MĂRTURIA
SOŢIEI AUTORULUI
MAI ERAU CÎŢIVA MARTORI care trebuiau
sa completeze
detaliile şi, prin depoziţiile lor, să contribuie la elucidarea sfîrşitului
compozitorului Foltyn. Din păcate autorul nu a
mai putut sa îi audieze pe toţi şi nici sa le solicite
materiale.
Au
rămas numai cîteva însemnări uitate pe o bucată de hîrtie, liniştite şi mute ca
moartea. Cîteva rînduri notate de un scris foarte familiar, care e mai mult decît chipul sau vocea
omului dispărut. Un neiniţiat ar fi putut cu greu să descifreze sfîrşitul
povestirii în acele rînduri, dacă nu ar fi fost şansa tragică a acelor seri nu
prea îndepărtate, cînd două fiinţe sub acelaşi acoperămînt, discutau încă despre munca
lor.
Pentru
Karel Capek personajul
despre care scria era mai mult decît o
fiinţă vie; el, cel taciturn,
putea să povestească despre acesta ore în şir, cu ochii arzatori, cu o anume
expresie ce-i înfrumuseţa chipul, atunci cînd vorbea despre artă. De aceea, ştiu atîtea lucruri
despre
compozitorul Foltyn şi îndrăznesc să completez mărturiile anterioare fără
să adaug amănunte, pentru că mă gîndesc
că nu-şi au loc multe
cuvinte străine după
punctele de suspensie pe care
le-a făcut moartea.
Ştiu ca autorul a vrut să-l lase
în final să pună cap la cap Judita sa: operă făcută din plagiat,
imitaţii şi furturi artistice, tristă monstruozitate muzicală ratată care a
fost ani de zile mania sa. El nu i-a dat nimic propriu decît ambiţia morbidă de
a fi artist, el care a fost întotdeauna incapabil de cea mai mică manifestare
personală, la şcoală, în dragoste, în tot.
— Era poate posedat, mi-a spus
Karel Capek odată, în amurg, cînd nu ne mai puteam privi în ochi, dar l-a ucis
făţărnicia. Bietul de el, a intrat în lumea înşelătoriei vitale şi n-a mai
putut ieşi din ea niciodată. Era numai fantezie dobîndită prin minciună şi
nicidecum realitate autentică; rupsese orice legătură morală cu ea, ştii — şi
apoi, cum şi din ce vroia să creeze acest naiv nenorocit ?
Bineînţeles că nimeni nu i-a
acceptat opera, nici chiar atunci cînd, ca om cu stare, a încercat să înlăture
obstacolele şi nedreptăţile cu bani. Dar la sfîrşit, cînd era deja o ruină,
şi-a găsit „oamenii“care l-au ajutat să scoată Judita la lumina zilei.
Iată cum s-au petrecut lucrurile:
Beda Foltyn , pe atunci deja ruinat şi decăzut, colinda localurile în căutarea
noilor şi vechilor săi amici. Plîngea, se umfla în pene, perora, bea şi vorbea
oricui despre opera sa. Apoi se tîra acasă cu capul gol, aruncîndu-şi pe spate
pletele sale superbe, de artist, uimind ici şi colo prin monologul rostit cu
voce tare, vreun trecător întîrziat. Adesea se oprea să se sprijine de zidul
rece al vreunei case şi îşi apăsa mîna pe inimă cu afectare; vagabonzii şi imbecilii
care treceau din întîmplare pe acolo, îşi băteau puţin joc de el, fiindcă
nimeni nu putea să-şi închipuie cît de rău îl înăbuşe şi îl doare inima.
Apoi o bandă de cheflii a hotărît
să le joace lui Foltyn şi Juditei sale o festă. Îi vor inscena nebunului o
comedie straşnică şi vor face mare haz.
— Trebuie reparată această
nedreptate, Foltyn! Datorită nouă, veţi cunoaşte gloria, Maestre!
Începu să alerge ca un nebun şi să
invite toţi vechii săi cunoscuţi, în special pe cei care nu crezuseră niciodată
în Judita.
Unul dintre aceşti buni amici a
procurat o sală pentru perfida reprezentaţie,
un fel de studio de cinema unde se prezentau filme eventualilor cumpărători;
se afla acolo o mică scenă, în spatele unui ecran, cu o suprafaţă de cîţiva
metri pătraţi. În tot cazul, nu existau bani pentru a plăti un număr prea mare
de corişti. Foltyn a recrutat el însuşi
orchestra şi cîntăreţii dintre artiştii şomeri şi debutanţi. Alerga la repetiţii, îşi punea mîna pe inimă şi
ardea de entuziasm. A venit la seara sa, îmbrăcat într-un frac închiriat şi-şi aruncă de cîteva
ori pletele pe
spate, într-un
gest de recunoştinţă spre primele rînduri
unde şedeau
prietenii care îl ajutaseră pentru marele
eveniment. Nu
ştia că nimeni nu îl mai consideră demult un om
normal, că a căzut
întro cursă
oribilă, că timpul făcuse din el
un nebun, un
bufon, un caraghios, un palavragiu, un mincinos, un impostor şi un
mizerabil; căci faţa fiecăruia din noi sfîrşeşte întotdeauna
prin a fi descoperită, chiar dacă foarte mult timp fost
ascunsă în
spatele unor fraze mari şi al unui machiaj intelectual.
Bineînţeles, opera a repurtat un
succes triumfal; în faţa publicului invitat, aplauzele şi strigătele l-au
obligat pe Beda Foltyn , roşu şi beat de fericire, să apară în faţa cortinei,
unde mulţumea, aruncîndu-şi pletele pe spate şi simulînd epuizarea nervoasă
cerută de tensiunea creatoare. Arunca o privire plină de o generoasă
recunoştinţă spre rîndurile celor ce îi montaseră acest triumf şi mai departe,
spre rîndurile publicului care vocifera — dar roşeaţa gloriei şi a succesului
lăsă locul unei palori de moarte pe chipul său scăldat de sudoare. Căci Beda Foltyn
văzu deodată pentru prima oară universul
său, clar, fără minciună şi fără iluzii, aşa cum arată el în realitate de aici,
de la rampă, sute de chipuri familiare pe care le cunoştea de la ceaiurile şi
seratele sale muzicale, sute de oameni pe care îi iniţiase în munca lui
simulată şi murdară, feţele critice pe care încercase zadarnc să le mituiască
prin umilinţa sa şi morga sa simulată de
artist.
Maxilarul său fără bărbie
începuse să i se descleşteze ciudat şi nu mai avea putere să-şi ţină gura
închisă aşa cum s-ar fi cuvenit în asemenea momente solemne, căci vedea clar şi
distinct că toată această mulţime care aplauda nu făcea decît să-şi bată joc de
el. Obişnuiţii cafenelei, care îşi procuraseră o distracţie ceva mai
costisitoare, foştii prieteni care primiseră invitaţia ca să-şi bată joc pe
săturate de acest sărit, spectatorii săi, îi jucau aceaşi comedie ca şi el lor.
Îi
vedea de
aici, el, acest mincinos şi nenorocit zdrobit şi demascat, cum se încurajează
reciproc să mărească vacarmul şi entuziasmul, cum îşi dau coate, vedea şirurile
de feţe deformate de batjocură, legănîndu-se dintr-o parte într-alta, de parcă
mica scenă ar fi fost puntea unui vapor în furtună.
S-a refugiat în culise. Împleticindu-se
de groază, ruşine şi disperare, inima i se strîngea ca un cîine călcat în
picioare şi respira greu, foarte greu. În sală aplauzele batjocoritoare
deveneau mai puternice, cîţiva spectatori tropăiau neruşinat din picioare, iar
voci vulgare şi ironice îi strigau numele.
Beda Foltyn se ruşinează să leşine şi nu are putere să
fugă, de fapt nu mai are unde să fugă, culisele mici sînt blocate de interpreţi
ale căror trupuri formează un zid moale şi de netrecut care îl reţine.
— Vă cheamă, domnule compozitor!
— Ieşiţi să mulţumiţi, Maestre!
— Arătaţi-vă publicului, Beda Foltyn
!
— Arătaţi-vă publicului, Beda Foltyn
, strigau- glasurile anemice ale sărmanilor muzicanţi care se pretaseră la
această comedie pentru cîteva sute de coroane — arătaţi-vă, îl provocau ochii
lor batjocoritori — arătaţi-vă acestei haite ce urlă în bănci, care a venit să
vă asigure succesul, fiindcă, toată viaţa n-ai rîvnit la nimic altceva,
nenorocitule! Arătaţi-va ca să vă vadă în sfîrşit cum sînteţi, să profite de
spectacol ca şi noi, cei pentru care sînteţi la fel de ridicol!
L-au mai împins de cîteva ori in
faţa cortinei şi s-a reîntors de cîteva ori către feţele batjocoritoare ale
interpreţilor. Nimic nu mai rămăsese din el, din Beda Foltyn de altădată, ţinuta şi felul de a-şi ţine
capul au dispărut, părul îi cade pe faţa lividă altfel decît pe vremea cînd îşi
stăpînea gîtul său lung, sudoarea îi curge şiroaie pe reverele fracului
ponosit, iar genunchii i se înmoaie comic. E o mare, mare distracţie pentru
mulţimea care aplaudă şi hohotele se înteţesc cînd îşi apasă amîndouă mîinile
pe inimă, căci pînă azi această paiaţă nu a făcut decît să simuleze totul, iar
acum continuă să joace comedia geniului epuizat, copleşit de glorie.
Cum e posibil, se gîndeşte
Foltyn, pe care inima şi gulerul îl înăbuşă, în timp ce podeaua scenei îi fuge
perfid şi neruşinat de sub picioare. Ce s-a întîmplat cu ochii săi şi cu ochii lor
care dintr-o dată îi face să se arate ceea ce sînt. Ce mulţime rea, crudă şi
ostilă e publicul ale cărui strigăte şi aplauze îl fac să simtă un un nod în
gît şi în inimă. Îi vine să plîngă ca un copil, cu o mînă se sprijină de umărul
fagotistului, iar cu cealaltă, în care ţine o batistă murdară îşi şterge sudoarea.
Se întreabă cui să-i ceară îndurare ca să scape de acestă hoardă josnică şi rea
care tropăie în sală.
Fagotistul susţine răbdător
trupul asudat şi slăbit. Beda Foltyn mai are cîteva secunde pentru Dumnezeu.
Toată viaţa m-am zbătut, m-am chinuit, m-am distrus şi: am plătit ca
să trăiesc această zi! Toată viaţa am slujit ceva ce am considerat că e menirea
mea! Credea
că se smiorcăie, dar, cînd — colo, hohoteşte. Inima, ca un cîine călcat în
picioare, i se strînge în piept de o durere cumplită. — Doamne, e posibil să mă
coste o viaţă întreagă, tot timpul ăsta nenorocit şi zadarnic pe care mi l-ai
dat?
In
seara aceea Judiţa n-a fost jucată pînă la capăt pentru că Beda Foltyn
a înnebunit, ceea ce desigur nu doreau
cei din sală, care îl considerau demult nebun. Sărmanul a fost transportat la
Bohnice, aşa cum era, în fracul său închiriat, iar directorul azilului, penultimul martor conform listei stabilite de
autor,
trebuia să depună mărturia finală. Nu pot să spun decît ceea ce ştiu de la
autor şi din depoziţia doamnei Foltynova: Bedrich Foltyn a murit acolo, două
zile mai tîrziu.
— Va avea o înmormîntare frumoasă,
mi-a spus Karel Capek în ultimul amurg al vieţii noastre
în doi.
Multe din
cunoştinţele lui vor veni la înmormîntare cu un fel de emoţie
condescendentă. Ştiu, viaţa trebuie să-şi aibă, la urma urmelor, sărmanii săi
nebuni, iar moartea este aproape ultima instituţie divină care inspiră, încă,
un pic de respect.
Doamna Foltynova era totuşi o femeie bună la suflet şi i-a făcut o înmormîntare
frumoasă, aşa cum
se cuvine bunului renume al familiei ei. În timpul incinerării, un cunoscut
profesor de la conservator a cîntat la orgă Largo de Haendel, iar la sfîrşit, cel
mai bun cvartet al nostru de coarde a cîntat Beethoven. Ştii, sunt
lucruri care nu se întîmplă oricui!
Te gîndeşti desigur că îi voi
întreba pe toţi cum şi de ce ştiu dinainte ce îmi vor răspunde: bineînţeles că nu
a fost un artist, dar la urma urmelor s-a mistuit pentru muzică. Aşa oricine
dintre noi poate să-şi asume sarcini peste puterile lui şi asta
se termina
întotdeauna printr-o tragedie. Şi cineva desigur îmi va spune: ştiţi, cu Foltyn
s-a petrecut ceva ciudat. Era un nenorocit, un plagiator, un cabotin, dar
avea totuşi o sclipire. E adevărat, domnule, că pentru o viaţă întreagă e
puţin, jalnic de puţin, dar în ziua Judecăţii de Apoi nu trebuie să se piardă
nici măcar un grăunte de aur. Şi ştiţi, Foltyn, nu se dezminte, ne-a lăsat două
asemenea nestemate în Judita lui inaptă şi haotică. Există în
ea un pasaj pe un text foarte comic „Ce jale! Ce jale!" şi pe urmă,
motivul tinerei fete — muzică pură şi limpede ca apa de izvor. Am
reflectat
mult, domnule, Dumnezeu ştie de unde a luat-o!
— Trebuie să fie acel Fatty care a compus-o pentru el, ştii - cel pe care l-ai lăsat să moară de boala lui
Parkinson!
— Da, el e. Vezi, nimeni n-a vrut niciodată să admită că
băiatul acela avea talent, dar a rămas totuşi ceva de la el şi acesta e lucrul
cel mai important. Oricum, datorită lui, nebunul de Foltyn a avut o
înmormîntare de artist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu