copertă se află chipul
protagonistei din filmul „Cleopatra“; văd toate acestea şi nu mă mir de loc
pentru că facerea cochiliei implica şi facerea mierii în fagurele de ceară şi a
cărbunelui şi a telescoapelot şi a domniei Cleopatrei şi a filmelor despre
Cleopatra şi a piramidelor şi a desenelor zodiacelor astrologilor caldeeni şi a
războaielor şi a imperiilor de care vorbeşte Herodot şi a cuvintelor scrise de
Herodot şi a operelor scrise în toate limbile inclusiv cele ale lui Spinoza în
olandeză şi a rezumatului în paisprezece rînduri despre viaţa şi operele lui
Spinoza cuprins în fascicola „Rh-Stijl“
din enciclopedie, încărcată în camionul depăşit de
furgoneta cu îngheţată, căci făcînd cochilia îmi pare că am făcut şi tot
restul.
Mă
uit în jur şi pe cine caut? Pe ea o caut veşnic, îndrăgostit de cinci sute de
milioane de ani, şi văd pe plajă o vilegiaturistă olandeză căreia un
vilegiaturist cu lănţişor de aur îi arată ca s-o înspăimînte roiul de albine în
văzduh, şi o recunosc, e ea, o recunosc după felul de neconfundat în care dă
din umeri, aproape să-şi atingă un obraz, sunt aproape sigur, ba aş spune chiar
absolut sigur dacă n-aş găsi o oarecare asemănare şi la fata paznicului
observatorului astronomic, şi în fotografia actriţei costumată în Cleopatra,
sau poate la Cleopatra aşa cum era ea în realitate, prin ceea ce se spune că
supravieţuieşte din Cleopatra în toate reprezentaţiile cu Cleopatra, sau la
albina-regină care zboară în fruntea roiului prin avîntul neînduplecat cu care
înaintează, sau la femeia de hîrtie tăiată şi lipită pe parbrizul din material
plastic al furgonetei cu îngheţată, într-un costum de baie asemănător cu cel
al vilegiaturistei de pe plajă care ascultă acum la un radio cu tranzistori
glasul unei femei care cîntă, aceeaşi voce pe care o aude la radioul său
şoferul camionului cu enciclopedia, şi în acelaşi timp aceeaşi pe care sunt
sigur acum că am auzit-o timp de cinci sute de milioane de ani, fără îndoială,
ea este cea care cântă şi a cărei imagine o caut împrejur dar nu văd decît pescăruşi
plutind pe suprafaţa mării, acolo unde se zăreşte sclipirea unui banc de
sardele, şi pentru o clipă sunt convins că o recunosc sub înfăţişarea unui
pescăruş femelă, iar în clipa următoare am bănuiala că ar fi o sardea, dar ar
putea fi la fel de bine oricare dintre reginele sau sclavele pomenite de Herodot
sau doar subînţeleasă în paginile volumului care marchează locul cititorului
ieşit pe coridorul trenului pentru a intra în vorbă cu turistele olandeze, sau
oricare dintre turistele olandeze, pot spune că sunt îndrăgostit de fiecare
dintre ele; şi în acelaşi timp sigur de a fi îndrăgostit numai de'ea.
Şi cu cît ard mai mult de
dragoste pentru fiecare dintre ele, cu atît mai puţin mă hotărăsc să le spun:
„Eu sunt!“ temîndu-mă să nu greşesc dar temîndu-mă şi mai tare să nu greşească
ea, să nu mă ia drept un altul, un altul pe care, avînd în vedere puţinele
lucruri ce le ştia despre mine, să-l confunde cu mine, de pildă vilegiaturistul
cu lănţişor de aur, sau directorul observatorului astronomic, sau un pescăruş
mascul, sau cititorul lui Herodot, sau Herodot în persoană, sau vînzătorul
ambulant de îngheţată care a coborît acum pe plajă, de pe un drumeag prăfuit,
în mijlocul cactuşilor spinoşi, şi care e înconjurat de turistele olandeze în
costume de baie, sau Spinoza, sau şoferul camionului încărcat cu viaţa şi opera lui Spinoza, rezumate şi
repetate de două mii de ori, sau unul din trîntorii care agonizează în fundul
stupului după ce a dus la bun sfîrşit acţiunea lui de perpetuare a speciei.)
III
...Aceasta nu înseamnă că numita cochilie nu era în primul rînd
cochilie, cu forma ei deosebită, care nu putea fi altfel pentru că era tocmai forma pe care i-o dădusem, adică singura pe care o ştiam şi pe care voiam să i-o dau.
După ce cochilia a căpătat o formă, s-a schimbat şi forma lumii, în sensul că
acum cuprindea forma lumii aşa cum fusese fără cochilie, dar în plus şi forma
cochiliei.
Iar lucrul acesta avea urmări importante: fiindcă vibraţiile
ondulatorii ale luminii, izbindu-se de corpuri, obţin efecte deosebite, în
primul rînd culoarea, adică materialul acela pe care-l folosisem pentru făcutul dungilor şi care vibra altfel
decît restul, dar şi faptul că un volum intră într-un raport special de volume
cu celelalte volume, — toate fenomene de care nu-mi puteam da seama, ceea ce nu
le împiedica însă să existe.
Cochilia făcută astfel era în măsură să producă imagini vizuale de cochilii, care sunt foarte asemănătoare — după câte se ştie — cu cochilia
însăşi, dar cochilia stă aici, iar ele se formează în altă parte, probabil, pe
o retină. O imagine presupunea deci o retină, care, la rîndul ei, presupune un
sistem complicat al cărui centru este într-un encefal. Adică, producînd cochilia eu produceam şi imaginea ei — şi nu
numai una, ci nenumărate, deoarece cu o singură cochilie se pot face câte
imagini de cochilie doreşti — dar numai imagini potenţiale, fiindcă pentru a
forma o imagine ai nevoie de toate cele trebuincioase, cum spuneam înainte: un encefal cu respectivii
săi centri optici, un nerv optic menit să transporte vibraţiile din afară
înăuntru, iar nervul optic la rîndul său se termină la celălalt capăt cu ceva
făcut anume pentru a vedea ce-i în afară şi care-ar fi ochiul. Acum e caraghios
să crezi că unul care are encefal îşi întinde un nerv
ca pe o sfoară trasă în întuneric şi pînă nu-i ies ochii nu poate şti dacă
afară există sau nu ceva de văzut. Eu nu aveam la dispoziţie un asemenea
material, aşa că sunt cel mai puţin în măsură
să vorbesc despre asta; totuşi îmi făcusem o părere a mea şi anume că important
era să creezi imagini vizuale, şi ochii s-ar fi format ca o consecinţă. Prin
urmare mă concentram pentru a face astfel ca toată partea din mine care
stătea în afară (şi tot ceea ce înlăuntrul meu
condiţiona exteriorul) să poată forma o imagine, ba chiar o imagine care apoi
să fie considerată frumoasă (comparînd-o cu alte imagini socotite mai puţin
frumoase, urîţele, sau groaznic de urîte).
Un corp care reuşeşte să emită sau să reflecte vibraţii luminoase
într-o ordine distinctă şi posibil de recunoscut — mă gîndeam eu — ce face cu
aceste vibraţii? şi le pune în buzunar? nu, le descarcă asupra primului-venit. Şi cum va reacţiona acesta
în faţa unor vibraţii pe care nu le poate folosi şi care primite în acest fel
te şi deranjează puţin? îşi va ascunde capul
într-o gaură? nu, îl va îndrepta în acea direcţie
pînă când punctul cel mai expus la vibraţiile optice se va sensibiliza şi va
dezvolta un dispozitiv pentru a beneficia de ele sub formă de imagini. Pe
scurt, concepeam legătura ochi-encefal ca pe un tunel
săpat din exterior, prin forţa a ceea ce se afla
pe punctul de a deveni imagine, şi nu din interior, adică prin efortul de a
capta o imagine oarecare.
Şi nu mă înşelam: şi astăzi sunt convins că
planul — în linii mari — era just. Greşeala mea consta în a crede că văzul
ne-ar fi venit nouă, adică ei şi mie. Elaboram o imagine a mea armonioasă şi
colorată care să poată fi recepţionată vizual de ea, în centrul căreia să fiu
eu, să mă stabilesc acolo pentru ca ea să se poată bucura de mine încontinuu,
în vis şi în amintire şi chiar cu gîndul, nu
numai cu văzul. Şi simţeam că în acelaşi timp ea iradia o imagine a sa atît de desăvârşită, încât s-ar fi impus simţurilor mele
neguroase şi întîrziate, dezvoltînd în mine un cîmp vizual intern în care ea ar
fi strălucit veşnic.
Astfel eforturile noastre ne determinau să devenim acele obiecte desăvîrşite ale unui simţ care nu se ştia încă bine ce era şi care
apoi deveni desăvîrşit tocmai datorită desăvîrşirii obiectului său care eram
chiar noi. Spun văzul, spun ochii; un singur lucru nu-l prevăzusem: ochii care
pînă la urmă se deschiseră pentru a ne vedea nu erau ai noştri, ci ai altora.
Fiinţe fără formă, fără culoare, grămezi de viscere adunate de
bine, de rău la un loc, populau mediul înconjurător, fără să-şi facă cea mai
mică grijă de ce să facă cu ele însele, de cum să se exprime şi să se prezinte într-o formă
stabilă şi împlinită, capabilă de a îmbogăţi posibilităţile vizuale ale oricui
ar vedea-o. Pleacă, vin, se dau puţin la fund, plutesc, în acel spaţiu cuprins
între aer, apă şi stîncă, se rotesc distraţi, dispar; iar noi, în acest timp,
eu şi ea şi toţi cei care ne străduiam să stoarcem o formă din noi înşine, stăm
acolo cocoşîndu-ne cu munca noastră chinuitoare.
Graţie nouă, acel
spaţiu greu de distins devine un cîmp vizual: şi cine profită? aceşti intruşi, ăştia cărora niciodată nu le trecuse prin
cap posibilitatea văzului (căci, urîţi cum
erau, n-aveau nimic de cîştigat văzîndu-se unul pe altul), ăştia care se
dovediseră cei mai surzi la chemarea formei,
în timp ce noi, încovoiaţi, înduram grosul muncii, adică acţionam astfel încît să existe ceva de
văzut, ei îşi luau pe tăcute partea cea mai comodă: îşi adaptau leneşele şi embrionarele lor organe de recepţie
la ceea ce era de primit, adică la imaginile noastre. Şi să nu vină să-mi spună
că şi munca lor a fost trudnică: din pasta
aceea mucilaginoasă care le umplea capetele puteau să iasă o mulţime de
lucruri, iar un dispozitiv fotosensibil nu-i chiar atât de greu de făcut. Dar
să-l perfecţionezi, asta-i altă mîncare de peşte! Cum te descurci dacă n-ai de văzut obiecte vizibile, care să-ţi sară în
ochi, chiar să se impună văzului? Pe scurt,
făcură ochi pe socoteala noastră.
Astfel văzul, văzul nostru,
pe care în bezna neştiinţei îl aşteptam, asta a fost pînă la urmă: să fim noi văzuţi
de ceilalţi. Într-un fel sau într-altul marea
revoluţie se săvârşise: dintr-odată în jurul
nostru se deschiseră ochi şi cornee şi irişi şi pupile: ochi umflaţi şi spălăciţi de caracatiţe şi de sepii, ochi
stupizi şi gelatinoşi de dorade şi barbuni, ochi holbaţi şi pedunculaţi de raci
şi de languste, ochi tumefiaţi şi cu faţete de muşte şi furnici. O focă
înaintează neagră şi lucioasă clipind din ochii mici ca gămăliile de ac. Un
melc îşi scoate ochii ca nişte mingi în vîrful unor antene lungi. Ochii
inexpresivi ai unui pescăruş scrutează suprafaţa apei. In spatele unei măşti de
sticlă, ochii încruntaţi ai unui pescar subacvatic explorează fundul. De după
lentilele ocheanului ochii unui căpitan de cursă lungă şi din dosul ochelarilor
de soare ochii unei înotătoare îşi îndreaptă privirile spre cochilia mea, apoi
se privesc unul pe altul uitînd de mine. Încadraţi
de lentile de prezbit simt asupra mea ochii prezbiţi ai unui zoolog care
încearcă să mă încadreze în obiectivul unui Rolleiflex. În clipa aceea un banc de sardele mărunte, de-abia născute,
îmi trece prin faţă, atît de mici că în fiecare peştişor alb pare să nu fie loc
decît pentru punctuleţul negru al ochiului, iar marea e străbătută de o pulbere
de ochi.
Toţi aceşti ochi erau ai mei. Eu
făcusem posibilă existenţa lor; eu avusesem partea activă; eu le furnizam
materia primă, imaginea. Datorită ochilor a fost posibil şi tot restul, adică
tot ceea ce alţii, avînd ochi, deveniseră în toate formele şi funcţiile lor, şi
mulţimea de lucruri pe care, avînd ochi, reuşiseră să le facă, toate astea se
trăgeau din ceea ce făcusem eu. Nu degeaba erau legate de faptul că stătusem
acolo, de faptul că avusesem relaţii
cu ceilalţi şi cu celelalte etcaetera, de faptul că
mă apucasem să fac cochilia etcaetera. In concluzie
prevăzusem chiar totul.
Şi în fundul fiecăruia din acei
ochi locuiam eu, sau locuia un alt eu, una din imaginile mele, şi se întîlnea
cu imaginea ei, cea mai fidelă imagine a ei, în lumea care se deschide dincolo
de sfera semilichidă a irisului, de întunericul pupilelor, de palatul de
oglinzi al retinelor, în adevăratul nostru element care se întinde fără
ţărmuri şi fără hotare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu