JAN TROJAN
IX. Orchestraţia JUDITEI
RELAŢIILE MELE cu răposatul
domn Folten au fost de scurtă durată şi, la
drept vorbind, de ordin pur profesional. A
venit într-o zi să mă caute la operă, unde pe
atunci eram corepetitor, cu o rugăminte ciudată: să-l
ajut la orchestraţia operei sale Judita
pe care zicea că o terminase. Mi-a spus ca în muzică este de fapt un
autodidact; că din copilărie cînta la pian şi iubea
cu pasiune muzica, dar împrejurările nu i-au permis să-şi facă studiile la
conservator.
—
Poate,
îmi zise, sunt
mai mult poet; am fost captivat de subiectul Juditei
şi la început n-am vrut să scriu decît o dramă cu acest subiect. Nu am nicio
vină, dar de fiecare dată cînd scriam o scenă, un dialog, expresia muzicală îmi
venea ca de la sine în minte, obsedant şi triumfător. Personajele cîntau acolo
unde trebuiau să vorbească. Ce era să fac? Am
scris o operă. Strînse din umeri încurcat. Aşa s-au dezvoltat pas cu pas textul
şi muzica. La ora actuală opera mea e aproape gata, dar nu ştiu ce să fac mai
departe. Îmi lipsesc unele cunoştinţe tehnice,
aş spune meşteşugăreşti, de pildă ceea ce ţine de orchestraţie.
—
Scuzaţi-mă
domnule, i-am spus eu nu e nimic meşteşugăresc într-o operă de artă. Întreaga artă trebuie să fie
un meşteşug desăvîrşit. N-aveţi dreptul să vorbiţi în felul acesta domnule,
i-am spus. Orchestraţia nu e un meşteşug. Gîndiţi-vă la Berlioz, domnule. Sau mai bine citiţi partitura lui Don Juan. Meşteşug, asta, haida-de! În felul acesta nu e
posibil să ne înţelegem.
Mi-a cerut
scuze, că n-a
vrut să spună asta, că ceea ce îi lipseşte
stringent e o anumită experienţă tehnică şi cunoaşterea legilor compoziţiei
muzicale, că n-ar avea nevoie decît de un fir
conducător şi de sfaturi pentru a putea continua munca sa, de asta apelează la
mine să-l ajut; şi după aceea mi-a propus un onorariu ce m-a surprins prin
generozitatea sa.
—
Nu se
poate, domnule Folten, i-am spus eu. Nu pot să primesc. Pot să vă dau numai
lecţii, dacă nu veţi găsi pe cineva mai
competent; eu mai curînd vi l-aş recomanda pe cutare
sau cutare, şi i-am numit cîţiva muzicieni buni. Specialitatea mea e mai mult
muzica vocală, i-am spus, dar dau şi lecţii. Atît pe oră. Dar, dacă e vorba de
orchestraţie eu vă recomand pe altcineva. La instrumente nu mă pricep, domnule
Folten. Vocea umană îmi ajunge. Nu, imposibil.
— Numai
că eu contez pe ajutorul dumneavoastră, spuse. Se afirmă că sunteţi cel mai sever şi mai
exigent dintre muzicieni. Ceea ce îmi lipseşte e tocmai această mare
disciplină, zise. Mi-e teamă ca expresia mea muzicală să nu fie excesiv de anarhică.
Vă mărturisesc că sunt puţin barbar de felul
meu. Ştiu, spuse, că există în mine un surplus de
forţă creatoare şi de fantezie; dar mă întreb dacă ceea ce lipseşte operei mele nu e acea ordine
pură şi adecvată.
— Nu e
posibil, domnule Folten, i-am zis eu. Această ordine trebuie să o aveţi în
dumneavoastră. Iată ce vă propun: mă voi uita pe opera dumneavoastră; dar nu pot să vă învăţ ceva ce nu vă stă în fire. Regret, dar nu stă în puterile mele.
Un subiect biblic ca Judita
continuai eu, e un lucru prea serios, domnule Folten,
chiar dacă e un apocrif. Eu am încercat psalmii, domnule, şi ştiu ce înseamnă. E greu, extrem de greu.
Am convenit
să vin la el să-mi cînte pasajele principale din Judita
sa şi că vom vedea după aceea ce avem de făcut. Am venit la ora fixată; domnul Folten m-a
întâmpinat cordial şi a început să-mi vorbească despre concepţia de ansamblu a
Juditei sale.
— Aşa
nu, vă rog, i-am spus eu, mai întîi acţiunea şi apoi fiţi bun şi cîntaţi-mi opera dumneavoastră. Bucată cu bucată, domnule Folten, rînd cu rînd. Ceea
ce nu e scris în rînduri, nu se află în concepţie.
—
Cum
doriţi, zise. Deci mai întîi e prologul
în faţa porţilor Bethuliei. Imaginaţi-vă un peisaj bucolic
cu un motiv de dragoste la fluier. E dimineaţă şi tînăra Judita merge cu
ulciorul la apă.
— În faţa porţilor? am
întrebat eu. E o eroare, în oraşele întărite fîntînile trebuiau să fie
în interiorul zidurilor. Aşa nu merge.
— Poate
că n-are atîta importanţă, se apără domnul Folten. Aici e vorba de muzică şi nu
de istorie! Părea contrariat. Ei, şi apoi soseşte crainicul lui Holofern
însoţit de gornişti
şi cheamă oraşul Bethulia să se predea. Oraşul refuză. Se dă alarma, iar corul
femeilor boceşte ororile războiului ce se apropie. Acesta e prologul.
—
Binevoiţi
şi cîntaţi-mi-l,
am spus eu. Muzică pe această temă, asta mai lipseşte.
Se aşeză la
pian. Nu cânta, ce-i drept, prea curat dar avea dexteritate. După episodul
tinerei fete mergând la fîntînă se opri.
—
Aici
îmi lipseşte trecerea pentru a introduce trompeţii şi mesagerul, se scuză el.
Nu ştiu cum să ajung de la această pastorală la fanfare.
—
Asta
trebuie s-o ştiţi dumneavoastră, i-am zis eu. Numai dumneavoastră ştiţi ce se
întîmplă în operă. Continuaţi!
Reîncepu să
cînte şi interpretă el însuşi aria crainicului. Apoi se opri din nou.
— Acum
oraşul refuză să se predea lui Holofern. Nu este încă gata. Acum se dă alarma, spuse, lovind clapele. Şi bocetele femeilor.
Totul a
durat 18 minute.
—
Aşa
nu se poate, domnule Folten, i-am spus eu. Nu merge de loc. Puteţi s-o aruncaţi
şi să începeţi din nou totul.
Era de-a
dreptul distrus şi înghiţea anevoie în sec.
—
Credeţi
că e atît de rea?
— În întregime rea, am spus eu. Regret, dar trebuie să v-o
spun. În cea mai mare parte, aveţi acolo
lucruri bune dar ansamblul este rău. Pastorala aceea e Debussy; dar
păstorul acela cu fluierul nu merge, domnule Folten.
E un păstor rococo. Nu puteţi să puneţi în Judita
un păstor rococo. Păstorul biblic era un nomad, domnule, un nomad cu suliţă.
Un muzician trebuie să gîndească. Episodul acela al
tinerei fete cu ulciorul e reuşit, aproape clasic. Muncă curată, domnule; dar fluierul nu i se potriveşte de loc. Are ceva de faun.
E deplasat, domnule, nu sună suficient de grav şi de clar. Credeţi-mă, e absolut exclus. Fanfarele acelea, cîntă din Verdi şi din Aida. E bine făcut, domnule,
strălucitor, dramatic, grandios, dar eu n-aş pune-o acolo; acolo ar trebui ceva mai sobru. Episodul alarmei din oraş
e rău. E verism, dacă îmi permiteţi, e naturalism, nu e muzică. Pe urmă aveţi
corul acela al femeilor cu textul „ce jale". Foarte bine, domnule Folten.
Excelent. Dar e păcat să pui asta într-o operă. Ar putea fi o mică piesă
vocală. În locul dumneavoastră, aş renunţa la
operă, domnule Folten. Opera nu e o artă pură. E teatru şi toate la un
loc. Nu e muzică pură. Dumneavoastră domnule, aţi
putea compune muzică pură ca fata aceea la fîntână sau corul femeilor. Nu ştiu
ce să vă mai zic.
Asculta şi
atingea încetişor clapele.
— Poate
aveţi dreptate, spuse el cu greu. Simt în mine atîtea... Poate nu ştiu să
stăpînesc şi să ordonez totul...
Se ridică
brusc şi se îndreptă spre fereastră. Din spate se vedea că plînge.
—
Ascultaţi, domnule Folten, am
spus, n-are sens. Nu trebuie să plîngeţi. Asta nu e o jucărie ca să plîngi după
ea. Omul nu trebuie să se gîndească la sine. Nu contează ceea ce aveţi în dumneavoastră
ci ceea ce faceţi. Dacă vreţi să scrieţi o
operă, scrieţi o operă; dar dacă plîngeţi n-am ce să vă mai fac. Fără sentimentalisme, domnule
Folten. Arta e muncă. Creaţia e muncă şi iar muncă. Aşezaţi-vă la pian şi
cîntaţi-mi variaţiuni pe tema pastoralei dumneavoastră. Încercaţi în major şi largo...
Smiorcăi ca un copil care a plîns, se aşeză docil la pian şi începu să atingă
orbeşte clapele.
—
Vă
rog, spuse, azi nu pot... Arătaţi-mi dumneavoastră ce vreţi să spuneţi.
Nu-mi place
să improvizez, dar i-am cîntat o variaţiune eroică pe motivul său. Aproape
radia de fericire.
—
Nu e
rău de loc, izbucni el. Credeţi că aşa prologul ar merge?
—
Încercaţi acum singur, i-am spus.
Se aşeză la
pian şi cîntă variaţiunea mea în major, cu precizie, fără să-i schimbe o notă; trebuie
să fi avut o memorie muzicală neobişnuită.
— Aşa nu se poate, domnule Folten, i-am zis eu. Aceasta a fost variaţiunea mea. Trebuie să
încercaţi să cîntaţi ceva original.
A încercat,
încreţindu-şi fruntea, dar era aceeaşi variaţiune numai că iarăşi a introdus în
ea acelaşi oribil motiv al fluierului. Am clătinat din cap. S-a oprit din
cîntat şi spuse:
— Iertaţi-mă,
azi nu am inspiraţie.
— Nu
trebuie să aveţi nicio inspiraţie, i-am zis
eu. Muzica, domnule, trebuie să fie la fel de precisă ca ştiinţa. Dumneavoastră trebuie să ştiţi ce se cuvine
pus acolo. Trebuie să gîndiţi, înţelegeţi? Nu
e nevoie de inspiraţie. Numai de muncă.
Făcu o mutră de copil supărat.
—
Nu-mi cereţi
asta. Nu ştiu să compun la rece.
—
Păcat,
i-am zis. în aceste condiţii nu pot să vă învăţ nimic, domnule Folten. Îmi pare rău, dar nu am ce căuta aici.
Ochii i se umplură iarăşi de lacrimi.
—
Ce am
de făcut atunci?
şopti el zdrobit. Eu trebuie să termin totuşi Judita mea!
Mi s-a făcut
milă de el, cu aerul lui de copil nefericit.
— Uitaţi,
domnule Folten, i-am spus, iată ce vom face; voi analiza împreună cu dumneavoastră opera, notă cu notă,
şi vă voi spune ceea ce mi se pare rău sau cum ar scrie un compozitor
profesionist cutare sau cutare pasaj. Şi dumneavoastră singur veţi deduce ceea
ce aveţi de făcut, e bine aşa?
Acceptă
propunerea mea şi astfel am început lecţiile mele cu domnul Folten.
Am prezentat
atît de detaliat prima mea conversaţie cu domnul Folten, fiindcă din ea reies, cred, cîteva lucruri. Mai
întîi că iubea într-adevăr muzica cu o dragoste pătimaşă şi că era posedat de dorinţa de a compune o operă; poate că s-ar fi aruncat pe fereastră dacă cineva ar fi
vrut să-i schimbe părerea. În al doilea rînd
că nu era decît un autodidact şi un diletant care rămînea nedumerit în faţa
unor probleme pe care orice student obişnuit al conservatorului trebuie să le
aibă la degetul mic. În al treilea rînd
că avea un talent remarcabil, dacă l-aş judeca după
cele cîteva exemplificări; cu atît mai mult mă
deruta şi mă revolta că alături de două compoziţii neaşteptat de pure, cum era
pasajul acelei tinere fete mergînd la fîntînă,
şi corul femeilor, se mulţumea cu pasaje mai
mult sau mai puţin banale sau de mîna a doua, fără să-şi dea seama măcar de diferenţă.
De la prima
lecţie am rămas, din păcate, cu impresia că nu mă voi înţelege niciodată cu domnul Folten.
Făcea parte evident dintre acei artişti care consideră arta un mod de
exprimare şi de autoafirmare, un mijloc de manifestare nelimitată a eului.
Niciodată nu m-am putut împăca cu această concepţie; nu pot să ascund că în opinia mea, tot ceea ce este personal constituie mai degrabă o profanare
a expresiei artistice. Ceea ce se află în tine, substanţa ta umană,
personalitatea ta, tu însuţi eşti numai materie şi nicidecum formă; dacă
eşti artist, nu te afli aici pentru a multiplica
materia ci pentru a-i impune o formă şi o
ordine. Mi se taie totdeauna răsuflarea cînd citesc în Sfînta Scriptură: „La început Dumnezeu a creat cerul şi pămîntul.
Pămîntul era netocmit şi gol, iar Spiritul Domnului plutea deasupra apelor". Plutea
şi era disperat fiindcă nu era acolo decît o materie informă, o materie
aridă şi pustie. Dumnezeu zise: „Să fie lumină! Şi se făcu lumină". Trebuie să vedem în asta primul
act al cunoaşterii de sine: materia ia cunoştinţă de ea însăşi şi se priveşte
ea însăşi cu uimire la prima licărire de lumină a zilei; acesta e începutul
întregii formări. „Şi Dumnezeu văzu că lumina era bună; şi Dumnezeu a despărţit lumina de întuneric". S-a spus: a despărţit. Aceasta înseamnă că a împărţit, a limitat şi
a purificat. „Şi despărţi apele care sunt sub
firmament de apele care sunt deasupra
firmamentului. Şi Dumnezeu numi firmamentul cer. Şi Dumnezeu mai zise: „Să se adune apele care sunt sub cer într-un singur loc şi să apară uscatul. Şi se făcu aşa. Şi Dumnezeu numi uscatul pămînt. Şi văzu Dumnezeu că era bine". De vreme ce se spune că la început Dumnezeu a creat cerul şi pămîntul, reiese că nu creaţiunea propriu-zisă ci tocmai această separare şi organizare
reprezintă adevăratul început şi opera creatoare al lui Dumnezeu. Nu sunt un exeget, ci numai un
muzician, dar iată cum interpretez eu aceasta: La început eşti tu
însuţi - materie aridă şi pustie; tu însuţi, eul tău, viaţa ta, talentul tău, totul nu e
decît materie: nu o creaţie, ci o simplă
creatură. Şi chiar dacă îţi vei deschide propriul eu şi îţi vei umple viaţa pînă la plenitudine, tu nu vei fi nimic altceva decît o materie pustie şi haotică deasupra căreia
Spiritul lui Dumnezeu pluteşte disperat, fiindcă pluteşte deasupra neantului.
Trebuie să separi lumina de întuneric, pentru ca materia să devină formă; trebuie să separi şi să delimitezi pentru ca să apară
contururile clare, iar lucrurile să răsară în faţa ta în plină lumină, suavă ca
în ziua creaţiei lor. Creezi numai în măsura în care dai formă materiei; a crea înseamnă a delimita şi a trasa fără încetare limite
finite şi precise într-o materie care este pustie şi infinită. Separă, separă.
Astfel lumea ta se va împrăştia şi nu va rămîne decît o materie informă care nu
a fost încă atinsă de graţia lui Dumnezeu.
Cînd priveşti sau cînd asculţi, cînd percepi sau cînd descoperi, nu faci decît
să separi lucrurile sau sunetele; cît de curat
şi de clar, de riguros şi de măreţ trebuie să le delimitezi dacă eşti un artist
care încearcă să calce pe urmele lui Dumnezeu. Separă! Separă! Chiar dacă opera ta izvorăşte din tine, ea trebuie să
găsească în ea însăşi începutul şi sfîrşitul
său; ea trebuie să aibă o formă atît de perfect închisă încît nimic altceva nu poate să-şi găsească loc în ea, nici tu
însuţi, nici personalitatea ta, nici ambiţia ta, nimic din ceea ce propriul
tău eu se recunoaşte sau se complace a fi. Axa
operei tale trebuie să treacă prin ea şi nu prin tine. Arta proastă şi impură
izvorăşte din aceea că în ea subzistă ceva personal, care nu a devenit formă
şi lucru separat; nu este nici uscatul, pe
care Dumnezeu l-a numit Pămînt, nici acea acumulare de ape, pe care Dumnezeu a
numit-o mare, ci numai noroi, materie aridă şi neseparată. Majoritatea
artiştilor, la fel ca şi cea mai mare parte a
oamenilor se mulţumesc să multiplice materia la infinit în loc să îi dea o
formă; unii o revarsă ca o lavă infernală, iar
alţii o adună ca un noroi vîscos pe malul apei;
astfel clocoteşte şi se acumulează fără
încetare o materie aridă şi impură care
aşteaptă disciplina teribilă şi grandioasă a creaţiei. Separă! Separă! Această lege riguroasă,
această lege a zilei dintîi nu va înceta
niciodată să fie valabilă şi să înspăimînte.
Căci şi diavolul se amestecă în artă şi o face ca diletant; este uşor de
recunoscut pentru că e ambiţios şi vanitos din fire. Se făleşte/cu
materia, cu originalitate sau cu puterea; nu
există exces, nici exuberanţă care să nu fie
aţîţate de suflarea sa viciată. Toată grandomania
şi toată ostentaţia se umflă de trufia lui spurcată
şi convulsivă; tot ceea ce în artă e
făcut strălucitor şi complezent sunt zorzoanele furate ale lăudăroşeniei lui de maimuţă; tot ce este imperfect şi neterminat nu este decît urma
pripită a nerăbdării lui febrile şi a eternei lui neglijenţe.
Întreaga formă falsă şi pretenţioasă e o mască împrumutată sub care se
ascunde zadarnic nulitatea sa disperată. Pretutindeni unde munceşte artistul
ca şi pretutindeni unde omul încearcă să se autodepăşească, spiritul rău dă
tîrcoale, căutînd un prilej să se manifeste, să te ispitească sau să te posede. Fiind el însuşi incapabil să
creeze, încearcă să pună stăpînire pe tine. Ca să-ţi vicieze opera, te viciază
pe tine şi îţi roade sufletul pe dinăuntru prin lăudăroşenie şi trufie.
Ca să te
înşele să nu-l
poţi recunoaşte sub înfăţişarea lui adevărată şi informă, se dă drept tine
însuţi şi se preface că îţi apără interesele „Sunt eu“, îţi şopteşte „eu sunt
daimonion-ul tău; eu sunt
eul tău genial şi ambiţios. Cît mă ai pe mine, eşti mare şi suveran; vei face tot ce-ţi place;
nu-ţi vei sluji decît ţie însuţi". Fiindcă diavolul nu pretinde niciodată
să-i slujeşti lui, ci să-ţi slujeşti ţie însuţi; el ştie bine de ce face asta şi prin ce poate să pună şaua pe sufletele
şi pe faptele oamenilor; mizeria sa eternă, dar şi forţa sa, constă în aceea că nimic nu îi aparţine de fapt; lumea e a
lui Dumnezeu, iar spiritul necurat nu îşi are în ea sălaşul. Nu poate decît să
încalce ceea ce nu îi aparţine; niciodată nu
ştii dacă şi-a băgat nasul în opera ta; numai
un singur lucru nu izbuteşte: să facă o treabă
bună şi perfectă. Slavă Domnului, pot în fine
să vorbesc numai despre artă; dar a trebuit să
vorbesc despre Dumnezeu şi diavol ca să n-ajungă să se creadă că arta se află
în afara binelui şi a răului. Dimpotrivă, mai mult decît în oricare activitate
umană, în artă îşi găseşte loc virtutea cea
mai nobilă ca şi josnicia şi viciul cele mai infame.
Arta este cea care se străduieşte sa cizeleze o operă pură şi perfectă; arta
este cea în care forma lucrurilor este delimitată şi purificată, ba chiar, aş
spune, divinizată; fiindcă lucrurile pot să poarte amprenta unui sacrament
perceptibl sau a unui blestem obscur. Totul depinde numai de tine; cu cît
iubeşti mai mult lucrurile cu atît te vei strădui să pătrunzi mai mult pînă la
existenţa lor totală şi tainic desăvîrşită. Opera nu ţi-e dată ca să te exprimi
prin ea, ci ca sa te purifici prin ea, să te descătuşezi de tine însuţi; nu
creezi pornind de la tine, ci deasupra ta; te forţezi cu străduinţă şi răbdare
să ajungi la o viziune mai bună şi
la o înţelegere mai clară, la o dragoste mai mare, la o cunoaştere mai profundă
decît cea cu care ai abordat propria operă. Creezi pentru a cunoaşte în opera
ta forma şi perfecţiunea lucru rilor. Slujba ta închinată lucrurilor este un
serviciu divin.
Şi
dimpotrivă există o artă impură şi blestemată...
Aici se
termină textul lui Karel Capek.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu