VAŠA
AMBR0Z
VII Mecena
ERAM TREI TINERI sărmani studenţi la secţia de pedagogie a conservatorului:
violonistul Procházka, numit Ládiček, Mikeš cel rotofei şi somnoros, zis Fatty
şi eu. Din ce trăiam, Dumnezeu ştie; poate din aceea că ne împrumutam unul
altuia mereu singura bancnotă de douăzeci de coroane pe care o cîştigase Fatty
într-o seară norocoasă cîntînd la pian într-un local de noapte.
Într-o zi, iubitul nostru profesor şi Maestru ne-a chemat la el şi ne-a
anunţat pe un ton vesel:
— Băieţi,
v-am găsit un Mecena!
Se pare că venise la el un bogat prieten al artelor care i-a spus că e
dispus să ajute doi sau trei viitori compozitori de talent.
N-a trebuit să ne zică de două ori, o sută cincizeci de coroane era
pentru noi un dar de necrezut căzut din cer. Cînd am sunat la domnul Folten ni
s-a părut că suntem o întreagă turmă de compozitori care promit, în haine negre
lustruite, şi ne făceam cît mai mici ca să nu pară că suntem atît de mulţi. O
subretă cu şorţ alb ne-a introdus la domnul Folten, care era aşezat în spatele
unui imens birou, într-un halat galben de brocart şi scria. A ridicat capul,
şi-a îndreptat ochelarii ce îl făceau să pară mai în vîrstă şi mai sever şi
ne-a examinat atent unul cîte unul.
Era vădit satisfăcut de noi (nu ştiu însă de ce), fiindcă a dat din cap
prietenos şi ne-a spus:
— Iată-vă, deci! Mi-aţi fost recomandaţi de profesorul vostru. E un mare
artist, domnilor! un mare artist şi un mare om!
Am mormăit că, desigur, aşa este. Pe urmă domnul Folten a sunat şi s-a ridicat.
Mi-a sărit inima din loc gîndindu-mă că poate am făcut ceva rău şi ne va da
afară; Fatty gîfîia înciudat, iar Ládiček îşi rotea ochii săi mari, examinînd
încăperea tapiţată cu catifea. Dar nu ne-a dat afară; subreta cea zveltă a
reapărut şi a făcut o reverenţă exact ca la teatru.
— Anni,
serveşte ceaiul pentru domnii, i-a poruncit domnul Folten. Şi luaţi loc,
domnilor. Aici, vă rog!
Noi am răspuns printr-un mormăit că ne simţim bine în picioare, dar a trebuit
să ne aşezăm în nişte fotolii cum nu mai văzusem pînă atunci. Fatty se adînci
atît de mult în fotoliu că încremenii de spaimă, Ládiček nu ştia ce să facă cu
picioarele sale lungi, iar eu am luat iniţiativa să angajez conversaţia, tuşind
timid. Domnul Folten s-a lăsat să cadă în fotoliu, strîngîndu-şi vîrfurile
degetelor sale lungi.
— E un mare Maestru, repetă el încă odată. Vă felicit domnilor că
aveţi un asemenea profesor. Să te consacri în întregime artei e o frumoasă
vocaţie în viaţă. Frumoasă... şi dificilă. Eu ştiu mai bine ca oricine ce
chinuri trebuie să îndure un artist. În timp ce vorbea îşi trecea mîna lungă
prin plete. Trebuie să fiţi pregătiţi pentru o viaţă dură şi plină de
renunţări.
Fatty Mikeš clipea din ochi îngrozit, iar lui Ládiček îi rătăceau
ochii pe draperii şi covoare. Domnul Folten vorbea de lipsa de înţelegere cu care
sunt întîmpinaţi marii artişti, iar eu emiteam din cînd în cînd diferite sunete
de aprobare. Această discuţie a fost întreruptă de subreta care a intrat în
cameră cu un platou imens; Ládiček s-a repezit înaintea ei să-i ia curtenitor
platoul din mînă, dar probabil aşa ceva nu se face, căci ea a părut că nu
observă gestul şi a aşezat în faţa noastră acel splendid servici de ceai. Nu
mai văzusem niciodată aşa ceva: ceşcuţe ca o adiere, multe farfurioare
fragile, un ceainic cu esenţă de ceai, o cană cu apă fierbinte, o carafă cu
rom, o carafă cu limonadă, un platou cu biscuiţi, un alt platou mai mic cu
dulciuri şi multe altele; toate acestea subreta le-aşeză pe masă în faţa
noastră. Ládiček o studia cu cea mai mare neruşinare, cu ochii săi mari de
poet şi arăta de parcă ar fi vrut s-o ia de mînă; de uimire lui Fatty i se
tăiase respiraţia şi-mi făcea semn cu piciorul pe sub masă, iar eu întreţineam
conversaţia, zicînd „da” din cînd în cînd.
— Serviţi-vă domnilor, ne îndemna domnul Folten, turnîndu-ne el însuşi ceaiul.
Slab? Tare? ne-a întrebat.
În ziua aceea nu mîncasem încă nimic; Fatty şi-a repezit mîna în
sandvişuri şi ducea deja la gură o bucată de pîine garnisită frumos cu şuncă şi
somon. Am mai avut timp să-i fac semn cu piciorul să aştepte. În acest timp
domnul Folten îşi turnase ceaiul şi îl amesteca încet cu o linguriţă de argint;
nu-şi pusese zahăr. Am făcut la fel. Fatty, jenat, a pus sandvişul pe faţa de
masă de dantelă, ca să nu murdărească farfurioara şi a început să amestece
ceaiul. Domnul Folten continuă să-şi amestece gînditor ceaiul, discutînd despre
soarta grea a artistului în epoca modernă. În acest timp luă un biscuit,
început să-l ronţăie şi bău o înghiţitură de ceai fierbinte. Eu de asemenea, am
ronţăit un biscuit şi am băut o înghiţitură de ceai fierbinte. Fatty mi-a
aruncat o privire întrebătoare şi a luat şi el un biscuit. Sper că i-am
făcut o impresie bună domnului Folten. Apoi Ládiček şi-a revenit din uimire,
şi-a turnat un pahar de rom şi a început să se îndoape cu sandvişuri; din
păcate nu-i puteam face semn cu piciorul. Am spus întotdeauna că violoniştii nu
ştiu să se comporte şi au o părere prea bună despre ei; văzînd asta, Fatty a
luat sandvişul şi şi-a înfipt dinţii în el. Probabil era deplasat pentru că
domnul Folten l-a privit, spunînd:
— Sunteţi deci, pianist domnule — domnule?
Sărmanul Fatty roşi, înghiţi o îmbucătură mare şi aşeză jumătatea de
sandviş înapoi pe faţa de masă.
— Mikeš,
zise el înăbuşindu-se. Da.
Domnul Folten îl descusu cîteva clipe, în timp ce Ládiček devora liniştit
sandviş după sandviş. Pe urmă mi-a venit rîndul; domnul Folten m-a întrebat
amabil de unde sunt, cine e tatăl meu, ce muzică prefer şi alte lucruri pe
potriva vîrstei mele. După aceea şi-a întors privirea către Ládiček. Ládiček se
ridică, se întinse ca o mîţă sătulă şi foarte firesc se îndreptă spre pianul
pe care era aşezată o mică vioară cafeniu închis; o luă, ciupi coardele cu un
aer cunoscător şi întrebă numai aşa, cu jumătate de gură:
— Un
Mittelwald?
Era primul cuvînt pe care îl rostea.
Domnul Folten era radios.
— Da. De mîna
maestrului Mathias Klatz. Un moment, să vă arăt certificatul.
Eu şi Mikeš ne-am uitat unul la altul. Aşteaptă puţin, Ládiček, asta n-am
să ti-o iert. Intre timp, Ládiček Procházka şi-a potrivit vioara scîrţîită sub
bărbie, a trecut arcuşul de cîteva ori pe coardele ei şi a atacat Cîntecul lui
de Falla. Băiatul era în mediul lui, de parcă toată viaţa frecventase numai
mecenaţi. Domnul Folten s-a lăsat într-un fotoliu şi asculta cu ochii închişi,
dînd din cap aprobator.
— Bine,
zise el la sfîrşit. Nu puteţi să-mi cîntaţi o compoziţie proprie?
Ládiček, fără să clipească, porni să cînte variaţiunile sale pe un motiv
copilăresc; cîntă trei din ele şi spuse:
— Asta a fost. Lăsă vioara şi se întoarse să se aşeze iarăşi în faţa
sandvişurilor.
Pe urmă domnul Folten s-a uitat spre mine. M-am aşezat imediat la pian şi am
atacat plin de curaj acel Andante al meu; astăzi ştiu că mi-am însuşit ceva de
la profesorul nostru iubit ca să-l compun, dar pe atunci eram destul de mîndru
de al meu Opus nr, 3. A venit apoi rîndul genialului nostru Fatty; avea un trac
îngrozitor şi a ratat remarcabila lui Ciaconna pe o temă atît de frumoasă.
Domnul Folten n-a făcut niciun comentariu; recunosc că mi-a părut puţin rău — e
adevărat că Fatty cîntase foarte prost în ziua aceea şi că se strîmba la
fiecare greşeală ca un copil rotofei care e gata să plîngă, dar Ciaconna lui
era o compoziţie atît de pură, că cine înţelege puţin muzica..., dar cine oare
o înţelege cu adevărat?
A ieşit totul bine; domnul Folten ne-a
declarat că ne poartă un viu interes şi cu un tact desăvîrşit ne-a dat cîte un
plic închis, conţinînd fiecare — după cum am constatat mai tîrziu — două sutare
noi nouţe.
În fine, ne-a strîns mîna călduros, spunîndu-ne să revenim peste o lună să-i
cîntăm ceva nou. Ne-am întors acasă beţi de fericire, aveam mecenatul nostru,
ne credeam plini de bani şi vedeam viaţa în roz; singur Ládiček se gîndea trist
numai la subretă.
— Băieţi, spunea el, aţi văzut ce pantofiori avea şi ce bonetă? Curios, cînd
ne-am dus acolo pentru a doua şi a treia oară nu ne-a mai părut nici pe departe
de o frumuseţe atît de deosebită; şi încă mai curios — am constatat că nu
trăim de loc mai bine cu cele două sute de coroane decît fără ele. Cum vine
asta, nu ştiu.
După o lună am dat buzna, ţinînd fiecare cîteva foi de muzică sub braţ;
cîte o mică compoziţie dedicată Maestrului Beda Folten. Ládiček compusese un
fandango pentru vioară cu acompaniament de pian, eu am pus o poezie pe muzică,
iar Fatty a adus un mic rondo romantic pentru pian. Domnul Folten părea că
încearcă o bucurie mare şi sinceră; s-a aşezat el însuşi la pian şi-a cîntat
melodia mea, fredonînd-o; a cîntat şi rondoul lui Mikeš, dînd mulţumit din cap.
Cînta mai degrabă ca un amator, dar cu o evidentă rutină şi simţ muzical. După
aceea am executat cu Ládiček fandango-ul; Ládiček introduse chiar un diabolic
pizzicato a la guitara improvizat; domnul Folten era de-a dreptul radios.
— Bine,
băieţi, sunt mulţumit de voi, spuse. Pe urmă începu să discute despre
compoziţie.
— Eu cred, băieţi că e o eroare să compui ce-ţi trece tocmai prin minte. După
părerea mea, ar trebui date teme tinerilor compozitori, şi acum, băiete, să te
văd ce faci din asta. Vei avea timp suficient pentru inspiraţia personală, cînd
îţi vei găsi stilul propriu. Căzu pe gînduri şi adăugă:
— Mi-ar plăcea, de exemplu, să trataţi toţi trei aceeaşi temă. Aşa v-aş
cunoaşte mai bine şi v-aş putea îndruma ce cale să urmaţi... îşi trecu mîna
peste frunte. De pildă... de pildă... o mică uvertură: noaptea într-o tabără
militară. Noaptea dinaintea bătăliei. E o imagine muzicală puternică, nu-i aşa?
Fatty holbă ochii.
— Şi... stelele strălucesc...
Domnul Folten îşi acoperi ochii cu mîna.
— Nu. Mai degrabă se apropie furtuna. Văd fulgere roşii la orizont. În
tabără răpăie tobele şi gornistul sună.
— Ce oştire trebuie să fie? întrebă sec Ládiček.
— De ce?
— Din cauza instrumentelor.
— Just, încuviinţează domnul Folten, dînd din cap laudativ. Să spunem...
oastea regelui Nabucodonosor, nu? Ca să fie foarte exotic.
Fatty
era distrus.
— Dar totuşi sunt păgîni, izbucni el.
—
Vă deranjează? răspunse domnul Folten, privindu-l mirat.
Fatty roşi şi păru foarte nenorocit.
—
Dar nu se ştie nimic despre ei, bîigui el. Măcar de-ar fi stele... Ar fi mai
uşor de exprimat!
— Artistul creator e capabil să exprime tot, îşi dădu cu părerea mecenatul
nostru. Dar eu nu vă oblig. E numai o idee care mi-a venit.
De
astă dată în plic erau cîte trei sutare de fiecare. Curios, n-au durat mai mult
decît cele două de data trecută. Asupra banilor planează probabil un blestem
ciudat: fie ei puţini sau mulţi, niciodată nu sunt de ajuns. Se înţelege că pentru
a-i face plăcere domnului Folten, am început imediat să lucrăm la tema taberei
lui Nabucodonosor. Ládiček a hotărît prompt că trebuie s-o trateze în stil
„maur" şi a introdus în partitură numai tobe turceşti şi timpane şi
vaiete tărăgănate îndepărtate, „ca strigătul muezinului” (numai Ládiček se
încăpăţîna să spună muzein); eu am compus un fel de nocturnă lirică în care
sugeram discret stingerea într-o tabără militară; Fatty în schimb a asudat pînă
noaptea tîrziu cu tabăra lui Nabucodonosor şi-şi smulgea părul de disperare că
nu reuşeşte să redea „fulgerele roşii la orizont”.
—
Nu pot să renunţ la stele — o noapte fără stele, afirma el deznădăjduit nu e
noapte; e o gaură neagră şi pustie.
În cele din urmă a compus un mic largo eroic pentru pian, poate cel mai
bun lucru pe care l-a scris Fatty pînă atunci, dar asta nu avea mai nimic
comun cu o tabără militară.
Binevoitorul nostru Mecena era foarte satisfăcut; examina creaţiile
noastre cu ochelarii pe nas, mişcîndu-şi încet buzele.
—
Nu e rău, mormăia el cu un aer cunoscător în faţa partiturii lui Ládiček. E o
idee bună, motivul acesta al şacalilor.
Ládiček ne făcu semn cu piciorul să nu pomenim nimic de muzeinul
său. Am primit laude pentru motivul stingerii, dar înaintea largo-ului lui
Fatty s-a încruntat şi a început să se scarpine cu scobitoarea în ureche.
—
Cam rece, se pronunţă el, îi lipseşte grandoarea.
—
Aşa e, şopti Fatty distrus.
— Ascultaţi, o mică pastorală v-ar conveni poate mai bine, decise domnul Folten.
Imaginaţi-vă o turmă de oi... şi un tînăr păstor cîntînd din fluier un
cîntec de dragoste...
—
Da, murmura Fatty clipind docil din ochi, iar pe faţa lui bucălată se aşternu o
expresie de groază; broboane de sudoare îi acoperiră fruntea cînd încercă să-şi
reprezinte turma aceea de oi şi cîntecul pastoral de dragoste. Ládiček primi ca
temă marşul triumfal al unei căpetenii barbare.
—
Cam în felul acesta, spuse Ládiček prompt si începu să bată cu degetele în masă
un marş barbar.
Mie, domnul Folten mi-a încredinţat cîteva
versuri să le pun pe muzică. Se pare că era un cor de femei care jelesc
grozăviile războiului. Versurile acelea mi se păreau înspăimântătoare, nimic
altceva decît: „Ce durere, ce durere” şi alte asemenea lucruri. Dar pe atunci
mîna domnului Folten era încă foarte larg deschisă şi ne străduiam să-i fim cît
mai mult pe
plac.
,
—
Ştii ce, Fatty, i-am spus, am să-ţi fac eu turma asta de oi, cu fluierul şi
cîntecul de dragosteeee; behăiturile şi visele de dragoste sunt tocmai
specialitatea mea. Iar tu în schimb, o să pui pe muzică acest „Ce jale”. Eşti
parcă făcut pentru „Ce jale” şi pentru corul de mame. Domnul Folten n-o să afle
nimic.
Cîntecul de dragoste mi-a reuşit atît de
bine că pudicul Fatty a roşit; avea numai gîngureli şi gemete pasionate.
— Ascultă, a protestat Fatty, nu pot să-i
dau asta, mi-ar rîde în nas! Am eu faţă pentru aşa ceva?
În schimb el a tratat „Ce jale, ce jale" în contrapunct ca un
admirabil cantus firmus; îi adăugase ecou şi îl termină pe o monotonie lentă de
alto, de te lua cu frig.
Cînd i-am înmînat domnului Folten lucrările noastre, nu şi-a ascuns
satisfacţia; numai lui Fatty i-a aruncat o privire aproape dojenitoare pentru
pastorala mea.
—
E rece, i-a spus cu regret. Frumos lucrată, dar fără pic de pasiune.
—
Aşa e, îngăimă Fatty nenorocit. Mecenatul nostru părea să-l fi luat la ochi.
—
N-aţi iubit încă niciodată, nu-i aşa?
—
Nu, şopti Fatty pocăit.
— E o lipsă, decretă domnul Folten. Artistul trebuie să iubească
cu pasiune, nestăvilit, dionisiac.
— Da, oftă Fatţy, clipind îngrozit din ochii săi mici; îi era teamă
probabil că data viitoare Mecena îi va cere dovezile unei pasiuni frenetice.
În locul lor i-a dat însă ca temă de compoziţie motivul unei tinere
fecioare mergînd cu amfora la fîntînă. A respirat vizibil uşurat; era un subiect
pentru el. Eu trebuia să compun recitativul unui herald care anunţă războiul,
iar Ládiček un duet de dragoste între un păstor pe nume Ezron şi o oarecare
Judita. Eu am compus acest duet, iar Ládiček, căruia îi plăcea fanfara, a făcut
pe heraldul; a adăugat şase tromboane.
—
Şase tromboane, omule, jubila el, astea se aud!
Domnul Folten era cît pe-aci să ne îmbrăţişeze cînd i-am adus
partiturile. Era patern mulţumit de noi.
— Băieţi, voi păstra aceste partituri pentru ziua cind veţi fi mari muzicieni.
Văd că faceţi progrese.
Noi îl iubeam sincer; era generos şi pasionat după muzică: ce se poate cere mai
mult de la un om? Ne întreba ce fel de viaţă ducem, dacă avem rrelaţii şi alte
asemenea lucruri.
—
Aşa nu merge, băieţi, ne zise el energic, ar trebui să vă introduc puţin în
lume. Un mare artist trebuie să ştie să se poarte, chiar în cercurile cele mai
înalte. Trebuie să fie ca un prinţ. Va veni o zi cînd veţi mînca cu regii la
masă şi veţi iubi cele mai nobile prinţese.
Fatty se zgîia îngrozit, în timp ce Lădicek se mulţumea numai să
clipească de parcă ar fi vrut să spună:
— Cît despre
prinţese, atunci imediat.
—
Aşteptaţi, reluă domnul Folten. Eu primesc aproape săptămînal o societate de
muzicieni. Artişti remarcabili, intelectuali, critici şi alţi oameni de felul
acestora... O societate foarte intimă, dar care ar putea să vă fie odată de
folos, nu? Vă veţi crea o serie de relaţii ce sunt indispensabile pentru un
artist. Cel puţin vi se va deschide drumul spre succes. Ce haine aveţi,
băieţi?
A reieşit că cele mai bune costume ale noastre erau cele de pe noi.
Domnul Folten ne-a examinat cu un ochi critic, strîmbînd din nas.
— Aşa nu merge. Ştiţi ce, am să vă comand smochinguri frumoase, iar voi veţi
cînta din compoziţiile voastre în zilele cînd primesc, vreţi? Pentru voi acesta
va fi cel mai bun debut în viaţă.
Se bucura vădit că poate să ne facă şi acest serviciu; ne-a trimis la un
croitor foarte şic, spunîndu-ne să revenim să ne arătăm cu hainele cele noi.
Ei bine, am venit; era o zi fierbinte de vară şi aveam impesia
că toată lumea întoarce privirea după noi, văzînd plimbîndu-se pe stradă în
plină zi trei tineri în ţinută de seară. Înalt, Ládiček păşea cu o nonşalanţă
de prinţ frumos şi de mare rang, eu mă simţeam de parcă aş fi mers la confirmare,
în timp ce Fatty transpira şi-şi umfla obrajii cu un aer nenorocit, ca şi cum
ar fi mers la eşafod în acest smoching ce-l strîngea la răscroială. Domnul
Folten îşi plesni palmele în faţa cămăşilor şi a pantofilor noştri.
—
Aşa nu merge, băieţi, spuse el. Mai trebuie să vă cumpăraţi papioane, cămăşi şi
pantofi de lac; şi reveniţi joia viitoare la ora opt, voi avea lume. Mi-ar
place să cîntaţi compoziţiile pe care mi le-aţi dedicat.
Deci joi ne-am făcut apariţia la mare ţinută, la ora opt
fix: Ládiček nonşalant ca un prinţ, eu emoţionat ca pentru o mare ceremonie,
iar Fatty Mikeš rigid de trac, ca de lemn. Am sunat la Folteni şi un lacheu cu
ciorapi de mătase şi perucă albă a venit să ne deschidă.
— Doamne sfinte, suspină Fatty, dar Ládiček intră maiestuos, de parcă ar fi
avut acasă o duzină de lachei; de unde o fi apărînd asta la violonişti! În
antreu nu era nimeni.
— Domnii sunt muzicieni? întrebă lacheul. Poftiţi înăuntru, vă voi anunţa
domnului.
Ne-a înghesuit într-o cămăruţă şi ne-a
lăsat acolo să ne uităm unul la altul. Domnul Folten a apărut o clipă mai tîrziu într-o
haină de catifea maro, cu cravata fluturînd.
— Salut, băieţi, salut, spuse el în grabă şi cu un aer distrat, voi comanda
imediat să vă aducă ceva de mîncare.
Şi
a dispărut.
După cîteva minute a intrat păşind cu paşi uşori subreta cu
platoul.
— Trebuie să mîncaţi, declară ea.
Ládiček băgă în gură un sandviş şi începu să se lege de ea, făcîndu-i
complimente, pe care ea le primi foarte firesc, scîncind „stai liniştit” şi
alte asemenea lucruri... Lui Fatty i se uscase gîtul, încît nu putea să înghită
nimic, iar eu, mezinul trio-ului nostru, eram într-un fel nedumerit, dar nu
ştiam de ce. După ce subreta scoase limba la Ládiček şi dispăru, acesta ridică
din sprîncene şi spuse:
—
Băieţi, îmi face impresia...
—
Cam da, oftă Fatty cu un aer abătut.
Ládiček strînse din umeri.
—
Mai bine m-aş duce acasă.
Pe urmă lacheul reapăru în uşă.
—
Maestrul Folten vă aşteaptă.
L-am urmat, unul după altul. Domnul Folten cu haina lui de
catifea maro, stătea în salonul mare, alături de o doamnă banală şi de loc frumoasă
care surîdea vag.
— Draga mea, spuse domnul Folten galant, permite-mi să
ţi-i prezint pe tinerii mei prieteni.
Noi am mormăit ceva despre cinstea deosebită care ne-a
făcut-o şi am sărutat mîna mică si moale a doamnei Foltynova. Între timp domnul
Folten întîmpina jovial primul invitat.
—
Poftiţi, poftiţi, trîmbiţa el cu entuziasm, simţiţi-vă ca la dumneavoastră
acasă!
După care sosi un al doilea şi un al treilea invitat.
Domnul Folten nu ne mai băga în seamă. Ládiček m-a înghiontit:
—
Priveşte, niciun smoching.
Formam toţi trei o insuliţă neagră într-un colţ,
în timp ce domnul Folten, la intrare, scotea exclamaţii cordiale de bun venit,
iar doamna lui întindea mîna invitaţilor, cu un surîs timid şi amabil.
Invitaţii soseau unul după altul, aruncau cîte o privire întrebătoare şi rece
spre grupul nostru îmbrăcat în negru şi intrau cu un pas suplu în salonul
vecin, unde probabil era bufetul.
Ne era din ce în ce mai cald: nimeni nu era în
smoching. Şi nimeni nu ne adresa un cuvînt.
—
Ce e de făcut? am întrebat eu în şoaptă.
—
Aşteaptă, şuieră Ládiček şi-i dădu un ghiont în coaste lui Fatty, care stătea
încremenit ca un idol gras şi scurt de picioare.
—
Mişcă-te puţin, omule!
Fatty a început într-adevăr să clipească şi să se
frămînte.
' •
—
Ar trebui să ne despărţim, şopti Ládiček furios, să nu ne mai vedem atît de
bine!
—
Unde? oftă Fatty îngrozit.
Era gata să plîngă, fără îndoială — de umilinţă
sau de aşa ceva; buzele lui de copil se strîmbau şi tremurau. Ládiček pălise
şi-şi încrunta sprîncenele; în clipa aceea arăta superb. Dar iată că domnul
Folten conduce la bufet o personalitate fără îndoială celebră, judecînd după
entuziasmul debordant cu care o întîmpinase. Lâdicek s-a apropiat şi s-a
înclinat uşor.
— Permiteţi-mi domnule, zise el cu o voce puternică,
să vă prezint pe compozitorul Mikeš.
Celebra persoană îl privi mirat, iar sărmanul Fatty se
înclină speriat ca un sac de făină moale. Domnul Folten roşi şi înghiţi în sec.
— Da, da, spuse el iute şi nervos. Un compozitor foarte talentat. Şi dînsul e
domnul — domnul — domnul Prochâzka.
Ládiček- întinse mîna celebrei personalităţi cu o nobleţe
insolentă de prinţ.
— Îmi pare bine, domnule.
— Cine era ăsta? şopti Fatty înlemnit.
— Nu ştiu, răspunse Ládiček indiferent şi morocănos.
Domnul Folten care se întorcea de la bufet, se îndreptă
drept spre noi.
— Domnilor, spuse el cu o furie liniştită, nu uitaţi că aici nu sunteţi
invitaţi...
— Ci muzicanţi plătiţi, spuse calm Ládiček terminînd fraza. Cum doriţi.
Domnul Folten se răsuci pe călcîie şi-şi reluă locul la
intrare. În acest timp, grupuri de invitaţi veniţi de la bufet începeau să
umple marele salon.
— Veniţi, prieteni, şopti Lâdicek. Haideţi în salonul de muzică.
Acolo era în mijlocul camerei un pian Steinway, iar pe
el Mittenwald-ul cafeniu închis. Şi compoziţiile noastre dedicate maestrului
Beda Folten, cu dedicaţia caligrafiată. Ştiu bine că din partea noastră a fost
o revoltă de servitori, dar n-aveam încotro. Am pornit deodată să zdrăngănim,
tramtada, tramtadada, săltînd pe pardoseală, eu şi Fatty loveam în pian la
patru mîini, Ládiček cu Mittenwaldul la bărbie, pe scurt un scandal clasa
întîi, de cîrciumă. Fatty rînjea cu însufleţire, iar Ládiček se răsucea şi se
înălţa ca un veritabil primaş ţigan; puşlamaua îşi mai lăsase şi o şuviţă de
păr pe frunte. Feţe îngrozite apăreau în uşă. Zdrăngăneam cu tot mai mult foc,
iar Ládiček îşi umfla pieptul, se înclina tot mai mult şi se pregătea fără
îndoială să cînte la urechea invitaţilor. Dar în aceeaşi clipă, domnul Folten
intră trîntind uşa. Era palid şi tremura de furie.
—
Aţi înnebunit, voi — voi.
— Scuzaţi-ne, domnule, spuse Ládiček ridicînd din
sprîncene surprins, ne gîndeam că suntem fanfara castelului.
Treizeci de secunde mai tîrziu eram în stradă; dar ne
simţeam uşuraţi. A doua zi dimineaţă i-am trimis înapoi domnului Folten
costumele noastre noi, dar Ládiček, răzbunător, făcu rost de o lumînare ca să
picure cu ceară smochingul său.
Am avut atunci
sentimentul că ne-am înşelat asupra protectorului nostru; de atunci, ca
muzicieni, a trebuit să îndurăm multe şi n-a fost cu nimic mai bine. De altfel
şi noi l-am înşelat pe domnul Folten: niciunul dintre noi nu a devenit
compozitor. Sărmanul nostru Fatty, genialul nostru Mikeš a murit curînd după
aceea de boala lui Parkinson în urma unei gripe; Ládiček Procházka a dispărut
undeva nu se ştie cum în Rusia, iar eu, după cum se poate citi pe afişe, nu
sunt decît „la pian Vaša Ambroz".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu