MUZICANŢI
Din ziua aceea, n-am mai
dorit alte concerte în casa mea.
Giovanni Papini - GOG
CÂND
S-A AFLAT că protejez artele, un muzicant macedonean veni să se ofere.
Avea
o figură triunghiulară, împodobită cu un smoc enorm de păr roşu. Foarte înalt
de statură: mantaua sa, de culoarea urzicii, îi ajungea de abia până la
genunchi.
—
Ce ştii să faci?
—
Am inventat o
muzică nouă, fără
instrumente. Muzica cea veche nu ştie altceva decât să facă să geamă
coardele de maţe, să sufle în tuburi de metal sau să izbească în măgari morţi.
Eu m-am descotorosit de mijloacele artificiale de a produce sunetele. Am scris
o simfonie pentru sonorităţi naturale, care dă senzaţii absolut neaşteptate şi
va fi începutul unei revoluţii în
această artă, de aici înainte îmbătrânită.
—
Întrecerea Cometelor.
—
După câteva zile voi putea s-o ascult?
—
După două zile.
A
treia zi mă înştiinţă că totul era gata. Sala de muzică fusese acoperită în
fund cu o perdea de mătase argintie. Nu se vedeau astfel nici instrumente, nici
muzicanţi.
O
fluierătură lungă, ca un geamăt, ca zgomotul pe care-l face crivăţul, când
intră prin crăpături, anunţă începutul concertului. Apoi, din dosul perdelei se
ridică un bâzâit înfundat şi intermitent, ca dintr-un stup. O ţâşnitură de apă,
izvorând dintr-o fântână nevăzută îl acompanie cu săriturile sale surde şi se
auzi în acelaşi timp o melodie stridentă, ca nişte pile frecate cu furie unele
de altele. Dar totul fu dominat, deodată, de un cor solemn de mugete de lei,
care exprimau foamea cea mare a deşertului, disperarea ferocităţii, teroarea
imposibilului. Mătasea perdelei tremura; unii din tovarăşii mei îngălbeniră.
Deodată,
linişte; prima parte se terminase. A doua începu prin bătăi repezi de ciocane
pe nicovale, urmate imediat de un foşnet de artificii în delir, foşnet mărit de
exploziile astmatice ale unui motor. Un clinchet tumultuos de pahare, ca şi
când cineva ar mişca în cadenţă o armată de cristaluri, marcă începutul allegro-ului,
care continuă cu variaţiile glumeţe ale unui rezervor de gaz.
Dar
totul fu acoperit de un bocet gutural de voci feminine, întrerupt, la intervale
regulate, de accesele unui râs isteric. Un bubuit sec şi sacadat, ca de cai în
galop, puse capăt părţii a doua.
A
treia începu cu ciocănituri grăbite, ca şi când dincolo de perdea nenumărate
mâini scriau la maşină; acestea se liniştiră încet, încet, ca o ploaie care se
sfârşeşte şi se ridicară nişte urlete neomeneşti, ca de lupi uriaşi, înnebuniţi
de foame. Îndată ce încetară, un zgomot ca de ventilatoare umplu sala, însoţit
de un foşnet care amintea mişcarea pe care o face un popor de viermi de mătase,
printre frunzele de dud. Un mormăit surd, ca o căldare de apă care fierbe,
acompania totul. Urmară şuierături de mierle, un gungurit de porumbei, un ţipăt
de cucuvea şi un zgomot insistent de lemne lovite în crescendo. Apoi, imediat
ciocanele începură iar să bată, leii să răgească, pilele să scârţâie, motorul
să explodeze. Puţin câte puţin, se adăugară şuierături de locomotive, urlete de
sirene, focuri de arme, chelălăit de claxoane, zdrăngănit de fiare, toate duse
până la un paroxism aşa de intens, încât nu se mai deosebeau sunete anumite, ci
erai asurzit de o bubuitură formidabilă şi compactă, care se izbea de pereţi,
ca şi când ar fi vrut să-i dărâme.
Tăcerea
care urmă pe neaşteptate fu ca o înviorare nenaturală, o reînviere din nimic.
Simfonia se terminase.
Nimeni
nu aplaudă. După câteva minute, ieşi de după perdea, prudent şi transpirat,
smocul de culoarea porumbelului al macedoneanului. Ochii de ardezie păreau că-i
ies din cap, ca să cerşească un compliment. Am fost fără milă, acest clown
balcanic era prea lipsit de bună cuviinţă.
În
ziua următoare, îmi propuse să execute altă simfonie: Delirul
cocoşilor-titani. Refuzai. Plecă posomorit, cu un cec de o mie dolari în
buzunar, semnat de mine.
După
mai puţin de o săptămână, se înfăţişă un alt muzicant. El sosi la poarta de
răsărit a oraşului New-Parthenon, cu o încărcătură enormă de lăzi. Îl primii.
Acesta era un bolivian, cu obrazul arămiu, dominat de un nas ca un pumnal.
- Am inventat, îmi spuse el, muzica tăcerii.
Vreţi să fiţi cel dintâi care o ascultă?
- Muzica tăcerii?
-
Orice muzică tinde spre tăcere şi puterea ei stă în pauzele dintre un sunet şi
altul. Vechii compozitori au încă nevoie de acest sprijin armonic, spre a
elibera tăcerea din misterul său. Eu am găsit mijlocul de a suprima schela
superficială a notelor şi ofer tăcerea în starea sa de puritate originală.
În
seara următoare intrai în sala de muzică.
În
fund, vreo douăzeci de executanţi erau aşezaţi în semicerc, împrejurul scenei.
Aveau în mâini instrumentele obişnuite fiecărei orchestre: viori, violoncele,
flaute, trompete. Nu lipsea nici toba mare. Toţi erau nemişcaţi, rigizi, ficşi,
ca nişte mumii în haine negre. Nici unul nu întorcea capul şi nu se apleca
peste pupitru. Privii mai bine. Deasupra plastroanelor albe, toate capetele
erau la fel: capete enigmatice de manechine de ceară, cadavre artificiale.
Aceiaşi ochi de sticlă, aceleaşi buze de carmin, acelaşi nas roşcat şi puţin
lustruit.
Bolivianul
se urcă pe scenă şi dădu semnalul de începere, lovind pupitrul cu o lungă
baghetă albă. Nici unul nu se mişcă; nu se auzi nici un sunet. Singur dirijorul
se agita, ridicând ochii în sus, ca şi când ar fi ascultat o melodie numai de
el percepută; apoi se întorcea la dreapta şi la stânga, fixând pe muzicanţii
spectrali şi figurile lor de ceară şi indica cu bagheta când un pianissimo, când
un presto, cu o uşoară ridicare din umeri, care făcea să te gândeşti la o
fantomă în agonie. Cei patruzeci de ochi de porţelan îl fixau cu o expresie
comună de ură neputincioasă.
La
sfârşit, maestrul, întinzând pentru ultima dată - cu capul plecat - vastele
sale urechi înroşite, se întoarse spre noi cu un zâmbet de triumf. Înaintai
spre ei şi rupsei din carnetul meu un cec, pe care nu ezitai să-l semnez. În
dimineaţa următoare plecă cu lăzile sale plumbuite, foarte vesel, fredonând,
după cum mi se spuse, aceste versuri:
Para marchar yo solo por la tierra
No hay fuerzas en mi alma...
Giovanni Papini - GOG
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu