PROF. UNIV. DR. STRAUSS
V. Abelard şi
Heloisa
L-AM CUNOSCUT PE
DOMNUL Folten cu ocazia unui
concert organizat la el acasă cu concursul cvartetului nostru
„universitar" (doi profesori, un preşedinte de
tribunal şi excelentul postru prim-violonist, slujbaş
la institutul de anatomie) în care eu cîntam la violă;
în casa lui se organizau seri de muzică cu un program
destul de bun. La sfîrşitul concertului, cînd
domnul Folten a aflat că sunt specialist în istorie literară comparată,
m-a tras după el în camera de alături; mi-a făcut
impresia unui tînăr cultivat, bogat, distins, plin de entuziasm pentru muzică
şi pentru artă în general. M-a tras deci la o parte şi
a început să-mi spună că e fascinat de subiectul lui Abelard şi Heloisa şi că
ar vrea sa scrie pe această temă un roman sau chiar o operă; pe urmă m-a rugat
să-i spun cîteva cuvinte despre Abelard şi epoca sa.
Din întîmplare secolele XI şi XII, cu scolastica şi
monahismul lor în floare sunt
pasiunea mea; mă tem că atunci m-a luat gura pe dinainte şi am tinut
o prelegere ex cathedra
despre nominalismul medieval, am analizat Glossulas
super Pormhyrium
şi chiar am polemizat cu
Schmeidler, pentru că sunt de părere că scrisorile lui Abelard şi ale Heloisei sunt
cel puţin în parte autentice. Domnul Folten asculta de parcă subiectul l-ar fi
interesat enorm, cu toate că nu ştiu în ce măsură Glossulae-le
lui Abelard sau Introductio in tehnologiam i-ar fi fost de folos pentru o operă;
dar înfierbîntat în prelegerea mea
nu m-am gîndit la asta. Ba chiar i-am promis că de vreme ce
subiectul îl interesează atît de
mult, o să-i împrumut lucrări de specialitate pe care le-ar putea studia.
Domnul Folten a fost entuziasmat şi mi-a mulţumit anticipat. Eram încîntat că
un compozitor sau un poet se interesează atît de serios de subiectul său şi
încearcă chiar să-l studieze ştiinţific; i-am trimis deci un pachet cu cărţi,
diferite ediţii ale lui Abelard, Hausrath, Carierre şi altele. După un timp
l-am întîlnit si l-am întrebat ce se aude cu Heloisa. Lucreaza la ea fără încetare, m-a încredintat domnul
Folten, dragostea dintre Abelard şi Heloisa este după el cea mai pasionată şi
mai nobilă temă pentru o operă din cîte se pot imagina. M-a bucurat:
veacul al doisprezecelea cu conflictul
său dintre religie şi umanismul prerenascentist e, într-adevăr, o epocă interesantă
şi strălucită. Nu am vrut să-i cer să-mi înapoieze cărţile în măsura în care îi
puteau fi sursă de inspiraţie sau călăuză. Din păcate, mai tîrziu l-am pierdut
din vedere şi nu i-am mai putut trimite noua ediţie a tratatului lui Abelard De unitate et trinitate divina publicată de Geyer cu un comentariu critic; se găseşte
acolo o ipoteză interesantă asupra cauzelor închiderii lui Abelard în mînăstire.
Mai
tîrziu, spre regretul meu, am aflat că domnul Folten a murit în mizerie; cărţile mele, în
special ediţia Cousin din 1849, carte rară şi de negăsit astăzi, s-au pierdut toate
după moartea lui. Păcat, foarte păcat că acest tînăr şi talentat
compozitor nu a terminat — după cum se pare — opera sa despre Abelard şi Heloisa; el
este într-adevăr un exemplu
preţios de artist care abordează cu atîta seriozitate şi cu o pregătire
ştiinţifică atît de aprofundată un subiect ce i-a captivat imaginaţia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu