PORTRETUL
Se întorcea,
aproape îmbătrînit, după multă vreme. Revederea locurilor
copilăriei îl înseninase. Vuietul Parisului mai stăruia încă în
fundul
urechilor sale, dar încetul cu încetul, balaurul uriaş, în măruntaiele căruia
se zbătuse amar de ani, sforăia tot mai
departe şi tot mai departe îşi duhnea fumul sutelor de guri.
Dinu Bogdan lipsea de zece ani din ţară.
Cabareturile din Montmartre, tavernele din Cartierul Latin, femeile frumoase,
caii de la curse şi toate mărunţişurile care alcătuiesc viaţa unui străin
tînăr, îl furaseră şi pe dînsul, ca pe atîţia alţii, şi-l ţineau strîns acolo.
Fuseseră zadarnice toate scrisorile
trimise din ţară. Nici la moartea tatălui său nu plecase. Venea abia acum, cînd
trebuia neapărat să fie acolo, înainte ca mîinile lacome ale rudelor să împartă
averea părintească.
Şi acum începea să uite. Uita cafenelele
şi cursele: uita cărţile cu paragrafe greoaie, cărora nu le dăduse de rost
niciodată. Un ideal de viaţă nouă îl prinsese acum: visa să-şi îngrijească singur
moşia, s-o mărească, să muncească, să lupte.
Era acasă acum, era la el acasă...
întins pe iarba subţire şi foarte înaltă a livezilor, sau sub nucul uriaş din
dealul mînăstirei, îşi umplea sufletul cu seninătatea cerului de primăvară, cu
mireasma florilor, cu adierile vîntului
Simţea tresărind în sufletul său viaţa
de odinioară, pierduta viaţă a copilăriei — plină de soare şi de libelule.
Erau aceleaşi locurile de altădată.
Iarba se îndoia în aceleaşi legănări de
valuri, fluturii purtau aceleaşi haine pestriţe
de
odinioară şi, ciudat, chiar inima lui, inima ce şi-o crezuse putrezită de atîta
vreme, tresări în piept, nerăbdătoare, setoasă de viaţă, ca în vremea de
demult...
Era fericit, o, fericit cum nu mai
fusese!
La ce folos toate frămîntările acelea de
pînă acum, alergările după vise, întrecerile
zadarnice
după o fericire căutată?
Dar fericirea era în
satul
lui, în frumoasele grădini strămoşeşti, în casa bogată a
părinţilor
săi.
Şi aci tresare.
Păreri de rău îl copleşesc. Părinţii
lui?
Nu-i văzuse demult, şi
nu
era
să-i
mai vadă.
De tatăl său îşi aducea bine aminte: era un bătrîn vioi
care-şi
petrecea toată ziua pe moşie, certîndu-se cu ţăranii şi bătîndu-i apoi pe umăr,
în semn de pace. Simte şi-acum lacrima ce picase din ochii bătrînului, cînd
l-a sărutat pe frunte în ziua plecării:
—
Du-te,
fătul meu, şi cunoaşte lumea. Mă-ncred
în tine. Ştiu că n-ai să mă faci
de rîs,
Şi fii bărbat, nu fi femeie. Cînd te-o prinde dor de casă şi de noi,
potoleşte-l, că şi-aşa toţi n-o să fim împreună în vecii-vecilor...
Trei ani în urmă, bătrînul a murit. Dinu
Bogdan n-avu timp să-l plîngă mult, căci îl fermecase o dansatoare din
Montmartre. Şi nici mai tîrziu nu porni
spre ţară. Venea abia acum, cîteva zile după ce mama lui plînsese atîta pe
scrisoarea unde-i vestea sfîrşitul apropiat, chemîndu-l încă odată, cea din
urmă oară, la sînul ei.
Bătrîna murise fără să-l mai vadă.
Şi el plînsese mult pe mormîntul din
curtea mînăstirii. Plânsese răscolind printre lucrurile ei - atîtea lucruri care
erau ale lui, ale singurului copil. In cuierele vechi mirosind a cuişoare,
printre hăinile bătrînei, găsea cele dintîi cărţi ale lui, jucării uitate, fotografii.
Zilele de demult perindau în mintea lui copleşitoare
amintiri, ţinîndu-l ceasuri întregi deasupra vreunui cufăr deschis, cu mîinile
rezemate de colţul lui, cu capul plecat pe coate, cu ochii închişi, cu mintea
dusă..
Poveştile din copilărie spuse la gura sobei
şi sfaturile şi mîngîierile ei, şi lacrimile ei la plecare, şi atîtea scrisori
care îl chemau acasă îi năpădesc în suflet. îl dor, îl fac să plîngă.
Chipul ei atîrnat lîngă icoane —
acelaşi
chip care veghea la capul său în oraşul depărtat — îl
binecuvintează încă, cu ochii blînzi, ochii de sfîntă, în
care citise de atîtea ori
iertare şi îndemn la muncă, în zilele de răstrişte...
In vălmăşagul norilor de patimi şi
de
remuşcări, chipul ei fusese
singurul colţ de cer senin.
De cîte ori, dezgustat de
viaţa uşuratecâ a Parisului, dezgustat
de
el însuşi şi de femeile în mijlocul cărora
îşi risipise tinereţea, nu
ridicase
ochii
la
portretul mamei sale! Ştia
că departe, într-o casă simplă
de
boieri olteni, e o femeie sfîntă, prin mintea căreia
n-ar
fi trecut niciodată cel mai mic gînd de păcat.
Şi în amintirea mamei
sale, el ierta pe toate vinovatele cari greşiseră. Suferinţa ei
răscumpăra păcatele tuturor femeilor din lume... Acum,
cînd ea nu mai este, Dinu Bogdan trece singur, ca un
duh din altă vreme, prin odăile largi ale casei
părinteşti.
Paşii săi răsună lung,
deşteptînd ecouri în toate colţurile. Tot ce se leagă de
amintirea mamei sale îl face să tresară.
În fiecare zi, cîte un
bătrîn sau cîte un prieten al moartei îi
povesteşte amănunte
din cele din urmă zile ale ei. Şi el îi iubeşte pe
toţi
moşnegii aceia pitici, pe toate bătrînele încovoiate, căci fiecare din
ei are ceva din fiinţa ei, căci în ochii tuturora s-a
oglindit cîndva faţa ei.
Ce triste sunt cimitirele sărace din
jurul mînăstirilor!
Peste crucile de lemn, peste movilele de
pămînt, păzite de vişini mărunţi, trec adieri plîngătoare şi-n umbră pîlpîie
luminile de candelă aprinse-n amurg.
Cîte un glas de fată boceşte pe vreun
mormînt; femei cernite aprind lumînări de ceară pe vrun colţ de lespede - şi
noaptea vine să pustiiască ţara morţilor.
În adăpostul unei hori de
brăduţi,
e
mormîntul
ei, mai frumos ca toate celelalte. Sunt multe flori acolo.
Iarba
nu creşte printre pietre, iar pe marginea lespezii se
cunosc
mai
multe
urme de lumînări.
O soră a moartei vine de cîteva ori pe
săptămînă şi plînge pe mormînt.
Neveste înzestrate
de răposată, toarnă untdelemn în candelă, copile botezate de ea, ciudate în
tristeţea lor vremelnică, presară micşunele şi aglice, culese pe marginea cărărilor
din crîng. ' .
Şi el le vede din poala nucului înalt,
vede şi luminiţa de pe mormînt, ascultă
tînguitor cîntec de mort, dar nu se coboară
să plîngă
pe groapa mamei, fiindcă ştie că s-ar izbi cu fruntea de lespedea rece a
mormîntului...
Intr-o seară întîrzie sub nuc.
Nicio umbră nu se mai strecura printre
cruci. Cimitirul, cu umbra lui deasă, cu luminile candelelor, părea un
cer
încărcat de stele. Oare stelele nu sunt candele aprinse pe mormintele
sufletelor?
Dinu Bogdan visa în liniştea înnoptării.
Deodată tresări. Auzise fîşîitul
cetinei.
Strecurîndu-se tiptil, un bătrîn
înghenunche la mormînt şi rămase acolo pe gînduri, vreme îndelungată.
A doua seară, iar. Şi o săptămînă în
şir, bătrînul veni să se roage pe mormînt.
In ziua cea din urmă,
cînd, adîncit, în visare, n-auzise nici un zgomot în jurul său, moşneagul
simţi o
mînă pe umăr.
Era fiul moartei.
— Ce cauţi aici? întrebă blînd glasul tremurător al celui reîntors.
Bătrînul strigă înăbuşit,
îl privi
mustrător,
se smulse
de
sub apăsarea lui şi o luă la fugă peste morminte. Acum fugeau amîndoi, ca două
năluci, în lumina răsăritului de lună. Păreau doi morţi înviaţi, care se
fugăresc pentru duşmăniile din viaţa cealaltă.
Fugeau pe coasta dealului, peste livezi,
pe uliţele satului. La o cotitură, bătrînul pieri. Dinu Bogdan se opri în loc
şi rămase uluit. Întrebări ciudate îi chinuiau mintea. Ce căutase pe groapa
mamei sale? De ce fugise? Ce taină ascundeau toate acestea?
Întreaga noapte, el nu izbuti s-adoarmă.
Îşi
frâmînta mintea
cu tot felul de gînduri. Spre zori, alergă la odaia icoanelor.
Lumina candelei cădea pe obrazul chipului din perete.
Ciudat... Părea că ochii ei cer iertare, părea că mîna
ei
se ridică spre obraz, iar degetul îi apăsa buzele, parcă ar fi vrut să spună:
„Nu mai cerceta!“
Iar ochii îl întrebau acum: „De ce te-ai
mai întors?
Dinu Bogdan, cu sufletul cuprins de cea
mai mare amărăciune pe care o simţise vreodată, scoase portretul dintre
icoane şi-l duse
în
odaia
de alături, atîrnîndu-l printre celelalte chipuri, printre
oameni...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu