Raţiunea umană
În
tribul lui Tarzan se găsea un membru care-i punea autoritatea la îndoială şi
anume Terkoz, fiul lui Tublat, dar acesta se temea atît de mult de ascuţişul
cuţitului şi de săgeţile mortale ale noului stăpîn, încît se mărginea să-şi manifeste
obiecţiile prin nesupuneri mărunte şi atitudini sîcîitoare. Totuşi Tarzan ştia
că Terkoz pîndea un prilej ca să-i smulgă, prin cine ştie ce neaşteptat act de
trădare, domnia, aşa că era mereu cu ochii în patru spre a nu fi luat prin
surprindere.
Luni de zile, viaţa micului grup se scurse în mare parte
ca şi înainte, cu excepţia faptului că inteligenţa superioară a lui Tarzan şi
iscusinţa lui de vînător îi îndestula cu mai mult belşug de hrană decît oricînd
în trecut. De aceea cei mai mulţi dintre supuşi erau mulţumiţi cu schimbarea de
conducere.
Tarzan îi călăuzea noaptea la ogoarele oamenilor negri şi
acolo, preveniţi de înţelepciunea superioară a şefului lor, mîncau doar atît
cît le poftea inima, fără să distrugă însă ce nu mai puteau mînca, după cum
făcea Manu, maimuţica şi majoritatea celorlalte maimuţe.
În felul acesta, negrii, deşi mînioşi de furtişagurile
neîncetate de pe ogoare, nu se descurajau în strădania lor de a cultiva
pămîntul, aşa cum s-ar fi întîmplat dacă Tarzan le-ar fi îngăduit supuşilor săi
să devasteze plantaţiile după bunul lor plac.
În toată această perioadă, Tarzan făcu repetate vizite
nocturne în sat, unde îşi reînnoia adeseori proviziile de săgeţi. Curînd
observă hrana care se afla regulat la rădăcina copacului ce-i oferea intrarea
în interiorul palisadelor şi după scurt timp, începu să consume tot ce-i puneau
negrii acolo. Cînd sălbaticii, împietriţi de spaimă, văzură că hrana se făcea
nevăzută peste noapte, fură năpădiţi de consternare şi de groază, pentru că una
e să aduci o ofrandă de hrană pentru înduplecarea unui zeu sau a unui duh rău
şi alta-i să ştii că duhul bîntuie satul de-adevăratelea şi că o mănîncă. Era un lucru ce
nu se mai pomenise nicicînd şi le împînzea minţile
superstiţioase cu tot felul de vagi spaime.
Şi asta nu era totul. Dispariţia periodică a săgeţilor şi
veşnicele renghiuri jucate de mîini nevăzute le tociseră în asemenea hal
nervii, încît viaţa în noul cămin devenise o adevărată corvoadă, iar Mbonga şi
căpeteniile lui începuseră să discute despre părăsirea satului şi căutarea
altui loc de sălaş, pe meleaguri mai îndepărtate ale junglei.
Cînd mergeau la vînătoare, războinicii negri începură să
se abată tot mai departe înspre miazăzi, chiar în inima pădurii, căutînd un
lăcaş potrivit pentru noul sat. Şi tot mai des, tribul lui Tarzan era tulburat
de aceşti vînători pribegi. Singurătatea tăcută, sălbatică, a pădurii virgine
era străbătută acum de strigăte noi, stranii. Liniştea păsărilor şi a fiarelor
se spulberase. Venise omul. Şi alte lighioane străbăteau jungla, zi şi noapte,
în sus şi-n jos — fiare aprige, crude — dar vecinii mai slabi fugeau şi se
ascundeau din preajma lor pentru a se reîntoarce după ce primejdia trecea.
Cu omul, însă, lucrurile stau altfel. Cînd se iveşte omul,
multe dintre animalele mai mari, mînate de instinct, îşi părăsesc cu desăvîrşire
locurile şi arareori se mai întorc; aşa se întîmplă cu marile antropoide. Fug
de om, cum fuge omul de ciumă.
Un timp, tribul lui Tarzan zăbovi prin preajma plajei,
pentru că noul şef nu se împăca de fel cu ideea de a-şi părăsi pentru totdeauna
comorile din cabană. Dar cînd, într-o bună zi un membru al tribului descoperi o
puzderie de negri pe malurile unui rîuleţ la care se adăpau gorilele de
generaţii întregi şi-i văzu pregătindu-se să taie pădurea şi să-şi dureze acolo
numeroase colibe, nimic nu mai putu ţine locului maimuţele; şi astfel Tarzan le
conduse, după lungi marşuri, în inima junglei, într-un loc pe unde nicicînd nu
călcase picior de fiinţă omenească.
Ori de cîte ori se ivea luna nouă, Tarzan se repezea,
legănîndu-se iute din ram în ram, să petreaca o zi printre cărţile lui şi să-şi
reînoiască stocul de sageţi. Această din urmă îndeletnicire devenea din ce în
ce mai anevoioasă, pentru că negrii începuseră să-şi ascundă, noaptea, teancurile
de săgeţi în şuri sau în colibe. De aceea Tarzan se vedea nevoit să-i pîndească
ziua pentru a descoperi locurile unde doseau săgeţile.
De două ori pătrunsese noaptea în colibe, în timp ce
locatarii lor dormeau pe rogojini şi furase săgeţile chiar de sub nasul
războinicilor. Dar îşi dădu seama că era prea riscant, aşa încît începu să
culeagă, cu laţul lui lung şi ucigător, războinici răzleţi, pe care-i deposeda
de arme şi de podoabe, aruncînd apoi cadavrele din vîrful unui arbore înalt
drept în uliţa satului, în timpul nopţii.
Negrii erau atît de îngroziţi de aceste felurite întîmplări,
încît, dacă n-ar fi fost răgazul de o lună dintre vizitele lui Tarzan, răstimp
în care trăgeau nădejde că fiecare nouă incursiune se va dovedi şi ultima, ar
fi abandonat în scurta vreme şi noul sat.
Nu dăduseră încă peste cabana lui Tarzan, aflată departe,
pe plajă, dar omul-maimuţă, ori de cîte ori se afla cu tribul său, trăia cu
groaza că negrii îi vor descoperi şi-i vor jefui comoara. Aşa se făcea că petrecea tot mai mult timp în vecinătatea
ultimului lăcaş al tatălui său şi tot mai puţin cu tribul. Şi membrii micii
colectivităţi începură să sufere de pe urma deplasării lui Tarzan, căci în
permanenţă se iscau ciocniri şi gîlcevi, pe care numai regele lor le putea
soluţiona paşnic.
În cele din urmă, cîteva dintre gorilele mai vîrstnice îi
vorbiră lui Tarzan despre acest lucru şi drept urmare, el rămase o lună
întreagă în mijlocul tribului său.
Îndatoririle regale printre antropoide nu sunt numeroase
şi nici foarte grele.
Să presupunem că după-masă vine Thaka să se plîngă că
bătrînul Mungo i-a răpit noua soţie. Atunci Tarzan are datoria să-i adune pe
toţi cei interesaţi şi dacă constată că soţia răpită îl preferă pe noul ei
stăpîn, porunceşte ca lucrurile să rămînă aşa cum sunt sau, eventual, Mungo
să-i dea în schimb lui Thaka pe una dintre fiicele sale. Oricare ar fi
hotărîrea, gorilele o acceptă şi se întorc satisfăcute la preocupările lor.
Apoi vine Tana, ţipînd de zor şi oblojindu-şi coapsa din
care curge sînge. Gunto, soţul ei, a muşcat-o cu cruzime! Şi Gunto, chemat să
dea socoteală, spune că Tana e leneşă şi nu-i aduce alune şi cărăbuşi şi nu-l
scarpină pe spinare. Iar Tarzan îi dojeneşte pe amîndoi, îl ameninţă pe Gunto
c-o să-l facă să simtă gustul aşchiilor purtătoare de moarte dacă o mai
chinuieşte pe Tana, iar Tana, la rîndul ei, trebuie să promită că va fi mai
grijulie în ce priveşte îndatoririle ei femeieşti.
Şi aşa se desfăşoară lucrurile — mici ciondăneli familiale
în cea mai mare parte, dar care, lăsate fără rezolvare, ar duce la certuri mari
şi la facţiuni, ba chiar la eventuala dezmembrare a tribului.
Dar Tarzan se plictisi repede de sarcinile sale cînd îşi
dădu seama că domnia însemna o îngrădire a libertăţii. Tînjea după cabana lui
şi după marea sărutată de soare, după interiorul unei case bine clădite, după
minunile fără de sfîrşit ale nenumăratelor lui cărţi.
Îşi dădu seama că, pe măsură ce se maturizase, se
înstrăinase de tribul său. Interesele lor şi ale lui erau tot mai deosebite. Gorilele
nu ţinuseră pasul cu el şi nu puteau înţelege nimic din visurile ciudate şi
frumoase ce încolţeau în mintea activă a conducătorului lor uman. Vocabularul
le era atît de mărginit, încît Tarzan nici nu putea discuta măcar cu ele despre
multele adevăruri noi, despre largile cîmpuri de gîndire pe care lecturile le
deschiseseră în faţa ochilor săi lacomi şi nu le putea face să înţeleagă
ambiţiile ce fremătau în sufletul lui.
Acum nu mai avea prieteni în trib, ca pe vremuri. Un copil
poate găsi tovarăşi de joacă printre numeroasele făpturi simple, dar pentru un
om matur, o relaţie, ca să fie plăcută, trebuie să aibă la bază o oarecare
comuniune de gîndire.
Dacă ar fi trăit Kala, Tarzan ar fi sacrificat totul ca să
rămină aproape de ea, dar acum că murise, iar jucăuşii lui prieteni din
copilărie se prefăcuseră în fiare crunte şi bicisnice, Tarzan simţea că preferă
pacea şi singurătatea cabanei lui, îndatoririlor sîcîitoare ale conducerii unei
hoarde de bestii atroce.
Ura şi gelozia lui Terkoz, fiul lui Tublat, traseră greu
în cumpănă împotriva dorinţei lui Tarzan de a renunţa la domnie, pentru că,
tînăr englez încăpăţînat cum era, nu se putea hotărî să abdice în faţa unui
inamic atît de înverşunat.
Ştia foarte bine că Terkoz avea să fie ales conducător în
locul lui, deoarece, în numeroase rînduri, această brută feroce îşi revendicase
supremaţia fizică asupra gorilelor-masculi care cutezaseră să protesteze
împotriva actelor sale de sălbatică teroare.
Lui Tarzan i-ar fi plăcut grozav să răpună jigodia asta
urîcioasă fără ajutorul cuţitului sau al săgeţilor. În perioada maturizării,
forţa şi îndemînarea lui sporiseră în asemenea măsură, încît ajunsese să creadă
că l-ar fi putut domina pe temutul Terkoz într-o luptă corp la corp, dacă
antropoidul nu s-ar fi bucurat de avantajul pe care i-l dădeau colţii săi
uriaşi asupra slab înarmatului Tarzan.
Dar într-o zi, întreaga chestiune fu luată, prin forţa
împrejurărilor, din mîinile lui Tarzan, iar viitorul i se deschise liber în
faţă, astfel încît de acum înainte putea veni sau pleca, fără ca vreo pată să-i
intunece mîndrul blazon.
Lucrurile s-au petrecut în felul următor:
Tribul se hrănea pe îndelete, răspîndit pe o suprafaţă
considerabilă, cînd un strigăt puternic izbucni la oarecare depărtare, spre
răsărit de locul unde Tarzan, întins pe burtă lîngă un pîrîiaş limpede, încerca
să prindă un peşte care-i tot scăpa din mîinile iuţi, rumenite de soare. Ca la
un semn, tot tribul se repezi spre locul de unde veneau strigătele înfricoşate
şi acolo dădură peste Terkoz, care ţinea de păr o femelă mai vîrstnică şi o
bătea fără milă cu labele lui mari.
Tarzan se apropie şi înălţă o mînă, semn pentru Terkoz să
înceteze, căci femela nu era a lui, ci aparţinea unei sărmane gorile bătrîne,
ale cărei vremuri de luptător apuseseră demult şi care, prin urmare, nu-şi
putea ocroti familia.
Terkoz ştia că a lovi femela altuia însemna o încălcare a
legii semenilor săi, dar, fiind un tiran, profitase de slăbiciunea soţului
femelei pentru a o pedepsi fiindcă refuzase să-i cedeze un rozător tînăr şi
fraged pe care îl prinsese.
Cînd Terkoz îl văzu pe Tarzan apropiindu-se fără săgeţi,
continuă s-o chinuiască pe biata femelă, străduindu-se cu bună ştiinţă a-şi
sfida şeful pe care-l ura atîta.
Tarzan nu-şi repetă semnalul de avertizare, ci se năpusti
asupra lui Terkoz, care stătea în aşteptare. Omul-maimuţă nu mai purtase o
bătălie atît de aprigă din zilele de demult, cînd Bolgani, uriaşul rege gorilă
îl maltratase îngrozitor pînă în clipa cînd vîrful cuţitului proaspăt găsit
împunsese din întîmplare inima-i haină.
În cazul de faţă, cuţitul lui Tarzan abia de se putea
compara cu colţii scăpărători ai lui Terkoz, iar belşugul de forţă brută care
constituia avantajul maimuţei asupra omului era contracarat de uimitoarea
iuţeală şi agilitate a celui de-al doilea.
Totuşi la scorul final, antropoidul adunase ceva mai multe
puncte şi dacă n-ar fi intervenit un alt atribut personal cere să influenţeze
rezultatul ultim, Tarzan din neamul maimuţelor ar fi murit aşa cum a trăit — o
fiară sălbatică, necunoscută, din Africa ecuatorială.
Dar vezi că exista acel ceva care-l ridicase atît da mult
deasupra semenilor săi din junglă — acea scînteie care sintetizează imensa
diferenţă dintre om şi animal — raţiunea. Aceasta l-a salvat pe Tarzan de la
moarte de sub muşchii de oţel şi colţii sfîşietori ai lui Terkoz.
La douăsprezece secunde după ce începuseră lupta, se şi
rostogoliseră la pămînt, cărîndu-şi pumni, sfîşiindu-se şi sfîrtecîndu-se —
două fiare încleştate într-o luptă pe viaţă şi pe moarte.
Terkoz se alesese cu vreo duzină de tăieturi de cuţit la
cap şi piept, iar Tarzan era rănit şi însîngerat — într-un loc, pielea capului
îi era pe jumătate desprinsă de pe ţeastă în asemenea hal, încît o fîşie mare
îi atîrna peste ochi împiedicîndu-i vederea.
Totuşi tînărul englez reuşise să ţină colţii aceia
îngrozitori departe de beregata lui şi, îndată ce, pentru o clipă, încleştarea
lor îşi pierdu din intensitate, atît cît le trebuia ambilor ca să-şi tragă
răsuflarea, Tarzan ticlui o stratagemă. O să se strecoare în spatele lui Terkoz
şi, agăţîndu-se de el cu ghearele şi dinţii o să-i înfigă cuţitul pînă o să-l
dea gata.
Manevra fu dusă la îndeplinire cu mai multă uşurinţă decît
sperase Tarzan, deoarece bruta lipsită de judecată, neînţelegînd ce avea de
gînd adversarul său, nu făcu nici o încercare de a-i zădărnici planul. Dar
cînd, în cele din urmă, îşi dădu seama că Tarzan îl încleştase într-un fel în
care nu se putea apăra nici cu dinţii, nici cu pumnii, Terkoz se azvîrli pe jos
cu atîta violenţă, încît Tarzan trebui să se agaţe cu disperare de trupul ce se
zbătea, se zvîrcolea şi se răsucea şi, fără a fi apucat să-şi împlînte mai mult
decît odată cuţitul, îl scăpă din mînă cînd se izbi cu forţă de pămînt,
pomenindu-se brusc lipsit de orice armă de apărare.
În următoarele clipe cît se rostogoliră şi se vînzoliră,
Terkoz reuşi în mai multe rînduri să se elibereze din înlănţuirea braţelor
adversarului, pînă cînd, în cele din urmă, după nenumărate zvîrcoliri iuţi şi
schimbări de poziţie succesive, Tarzan ajunse întîmplător să-l cuprindă cu
braţul drept într-un fel absolut inatacabil.
Aflîndu-se în spatele lui Terkoz, tînărul îşi petrecuse
braţul pe sub braţul acestuia, încercuindu-i gîtul cu braţul şi antebraţul. E
figura „semi-Nelson" din luptele corp la corp moderne, pe care neştiutorul
om-maimuţă o nimerise din întîmplare, dar raţiunea sa superioară îi dezvăluise
într-o clipită avantajele descoperirii sale. Pentru el însemna întreaga
deosebire dintre viaţă şi moarte.
Şi astfel, se căzni să-şi aducă şi braţul stîng în aceeaşi
poziţie de încercuire şi cîteva momente mai tîrziu, grumazul lui Terkoz pîrîia
în menghina unui „plin Nelson". Acum nu mai exista nicio posibilitate de
salt şi zvîrcolire. Amîndoi zăceau pe jos, cu desăvîrşire nemişcaţi, Tarzan
agăţat pe spinarea lui Terkoz. Treptat, capul rotund al gorilei era împins în
jos, tot mai în jos, spre piept.
Tarzan ştia care avea să fie sfîrşitul. Într-o clipă,
gîtul o să se frîngă. Şi atunci sări în ajutorul lui Terkoz exact acelaşi
element care îl împinsese într-un asemenea chinuitor impas: raţiunea unui om.
„Dacă îl ucid — îşi spuse Tarzan — care va fi folosul?
N-ar însemna oare să văduvesc tribul de un bun luptător? Şi dacă Terkoz moare,
înseamnă să nu fie conştient de supremaţia mea, pe cînd, dacă-l las în viaţă,
va fi totdeauna o pildă pentru celelalte gorile."
— Ka-goda? şuieră Tarzan la urechea lui Terkoz, ceea ce,
pe limba maimuţelor, în traducere liberă înseamnă: „Te predai?"
O secundă nu se auzi niciun răspuns şi Tarzan îşi înteţi
puţin apăsarea, fapt care-i smulse bestiei un înfricoşător strigăt de durere.
— Ka-goda? repetă Tarzan.
— Ka-goda! urlă Terkoz.
— Ascultă, spuse Tarzan, înmuind un pic strînsoarea, fără
să-l slăbească însă din cleşte. Eu sînt Tarzan, regele maimuţelor, vînător
puternic, luptător puternic. În toată jungla nu mai e altul atît de mare. Tu
mi-ai spus Ka-goda. Tot tribul a auzit. Niciodată să nu te mai încaieri cu
regele tău sau cu cei din neamul tău, că de vei mai face asta o singură dată,
te omor. Ai înţeles?
— Huh, se învoi Terkoz.
— Eşti mulţumit?
— Huh, repetă gorila.
Tarzan îl lăsă liber şi cîteva minute mai tîrziu, toţi se
aflară din nou la treburile lor, ca şi cum nimic nu tulburase seninătatea
hăituielilor prin pădurea virgină.
Dar, adînc în minţile lor, se săpase convingerea că Tarzan
era un mare luptător şi o făptură ciudată. Ciudată, pentru că stătuse în
puterea lui să-şi ucidă vrăjmaşul şi totuşi îl lăsase să trăiască, nevătămat.
În după-amiaza aceea, cînd tribul se adună, după datină,
înainte de a se fi lăsat seara peste junglă, Tarzan, cu rănile spălate în apele
rîului, chemă în juru-i pe toţi masculii vîrstnici.
— Aţi văzut azi din nou că Tarzan din neamul maimuţelor
este cel mai puternic dintre voi — li se adresă el.
— Huh, răspunseră cu toţii într-un glas. Tarzan e mare.
— Tarzan, continuă el, nu e maimuţă. El nu-i la fel cu
ceilalţi. Felul lui de a fi nu se aseamănă cu al lor, aşa că Tarzan se duce
înapoi la cuibul celor de-un fel cu el, lîngă apele marelui lac ce nu are al
doilea ţărm. Trebuie să vă alegeţi un alt conducător, pentru că Tarzan nu o să
se mai întoarcă.
Şi astfel, tînărul Lord Greystoke
făcu primul pas către ţelul spre care năzuia — acela de a găsi alţi oameni,
albi ca şi el.
Cap11
Cap11
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu