joi, 17 ianuarie 2013

Intelepciunea singuratatii

S-au scurs câțiva ani de cand, intr-o noapte, mergeam cu masina pe un drum care serpuia printr-o padure, in dreapta mea aflandu-se o persoana draga mie si pe ale carei pareri puneam foarte mult pret. Eram intr-o perioada de framantari sufletesti, un intreg capitol al vietii mele urma sa ia sfarsit. Paseam cu incredere intr-un viitor pe care mi-l doream izbavitor. Aproape fara incetare mintea mea era preocupata de evaluarea trecutului. Descopeream mereu cat de multe greseli facusem, cat de pacatos eram in ordinea crestina, uneori chiar fapte ale mele pe care le considerasem bune mi se aratau intr-o noua lumina, tulbure. 
In seara aceea, in masina, m-a izbit deodata un gand care spunea asa: "abia in momentul in care incepi sa te curatesti descoperi cat ai fost de murdar". Era, probabil, chintesenta framantarilor mele de pana atunci. Intelesesem ca procesul de curatire implica vederea celor ascunse, pe care de obicei le ignori, pentru ca in adancul constiintei stii ca nu ai putea sta cu ele in fata Judecatorului suprem.
M-am grabit sa-i impartasesc gandul meu persoanei dragi care statea in dreapta. Eram convins ca va urma o discutie pe tema asta, o dezvoltare a ei, o participare a sufletelor noastre la intelegerea acestui adevar. Dar ea mi-a spus scurt si rece: "asta nu e ideea ta, ai citit-o pe undeva!"
A fost ceea ce eu de obicei numesc lovitura in moalele capului. Toata efuziunea s-a stins, o clipa magica a facut sfrrrr si a disparut in noapte. 
Mi-a fost dat, incepand de-atunci, sa inteleg tot mai acut ca nimeni nu este aproapele tau in sensul crestin. Nimeni nu are posibilitatea sa priveasca in sufletul tau, ci toti te judeca dupa criterii care nu sunt cele ale Adevarului. Am priceput, incet incet, ca intelepciunea maxima este cea a singuratatii, ca nu trebuie sa vorbesti cu nimeni despre gandurile tale, pentru ca ele nu pot fi intelese decat de tine. Exista o inocenta care continua sa lucreze in oameni pana la moarte. Uneori ea te face sa-ti dezgolesti sufletul in fata cuiva pe care-l crezi langa tine, si atunci primesti ceea ce ti se cuvine pentru naivitatea ta. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!