In 9 ianuarie 1890 s-a nascut Karel Capek, unul dintre primii doi scriitori cehi, cel de-al doilea fiind Jaroslav Hasek
In cinstea lui, voi urca in serial bijuteria postuma "Destinul unui compozitor". Azi, marturia lui Simek.
SIMEK,
JUDECĂTOR LA TRIBUNALUL DISTRICTULUI
I. Un
prieten din tinereţe
L-am cunoscut pe Beda Folten cînd
trecusem puţin de şaisprezece ani — bineînţeles, pe atunci semna încă Bedrich
Foltyn pe caietele de şcoală. Venisem din altă parte în clasa a şasea a
liceului unde învăţa Folten şi întîmplarea care hotărăşte de atîtea ori soarta
tinerilor a făcut să mă aşez lîngă el în aceeaşi bancă scrijelită şi stricată.
Îmi aduc aminte de
elevul Foltyn din clasa a şasea de liceu de parcă l-aş fi văzut ieri: era un
băiat deşirat, cu ten delicat şi cu părul brun-auriu ondulat mărunt de care era
din cale afară de mîndru, avea ochii bulbucaţi de miop, albaştri, nasul lung şi
bărbia foarte mică, mîini mari mereu asudate cu care nu ştia ce să facă şi în
general manifesta şubrezenia dezarticulată a băieţilor la vîrsta pubertăţii.
Arăta mereu de parcă ceva l-ar fi ofensat, la care el răspundea printr-un
dispreţ tăcut şi plin de suspiciune. La prima vedere nu prea mi-a plăcut, dar
imediat mi-am dat seama că nu are în clasă niciun prieten şi că evită cu un aer
de superioritate orice contact cu ceilalţi băieţi.
Eu nu eram nici pe departe un elev
eminent, dar înfruntam măcar şcoala, învăţătura şi profesorii cu o îndărătnicie
posacă: eram un băiat aproape scund, şchiop şi urît, neajunsuri ce îmi imprimaseră
sentimentul agresiv de a nu capitula. Poate de aceea am trecut prin şcoală cu
chiu cu vai, cu numeroase cicatrice, dar totuşi cu capul sus. Cu Foltyn era mai
rău: dorea cu înfocare să şe remarce, dar era în acelaşi timp un timid
iremediabil; acasă tocea ca un nebun, dar la şcoală, cînd îl scoteau la
lecţie, bărbia începea să-i tremure şi nu putea să scoată un cuvînt, înghiţind
nervos în sec pînă ce i se vedea mărul lui Adam zvîcnind în gîtul lung şi slab.
— Foltyn,
ia loc, îi spunea profesorul printre dinţi, aproape cu dezgust. Ar fi mai bine
să te ocupi de matematică decît de frizură.
Foltyn
se aşeza distrus, înghiţea în sec; ochii de un albastru spălăcit i se umpleau
de lacrimi, iar buzele i se mişcau necontenit de parcă abia atunci formula
răspunsul corect. Ca să nu arate că e pe cale să izbucnească în plîns se
încrunta ofensat şi lua un aer groaznic de îngîmfat; în felul acesta lăsa să
se înţeleagă că dispreţuieşte cu înverşunare nota patru pe care a căpătat-o,
profesorul, matematica şi în general întreaga şcoală. Profesorii nu îl iubeau
deloc şi îl necăjeau ori de cîte ori aveau prilejul. Mi-era milă de el cînd îl
vedeam stînd lîngă mine cu bărbia care-i tremura şi cu mărul lui Adam zvîcnind
şi încercam să îi suflu. La început cine
ştie de ce s-a simţit ofensat.
— Păstrează-le
pentru tine, da? îmi şopti, furios cu ochii plini de lacrimi, într-o zi, cînd
profesorul nostru de latină îi spuse să se aşeze după cc-i dăduse o notă proastă.
Eu nu cer nimănui nimic.
In curînd însă s-a deprins cu ideea că îl ajut: continua să înveţe cu mai multă
conştiinciozitate şi rîvnă decît mine, era dotat şi deosebit de receptiv, dar
îi lipsea orice încredere în sine sau cam aşa ceva; eu nu ştiam nimic ca lumea,
dar aveam mai mult curaj. Pe scurt, Foltyn se bizuia pe mine ba chiar începuse
să accepte totul ca un serviciu firesc ce i se cuvine; îl jigneam de moarte
cînd uneori nu îi scriam tema şi îşi lua un aer atît de trufaş şi de nenorocit
totodată încît mai că nu îi ceream iertare. Şi astfel îl serveam în
continuare.
După
cîte ştiu era ca şi mine dintr-o familie nevoiaşă; tatăl lui trebuie să fi fost
un fel de conţopist sau aşa ceva. Locuia la o mătuşă, o fată bătrînă care
aparţinuse elitei locale de odinioară, dar care Dumnezeu ştie din ce trăia,
poate închiria camere; dar cum poate trăi cineva din chiria unui student sărac
nu pot să pricep. Îmi amintea întotdeauna de o molie care se hrăneşte cu
pelerine şi şaluri vechi de lînă. Îl adora nespus de mult pe Bedrisek al ei —
cum îi spunea — şi îl răsfăţa aşa cum se poate într-o asemenea mizerie.
— Pe Bedrisek îl persecută, se văita ea,
fiindcă este mult mai înzestrat decît ei; într-o zi le va arăta el de ce este
în stare şi toţi se vor ruşina.
—
Nu-mi pasă de ce gîndesc oamenii despre mine, mătuşico, răspundea Fricek
îndurerat şi trufaş, scuturîndu-şi pletele îngrijite. Dacă n-ar fi fost tata,
de mult aş fi fugit de la şcoala aceea tîmpită. Ştiu eu ce-aş face, de-ar
rămîne toţi cu gura căscată!
Veneam la ei să fac temele cu Fricek. Locuiau într-o
cămăruţă şi o bucătărioară; o jumătate din cameră era ocupată de un pian care
scîrţîia plăcut, amintire a timpurilor cînd mătuşica cu părul cîrlionţat — după
cum o arăta o veche fotografie, învăţa să cînte Rugăciunea fecioarei şi Clopotele de seară. Încetul cu încetul am început să
ne împrietenim mai îndeaproape, aşa cum li se întîmplă băieţilor la vîrsta
pubertăţii. Formam o pereche bizară: el prea înalt şi slab, cu obraji de fată,
ochii albaştri şi părul lînos auriu de berbec, eu bondoc, negricios, cu părul
pieptănat perie, — sigur că această pereche făcea să rîdă toată clasa. Odată
eram la ei şi ne povesteam de cîte în lună şi în stele; se lăsa seara, focul
dogorea în cămin, iar pe mine aproape mă durea inima de o emoţie excesivă,
neaşteptată şi necunoscută, ce mă cuprinsese. Fricek tăcu deodată, trecîndu-şi
mîna lungă şi palidă prin păr:
— Aşteaptă
o clipă, îmi şopti misterios, dispărînd în bucătărie.
După o clipă se întoarse;
îmbrăcase un fel de jachetă violetă de mătase şi păşea ca un somnambul, de
parcă ar fi plutit. Fără să scoată un cuvînt, ridică capacul pianului, se aşeză
pe un taburet şi începu să improvizeze. Ştiam că învaţă să cînte la pian, dar
ceea ce vedeam era o surpriză pentru mine. Fricek cînta, trecînd de la o
melodie la alta, cu capul dat pe spate şi cu ochii închişi, apoi se apleca din
nou pînă la claviatură de parcă se frîngea, iar clapele abia murmurau sub degetele
sale. De îndată ce melodia creştea se îndrepta şi el de parcă acel forte l-ar
fi înălţat şi purtat cu sine; apoi bubuia un ultim acord triumfal şi din toate
puterile, aruncîndu-şi capul pe spate; rămînea aşa cu ochii săi visători, larg
deschişi, de parcă privea în altă lume şi respira greu, istovit, pînă ce se
stingea ultima notă.
Eu nu înţeleg muzica; flaşneta mă
poate emoţiona la fel de mult ca şi muzica sferelor, dar sunt incapabil să
apreciez care e mai bună. Extazul muzical al lui Foltyn aproape mă înspăi
mînta: îmi era puţin ruşine fără să ştiu de ce, dar eram în acelaşi timp
copleşit.
— A
fost minunat, m-am pronunţat eu recunoscător. Fricek păru că se trezeşte
dintr-un vis, îşi trecu mîna peste frunte şi se ridică.
—
Scuză-mă,
se dezvinovăţi el, dar cînd mă cuprinde asta trebuie... Este ceva mai puternic
decît mine.
— Şi
de ce-ţi pui jacheta asta violetă? i-am spus.
Fricek dădu din
umeri.
— O
îmbrac întotdeauna cînd cînt. Fără ea nu pot să creez, înţelegi?
Nu înţelegeam nimic, dar nu eram
tocmai sigur ca aceasta nu are o anumită legătură cu muzica. Foltyn s-a
apropiat de mine, întinzîndu-mi mîna.
—
Ascultă
Simek, nu sufli nimănui o vorbă. Ăsta e secretul nostru.
— Ce
secret? am întrebat eu fără să înţeleg
—
Că
sunt artist, îmi şopti Foltyn. Ştii, băieţii şi-ar bate joc de mine, iar
profesorii ar fi şi mai porniţi... Şi aşa ştiu că nu dau doi bani pe învăţătura
lor în clasă... Nu poţi să-ţi închipui cît de umilit sunt cînd trebuie să
tocesc cuvintele şi formulele lor. Eu stau acolo în clasă şi aud muzică...
muzică.
—
Şi
de cînd ştii că eşti artist?
—
De
multă vreme. Cu doi ani înainte am fost la un concert. A fost ceva extraordinar.
Omul acela cînta pînă ce părul îi cădea pe clape... Acolo am înţeles. Aşteaptă,
şopti misterios, pune-mi mîna aici pe tîmple. Nu simţi nimic?
— Ce?
am întrebat eu cu mirare. Degetele mele simţeau numai părul lui ondulat şi des
ca blana unui pudel.
— Nu
simţi ce tîmple proeminente am? Acesta este semnul unui talent muzical anormal.
E un lucru de altfel cunoscut adăugă el cu nonşalanţă. La fel ca şi extensia
degetelor. Eu pot să cuprind zece clape ca pe nimic. Crede-mă, vreau să am
certitudinea că voi ajunge undeva în artă. Şi simt asta, Simek, o ştiu cu
siguranţă.
Îmi aduc aminte de parcă s-ar fi întîmplat
ieri. În camera mătuşii se lăsase întunericul şi numai din timp în timp se
aprindea cîte o scînteie cînd un cărbune incandescent cădea sub grătar.
Stăteam mînă în mînă ca doi băieţi sărmani şi speriaţi; mîna lui era neplăcut
de rece şi de umedă, dar în clipa aceea i-o strîngeam subjugat cu inima plină
de dragoste şi înflăcărare.
— Fricek,
şopteam, Fricek.
— Spune-mi
Beda, m-a corectat Foltyn delicat, dar nu în clasă, numai între noi, ştii?
Acesta e numele meu de artist: Beda Folten. Nimeni nu trebuie să ştie. Beda Folten,
repetă el cu încîntare. Şi tu ce pseudonim ţi-ai alege?
— Simion,
am răspuns fără ezitare. Spune-mi, Beda, tu nu scrii versuri?
— Versuri,
răspunse cu o voce nesigură. De ce aş scrie... Tu scrii?
— Scriu.
Şi aşa dădusem la iveală ceea ce de cîteva clipe mă rodea cu gelozie. Să nu
crezi, Fricek, că numai tu ai marele tău secret, şi am adăugat cu modestie: deocamdată
n-am decît cîteva caiete.
—
Fricek îmi trecu mîna pe după gît.
—
Deci
tu eşti pctet. Vezi, nu mi-aş fi închipuit — Simone, îmi arăţi poeziile tale?
—
Da,
poate într-o zi, am mormăit eu încurcat. Dar tu de ce nu scrii?
Fricek îşi aţinti privirea în
întuneric.
— Eu?
E ceva curios, dar eu uneori gîndesc în versuri; încep deodată să îngîn ceva
pentru mine şi apare cîte o poezie. Eu n-aş avea timp să aştern cuvintele pe
hîrtie; ele răsună în mine şi dispar de la sine.
Mă necăjea puţin că el are atîta uşurinţă;
eu îmi elaboram versurile cu trudă, cu sudori de sînge, muşcînd tocul şi
ştergînd cu furie ceea ce scrisesem; asta se întîmpla, pesemne, fiindcă eram
un băiat de proletar, o fire încăpăţînată şi posomorită căruia îi lipsea poate
acea gingăşie interioară autentică? Niciodată nu-mi făcusem iluzii despre
versurile mele; dar acum începusem să mă frămînt că poate nu am nimic comun cu
poezia şi că mă forţez numai să scriu versuri. Astăzi ştiu că totul nu era
decît o exaltare a adolescenţei; băieţii de astăzi depăşesc această criză a
vîrstei mai degrabă prin sport şi cinism, dar în tinereţea mea nu se făcea mult
sport, iar această transformare se petrecea mai curînd pe plan spiritual şi
moral; aproape jumătate din elevii clasei scriau versuri în taină. Ei, dar am
renunţat repede ca şi ceilalţi; e adevărat că mai tîrziu am publicat ici şi
colo cîte o poezioară, dar despre ele nimeni nu mai ştie nimic — nici măcar eu.
Mă gîndesc numai cît de stîngace şi de juvenile trebuie să fi fost versurile
mele scrise în clasa a şasea.
— Ştii,
de pildă, asemenea versuri, se auzi vocea lui Fricek din întuneric: „Stăteai
goală în luminişul argintiu de mesteceni”.
Am roşit chiar şi pe întuneric.
—
Tu
ai văzut...
—
Sigur
că da.
—
Unde?
— Nu
pot să-ţi spun. Se numea Manuela. Işi trecu mîna prin păr. Nu poţi să-ţi
închipui, Simone, prin cîte am trecut eu. Un artist trebuie să trăiască cumplit
de intens.. Eu cunosc deja atîtea femei...
— Aici?
am izbucnit eu sceptic.
Mi
se părea curios; cunoşteam totuşi sfiala şi timiditatea lui Fricek în contact
cu ceilalţi.
—
Nu,
la noi acasă. La noi se află castelul unui conte şi ştii, tatăl meu este
intendentul lui; într-o seară, contesa m-a auzit improvizînd la pian... şi de
atunci mă invită la castel. Mestecenii sunt cei din parc, înţelegi?... Eu am cheia de la parc, cheia mea
personala. Aici, ei aş! Aici n-aş vorbi cu nimeni... Ăsta nu e un loc pentru
mine. Acolo la castel au un clavecin vechi de mai bine de două sute de ani şi
cînt la el; în salonul roşu ard numai lumînări în sfeşnice de argint... Contesa
este o muziciană extraordinară; îmi trece mereu mîna prin păr. Şi Fricek suspină
voluptos.
— E
frumoasă? Aici, în întuneric şi la distanţă totul mi se părea posibil.
— Este
o frumuseţe matură, admise Foltyn cunoscător. De fapt... dau lecţii de pian
fiicei sale care a fost educată într-o mănăstire spaniolă.
— Ea
este cea care se numeşte Manuela?
— ...Nu.
O cheamă Isabel Maria Dolores. Dar, omule, este încă un copil, are doisprezece
ani, spuse cu îngăduinţă bărbătească. E adevărat, cred că s-a îndrăgostit de
mine; dar, eu, ştii... Strînse din umeri. Contele are atîta încredere în mine.
Este un lucru serios. N-am sărutat-o decît o singură dată, dar n-ai idee ce
foc e în ea. Dar ce? Artistul nu este obligat de nimeni. Dreptul său la viaţă e
nelimitat; doar el se inspiră numai din ce a trăit... E un lucru mare să fii
artist! Simon, jură-mi că nu spui nimănui... despre contesă şi în general
despre tot. Pe cuvînt de onoare?
— Pe
cuvînt de onoare! Mîna lui era mai rece şi mai umedă ca de obicei şi tremura de
emoţie. Şi ca să ştii... ca să ştii... contesa mi-a dăruit şi ea dragostea ei.
Tu eşti poet, Simone, tu poţi să înţelegi... Nici ţie nu-ţi pasă de
prejudecăţi, nu-i aşa? Dacă ai şti cît de frumoasă poate fi Isabela, Simek, tu
n-ai idee ce viaţă dublă duc, mă ştii numai de la şcoală; ca să ştii, eu... eu
trăiesc ca un artist, înţelegi? Nebuneşte... dezlănţuit... cu toţi nervii. În
timp ce vorbea îşi închidea şi îşi deschidea spasmodic mîinile sale mari de
adolescent de parcă ar fi prins ceva cu ele. Eram pus în încurcătură şi gata să
cred poveştile cele mai romantice din lume, dar aveam sentimentul chinuitor a
ceva nenatural şi ireal şi în acelaşi timp mă ruşinam teribil pentru lipsa mea
de fantezie şi de încredere în prietenul meu.
— Spune
mai departe, am mormăit eu morocănos.
— După
cum îţi spuneam, izbucni Fricek cu înfrigurare, cel mai bine creez cînd sunt pe
cale să trăiesc nişte sentimente profunde. O mare dragoste... sau un mare
păcat. Şi asta face parte din artă — ai cunoscut şi tu asta, nu? Trebuie să-mi
povesteşti într-o zi tot ce ai trăit în viaţa ta de poet. Dar muzica este ceva
mai mult, muzica este... inefabilul din noi, înţelegi? Ştii, Simon, eu sunt un
temperament dionisiac. Eu sunt — aşteaptă o clipă, spuse deodată cu o altă
voce. Vine mătuşa.
Domnişoara
bătrînă deschise uşa bucătăriei şi intră ţinînd în mînă o lumînare aprinsă.
— Băieţi,
băieţi, voi staţi aici pe întuneric?
— Repetam
numai la istorie, mormăi Fricek, clipind din ochii săi de miop, orbiţi de
lumină.
Cu gîtul
său lung şi alb şi cu bărbia teşită îmi păru deodată un gînsac jignit şi
succeptibil.
Era între
noi o prietenie pe viaţă şi pe moarte; prima mare prietenie este ceva aproape
la fel de mare şi de frumos ca prima dragoste. Aveam rolurile bine stabilite;
Foltyn era un temperament dionisiac, debordînd de elanuri şi vise, dezlănţuit,
orgiastic şi extaziat; îşi lăsase să-i crească chica ca un papuaş şi umbla cu
şapca în mînă şi pletele îngereşti răvăşite de vînt. Spre marea mea mulţumire,
pentru mine s-a găsit un temperament hefaistic; eram un băiat oacheş şi
ciufulit, îmi făuream versurile pe nicovală şi întruchipam forţa cumpătată,
banală, aspră şi sceptică; ba chiar mă sileam să şchiopătez, ca Hefaistos. Aşa
pierdeam vremea, hoinărind prin orăşel şi prin împrejurimile lui ca două
divinităţi; nutream un dispreţ fără margini pentru toţi ceilalţi Beoţieni şi
Fenicieni, seara întîlneam pe promenadă nimfe sfioase sau bacante pasionate şi
uneori ne furişam în apropierea localului rău famat al oraşului penţru ca să
zărim, cu inima bătînd, măcar printr-o crăpătură a uşii, luminiţa roşie din
grota lui Venus.
Ce reprezenta în faţa acestei
beţii antice un doi luat la greacă şi latină! La şcoală, Dionisos o scălda
disperat, cu mărul lui Adam zvîcnind şi cu bărbia tremurînd în timp ce
Hefaistos mohorît vîna cu înfrigurare, pe sub bancă, frînturi de cunoştinţe din
manualele de şcoală sau din traducerile prohibite. În sfîrşit, Dionisos se
prăbuşea în tăcere din cauza verbelor neregulate, aşezîndu-se cu ochii plini de
lacrimi şi cu o demnitate rigidă în timp ce Hefaistos îi strîngea pe sub bancă
ferm şi devotat mîna asudată.
Dar
zeii nu sunt cruţaţi de invidie. Toată plebea din clasa a şasea urmărea cu o
bucurie răutăcioasă ciocnirile noastre cu scorpiile de profesori; la ce
altceva se pot aştepta zeii din partea Mirmidonilor săraci cu duhul! O singură
dată Dionisos a înfruntat eroic această lume mărginită care nu îl înţelegea şi
care îl persecuta; aceasta s-a întîmplat într-o zi cînd profesorul nostru de
cehă, un tip chel, s-a oprit lîngă el, zicîndu-i cu un ton de dojană:
—
Foltyn, Foltyn cînd o să mergi să-ţi tunzi chica ca să se aerisească ceea ce ai
în cap în loc de creier?
Fricek s-a înroşit atunci, a sărit în picioare
şi, cu ochi arzători, a lovit cu pumnul în bancă.
— D-le
profesor, strigă el cu o voce isterică, tremurătoare, suntem la liceu şi nu la
frizer! Nu vă interesează frizura mea şi vă interzic să vă legaţi de ea!
Această replică i-a adus o
admonestare din partea directorului pentru impertinenţă, iar Fricek deveni
pentru un timp eroul liceului. Dar el îşi apăra dreptul de a purta plete de
artist, ba chiar îşi completa ţinuta, legîndu-şi o cravată în acelaşi stil;
acum profesorii îl lăsau în pace chiar şi atunci cînd în timpul lecţiei îşi
trecea pieptenul ostentativ prin pletele sale galbene.
După un timp m-am despărţit de
Fricek - aceasta s-a întîmplat de fapt datorită versurilor mele. A insistat
atît de mult să i le dau încît, într-o zi, i-am dus cu destulă neplăcere şi
ezitare caietele mele mînjite şi acoperite de un scris des; încă pe atunci
simţeam aversiune să mă produc în faţa cuiva. Nu am vrut să îl întreb ce părere
are despre versurile mele, iar el singur nu a adus vorba despre ele. Pînă cînd
după mai multe luni i-am amintit în treacăt că ar putea să mi le înapoieze.
Fricek a părut surprins.
— Care
versuri?
— Caietele
acelea pe care ţi le-am împrumutat
— A,
da, îşi aduse aminte Fricek, simţindu-se jignit. Ţi le aduc mîine dacă n-ai
încredere în mine, bombăni el şi se îngîmfă cu un aer de reproş.
Mergeam mai departe fără să
schimbăm o
vorbă; Fricek
fornăia indignat şi dădea din cap ca un om care s-a lovit de o dureroasă ingratitudine
şi de lipsă de înţelegere. Se opri brusc şi îmi întinse o mînă rece.
— Salut,
eu mă duc.
— Stai,
te rog, ce ţi-am făcut?
— Nimic,
zise pe un ton respingător, înghiţindu-şi lacrimile. Eu... eu vroiam să pun pe
muzică unele versuri de-ale tale, iar tu... de parcă aş fi vrut să ţi le fur!
— Dar
nu mi-ai spus nimic despre intenţiile tale.
— Vroiam
să-ţi fac o surpriză. Aproape am terminat poezia aceea care începe cu: „Din
nou singur, din nou singur sub cerul înnegurat.
I-am strîns braţul plăpînd.
— Nu
trebuie să te superi, Fricek, n-aveam habar de nimic. Mă bucur atît de mult că
unele poezii ţi-au plăcut cît de cît, mai ales că nu mi-ai vorbit niciodată
despre ele.
— Eu
sunt atît de obsedat de... îmi sună mereu în minte iar tu... Un artist nu s-ar
fi purtat aşa! strigă el cu o voce plîngăreaţă. N-ai de loc încredere în mine.
N-ai teamă, îţi voi înapoia caietele. Nu am nevoie de nimeni. Pot trăi singur.
Şi ca din senin se răsuci pe
călcîie, îndepărtîndu-se în direcţia opusă. L-am ajuns din urmă şi i-am vorbit
mai mult de o oră: că nu m-am gîndit în felul ăsta, că îşi poate păstra
caietele mele, cît timp vrea...
— Nu
ar fi trebuit de loc să spui asta, Simek, repetă el rănit. Ştii doar că un
boem... Cum pot eu să ţin minte cui şi ce trebuie să-i aduc! Aşa i se întîmplă
omului cînd se adună cu oameni care... care nu-s de nivelul lui.
Pe scurt, ce era de făcut? Între
noi tot farmecul dispăruse. Fricek aproape că nu vorbea cu mine. Era tocmai
perioada examenelor semestriale, iar Foltyn culegea doi după doi; zadarnic
încercam să îi suflu, refuza cu îndîrjire să ia în seamă ajutorul meu şi se
aşeza, înghiţind din greu, cu lacrimi în ochi şi o expresie tragică de reproş;
avea scris pe vîrful nasului, de-a dreptul patetic, că numai eu sunt vinovat de
toate. În primul semestru din clasa a şaptea a căzut la trei materii; pălise
în faţa carnetului de note, iar bărbia începuse să-i tremure jalnic, dar mi-a
întors spatele cînd am vrut să-i zic să nu-şi facă sînge rău din atîta. Este
numai vina ta, părea să spună spatele lui ce se cutremura din cauza plînsului
cu sughiţuri pe care şi-l înăbuşea. Îmi părea nespus de rău de el... şi de mine
însumi.
Curînd după aceea Fricek a legat
o nouă şi mare prietenie. De data asta cu premiantul clasei noastre, un elev
model şi preferatul profesorilor: un băiat delicat, palid şi firav, frumos ca
o fetiţă, îngrijit şi elegant... în clasă trecea drept fricos şi colegii
încercau pentru el un uşor dispreţ şi o oarecare neîncredere în perfecţiunea
lui de şcolar. Cum s-au împrietenit şi ce i-a legat unul de celălalt nu ştiu;
eu însă eram gelos cu disperare şi turbare, poate fiindcă în adîncul
sufletului tînjeam să devin prietenul acestui Adonis desăvîrşit al clasei
noastre. Mă simţeam nespus de nefericit şi părăsit cînd îi vedeam pe cei doi,
plimbîndu-se împreună. Odată am strigat dinadins grosolan în urma lui Fricek.
— Ai
face mai bine să-mi aduci caietele!
Fricek
nu mi-a răspuns, exprimîndu-şi dispreţul doar printr-o ridicare de umeri. A
doua zi, în timpul lecţiei, păli de moarte şi se ridică în picioare, bîjbîind
de parcă îi venea să leşine.
— Ce
ai, Foltyn? l-a întrebat profesorul.
— Mă
scuzaţi, domnule profesor, răsuflă Foltyn, nu mai pot sta aici. Simek pute.
Am roşit de parcă m-ar fi
pălmuit.
— Nu
e adevărat, m-am apărat eu scos din fire de ruşine şi ofensă. Să spună
ceilalţi...
— Miroase
a nespălat, a repetat Fricek categoric.
Profesorul se încruntă.
— Aşezaţi-vă,
atunci, în altă parte şi nu mai întrerupeţi ora...!
Foltyn şi-a adunat
cărţile şi, cu un mic surîs triumfător s-a mutat, mergînd în vîrful picioarelor
lîngă prietenul său, premiantul clasei; era în al noulea cer. De atunci n-am
mai vorbit cu el. Iar caietele nu mi le-a înapoiat.
Nu ştiu dacă
amintirile mele despre Beda Folten nu sunt marcate de această întîmplare care
pe atunci m-a rănit şi m-a umilit atît de îngrozitor. Astăzi profesia de
judecător m-a învăţat să privesc comportarea semenilor mei cu mai multă îngăduinţă
şi mai ales nu iau în tragic minciunile şi înşelăciunile tinereţii; m-am
deprins să nu văd în tinereţe decît un grad atenuat de responsabilitate
penală. Pe atunci însă eram teribil de distrus; vroiam să mă arunc în rîu sau
să-mi iau cîmpii. Astăzi aş putea spune că Foltyn vroia poate să se aşeze lîngă
premiantul clasei care putea să îl ajute mult mai eficace şi mai sigur decît
putea s-o facă un elev atît de mediocru ca mine. De asemenea e adevărat că
notele lui Fricek s-au îmbunătăţit din acel moment. Dar poate era ceva mai mult
între ei, interese comune şi pasionate, sau una din acele prietenii exaltate
cum se întîlnesc la această vîrstă. Îmi aduc aminte că odată au fost convocaţi
amîndoi la director: a fost o anchetă confidenţială; dar despre ce s-a discutat
de fapt, nu s-a aflat niciodată în clasă.
Nu pot să pretind
că în urma acestor experienţe din adolescenţă aş cunoaşte cu adevărat caracterul
lui Bedrich Foltyn; viaţa şi meseria m-au deprins cu o anumită prudenţă în
aprecierea sufletului uman. Astăzi aş rezuma constatările mele cam în felul
următor: băiat hipersensibil, ambiţios şi puţin răsfăţat, cu înclinaţii
artistice şi poate cu un talent muzical real — nu sunt eu cel în măsură să
aprecieze aceasta; vanitate dusă pînă la megalomanie şi dublată de un complex
de inferioritate socială şi fizică resimţită
dureros şi de neîncredere în sine; înclinaţie sporită către ipocrizie şi
lăudăroşenie, neobişnuită de altfel la această vîrstă. În condiţii normale ar
fi putut să devină într-adevăr un bărbat, fără îndoială, puţin dotat pentru
acţiune, dar animat de preocupări nobile şi superioare mediocrităţii. Înclinaţie
evidentă spre voluptăţile intelectuale. Tip astenic şi sentimental. Aceasta
este tot ce pot sa declar cu certitudine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu