Am stas mult pe ganduri daca sa urc sau nu infama anexa cu numarul 1 la cartea lui Dali - "Jurnalul unui geniu", intitulata "Arta pîrţului". Eram tanar profesor in Sinaia cand a aparut mizeria asta. Eu, iubitor al tablourilor lui Dali, am cumparat-o rapid si, cand am ajuns acasa si am descoperit aceasta anexa, mi s-a facut, nu stiu de ce, sila. Vreau sa spun ca asta mi s-a parut a fi prea de tot. Asa ca am dus cartea inapoi - e singura carte pe care am dus-o vreodata inapoi in viata mea. Nu mai stiu ce am luat in locul ei, dar nici nu are prea mare importanta.
Acum, cu trecerea anilor, m-am resemnat, nu-mi mai bat capul, am inteles ca fiecare poate face ce-i place, pentru ca oricum nu poate exista un sistem de valori care sa dainuie. Drept pentru care m-am hotarat sa urc aici infama anexa a lui Dali, in ideea ca daca vrei sa cunosti un om, nu poti sa te faci ca anumite parti ale personalitatii lui de fapt nu exista. So:
ANEXA I
(la "Jurnalul unui geniu")
Fragment
din ARTA PÎRŢULUI
sau
MANUALUL FALSULUI ARTILERIST
NEDECLARAT
scris de
PRELUDIU
E o ruşine, Cititorule, faptul că de
atîta vreme tot dai la pîrţuri şi totuşi încă nu ştii nici cum o faci, nici cum
ar trebui s-o faci.
De obicei, lumea socoate că
pîrţurile diferă numai după mărime, iar în rest ar fi toate la fel: eroare
grosolană.
Tot ceea ce vă înfăţişez eu astăzi,
analizat cît mai exact cu putinţă, a fost grozav de neglijat pînă acum, nu doar
fiindcă se socotea a fi un subiect nedemn de comentare, ci şi fiindcă nu părea
deloc susceptibil de vreo metodă anume sau de perspectiva cine ştie cărei
descoperiri. Greşeală.
Pîrţul e o artă şi, prin urmare, ceva folositor vieţii,
o spun şi Lucian, Hermogen, Quintilian etc. El e, într-adevăr, un lucru cu-atît
mai important, cu cît nimeni nu se gîndeşte, de regulă, cu intenţie să înveţe a
da pîrţuri.
Un pîrţ ce, spre-a ieşi, s-a
străduit zadarnic Şi biete măruntaie cumplit a-ndurerat
Adesea cheamă moartea grabnic.
Cînd stă să dea ortul popii
muritorul amarnic constipat
De-un pîrţ scăpat la timp
se-ntîmplă-a fi salvat
In fine, poţi scoate pîrţuri cu
metodă şi cu gust, e ceea ce am să încerc a vă convinge pe parcursul acestei
lucrări.
Nu ezit
deci să împărtăşesc Publicului rezultatele cercetărilor şi descoperirilor mele
asupra acestei Arte despre care dicţionarele nu ne spun nimic mulţumitor. Nu
sînt pomenite (lucru incredibil!) nici măcar noţiunile de bază ale cărei
principii ajung să fie prezentate celor curioşi abia acum.
CAPITOLUL I
DEFINIŢIA GENERALĂ A PÎRŢULUI
Pîrţul, pe care vechii greci îl
numeau Porde, latinii Crepitus ventris, vechii saxoni Partin ori Furtin,
nemţii Fartzen iar englezii Fart, este un compus de gaze, emise uneori cu
zgomot, alteori înăbuşit, sau chiar pe tăcute.
S-au găsit totuşi destui autori,
îndeajuns de mărginiţi, dar şi de curajoşi totdeodată, care să susţină, în mod
absurd, arogant şi cu încăpăţînare, în ciuda a ceea ce spun Calepin şi toate
celelalte dicţionare existente şi viitoare, că vocabula pîrţ, luată în sine,
adică în sensul ei natural, s-ar referi doar la emisia cu zgomot; ei s-au bazat
pe acest vers horaţian, care, totuşi, nu poate da o idee deplină asupra
subiectului:
Nam displosa sonat quantum Vesicapepedi (Plesnind ca o băşică am tras un vînt cumplit,
Sat. I, 8, în Horatius, Opera omnia)
Cine nu pricepe oare că Horaţiu a
luat aici numai sensul generic al cuvîntului pedere,
a pîrţîi? Şi de ce a fost nevoie, pentru a da de înţeles că acest cuvînt se
referă la un sunet limpede, ca Horaţiu să se limiteze la explicarea genului de
pîrţ care face zgomot cînd iese? Fermecătorul filozof Saint-Evremond avea
asupra pîrţului o idee destul de diferită de sensul vulgar: după el, pîrţul era
suspin; îi spuse deci iubitei într-o zi, cînd tocmai o delectase cu un pîrţ:
De chinuri inima mi-e plină Şi suspină
Văzînd cît eşti de-nnegurată Deci pe dată
Un biet oftat, de teamă plin Pe gură nu găsi
rostirea
Şi pe-altă parte nimeri ieşirea
Pîrţul este deci, de cele mai multe
ori, un gaz comprimat în interiorul pîntecelui, a cărui cauză, spun doctorii,
ar fi umflarea materiei mucilaginoase, pe care căldura o potoleşte şi o adună
laolaltă, dar nu poate s-o dizolve; ţăranii şi oamenii simpli consideră că
fenomenul e produs de întrebuinţarea unor ingrediente ori alimente producătoare
de gaze. Pîrţul se mai poate defini şi ca aer comprimat, care, căutînd să iasă,
străbate lăuntrul corpului şi scapă-n graba mare îndată ce găseşte acel
orificiu pe care buna creştere ne opreşte să-l numim.
Aici însă nu trebuie să ascundem
nimic; pîrţul se slobozeşte prin anus, cu sau fără zgomot: cu cît natura e mai
înclinată să-l sloboadă mai firesc, cu atît e mai mare nevoia de artă. Aceasta,
ajutată de natură, conferă pîrţului o naştere plăcută, făcîndu-l prilej de
delectare, chiar de voluptate. De unde şi proverbul:
Viaţă lungă, sănătoasă,
Pîrţul dacă-l laşi să iasă
Dar să revenim la definiţia noastră,
arătînd că ea răspunde tuturor sănătoaselor reguli ale filozofiei. Ea cuprinde
atît genul, cît şi materia şi diferenţa specifică, quia
nempe constat genere, materia et differentia: 1) Include toate cauzele
şi speciile pe care le vom studia rînd pe rînd; 2) Şi cum genul său e unul bine
definit, fără îndoială că la fel este şi cauza îndepărtată, aceea care dă
naştere vînturilor, respectiv mucozităţilor din intestine, provenite din
alimente prost digerate. Să analizăm deci toate acestea cu atenţie, înainte de
a ne vîrî nasul în clasificări.
Vom spune deci că materia pîrţului
este călduţă şi uşor alterată.
Aşa cum în ţările foarte calde şi în
cele foarte reci nu plouă niciodată, întrucît căldura absoarbe rapid orice fel
de vapori, în cele dintîi, iar în celelalte frigul excesiv împiedică exalările
lor; aşa cum, din contră, în regiunile temperate plouă îndeajuns (după cum
foarte bine au observat Bodin, meth. hist., Scaliger şi Cardano); tot astfel,
căldura în exces nu numai că transformă alimentele prin alterare, dar, în
acelaşi timp, dizolvă şi consumă vaporii, ceea ce nu se întîmplă în cazul
frigului, care tocmai datorită acestor caracteristici este împiedicat să emane
vapori. Cu totul altfel stau lucrurile cînd căldura este moderată, împiedicînd
astfel transformarea completă a alimentelor; parte din materia vîscoasă din
pîntece şi din intestine dă naştere gazelor, care devin din ce în ce mai
energice, în funcţie de gradul de gazeificare a alimentelor. Fermentarea lor,
la temperatură nu prea ridicată, produce vapori groşi şi turbulenţi. Fenomenul
este lesne de înţeles, dacă se compară de pildă primăvara şi toamna cu vara şi
iarna, ca şi prin studierea artei distilării la foc mic.
DESPRE CARACTERISTICILE PÎRŢULUI,
ÎNDEOSEBI DESPRE DIFERENŢA DINTRE
PÎRŢ ŞI RÎGÎIT,
PRECUM ŞI DEMONSTRAŢIA COMPLETĂ A
DEFINIŢIEI PÎRŢULUI
Am spus mai sus că pîrţul se
sloboade prin anus. Aceasta îl şi deosebeşte de rîgîit căruia i se mai spune şi
„raportul spaniol". Acesta din urmă, deşi format din aceeaşi materie, doar
că în interiorul stomacului, este slobozit pe sus, datorită apropierii acestei
ieşiri sau, alteori, din pricina balonării excesive a pîntecului ori pentru că
întâlneşte un alt fel de obstacol care-l împiedică să iasă pe jos. După părerea
noastră, rîgîitul şi pîrţul sînt înrudite, cu toate că unii îl socotesc pe cel
dintîi mult mai dezgustător: şi totuşi, nu s-a întîmplat oare odată ca, la
curtea lui Ludovic cel Mare, un ambasador, în mijlocul splendorilor şi fastului
pe care le desfăşura în faţa lui acest monarh, să scoată un rîgîit grozav de
bărbătos, spunînd că-n ţara lui rîgîitul era un semn de nobleţe şi
responsabilitate? Nu trebuie deci să tragem concluzii pripite în nici o
privinţă, nici în favoarea pîrţului, dar nici a rîgîitului; fie că vîntul e
slobozit pe sus ori pe jos, ele sînt egale, nu mai încape nici o îndoială,
într-adevăr, în Furetiere, tomul al II-lea al Dicţionarului său universal,
putem citi că în comitatul de Suffolk vasalul era dator să facă dinaintea
regelui, în ziua de Crăciun, un salt, un rîgîit şi-un pîrţ.
Rîgîitul nu trebuie însă inclus în
categoria vînturilor colicative, după cum nici în cea a murmurului ori a
ghiorţăiturilor pîntecului, care sînt şi ele tot vînturi, de acelaşi soi,
agitate însă în interiorul intestinelor şi care întîrzie să se manifeste, cam
cum se întîmplă cu prologul în comedie, ori cu vijelia înaintea furtunii.
Suferă de ele mai ales tinerele fete şi femeile care se-ncing foarte strîns, ca
să-şi scoată în evidenţă talia, în cazul lor, spune Fernel, partea de intestin
pe care specialiştii o numesc coecum este aşa de plină de gaze şi de strînsă,
încît acolo ia naştere o adevărată bătălie, ca aceea a vînturilor închise de
Eol în peştera din munţii Eoliei de altădată. Atîta vînt, încît ar fi de-ajuns
pentru o croazieră întreagă pe mare, ori ca să mişte morile cu aripi.
Ne mai rămîne doar să facem dovada
completă a definiţiei pe care am dat-o şi să vorbim de cauza ultimă a pîrţului,
care este deopotrivă sănătatea cea firească a trupului, dar şi delectarea ori
plăcerea artistică. Despre toate acestea ne vom ocupa atunci cînd vom vorbi şi
de efecte. A se vedea mai jos capitolul despre această temă. Să mai adăugăm şi
că nu admitem, ba chiar dezavuăm, orice alt scop, potrivnic bunului gust şi
sănătăţii. Asemenea abuzuri n-ar avea ce căuta în rîndul intenţiilor rezonabile
şi delectabile.
CAPITOLUL III
CLASIFICAREA PÎRŢURILOR
După ce am explicat natura şi
cauzele pîrţului, să procedăm la clasificarea lui, examinînd diferitele specii,
spre a le defini apoi prin afinităţile care le leagă.
PROBLEMĂ
Se ridică aici de la sine o
întrebare. Iat-o: cum poate fi clasificat în mod
corect pîrţul? Cel ce şi-o pune este însă o fire cîrcotaşă. Trebuie oare să-l
măsurăm cu cotul, cu piciorul, cu cana ori cu baniţa? Căci quoe sunt
eadem uni tertio, sunt eadem inter se. (Cele care sînt egale cu un al treilea sînt egale între
ele) Nicidecum: iată soluţia găsită
de un excelent chimist. Nimic mai simplu, mai natural.
Introduceţi, spune el, nasul în
anus; vîrful nasului va tăia orificiul anal în două părţi egale, iar nările vor
deveni cele două talere ale balanţei; dacă pîrţul e resimţit ca o greutate,
este semn că trebuie măsurat cu o greutate; daca este tare, cu cotul, ori cu
piciorul; dacă-i lichid, cu cana; de-i grunjos, cu baniţa ş.a.m.d., iar dacă îl
găsiţi prea debil pentru a duce la bun sfîrşit experienţa, faceţi ca gentilomii
din Verriers: suflaţi în foaie cît puteţi de tare, pînă ce pîrţul va avea volum
suficient.
Dar să vorbim serios.
Grămătici nepricepuţi împart
literele în vocale şi consoane; aceşti domni rămîn însă numai la suprafaţa
lucrurilor; noi, dimpotrivă, ne facem un scop din a mijloci simţirea şi
degustarea subiectului pe care-l tratăm, drept pentru care împărţim pîrţurile
în Vocalice şi Mute, acestea din urmă fiind Vuiturile propriu-zise.
Pîrţurile vocalice sînt de regulă
numite Petarde, de la cuvîntul peter, a pîrţîi, din pricina diverselor sunete
pe care le produc, ca şi cum partea de jos a pîntecului ar fi umplută cu praf
de puşcă. Consultaţi în acest sens tezele despre petarde ale lui Willichius Jodochus.
Petarda este o izbucnire zgomotoasă,
antrenată de vapori uscaţi.
Poate fi mare sau mică, după cauza
care a produs-o şi în funcţie de împrejurări.
Petarda mare este plenivocalică sau
vocalică prin excelenţă; cea mică se mai numeşte şi semi-vocalică.
DESPRE PLENIVOCALIC SAU MARELE PÎRŢ
Marele Pîrţ sonor, sau
plenivocalicul deplin, se remarcă prin zgomotul puternic, cauzat nu numai de
orificiul amplu şi spaţios care-l produce, cum ar fi orificiul ţăranilor, ci şi
graţie mulţimii de gaze, provocate fie de înghiţirea unei însemnate cantităţi
de alimente balonante, fie de temperatura medie a ventriculului şi a
intestinelor. Această minune a pîrţurilor poate fi comparată cu explozia gurii
de tun, a unui dirijabil, sau cu vîntul care acţionează pedalele de orgă etc.
Ceea ce a scris Aristofan despre tunete e doar o palidă idee. Mult mai aproape
de adevăr este comparaţia cu salva de tun menită să doboare ziduri, să
străpungă un batalion ori să întîmpine intrarea vreunui senior în cetate etc.
OBIECŢIA ADVERSARILOR PÎRŢULUI
Pîrţul nu ne şochează însă prin
sunet, spun ei: dacă n-ar fi vorba decît despre improvizaţiile lui armonioase,
ar fi mai degrabă plăcut decît jignitor; numai că pîrţul este întotdeauna urmat
şi de un miros dizgraţios, cu care se şi confundă, şi care ne jigneşte nările:
asta-i e vina. Nici nu se-aude bine că şi-a şi împrăştiat mulţimea de
corpusculi infecţi, care ne strîmbă feţele de silă: uneori e atît de viclean
încît loveşte fără preaviz, cu surdină; adesea e precedat de-un sunet înfundat,
însă-i urmat pe dată de sateliţii ruşinoşi, care nu mai lasă nici un dubiu
asupra vinovatei colaborări.
RĂSPUNS
Ştiu prea puţine despre pîrţ aceia
care-l cred atît de criminal şi vinovat de toate aceste grosolănii. Pîrţul
veritabil, sau pîrţul curat, este aproape lipsit de miros, ori are atît de
puţin, încît nici nu izbuteşte să răzbată de la ieşire pînă la nările
asistenţei. Cuvîntul latin crepitus, ce denumeşte pîrţul, chiar asta înseamnă:
zgomot fără miros; dar, de cele mai multe ori, pîrţul e confundat cu alte două
feluri de vîntozităţi dăunătoare, dintre care una supără simţul mirosului şi se
numeşte în general vînt, ori pîrţ mut, ori pîrţ feminin; cealaltă este numită
pîrţul gros sau băşina zidarului. Aceasta e confuzia pe care se întemeiază
teoriile adversarilor pîrţului. E însă foarte uşor să-i zăpăceşti dacă le arăţi
că pîrţul adevărat este ceva cu totul diferit de cei doi monştri pomeniţi mai
sus.
Orice boare care se-nstrună în corp
şi, comprimată, scapă apoi se numeşte vîntozitate; vîntul curat, pîrţul şi
băşina zidarului sînt înrudite între ele în cadrul aceluiaşi gen; deosebirile
vin din timpul pe care-l petrec în corp, ca şi din gradul de dificultate la
ieşire. După ce se-nstrună în corp, pîrţul curat parcurge diferitele trasee
interne fără a întîlni obstacole şi iese, cu oarecare zgomot. Pîrţul gros sau
băşina zidarului încearcă de mai multe ori să iasă, dar întîlnind mereu
aceleaşi piedici, face cale-ntoarsă, uneori chiar pe acelaşi drum, se
încălzeşte şi se încarcă de particule de materie grăsoasă, pe care le dislocă
în mers; astfel îngreunat, el se refugiază în părţile de jos, învelit într-o
materie prea fluidă, ce nu aşteaptă la rîndul ei decît o umbră de mişcare ca să
erupă; în fine, iese, fără cine ştie ce zgomot, ducînd cu sine şi tot ce-a
agonisit în drum. Vîntul parcurge acelaşi drum ca şi băşina zidarului, este şi
el înghesuit şi oprit din cale, se încălzeşte şi el şi se încarcă în mers de
particule grase, vine apoi să se ceară afară prin poarta de jos, numai că,
aflînd acolo teren uscat şi gol, nu mai are ce să apuce: îşi ia deci zborul
numai cu ce are pe el, fără zgomot, răzbunîndu-se însă prin tot ce poate fi mai
scîrbos nasului omenesc.
Să revenim însă la clasificare, după
ce am răspuns obiecţiilor adversarilor pîrţului.
Pîrţurile seamănă cu salvele de tun
ori cu tunetele lui Aristofan, cum vă e voia. Oricum ar fi, ele sînt de două
feluri: simple şi compuse.
Pîrţurile simple constau dintr-o
unică salvă, instantanee. Priap le compara, cum am văzut, cu plesnetul unor
burdufuri.
Displosa sonat quantum vestea
Ele se ivesc atunci cînd materia
care le compune este omogenă, abundentă, cînd orificiul prin care ies este
suficient de larg şi de destins, ori cînd, în fine, autorul e robust şi le
sloboade dintr-un foc.
Pîrţurile compuse presupun mai multe
salve puternice şi bine delimitate, asemănătoare vînturilor fără sfîrşit care
vin unele din altele, întocmai cum ar suna cincisprezece-douăzeci de focuri de
puşcă, trase la rînd şi circular. Ele se mai numesc şi Diftongi şi se spune că
o persoană bine clădită poate reuşi chiar douăzeci dintr-o singură emisie.
CAUZA FIZICĂ,DEDUSĂ CU AJUTORUL BUNULUI SIMŢ SAU ANALIZA
PÎRŢULUI DIFTONGAT
Pîrţul diftongat se iveşte atunci
cînd orificiul e destul de larg, materia suficientă din punct de vedere
cantitativ, conţinînd particule de diferite mărimi, uneori amestecate cu umori
calde şi uşoare, dar şi cu altele reci şi dense; de asemenea, cînd materia se
formează în zone diferite şi e silită să refuleze în diverse părţi ale
intestinului.
Într-un asemenea caz, ea nu se
descompune dintr-o dată, nici nu poate să rămînă în aceleaşi cotloane
intestinale şi nici să fie evacuată cu un unic efort, în consecinţă, e obligata
să se elibereze cu zgomot, la intervale inegale, pînă la ultima „suflare”. Iată
de ce sunetul pîrţului se face auzit în ritm inegal şi de ce, dacă ne dăm
osteneala, putem produce o canonadă mai mult sau mai puţin spectaculoasă,
asemănătoare unor silabe diftongate, cam ca acestea: ta ta tam, ta ta ta tam,
ta ta ta ta tam etc. (Aristofan în Norii),
căci anusul nu se închide total, iar materia răzbeşte afară în mod natural.
Nu există nimic mai simpatic decît
mecanismul pîrţului diftongat, în care personajul principal este anusul.
Mai întîi:
1)
El trebuie să fie, de la natură, îndeajuns de
mare, cu sfincter puternic şi elastic.
2) E nevoie la început de un pîrţ simplu, deci de
suficientă materie omogenă.
3) După prima lovitură, anusul trebuie să se
închidă în mod reflex, dar nu într-atît încît materia, mai puternică decît
reflexul, să nu poată să-l oblige să se redeschidă şi să producă orgasmul
(iritarea).
4) Anusul trebuie să se închidă puţin şi să se
deschidă iarăşi, alternativ, împotrivindu-se reflexului de expulzare sau de dezintegrare
a materiei.
5) În fine, dacă e cazul, poate să reţină restul de
vînturi pentru a le elibera în împrejurări mai prielnice. Aici, se potriveşte
epigrama lui Marţial, cartea a 12-a, unde zice et
pedit deciesque viciesque (şi trage pîrţuri de zece şi de douăzeci de ori)etc. Dar despre asta va fi vorba în altă
parte.
Fără îndoială că tocmai la aceste pîrţuri diftongate se
referea Horaţiu în legătură cu Priap. El povesteşte că, într-o bună zi,
acest zeu prost crescut lăsă să-i scape unul aşa de grozav, încît sperie un
stol de vrăjitoare, care tocmai îşi moşmondeau vrăjile prin apropiere. Or, dacă
pîrţul ar fi fost unul simplu, vrăjitoarele n-ar fi avut cum să se sperie şi nu
şi-ar fi luat cîmpii, lăsînd baltă vrăji şi şerpi, ca să se ascundă în oraş;
mai sigur e că Priap va fi început cu un pîrţ simplu, cu zgomot, asemănător
unei băşini bine strunite; acesta a fost însă urmat şi de un altul, diftongat,
apoi de altul, mai vîrtos, care le zburătăciră pe vrăjitoarele deja
înspăimîntate şi le puseră de-a binelea pe fugă. Horaţiu nu prea explică
lucrurile; se vede însă că n-a dorit să spună mai mult, de teamă să nu fie
prost înţeles, dar nici n-a tăcut, ştiind că toată lumea era la curent
cu-această întîmplare. Am găsit deci de cuviinţă că precizările de faţă
trebuiau făcute, punîndu-ne astfel de acord asupra acestui pasaj ce poate părea
obscur şi dificil numai celor ce n-au habar de fizică: asta ca să nu spunem mai
mult.
CAPITOLUL V
NECAZURI ŞI ACCIDENTE PRICINUITE DE
PÎRŢURILE DIFTONGATE.
POVESTEA UNUI PÎRŢ CARE L-A PUS PE
FUGĂ ŞI L-A LĂSAT DE PROST PE ÎNSUŞI DIAVOLUL.
DESPRE CASE ÎN CARE DIAVOLUL A FOST
GONIT CU AJUTORUL PÎRŢURILOR DIFTONGATE.
MOTIVAŢII ŞI AXIOME
Dacă-i adevărat că pîrţul diftongat
e mai teribil decît tunetul şi dacă se ştie că tunetului îi urmează întotdeauna
fulgerul, din pricina căruia atîţia şi-au găsit sfîrşitul ori au rămas surzi
sau zăpăciţi, nu-i mai puţin adevărat că, deşi nu fulgeră, pîrţul diftongat
poate pricinui şi el aceleaşi accidente, ba mai mult, poate ucide pe loc inşii
slabi, fricoşi şi cu prejudecăţi. Tragem această concluzie bazîndu-ne pe
ingredientele din care e alcătuit şi pe teribila comprimare a aerului. O data
eliberat, el face să se clatine în aşa hal coloanele aerului, încît poate
distruge, rupe sau smulge într-o clipită fibre ultra-delicate din creier. Capul
primeşte o mişcare de rotaţie rapidă, înşurubîndu-se pe umeri ca o giruetă,
pînă cînd, în dreptul celei de-a şaptea vertebre, se rupe cămaşa măduvei
spinării, provocînd astfel moartea.
Toate acestea se întîmplă atunci
cînd se consumă gulii, usturoi, mazăre, boabe, napi şi, în genere, orice alt
aliment care produce gaze, recunoscute ca periculoase. Ele produc acel sunet
limpede şi sacadat, pe care-l auzim la ţîşnirea pîrţului. Vai! Cîţi pui de găină
ucişi în ou, cîţi prunci lepădaţi ori sufocaţi în pîntecele mamei lor de
puterea acestei explozii! Diavolul însuşi a luat-o la sănătoasa de multe ori.
Dintre nenumăratele poveşti care s-au scris pe această temă, am să vă spun doar
una, la fel de-adevărată şi azi.
De mai multă vreme, diavolul chinuia
un om, ca să-l facă să-şi vîndă sufletul. Nemaiputînd să îndure chinurile
Satanei, omul consimţi, dar cu trei condiţii:
1)
Îi ceru o groază de aur şi de argint, pe care le
şi primi îndată.
2)
Vru să devină nevăzut, iar diavolul îl învăţă
nişte vicleşuguri, pe care omul le încercă chiar de faţă cu el. În sfîrşit,
căznindu-se să găsească a treia condiţie, ceva ce n-ar fi fost în puterea
diavolului şi cum mintea nu-l ajuta deloc în acele momente cu ideea salvatoare
pe care o aştepta, omul fu cuprins de frică. Or, tocmai spaima asta îi fu de
ajutor şi-l scoase din încurcătură. Se spune că, în clipa aceea de cumpănă,
omul scăpă un pîrţ diftongat, al cărui zgomot semăna cu o salvă de muschetă. Pe
loc, prinse din zbor ocazia, zicîndu-i diavolului:
- Vreau să-mi înşiri pe aţă toate
pîrţurile astea şi apoi sînt al tău.
Diavolul încercă, dar nu izbuti să
vîre pîrţul prin gaura acului, nici chiar trăgînd cu dinţii. Speriat de
grozavul zgomot al pîrţului, pe care ecoul îl mai şi repeta voios, zăpăcit şi
furios că s-a lăsat păcălit, diavolul o luă la fugă, slobozind însă o băşină
infernală, care infectă tot ţinutul. Dar astfel îl lăsă în plata Domnului pe
nefericit.
E lucru ştiut în toată lumea, în
toate regatele, republicile, oraşele, satele, cătunele, în toate familiile şi
conacele de ţară unde locuiesc bone, bătrîne şi ciobani, în cărţi şi în istorii
vechi, că mii şi mii de case au fost izbăvite de diavol graţie pîrţului şi,
fără îndoială, a pîrţului diftongat. El reprezintă cel mai bun mijloc, din
toate cîte se cunosc, pentru a-l alunga pe diavol; această Artă a pîrţului, pe care o prezentăm astăzi căutînd
adepţi ne va aduce cu siguranţă binecuvîntarea celor chinuiţi de necuratul. Şi
credem că artei trebuie să-i răspunzi prin artă, vicleniei, cu viclenie, căci
cui pe cui se scoate, iar lumina mare o stinge pe cea mică, precum şi sunetele
şi mirosurile pier absorbite de altele mai tari; prin urmare, îngerul negru va
fi cu siguranţă ofuscat de flacăra călăuzitoare ce o pune acum în mîna
amărîţilor pe care îi vînează şi oricine o va purta, de nimic nu mai are a se
teme.
Pîrţul diftongat este un fel de
tunet de buzunar, pe care-l ai oricînd la îndemînă; folosul său e şi activ şi
retroactiv; este nepreţuit şi a fost astfel recunoscut încă din cea mai adîncă
Antichitate; de unde şi proverbul latin: un pîrţ ca lumea se face numai cu
talent.
De regulă, pîrţul diftongat nu
miroase urît, dacă nu cumva este rezultatul vreunui proces de putrefacţie în
intestine şi cu condiţia să nu fi stat prea mult în ori sub un trup mort,
intrat în putrefacţie, sau dacă alimentele îngurgitate nu vor fi fost ele
însele alterate. Deosebirile sînt evidente pentru un miros fin - ceea ce nu e
cazul meu. Dar poate cititorul este mai sensibil decît mine.
CAPITOLUL VI
SEMIVOCALICUL SAU MICUL PÎRŢ
Pîrţul mic, sau semivocalicul, este
mai silenţios decît pîrţul mare, fie din cauza dimensiunilor orificiului, fie
din pricina conductului de evacuare, prea strîmt (ca în cazul domnişoarelor); o
altă cauză poate fi cantitatea redusă de vînturi care se află captive în
intestin.
Pîrţul mic este de trei feluri:
limpede, mijlociu şi aspirat.
PÎRŢUL LIMPEDE
Acest tip de pîrţ semivocalic sau
pîrţul mic este alcătuit dintr-o materie foarte uscată şi foarte aerată, care
străbate uşor conductul de evacuare, de felul său foarte strîmt. Semivocalicul
abia de-ar putea să clintească un pai. În limbajul vulgar, mai e numit şi
pîrţul de domnişoară; nu supără nările sensibile şi nu e indecent, cum sînt
pîrţurile ori băşina zidarului.
PÎRŢUL ASPIRAT
Pîrţul aspirat este un pîrţ mic,
semivocalic, alcătuit din materie umedă şi greu de definit. Ca să vă faceţi o
idee, l-aş compara cu pîrţul de gîscă; nu contează dacă orificiul care-l
produce e larg ori strîmt; cert e că este atît de plăpînd, încît e mai mult un
soi de avorton. I se mai spune şi pîrţul brutăriţelor.
PÎRŢUL MIJLOCIU
Acesta din urmă se situează undeva
între pîrţul simplu şi cel aspirat; materia din care e făcut e omogenă,
îmbelşugată, de calitate mediocră şi bine digerată, drept pentru care se
evacuează de la sine, fără efort, prin orificiu; în acest caz, acesta nu e nici
prea strîns, nici prea deschis. Acest pîrţ este specific celor plictisiţi de
burlăcie şi soţiilor de primari.
CAUZELE PÎRŢURILOR DESCRISE MAI SUS
Trei sînt cauzele cele mai însemnate
care diferenţiază zgomotul în cazul acestor trei categorii de pîrţuri, ca şi pe
celelalte, de altminteri; materia vîntului, natura conductului şi forţa
individuală.
Cu cît materia este mai uscată, cu
atît e mai limpede sunetul pîrţului; cu cît e mai umedă, cu atît sunetul este
mai înfundat; dacă e omogenă, va fi un sunet simplu, iar dacă materia este
heterogenă, va ieşi un pîrţ multisonor.
În ceea ce priveşte natura
orificiului, cu cît acesta este mai strîmt, cu atît sunetul va fi mai ascuţit;
dacă e larg, sune tul va fi grav. Dovada o dă chiar subţirimea sau, dimpotrivă,
grosimea intestinelor. Sunetul diferă dacă intestinul e plin ori gol; căci, se
ştie, tot ce-i gol sună mai tare decît ce-i plin.
În fine, cea de-a treia diferenţă
constă în vigoarea şi constituţia individului; cu cît natura împinge mai tare
şi mai vîrtos, cu atît zgomotul pîrţului e mai mare şi mai amplu.
Este limpede că ceea ce diferenţiază
sunetul pîrţului este deosebirea dintre cauze. Lucrul se poate lesne dovedi
studiind flautul, trompetele sau flageoletele. Un flaut cu pereţii groşi şi
deschidere mare dă un sunet înfundat; un flaut subţire şi strîmt, unul limpede;
în fine, un flaut ai cărui pereţi şi deschidere sînt mijlocii dă un sunet aşa
şi-aşa. Constituţia agentului este şi ea un aspect care argumentează afirmaţia.
Dacă, de pildă, cineva cu plămînii bine dezvoltaţi pune la gură o trompetă, el
va scoate cu siguranţă sunete foarte puternice; dacă e tocmai pe dos, înseamnă
că omul are respiraţie scurtă şi slabă. Vom spune deci că instrumentele de
suflat sînt bine gîndite şi de mare folos în aprecierea pîrţurilor.
Studiindu-le, pot fi aflate fără greş cauzele deosebirilor de sunet dintre
pîrţuri. O, admirabile flaute, tandre flajeolete, gravi corni de vînătoare!
etc. sînteţi întocmai ceea ce trebuie pomenit în legătură cu arta pîrţului,
dacă vă mînuieşte un nepriceput; în schimb, cînd o gură îndemânatică vă face să
sunaţi, căpătaţi atîta elocvenţă, în sunetele grave cît şi în cele înalte;
suflaţi, deci, cu pricepere, dragi Muzicanţi.
PROBLEMĂ MUZICALĂ.
DUO DE UNUL SINGUR.
INTERVENŢIE MINUNATĂ PRIN CARE
SURDUL POATE SĂ ASCULTE UN CONCERT
Un savant german a pus aici o
problemă foarte dificilă: sînt oare pîrţurile muzică?
Distinguo: în pîrţurile diftongate e
ceva muzică, ce-i drept. Concedo: în celelalte pîrţuri, nego.
Muzica pîrţului diftongat nu seamănă
cu cea produsă de voce ori de mînuirea vreunui obiect sonor, cum ar fi vioara,
chitara, clavecinul etc. Ea nu depinde decît de sfincterul anusului, care,
strîns ori lărgit, dă naştere cînd unor sunete grave, cînd unora ascuţite:
muzica astfel obţinută seamănă mai degrabă cu cea produsă prin suflare; şi, cum
am spus mai sus, e analoagă sunetului de flaut, trompetă, flageolete etc.
Pîrţurile diftongate sînt singurele care pot produce muzică, prin chiar natura
lor, aşa cum se poate vedea şi în capitolul III din clasificarea pîrţului;
aşadar, putem vorbi de muzică în cazul pîrţurilor. Exemplul ce urmează va
lămuri încă şi mai deplin problema.
Pe cînd eram la şcoală, aveam doi
colegi foarte talentaţi, fiecare avînd însă alt dar, pe seama căruia se distrau
însă amîndoi şi eu pe lîngă ei: unul rîgîia la comandă, pe diverse tonuri,
celălalt era specialist în pîrţuri. Ca să facă totul mai elegant şi mai cu
gust, cel din urmă folosea o pînză dintr-acelea în care se strecoară brînză, pe
care o acoperea cu o foaie de hîrtie; pe urmă, se aşeza deasupra cu fundul gol
şi, legănîndu-şi fesele, scotea fel şi fel de sunete, ca de orgă ori flaut. E
drept că muzica aceasta nu avea cine ştie ce armonie, nici modulări tocmai
savante; ar fi fost de altfel şi greu să inventezi reguli pentru un asemenea
concert, să pui în armonie înaltele, potrivitele şi joasele. Dar îndrăznesc să
spun că un bun specialist într-ale muzicii ar fi putut să descifreze în ele un
sistem original, demn de a fi transmis posterităţii şi înscris în arta
compoziţiei: un soi de muzică diatonică, emisă în stil pitagoreic, a cărei
cromatică se obţine scrîşnind din dinţi. Reuşita ar fi sigură de tot, cu
condiţia să nu fie trădate nici o clipă principiile şi noţiunile mai sus
înfăţişate, într-o asemenea operaţiune, temperamentul şi felul de a se hrăni
ale persoanei slujesc drept lumină călăuzitoare şi busolă. Doriţi sunete
înalte? Folosiţi un trup plin de vapori subtili şi-un anus strîmt. Doriţi
sunete de două ori mai grave? Puneţi la
treabă o burtă plină de gaze dense şi un prapure
suficient de larg.
Poalele umede nu scot decît sunete
joase! Pe scurt, pîntecul este o orgă poliftongă, capabilă să scoată sunete
diverse, din care, fără mare caznă, se pot alege, ca de la magazin, pe puţin
douăsprezece moduri muzicale. Dintre acestea vom reţine numai pe cele potrivite
petrecerilor, cum sînt Lixoleidianul, Hipolixoleidianul, Doricul şi
Hipodoricul. Căci, folosite de-a valma, şi afectînd în acest fel
semivocalicele, sunetele ar fi din ce în ce mai slabe, pînă la a nu se mai auzi
deloc; dimpotrivă, de s-ar scoate simultan, la unison, mai multe sunete
de-acelaşi fel, înalte ori grave, muzica ar deveni insipidă şi neplăcută
auzului, ceea ce nu se întîmplă decît într-un cor foarte mare, ori pur şi
simplu într-o harababură muzicală. O cugetare filozofică vine să atragă atenţia
asupra acestui inconvenient şi anume că tot ce e excesiv de sensibil distruge
pînă la urmă sentimentul (a sensibili in supremo
gradu destruitur sensibile). Aşadar, e nevoie de moderaţie, dacă vrem să
ne facem plăcuţi; altfel, vom stîrni doar spaimă, imitînd vacarmul cascadelor
de la Schaffouse, din munţii Spaniei, ori al cataractelor Niagara şi
Montmorency din Canada, care provoacă surzenia şi le fac pe femei să lepede
chiar înainte să fi rămas însărcinate. Cu toate acestea, sunetul nu trebuie să
fie nici prea slab, pentru că l-ar obosi pe ascultător, obligîndu-l la eforturi
prea mari şi la destulă silinţă ca să le perceapă. E o măsură-n toate.
Est modus in rebus, sunt certi denique fines
Quos ultra, citraque nequit consistere rectum.
(„E o maniera în toate: tu drumul drept îl ţine
Şi nu călca hotarul pus între rău şi bine."Horaţiu, Sat.)
Urmînd cu sfinţenie sfatul lui
Horaţiu, va fi întotdeauna bine şi fi-vom cu siguranţă aplaudaţi.
Dar înainte de a încheia acest
capitol, nu pot, ca bun cetăţean, ce caută să despăgubească faţă de greşelile
naturii, pe cît îi stă-n putinţă, pe-aceia dintre semeni urgisiţi de soartă, nu
pot deci să nu vorbesc de modul în care şi un surd se va putea bucura
de-această muzică.
El trebuie să ia o pipă şi să-i
aşeze capul pe anusul concertistului, în timp ce muştiucul îi va rămîne între
dinţi; graţie contingenţei, va simţi toate intervalele sonore în deplina lor
desfăşurare şi gingăşie. Sînt destule asemenea exemple la Cardano şi Baptiste
l'orta de Naples. Iar dacă lîngă surd s-ar mai găsi şi vreun altul, oricare-ar
fi el, care să vrea să-mpărtăşească asemenea plăcere, nu-i rămîne decît să
tragă zdravăn aerul din pipă; se va umple astfel de toate senzaţiile şi
voluptăţile imaginabile.
PÎRŢURI MUTE, DENUMITE ÎN MOD GREŞIT
BĂŞINI. DIAGNOSTIC ŞI PROGNOSTIC
Să lăsăm acum vorbăria şi să încercăm a ne face înţeleşi fără cuvinte.
Pîrţurile mute, popular numite
băşini, nu fac zgomot şi se formează dintr-o cantitate mică de vînturi foarte
umede. În latineşte se şi spune Visia, de la
verbul visire; în nemţeşte, Feisten, iar pe englezeşte, Fitch ori Vetch.
Băşinile sînt fie uscate, fie
fecaloide. Cele uscate ies fără zgomot şi nu antrenează nici un fel de materie
fecală.
Cele fecaloide, din contră, se
compun din vînturi tăcute şi obscure. Ele transportă întotdeauna şi ceva
materie lichidă; băşinile sînt iuţi precum săgeata ori ca fulgerul şi sînt
insuportabile în societate, datorită duhorii lor fetide. Dacă ne uităm în
izmene, corpul delict poate fi lesne observat. Jean Despautere a stabilit o
regulă cum că o consoană lichidă alături de una mută, în aceeaşi silabă,
scurtează vocala; ceea ce vrea să spună că efectul băşinii fecaloide este unul
foarte rapid. Cum muta liquida jungens in syllaba,
eadem, ancipitem pones vocalem quae brevis esto (Unind o consoană mută cu una
lichidă în aceeaşi silabă vei pune o vocală anceps care să fie scurtă.) Am citit undeva că un
diavol venit din vechiul Latium vru să emită un pîrţ şi dădu cogeamite băşina
fecaloidă, care-i pătă izmenele; şi că, blestemîndu-şi dosul trădător, strigă
mînios şi indignat: Nusquam tuta fides,
adică: nu mai e pic de bună-credinţă pe lumea asta! Fac bine deci aceia care se
tem de acest soi de băşini, dîndu-şi pantalonii jos şi suflecîndu-şi cămaşa
înainte de a le slobozi. I-aş numi chiar înţelepţi, prudenţi, prevăzători.
DIAGNOSTIC ŞI PROGNOSTIC
Întrucît băşinile fecaloide ies fără
zgomot, e semn că nu implică o mare cantitate de gaze. Excrementele lichide pe
care le antrenează arată însă că nu e vorba de nici un pericol pentru sănătate,
ba chiar dimpotrivă. De altfel, ele sînt şi semnul maturizării materiei,
anunţînd momentul cînd şalele şi vintrele se cer eliberate, după cum spune şi
axioma ce urmează: Maturum stercus
est importabile pondus (Materiile ajunse în stare avansată sînt o povară
insuportabilă)
Nevoia de defecaţie este, în cazul
lor, teribil de imperioasă şi trebuie satisfăcută cît mai repede; în caz
contrar, putem păţi ca acel diavol din ţara latinilor (a se vedea mai sus).
CAPITOLUL IX
PÎRŢURI ŞI BĂŞINI FORŢATE ŞI INVOLUNTARE
Şi unele şi altele sînt socotite a
avea drept cauză eficientă gazele produse de îngurgitarea unor alimente cum
sînt ceapa, usturoiul, guliile, napii, varza, tocăniţele, mazărea, bobul,
lintea ori fasolea etc. Pot fi forţate sau involuntare şi se regăsesc cu
toatele în categoriile mai sus descrise.
Pîrţul forţat nu se întîlneşte
printre oamenii binecrescuţi; cel mult printre cei care locuiesc împreună sau
care dorm împreună în acelaşi pat. Se poate întîmpla atunci să te forţezi să
laşi vreo cîteva, fie spre amuzament, fie ca să te dai în spectacol, făcîndu-le
aşa de dolofane şi de distincte, încît nimeni nu le-ar putea deosebi de
bubuiturile de culevrină! Am cunoscut o damă care-şi acoperea dosul cu cămaşa
şi se apropia de-o lumînare abia stinsă, pe care o re-aprindea cu îndemînare,
pîrţîind şi băşind încet şi progresiv. Alta, vrînd s-o imite, n-a izbutit decît
să-şi pîrlească fundul. Pe drept cuvînt se spune că nu tuturor le este dat să
ajungă în Corint. Mult mai amuzant e însă să primeşti o băşină chiar în podul
palmei şi s-o duci apoi la nasul celui sau celei cu care eşti în pat, cerîndu-i
părerea asupra gustului şi mirosului. Numai că ştiu destui cărora nu prea le-ar
plăcea jocul.
Pîrţul involuntar se realizează fără
participarea celui care-i dă naştere şi se iveşte, de regulă, atunci cînd stai
culcat pe spate, ori cînd te-apleci sau rîzi în hohote, precum şi-atunci cînd
te-ai speriat de ceva. Acest soi de pîrţ e socotit îndeobşte scuzabil.
CAPITOLUL X
EFECTELE PÎRŢURILOR ŞI BĂŞINILOR.
DESPRE FOLOASELE LOR DEOSEBITE
După ce am vorbit despre cauzele
pîrţurilor şi băşinilor, nu ne mai rămîne decît să ne referim puţin şi la
efecte; şi cum sînt foarte diverse, le vom reduce la două categorii: cele bune
şi cele rele.
Pîrţurile bune sînt întotdeauna
binevenite prin ele însele, cîtă vreme omul se debarasează astfel de nişte gaze
care îl apasă. Această evacuare îndepărtează mai multe boli, cum ar fi durerea
hipocondriacă, furia, colicile, suferinţa iliacă etc.
Dacă însă sînt ţinute-n loc atunci
cînd urcă din vintre ori nu găsesc drum de ieşire, pîrţurile afectează creierul
prin marea cantitate de gaze pe care le transportă; astfel, corup imaginaţia,
induc melancolia, aduc alte şi alte suferinţe grozav de supărătoare.
Flucţiunile formate prin distilarea acestor gaze meteorice coboară înspre
părţile inferioare; să fim deci fericiţi dacă urmarea nu e decît o tuse, un
catar etc., arată medicii. După părerea mea, răul cel mare e însă că te scot
din circulaţie, făcîndu-te inapt de studiu şi de muncă. Să încercăm aşadar,
drag cititor, să dăm curs nevoii de a pîrţîi, eliberîndu-ne pînă şi de cea mai
măruntă presiune cauzată de gaze şi, chiar cu riscul de a fi zgomotoşi, mai
bine să le dăm drumul pe dată, dragi concetăţeni, decît să ne lăsăm chinuiţi,
riscînd să ajungem ipohondri, melancolici, frenetici ori maniaci.
Porneşte deci, dragă cititorule, de
la acelaşi principiu ca şi mine, cum că a da pîrţuri e lucru foarte folositor
pentru oricine; dacă eşti convins de foloasele lui, vei fi şi mai şi după ce-ţi
voi cita cîteva cazuri de persoane care au suferit amarnic pentru că nu le-au
slobozit.
În mijlocul unei adunări numeroase,
o femeie se simţi brusc rău; speriată de durerea venită pe nepusă masă, ea
părăsi serbarea, care se pare că tocmai în onoarea ei fusese plănuită. Băgară
toţi de seamă, toată lumea se agită, toţi se neliniştesc, grăbindu-se să-i fie
de folos. Sînt aduşi în grabă s-o consulte discipolii lui Hipocrate. Aceştia se
consultă, caută răul, citează o groază de autori; o întreabă pe distinsa doamnă
ce a mîncat. După scurtă gîndire, bolnava şi-a adus aminte că, la un moment
dat, s-a ţinut să nu scape un pîrţ de toată frumuseţea.
Altă femeie ţinu captive nu mai
puţin de douăsprezece pîrţuri, care, pe rînd, ceruseră ieşire: s-a supus
torturii în timpul unei întruniri care a durat mult şi după care a mers să ia
masa undeva, crezîndu-se în formă. Ce s-a întîmplat? A mîncat... din priviri
din felurile ademenitoare, căci de nimic nu s-a putut atinge: se simţea
arhiplină, stomacul său bucşit de gaze nu mai putea suferi şi mîncare.
Un profesoraş, un cleric
binecrescut, un magistrat scorţos, fiecare un ipocrit în felul său, obişnuiau
să facă din trupurile lor adevărate peşteri ale lui Eol. Erau deci plini de
fumuri, unul din pricina înfumurării însăşi, celălalt tot predicînd, iar cel
din urmă datorită lungilor discursuri, în curînd, simţiră apăsarea unei
teribile furtuni în intestine: se sumeţiră contra ei, nici unul nu lăsă să-i
scape măcar vreun pîrţ. întorşi pe la casele lor, fură însă doborîţi de colici
violente pe care de-abia o farmacie întreagă de izbuti să le calmeze, tocmai
cînd bieţii erau la doi paşi de moarte.
Mult bine însă, scumpe cititor, ne poate
aduce un pîrţ lăsat la timp să zboare! El risipeşte toate simptomele unei boli
serioase, alungă teama şi linişteşte dintr-o dată orice agitaţie. Cîte unul,
crezîndu-se bolnav şi pregătindu-se să-şi cheme la căpătîi pe urmaşii lui
Galenus, se văzu vindecat într-o clipită de un zdravăn pîrţ, ceea ce l-a făcut
să se dispenseze de ajutorul medicinei.
Un altul, se trezi cu o senzaţie de
grozavă greutate în stomac; coborî din pat, umflat ca un cimpoi, deşi cu o zi
înainte nu se făcuse vinovat de nici un exces. Fără chef şi fără foame, omul nu
se atinse de nimic de-ale gurii; intră însă la idei: nici noaptea următoare
nu-i aduse vreo uşurare, decît poate speranţa unui somn pe bucăţele. De îndată
ce se întinse-n pat, simţi cum i se iscă-n vintre o furtună. Maţele îi plîngeau
sfîşietor; apoi, după o zgîlţîială zdravănă, un pîrţ solid se slobozi,
lăsîndu-l pe bolnavul nostru zăpăcit de gîndurile negre pe care de pomană le
nutrise.
O femeie robită prejudecăţilor nu
cunoscuse niciodată foloasele pîrţului. De doisprezece ani era nefericita
victimă a acestei boli şi-a medicinei deopotrivă; încercase toate leacurile.
Cînd în sfîrşit se lămuri cît de util e pîrţul, femeia începu să le sloboadă
liber, din ce în ce mai des, şi gata cu durerile şi bolile: era acuma sănătoasă
tun.
Iată deci care sînt marile avantaje
ale pîrţului pentru oricare dintre noi. Cine oare s-ar mai putea îndoi de ele?
Dacă băşina tulbură societatea prin natura ei scîrboasă, pîrţul îi e de bună
seamă antidotul; el o anihilează, căci o împiedică să se formeze, făcîndu-şi
loc la timpul potrivit. E evident şi fără nici o îndoială, oricît de
superficial am fi studiat noţiunile despre care am vorbit - pîrţ şi băşina - că
nu băşim decît pentru că n-am vrut să facem pîrţ; în consecinţă, oriunde-i
pîrţ, nu va fi băşina.
AVANTAJELE PÎRŢULUI PENTRU SOCIETATE
Împăratul Claudiu, cel de trei ori
slăvit, care nu se gîndea decît la sănătatea supuşilor săi, fu într-o bună zi
înştiinţat că unii dintre ei duseseră respectul atîta de departe, încît
preferau să moară mai bine decît să dea vreun pîrţ în prezenţa sa. Aflînd apoi
(din raportul lui Suetoniu, al lui Dion şi din cel al altor istorici) ca
suferiseră de moarte, cu colici îngrozitoare, împăratul dădu un edict, prin
care îngăduia oricărui supus să pîrţîie cît îi pofteşte inima, chiar şi la
masă, cu condiţia să fie pîrţuri limpezi.
Cu siguranţă că însuşi numele de
Claudiu îi fusese dat prin antifrază de la cuvîntul latinesc claudere, a
închide; căci, prin edictul său, el mai degrabă deschisese organele pîrţului, decît
să le închidă. Şi n-ar fi oare potrivit acum să repunem în drepturi acest
edict, care, după Cujas, exista deja înscris în codurile cele vechi, ca de
altfel atîtea altele pe nedrept abandonate?
Indecenţa care se asociază de regulă
pîrţului nu are nici un dram de justificare, decît cel mult capriciul şi
prejudecăţile omeneşti. Nu-i vorba aşadar de nici o abdicare de la bunele
moravuri şi, astfel, nu este nimic rău în a-l îngădui; avem, altminteri, dovezi
destule că, în multe locuri ale lumii, pîrţul e liber acceptat chiar în
societatea educată şi că-i o mare cruzime să mai avem vreo îndoială în acest
sens.
Într-o parohie oarecare, la vreo 4-5
leghe de Caen, dreptul feudal prevedea dintotdeauna ca seniorul să ceară
vasalilor săi cîte un pîrţ şi jumătate în fiecare an.
Egiptenii făcuseră din pîrţ un zeu,
ale cărui reprezentări mai decorează încă şi astăzi unele latrine.
În vechime, pîrţul slujea la
prevestirea vremii - senină ori ploioasă, după cum pîrţul era mai mult ori mai
puţin sonor.
Cei din Pelouse adorau pîrţul. De nu
ne-am teme că prea multe dovezi strică, am conchide că pîrţul, departe de a fi
un lucru deşănţat, implică cea mai desăvîrşită şi mai aleasă bună creştere,
fiind chiar semnul supremului respect pe care un supus îl poate aduce prinţului
său, tributul vasalului către senior, oricum, ceva demn de atenţia unui cezar,
ba, uneori şi semn de schimbare-a vremii şi, ca să spunem totul pînă la capăt,
chiar obiect de cult şi veneraţie în rîndul marelui popor.
Să continuăm însă a dovedi, prin noi
exemple, avantajele pîrţului faţă de societate.
Pîrţul zădărniceşte încercările
potrivnicilor societăţii.
De pildă: într-o adunare numeroasă,
un filfizon plictiseşte pe toată lumea; de-un ceas întreg îşi arată farmecele
şi gingiile, spunînd o groază de impertinenţe cu care îşi asasinează
auditoriul. Un pîrţ scăpat îl reduce la tăcere, sosit tocmai la timp să
izbăvească bietele suflete din capcana pisălogului, deturnîndu-le atenţia de la
ciripitul ucigător al duşmanului comun. Şi asta nu e tot, căci pîrţul aduce
încă şi alte foloase. Cum în societate conversaţia este ingredientul cel mai
îndrăgit, pîrţul nu face decît să-i ofere din plin subiecte.
De două ceasuri, o strălucită
adunare zace într-o tăcere şi mai sumbră decît aceea din La Grande Chartreuse.
Unii tac din snobism, alţii din timiditate, în fine, ceilalţi din ignoranţă.
Erau gata-gata să se despartă fără să fi schimbat nici măcar o vorbă. La auzul
unui pîrţ, un murmur surd se iscă pe dată, pregătind o lungă dizertaţie,
preluată şi dirijată rapid de critică şi asezonată din belşug cu observaţii
glumeţe. Iată deci cum un biet pîrţ a izbăvit cinstita adunare de o tăcere
ridicolă, oferindu-i prilej de conversaţie sprinţară: pîrţul e deci folositor
societăţii în general. S-ar putea chiar adăuga că-i este şi plăcut.
Rîsetele, chiar hohotele pe care le
produce pîrţul de îndată ce se face auzit stau mărturie clară pentru
neîndoielnicul lui farmec. Nici chiar cei mai scorţoşi nu-i poartă pică, nu
există înţelepciune care să-i reziste, iar sunetul armonios şi imprevizibil
care-l compune risipeşte letargia spiritului. Cînd vreun pîrţ se strecoară
incognito în vreun conclav de filozofi, cu totul prinşi de pretenţioasele
maxime pe care vreunul dintre ei le debitează, el reuşeşte să pună pe fugă
morala în derivă. Se rîde, se leşină de rîs şi astfel, natura îşi ia cu atît
mai bucuroasă revanşa cu cît, de regulă, în alcătuirea oamenilor de vază e, de
multe ori, cam strîmtorată.
Să nu se mai susţină, pe nedrept, că
rîsetele pe care le stîrneşte pîrţul sînt semn de milă şi dispreţ mai degrabă
decît semn de bucurie; căci pîrţul are în el însuşi o veselie structurală, care
n-are nevoie de vreun loc sau de împrejurări anume.
La căpătîiul unui bolnav familia în
lacrimi aşteaptă momentul fatal în care-şi va pierde şeful, ori fiul, ori
fratele; un pîrţ, pornit cu zgomot din aşternutul muribundului, spulberă
durerea celor de faţă, dă naştere unui licăr de speranţă şi trezeşte cel puţin
un surîs.
Pînă şi la căpătîiul bolnavului,
unde totul e doar tristeţe, pîrţul e-n stare să înveselească şi să umple
inimile. Ne mai putem deci îndoi de puterile lui? El găseşte mereu alte şi alte
feluri de a însenina, ceea ce-l face plăcut aproape tuturor. Cînd c-o mişcare
impetuoasă dă să iasă, pîrţul imită sunetul salvei de tun şi, prin aceasta,
place războinicului; cînd e ţinut în loc pe drum de apăsarea celor două
emisfere printre care se strecoară, sună precum un instrument muzical. Uneori,
acordurile sînt cam zgomotoase, alteori are modulaţii zvelte şi moi şi, prin
aceasta, place sufletelor sensibile şi, practic, tuturor, căci prea puţini sînt
cei care să nu iubească muzica. Cine deci i-ar refuza sufragiul, cînd e şi
agreabil şi util, atît fiecăruia în parte cît şi tuturor şi atîta vreme cît
aşa-zisa lui indecenţă e de acuma combătută ferm şi anulată prin demonstraţii
convingătoare? Cine-ar mai cuteza să spună că-i semn de proastă creştere, cînd
el a fost deja îngăduit şi acceptat în anumite cercuri, rămînînd proscris doar
acolo unde domnesc prejudecăţile? Cînd vedem că nici politeţei şi nici bunelor
moravuri nu le aduce vreo urmă de atingere, mîngîindu-ne numai cu sunetul lui
plin de armonie şi cu absenţa oricărei miasme supărătoare. Mai putem deci
rămîne indiferenţi atunci cînd pîrţul e folositor oricui, cînd risipeşte de
îndată nelinişte şi boală închipuită aducînd numai uşurare? Societatea va fi
oare atît de ingrată încît să nu-i arate recunoştinţă, cînd o fereşte atît de
bine de nepoftiţii plicticoşi şi cînd îi face numai plăcere, iscînd în jur doar
joc şi veselie? Tot ce-i folositor, plăcut, cinstit e socotit şi bun şi
valoros. Cic. Cartea l a Oficiilor.
CAPITOLUL XII
MIJOACELE PRIN CARE PÎRTUL POATE FI
ASCUNS DE CĂTRE CEI SUPUŞI PREJUDECĂŢILOR
Cei vechi, departe de a-i blama pe
Pîrţomani, îşi încurajau chiar discipolii să nu se jeneze. Stoicii, a căror
filozofie era, la vremea lor, dintre cele mai pure, spuneau că deviza omului
trebuie să fie libertatea. Filozofii de vază, printre care şi Cicero, care era
convins de toate acestea, împărtăşeau ideea, preferînd doctrina stoică altor
filozofii ce propovăduiau despre fericirea pămîntească.
Pînă la urmă, aceştia toţi au reuşit
să-şi convingă adversarii. Cu argumente de neclintit, i-au silit să admită că,
printre preceptele cele mai salutare ale vieţii, nu numai pîrţul, dar şi
rîgîitul ar trebui îngăduite. Aceste argumente pot fi găsite în cea de a noua
epistolă a lui Cicero către prietenii apropiaţi, adresată Poetului, 174, unde,
printre atîtea sfaturi bune se află şi acesta: în toate, trebuie să ne ghidăm
după cum ne îndeamnă natura. Cu asemenea minunate precepte, e inutil să invocăm
cu emfază legile pudorii şi politeţii, care, în ciuda semnelor de consideraţie
pe care, se spune, le impun, nu trebuie să ne distrugă sănătatea şi chiar
viaţa.
În fine, dacă totuşi se află cineva
atît de înrobit prejudecăţilor, noi nu-l vom sfătui să renunţe la pîrţ atunci
cînd natura i-l cere, ci îl vom învăţa cum să-l ascundă.
Cînd îi vine, omul cu pricina
trebuie să-şi dreagă glasul. Dacă plămînii îi sînt prea slabi, să se facă brusc
a strănuta cu forţă; toţi se vor repezi să-i spună „noroc" şi să-l acopere
de binecuvîntări. Dacă-i cumva atîta de neîndemînatic încît să nu izbutească
nici una nici alta, atunci să scuipe tare, ori să-şi a.şeze scaunul, în fine,
să facă orice zgomot capabil să mascheze pîrţul. Dacă nici asta nu îi
izbuteşte, să se ţină: prin comprimare şi contracţie a muşchiului mare anal,
ceea ce urma să se manifeste la modul viril se va feminiza; doar că subtila şi
nefericita stratagemă va oferi mirosului ceea ce tocmai a refuzat avizului. In
acest caz, se va-ntîmpla întocmai ca în acest fragment din Mercur galantul, de Boursault:
Sînt un trup invizibil
născut din prost aluat
Nu cutez deci a spune
Nici cine sînt, nici de-unde m-am iscat;
Cînd vreau să ies, mă fofilez cu iscusinţă
deghizat Şi-ajung femeie-nşelăciune, din bărbatul ce-aş fi fost.
Nu pot ascunde însă, la rîndul meu,
că toate aceste trucuri aduc adesea prejudicii serioase celui ce le
întrebuinţează şi că nu o dată se întîmplă să-şi fi trimis înapoi în vintre un
greu duşman, care mult rău va aduce. De unde şi multele suferinţe pe care le-am
descris mai sus, în capitolul al treilea.
Se mai întîmplă ca, vrînd să reţinem
pîrţul, să facem chiar mai multă mojicie. Căci, neputînd îndura colicile
pricinuite de îngrămădirea gazelor în vintre, putem scăpa de-a dreptul vreo
canonadă în toată regula, evident, înfiorător de ridicolă. Aşa a păţit bietul
Aeton, de care pomeneşte Marţial, cînd, vrînd pe Jupiter să îl salute, scăpă un
pîrţ de s-a cutremurat din temelii chiar Capitoliul.
EPIGRAMĂ
Multis dum precibus Jovem salutat Stanssummos resupinus usque in
ungues
Aethon
in Capitolio, pepedit.
Riserunt
Comites: sed ipse Divum,
Offensus genitor, trinoctiali Affecit domicoenio dientem.
Post
hocflagitiutn misellus Aethon,
Cum
vuit in Capitolium venire,
Sellas
ante pedit Patroclianas,
Etpedit
deciesqne viviesque.
Sed
quamvis sibi caverit crepando,
Compressis
natibus Jovem salutat.
MART. Lib. 12, Ep. 77
„Pe Joe preamărindu-l, în picioare,
Cu fruntea sus, cu rugi tremurătoare,
Cînd Aeton pe-a lui vîrfuri s-a
săltat,
Un vînt în Capitoliu a scăpat.
Ceilalţi au rîs, însă lui tata Joe Tămîia asta
nu i-a fost pe voe,
Şi supărat, voind să-l pedepsească,
L-a pus trei zile-acasă să
prînzească.
Acuma, Aeton, după-acea ruşine,
De cîte ori în Capitoliu vine,
Pe la privata lui Patercliu trece,
Şi lasă vînturi, zece cîte zece.
Cu cea mai mare grijă se păzeşte,
Dar tot îi mai e teamă c-o păţeşte,
Şi cînd lui Joe-i dă, umil, salutul,
Rugîndu-se, îşi ţine strîns
şezutul."
Marţial, „Rugăciunea lui Aeton", în
Persius. Juvenal. Marţial, Satire şi epigrame
CAPITOLUL XIII
SEMNELE EFECTELOR ULTERIOARE ALE PÎRTULUI
Se cunosc trei tipuri de semne: apodicticele,
necesarele şi probabilele.
Semnele apodictice sînt cele a căror
cauză e deja prezentă, astfel încît efectele nu vor întîrzia nici ele să se
manifeste. Astfel, un om care a mîncat mazăre împreună cu alte legume, struguri
sau smochine proaspete, care a băut vin dulce ori şi-a înşelat nevasta ori
ibovnica, se poate aştepta oricînd la o explozie iminentă
Semnele necesare sînt cele care dau
un efect secundar: zgomot mare, miros urît etc.
În fine, probabilele sînt cele care
nu apar întotdeauna şi nici nu însoţesc de regulă pîrţul. Astfel sînt
contracţia, ghiorăitul maţelor, tusea, ori trucurile cu scaunul, cu strănutul
ori cu tropotitul, atunci cînd nu vrem să fim daţi în vileag ca autori.
Cei tineri şi bătrînii trebuie
sfătuiţi să nu roşească atunci cînd dau vreun pîrţ, ci ei să rîdă cei dintîi,
ca să destindă conversaţia.
Nu s-a stabilit încă dacă e bine sau
e rău să pîrţîi în timp ce urinezi; în ce mă priveşte însă, cred că e bine şi
mă bazez pe această axiomă care-mi pare destul de întemeiată: Mingere
cum bombis res est gratissima lumbis (A urina cu pîrţuri este un lucru foarte plăcut pentru
şale)
Căci, într-adevăr, a urina fără de
pîrţ e ca şi cum te-ai duce la Dieppe fără să vezi marea.
Şi totuşi, de cele mai multe ori,
întîi urinezi şi abia apoi dai pîrţul, pentru că gazele din pîntec uşurează mai
mult cea dintîi îndeletnicire, prin comprimarea vezicii, abia apoi urmînd să
intre chiar ele în scenă.
CAPITOLUL XIV
LEACURI ŞI METODE DE A PROVOCA PÎRŢURILE.
PROBLEMĂ. ASPECT CHIMIC. DESPRE SPIRITUL PÎRŢULUI ŞI
DESPRE PETELE ROŞII
CONCLUZIE
Cum se întîmplă de regulă cînd te
reţii de la ceva, sînt mulţi dintre cei care nu dau pîrţuri decît rar şi cu
greutate şi care păţesc fel de fel de accidente şi se îmbolnăvesc de felurite
boli. M-am gîndit deci că trebuie să scriu şi pentru ei, rezervînd un capitol
leacurilor şi mijloacelor de a provoca evacuarea gazelor supărătoare. Voi spune
deci, în două vorbe, pentru ei, că se cunosc pînă acum două tipuri de leacuri
care provoacă pîrţurile: leacuri interne şi leacuri externe.
Cele interne sînt: anasonul,
mărarul, rădăcina de şofran, pe scurt, toate carminativele şi producătoarele de
fierbinţeală.
Remediile externe sînt clistirele şi
supozitoarele. Fie că se întrebuinţează unele ori altele, uşurarea este oricum garantată.
PROBLEMĂ
Se ridică întrebarea dacă poate
exista analogie între sunete: dacă le putem combina între ele, făcînd un fel de
orchestră pîrţoidică. Ne mai putem întreba, de asemenea, cîte soiuri de pîrţuri
există, dacă le comparăm din punctul de vedere al sunetului.
La prima întrebare, promite de multă
vreme un răspuns şi un concert un mare muzician.
În ceea ce-o priveşte pe a doua, vom
răspunde că sînt şaizeci şi două de feluri de sunete provenite din pîrţ. După
Cardano, podexul poate produce şi alcătui patru moduri simple ale pîrţului:
ascuţit, grav, reflexiv şi liber. Din ele derivă alte cincizeci şi opt care,
împreună cu cele patru de bază, însumează şaizeci şi două de sunete ale
articulării pîrţului sau tot atîtea specii.
Numere-le cine vrea!
ASPECT CHIMIC.
DESPRE SPIRITUL PÎRŢULUI.
DESPRE PETELE ROŞII ETC.
Se pune întrebarea dacă un pîrţ
poate fi distilat chimic şi dacă i se poate extrage esenţa.
Răspunsul e afirmativ.
Un spiţer a stabilit recent că
pîrţul se înscrie în clasa lucrurilor spirituale, el este numero spiritum. Iată ce a întreprins spiţerul după
ce s-a folosit mai întîi de alambic.
A chemat din vecini o hybernoise, care înfuleca la o masă cam cîtă carne
înghit şase catîrgii mergînd de la Paris la Montpellier. Femeia aceasta, care
se ruinase prin lăcomie şi combustia exagerată a ficatului său, îşi cîştiga
existenţa cum dădea Dumnezeu. Spiţerul i-a dat deci să mănînce cîtă carne a
vrut şi a putut, dimpreună cu multe legume producătoare de gaze. I-a poruncit
apoi să nu dea nici un fel de pîrţuri ori băşini fără să-l prevină. Cînd a fost
aproape momentul, a luat un vas larg, ca acelea în care se prepară uleiul de
vitriol, şi i l-a pus la fund, provocînd însă şi mai mult evacuarea cu ceva
carminative uşoare, cum e de pildă apa cu anason, folosind, în fine, cam tot ce
se potrivea acestui scop de prin spiţeria lui. Operaţiunea a reuşit de minune.
Spiţerul a luat atunci o substanţă uleioasă sau balsamică, al cărei nume nu
l-am reţinut, şi a pus-o în vas, amestecînd continuu şi făcînd să se condenseze
totul la soare; a rezultat o chintesenţă minunată. Ideea spiţerului era că o
picătură din ea avea puterea să îndepărteze petele roşii de pe piele şi chiar
i-a încercat efectul, în ziua următoare, pe obrazul nevesti-sii, care s-a
curăţat pe dată, văzînd cu ochii. Să nădăjduim că descoperirea le va fi de
folos doamnelor şi va aduce bani frumoşi spiţerului, căruia nimeni n-o să-i mai
poată reproşa că nu mai ştie altceva decît... harta Ţărilor de Jos.
CONCLUZIE
Ca să nu lăsăm nimic pe dinafară în
ceea ce priveşte arta pîrţului, ne place să credem că fiecare va găsi aici cu
plăcere lista celor cîteva tipuri de pîrţuri care n-au făcut obiectul
studiului. Evident, nu putem avea nici o pretenţie de exhaustivitate, mai ales
într-un domeniu atît de puţin cercetat şi abordat acum pentru întîia oară în
mod ştiinţific. Tot ce urmează a fost extras din documente pe care le-am primit
recent. Vom începe cu pîrţurile provinciale, spre a slăvi astfel onoarea
provinciei.
PÎRŢURILE PROVINCIALE
Inşi cu experienţă ne asigură că
acest soi de pîrţuri nu sînt nici pe departe atît de pervertite cum sînt cele
din Paris de pildă, unde domină tendinţa de a supra-rafina totul. Nu sînt deci
aşa de savant etalate, sînt însă naturale şi au un gust puţin sărat, asemănător
cu cel al scoicilor verzi. Reîmprospătează în chip plăcut pofta de mîncare.
PÎRŢURILE BUCĂTĂRESELOR
Din relatările unei cunoscute
gospodine din Petersburg ştim că acest soi de pîrţuri au un gust excelent de
trufanda; încălzite, se ronţăie cu plăcere, dar o dată ce s-au răcit îşi pierd savoarea
şi ajung să semene cu pilulele pe care le înghiţi doar de nevoie.
PÎRŢURILE FECIOARELOR
Mi se scrie din insula Amazoanelor
că acolo pîrţurile au un gust delicios şi că sînt foarte căutate. Nu se
întîlnesc decît acolo, pe cît se pare, dar nu se ştie niciodată. Oricum, se
spune că sînt foarte rare.
PÎRŢURILE MAEŞTRILOR DE SCRIMĂ
Din scrisorile primite de pe cîmpul
de bătălie de lîngă Constantinopole, rezultă că pîrţurile maeştrilor de scrimă
sînt teribile şi că nu e bine să le miroşi prea de aproape. Şi cum mai
totdeauna se ivesc pe sub apărătoarea de piele, bine ar fi să nu te apropii
decît înarmat cu floretă.
PÎRŢURILE DOMNIŞOARELOR
Sînt delicatese, mai cu seamă la
oraş, unde sînt degustate precum biscuiţii cu aromă de floare de portocal.
PÎRŢURILE FETIŞCANELOR
Dacă sînt bine coapte, au gust de
„mai vreau o dată", foarte apreciat de cunoscători.
PÎRŢURILE TINERELOR NEVESTE
Despre ele am putea transcrie aici
un întreg studiu; ne vom mulţumi însă numai cu concluzia autorului, zicînd
deci, împreună cu el, că „n-au gust decît pentru amanţi, căci soţii nu prea se
dau în vînt".
PÎRŢURILE BURGHEZILOR
Am primit o scrisoare lungă din
partea unor burghezi din Rouen şi Caen, o scrisoare avînd forma unei dizertaţii
despre natura pîrţurilor prea cinstitelor lor consoarte; am fi dorit, desigur,
să-i satisfacem pe amîndoi, transcriind aici în întregime această dizertaţie.
Ne vedem însă nevoiţi să apărăm reguli chiar de noi stabilite. Vom spune
aşadar, în general, că pîrţul femeilor burgheze are un parfum de calitate, cu
singura condiţie să fie rotofei şi la largul lui şi că, atunci cînd nu e
altceva mai bun la îndemînă, el poate mulţumi.
PÎRŢURILE ŢĂRĂNCILOR
Am primit din împrejurimile
Orleans-ului un răspuns la glumele proaste care au stricat reputaţia pîrţului
de ţărancă şi am aflat pe această cale cît e de bine făcut şi ce frumos: deşi
rustic, are un gust încîntător, iar călătorii trebuie să ştie că pîrţul
ţărăncii e o bucăţică pe cinste, din care te poţi înfrupta în deplină
siguranţă, cu lingura mare.
PÎRŢURILE PĂSTORIŢELOR
Păstoriţele din valea Tempe din
Tessalia ne încunoştinţează că pîrţurile lor au chiar parfum de pîrţ, perfect
natural, ele fiind produsul unui ţinut în care cresc doar mirodenii:
cimbrişorul, maghiranul etc. Ele solicită de altfel să nu li se mai confunde
pîrţurile cu cele ale altor păstoriţe, hrănite de vreo brazdă oarecare.
Aceste pîrţuri se pot recunoaşte
fără greş întocmai cum se-ncearcă iepurele dacă e de crescătorie: se miroase în
formă.
PÎRŢURILE BABELOR
Negoţul cu aşa ceva e atît de scîrbavnic,
încît nici nu mai găseşti în ziua de azi negustori. Cu toate astea, nimeni nu
poate fi oprit să-şi vîre nasul, dacă vrea.
PÎRŢURILE BRUTARILOR
Iată o scrisorică pe această temă,
primită de la un meşter brutar din Le Havre:
„Datorită efortului pe care-l face
muncitorul cînd frămîntă aluatul, stînd mereu cu burta lipită de copaie - spune
el - pîrţurile lui se diftonghează; uneori ies mărunte precum cărăbuşii, de
poţi înfuleca şi doisprezece dintr-o dată." Iată o observaţie dintre cele
mai rafinate şi de bun augur pentru digestie.
PÎRŢURILE OLARILOR
Deşi sînt făcute ca pe roată, nu
sînt bune de nimic: sînt murdare, puturoase şi lipicioase. Nu pot fi atinse,
fiindcă întinează.
PÎRŢURILE CROITORILOR
Sînt cu adevărat de ţinută şi cu
gust de prună; doar că trebuie evitat sîmburele.
PÎRŢURILE GEOGRAFILOR
Geografii seamănă cu giruetele,
bătuţi de toate vînturile. Cîteodată însă stau în loc şi arată nordul, ceea
ce-i face să pară perfizi.
PÎRŢURILE LAICILOR
Unele dintre ele sînt de-a dreptul
nostime, au gust apetisant şi ghiorăie necontenit de foame, pe nemţeşte.
Atenţie însă, nu sînt marfă pură. Dacă totuşi nu găsiţi ceva mai bun,
serviţi-vă, doar dacă scrie pe ele „Paris".
PÎRŢURILE BĂRBAŢILOR ÎNCORNORAŢI
Sînt de două feluri. Unele suave,
blînde, moi etc. Ele provin de la încornoraţii de bunăvoie şi nu fac nici un
rău. Celelalte sînt însă bruşte, lipsite de raţiune şi furioase; sînt de
evitat. Ele seamănă melcului, care nu iese din cochilie decît cu coarnele
scoase. Foenum habent in cornu
PÎRŢURILE SAVANŢILOR
Sînt furioase (expresie cu sens figurat,
raportîndu-se la obiceiul de a se pune şomoioage de fîn (fenum) în coarnele taurilor furioşi)
Sînt preţioase. Nu prin volum, ci
prin nobleţea învelişului din care ies. Sînt şi rare, fiindcă savanţii stau mult
în băncile Academiei, deci nu pot întrerupe o lectură importantă, în plină
adunare publică, ca să dea drumul unui pîrţ. Aşa încît sînt siliţi, de multe
ori, să-şi feminizeze pîrţurile, dîndu-le astfel un fel de paşaport, ca să nu
deranjeze ordinea de zi şi alocuţiunile, în schimb, au mare vigoare cînd se
nasc în singurătate şi în deplină libertate, căci savanţii din ziua de azi
mănîncă mai mult linte decît găină grasă.
Cît despre autorii mai mărunţi, aşa
ca mine, ei au drum deschis la closet; acolo ne înveselim cu zgomotoasa armonie
a pîrţului diftongat, ea ne dă idei în ce priveşte construcţia odelor iar
sunetul i se amestecă în chip plăcut cu modul solemn în care ne recităm
propriile versuri. Cu siguranţă că celebrul Boursault va fi tras şi el destule pîrţuri
drăgălaşe, pe care le-a privit apoi cu cea mai mare atenţie, spre a le descrie
cu priceperea şi gustul cu care a făcut-o în Mercur
galantul.
PÎRŢURILE FUNCŢIONARILOR
Sînt cele mai bine hrănite dintre
toate şi cinste fac bucătăriei autorilor. Am auzit nu o dată, prin birouri,
salve de pîrţuri cu care copiştii trîndavi obişnuiesc să se salute între ei. De
cîştigat, cîştigă autorul celei mai reuşite şi mai sonore canonade. Este, orice
s-ar spune, un concert strălucit şi minunat interpretat. Şi de vreme ce aceşti
domni nu au altceva mai bun de făcut, au toată îndreptăţirea; plictiseala ce
macină birourile de funcţionari trebuie risipită şi e mai bine să dai pîrţuri,
ca să omori timpul, decît să bîrfeşti, ori să faci epigrame sau versuri
proaste.
Am demonstrat de altfel pe larg
grozavele neajunsuri care-i aşteaptă pe cei temători de pîrţ; de aceea, nu pot
decît să-i laud pe conţopiştii harnici care, mai înţelepţi decît Metroctes,
preferă să fie luaţi de mitocani, dînd drumul prizonierului, decît să-şi întrerupă
lucrul spre-a ieşi în coridor s-o facă. Căci, spune proverbul: „mai bine
pîrţuri cu prieteni decît moartea de unul singur”.
PÎRŢURILE ACTORILOR ŞI ACTRIŢELOR
Acestea nu se-ntîmplă niciodată pe
scenă. Dar, de vreme ce pe scenă au ajuns să stea acum şi caii, nu e exclus să
capete şi pîrţul cîndva îngăduire. Pentru moment, nu se strecoară decît
incognito, ca produs de contrabandă, exact ca la savanţi, schimbîndu-şi sexul.
Teatrul ne oferă însă zi de zi noi inovaţii, astfel încît nu m-ar mira deloc să
aud cîndva de-o pîrţaradă pusă în scenă de dl Z.
SFÎRŞITUL ARTEI PÎRŢULUI
(*) Cartea, nedatată, pare să fi apărut în secolul al XIX-lea. Editorul ei n-a
ţinut să se fălească, prin urmare se ascunde sub un pseudonim: „Toba mare,
frumoasa Ţimbalistă”, marcînd însă locul de domiciliu: Moncuq (Guyenne).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu